Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kannattaisi sijoittaa 6000 euroa?

Vierailija
05.12.2014 |

Sijoitusvinkkejä kehiin! Voiko noin pienellä summalla päästä käsiksi isompiin rahoihin?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shorttaamalla tietenkin

Vierailija
2/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6000 euroa on oikein hyvä summa aloittaa osakesäästäminen 1-3 yrityksen osakkeisiin. Sijoittaminen on pitkäjänteistä touhua, koko elinikäinen tekeminen, jota perikunta saa sitten jatkaa. Tuloistaanhan ei tarvitse sijoittaa kuin alussa, sitten alkaa tulla sijoitetulle pääomalle korvausta pääoman saajalta (korko, osinko), jota voi sijoittaa ja käyttää muut tulonsa kuluihin ja jossain vaiheessa kannattaa alkaa ottaa osa pääoman tuloistakin ulos ettei koko elämä mene kitupiikkinä. Kotimaisiin yrityksiin sijoittaminen edistää kotimaisten yritysten kasvua ja investointeja, tuo enemmän pääomatuloja Suomeen, enemmän pääomaverotuloja Suomeen, pitää yritykset varmemmin Suomessa, alentaa verotusta kun ihmisillä on omia puskureita opiskelujen, vanhempainvapaiden, työttömyyden ja sairauksien varalle. Lisää myös työpaikkoja investointien, innovaatioden, uusien yritystenn, laajenemisen ja ostovoiman kasvun avulla. Suomalaiset ovat eurooppalaisittainkin katsottuna, länsimaalaisittain katsottuna puhumattakaan, melko sosialistista sakkia koska kannattat ja käyttävät paljon julkisia palveluja eivätkä varaudu itse säästöillä vaan odottavat yhteiskuntaa apuun. Pitkäjänteisessä sijoittamisessa ei kurssien heilahteluun kannata paljoa kiinnittää huomiota, omistaja menne kurssien mukana ja on tyytyväinen osinkotuottoon. Kannattaa tietysti pyrkiä ostamaan silloin kun kurssi on alhaalla. Katsele pörssiyhtiöiden osinkotuottoja, jos osinko n. 10% osakkeen arvosta voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Ota pankista sijoitusneuvontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesäästäminen sopii kaikille niille, jotka eivät itse osaa mitään, eivät luota itseensä ja sijoittavat ennemmin "naapurin" bisnekseen kuin omaansa. Hyvällä syyllä voidaan myös puhua pääoman turvin tapahtuvasta loisimisesta, jonka tarkoitus on laittaa joku toinen tekemään töitä itsensä puolesta.

Itse en siis sijoita "naapurien" bisneksiin, kun mikäs mies se sellainen on, joka edes itseensä luota? Tuolla kuudella tonnilla saisi esimerkiksi Maker3D:n valmistaman 3D-printterin, jolla voi tulostaa proto-osia todella nopeasti ja edullisesti. Maailma kun ole likikään valmis ja keksimättömien keksintöjen määrää rajoittaa vain luovuus.

-Hulk-

Vierailija
4/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 09:52"]

Osakesäästäminen sopii kaikille niille, jotka eivät itse osaa mitään, eivät luota itseensä ja sijoittavat ennemmin "naapurin" bisnekseen kuin omaansa. Hyvällä syyllä voidaan myös puhua pääoman turvin tapahtuvasta loisimisesta, jonka tarkoitus on laittaa joku toinen tekemään töitä itsensä puolesta.

Itse en siis sijoita "naapurien" bisneksiin, kun mikäs mies se sellainen on, joka edes itseensä luota? Tuolla kuudella tonnilla saisi esimerkiksi Maker3D:n valmistaman 3D-printterin, jolla voi tulostaa proto-osia todella nopeasti ja edullisesti. Maailma kun ole likikään valmis ja keksimättömien keksintöjen määrää rajoittaa vain luovuus.

-Hulk-

[/quote]

Sulle ei sitten tullut mieleen ettet osaa itse jotain oleellisen tärkeää (suur)yritystoiminnan kannalta ja että olet yritysten ja työpaikkojen kehittymisen tukko kun pidät oman osaamisesi omana pikkubisneksenäsi sen sijaan että myisit oman osaamisesi jollekin suuryritykselle tai sijoittajaryhmälle, joka yhteisvoimin kanssasi saisi bisneksen kasvamaan nopeasti. Tuottaisi sinullekin enemmän. Ensimmäinen kappale kommentissasi osoittaa kaiken tämän.

Vierailija
5/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt samaa, sillä ihan pienillä lapsillamme on mummolta saatu vastaava summa rahaa, ja haluaisin sijoittaa rahat siten, että niiden arvo ei ainakaan laskisi, kuten nyt pankkitilillä käy. . Riski ei kuitenkaan saisi olla kovin iso.

Vierailija
6/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:28"]

Olen itse miettinyt samaa, sillä ihan pienillä lapsillamme on mummolta saatu vastaava summa rahaa, ja haluaisin sijoittaa rahat siten, että niiden arvo ei ainakaan laskisi, kuten nyt pankkitilillä käy. . Riski ei kuitenkaan saisi olla kovin iso.

[/quote]

Suosittelen tähän tarkoitukseen osakeindeksirahastoja. Niissä siis omistat rahaston kautta ainakin 20 eri osaketta. Näin saat selvästi paremman hajautuksen kuin ostamalla suoraan jonkin firman osakkeita. Ainakin Seligsonilla on hyviä osakeindeksirahastoja, joissa kulut ovat pienet (katso "passiiviset rahastot" Seligsonin sivuilta). Tavallisissa osakerahastoissa kulut ovat selvästi suuremmat.

Vierailija
7/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:28"]Olen itse miettinyt samaa, sillä ihan pienillä lapsillamme on mummolta saatu vastaava summa rahaa, ja haluaisin sijoittaa rahat siten, että niiden arvo ei ainakaan laskisi, kuten nyt pankkitilillä käy. . Riski ei kuitenkaan saisi olla kovin iso.
[/quote]osta kultaa, sen arvo ei tule laskemaan.

Vierailija
8/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Hulk-

[/quote]

Öö taidat olla pahasti pihalla. Sen takia ne on julkisesti noteerattuja yhtiöitä, että nimenomaan tarkoitus on ulkopuolisten sijoittaa niihin. Jollain omalla yrittämisellä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Vierailija
9/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:15"]

-Hulk-

[/quote]

Siellä varsinainen yrittäjä, jolla tuskin osaamista sen vertaa, että saisi edes "ideoilleen" rahoitusta pääomamarkkinoilta tai ei ole uskallusta ottaa lainaa yritystoiminnan kehittämiseen kun ei ymmärrä pääomamarkkinoiden merkitystä yritystoiminnassa. Sitä paitsi suursijoittamisen lisäksi piensijoittajia tarvitaan, koska Suomessa ei ole pääomamarkkinoilla liikaa rahaa. Piensijoittamisella saa selustaansa turvaa, myös yrittäjä. Tosiaan ihan hyvä bisneksen laajentamisvaihtoehto on myydä oma osaaminen ja kokemus vaikka pörssiyhtiölle ja ottaa tuotto osaamisestaan ulos osinkoina. Laajeneminen on varmasti nopeampaa kuin pienen yrityksen oma tekemänä. Lisäksi suuretkin yhtiöt tarvitsevat uusia ideoita pysyäkseen vauhdissa.

Sulle ei sitten tullut mieleen ettet osaa itse jotain oleellisen tärkeää (suur)yritystoiminnan kannalta ja että olet yritysten ja työpaikkojen kehittymisen tukko kun pidät oman osaamisesi omana pikkubisneksenäsi sen sijaan että myisit oman osaamisesi jollekin suuryritykselle tai sijoittajaryhmälle, joka yhteisvoimin kanssasi saisi bisneksen kasvamaan nopeasti. Tuottaisi sinullekin enemmän. Ensimmäinen kappale kommentissasi osoittaa kaiken tämän.

[/quote]

Vierailija
10/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:36"]

osta kultaa, sen arvo ei tule laskemaan.

[/quote]

En suosittele missään nimessä. Kullan hinta on noussut rajusti viime vuosina. Niinpä on täysin mahdollista, että se tulee jossain vaiheessa laskemaan selvästi. Lisäksi kultamarkkinoilla on nykyisin kaikenlaisia huijareita.

Vierailija
11/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niinkuin ammattilaiset, hajauta. Esim 40% osakerahastoja (eurooppa, pohjoismaat, USA, kehittyvät markkinat), 60% korkorahastoja (valtiot, yrityslainat, kehittyvät markkinat). Hajauta myös ajallisesti, osta esim 25% 3kk välein välttääksesi erityisen huonon ajoituksen. Sijoita pitkäjänteisesti, äläkä ala myymään vaikka hetkkitäisiä arvonlaskuja tapahtuisi, vaan sijoita silloin lisää. Älä sijoita (ainakaan yli 10% varallisuudestasi yksittäisiin osakkeisiin, koska riskitasosi on silloin todella suuri.

Huomioi että yksittäisen ihmisen helpon tapa kartuttaa varallisuutta on ostaa asunto ja maksaa lainaa pois, eikä asua vuokralla. 20 vuotta ja omistat asuntosi. 20v vuokralla ja olet maksanut jollekin toiselle sijoitusasunnon!

Vierailija
12/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Hulk-

[/quote]

[/quote]

Olen kuules ollut töissä "suuryrityksessä" sellaiset 25 vuotta ja pelkästään viimeksi suunnittelemaani tuotetta on myyty yli 5 000 miljoonan euron edestä. Ja kun se tuote tehtiin todella pienen porukan toimesta, niin olisi ollut reilua palkita sen tekijät edes paria tonnia suuremmalla bonuksella.

En siis nykyään tee tuossa firmassa enää kuin pakollisen työpaikkani eteen ja sijoitan kaiken ylimääräisen sellaiseen, jonka katson tukevan tulevaa yritystoimintaani siinä vaiheessa, kun lafka laittaa Suomessa lapun luukulle. Ja olisi todella hönöä laittaa rahat kiinni esimerkiksi osakkeisiin, kun niiden kurssia puhaltaa eteenpäin ainoastaan EKP:n toiminta eikä tuotto vastaa kunnolla edes todellista inflaatiota. Työkaluihin ja omaan bisnekseen sijoitettu rauta ei kuitenkaan katoa mihinkään ja mikäli Eurooppa aikoo tästä tulevasta konkurssista nousta, niin työkalut uuden luomiseen ovat ainoa keino siihen. Te ette vaan sitä ymmärrä, kun ette ole käyneet kiinalaisten tehdaskomplekseissa ja nähneet miten lohduton tilanne on länsimaiden kantilta katsottuna. Setelipainokoneella tätä ei selvitetä ja minun lisäkseni ainoa järkevä vinkki oli sijoittaa kultaan. Kolmas vaihtoehto olisi Kiinan Yuan, jopa senkin arvonnoususta saat varmempaa tuottoa kuin luoda noiden muutamien Fortumien ja muiden osakkeisiin lisää kuplaa.

Vierailija
13/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:01"]

Tee niinkuin ammattilaiset, hajauta. Esim 40% osakerahastoja (eurooppa, pohjoismaat, USA, kehittyvät markkinat), 60% korkorahastoja (valtiot, yrityslainat, kehittyvät markkinat). Hajauta myös ajallisesti, osta esim 25% 3kk välein välttääksesi erityisen huonon ajoituksen. Sijoita pitkäjänteisesti, äläkä ala myymään vaikka hetkkitäisiä arvonlaskuja tapahtuisi, vaan sijoita silloin lisää. Älä sijoita (ainakaan yli 10% varallisuudestasi yksittäisiin osakkeisiin, koska riskitasosi on silloin todella suuri.

Huomioi että yksittäisen ihmisen helpon tapa kartuttaa varallisuutta on ostaa asunto ja maksaa lainaa pois, eikä asua vuokralla. 20 vuotta ja omistat asuntosi. 20v vuokralla ja olet maksanut jollekin toiselle sijoitusasunnon!

[/quote]

Omistusasunto ilman muuta ja pientä sijoitussäästämistä siinä rinnalla.

Vierailija
14/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:02"]

-Hulk-

[/quote]

[/quote]

Olen kuules ollut töissä "suuryrityksessä" sellaiset 25 vuotta ja pelkästään viimeksi suunnittelemaani tuotetta on myyty yli 5 000 miljoonan euron edestä. Ja kun se tuote tehtiin todella pienen porukan toimesta, niin olisi ollut reilua palkita sen tekijät edes paria tonnia suuremmalla bonuksella.

En siis nykyään tee tuossa firmassa enää kuin pakollisen työpaikkani eteen ja sijoitan kaiken ylimääräisen sellaiseen, jonka katson tukevan tulevaa yritystoimintaani siinä vaiheessa, kun lafka laittaa Suomessa lapun luukulle. Ja olisi todella hönöä laittaa rahat kiinni esimerkiksi osakkeisiin, kun niiden kurssia puhaltaa eteenpäin ainoastaan EKP:n toiminta eikä tuotto vastaa kunnolla edes todellista inflaatiota. Työkaluihin ja omaan bisnekseen sijoitettu rauta ei kuitenkaan katoa mihinkään ja mikäli Eurooppa aikoo tästä tulevasta konkurssista nousta, niin työkalut uuden luomiseen ovat ainoa keino siihen. Te ette vaan sitä ymmärrä, kun ette ole käyneet kiinalaisten tehdaskomplekseissa ja nähneet miten lohduton tilanne on länsimaiden kantilta katsottuna. Setelipainokoneella tätä ei selvitetä ja minun lisäkseni ainoa järkevä vinkki oli sijoittaa kultaan. Kolmas vaihtoehto olisi Kiinan Yuan, jopa senkin arvonnoususta saat varmempaa tuottoa kuin luoda noiden muutamien Fortumien ja muiden osakkeisiin lisää kuplaa.

Oma piensijoittajaurani alkoi vanhempien avustuksella n. 30vuotta sitten ja jatkuu edelleen, nyt voin jo melkein sanoa olevani ammattimainen pääomasijoittaja. Olen käynyt niissä Kiinan tehtaissakin. Ihmettelen tuota tuotekehitysjuttuasi, oletko varma että tieto osaamisestasi meni esimiehellesi ja yrityksen johdolle tai ettei siitä maksettu jollekulle ideavarkaalle. Jos noin iso myynti on tehty niin kai siitä olisi kuulunut jotain bonuksia. Jollet sitten ole huippupalkkainen teknologiajohtaja vaikka hieman tuosta printterijutustasi epäilen ettet ole.

[/quote]

Vierailija
15/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Hulk-

[/quote]

Rahoitusta lukeneena KTM ja tradenomiparina ihmettelemme näkökantaasi. Koulutuksemme antama ammatti on siis mielestäsi turha eikä rahoitusta tarvita sen paremmin yritys- kuin yksityistalouksissakaan.

Vierailija
16/27 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

F-Secure on aika hyvä sijoitus näillä näkymin. Velaton yhtiö, tekee 15 % liikevoittoa ja tietoturva on kasvava ala (Freedomen lyödessä kunnolla yhtiön arvo voi jopa moninkertaistua). Osakkeen arvo on juuri korjannut 25 % alaspäin yhtiön ilmoitettua liikevaihdon ja -tuloksen pienentymisestä, joten osakkeen hinta alkaa olemaan kohdillaan. Voi toki pudota vielä lisää, mikäli markkinat yleisesti putoavat.

Vierailija
17/27 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, mutta esimerkiksi lämmitysremontilla taloon voi säästää vuodessa tuhat, kaksituhatta... Jos sijoitat koulutukseen, voit päästä myös kiinni rahoihin.

Vierailija
18/27 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tottakai voi. millainen sijoitusaika ja riskinsietokyky on?

Vierailija
19/27 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä osakemarkkinoilla kyttään Kemiraa ja Stockmannia. Stockmannin osakevaihto todella nirkoista. Kemiralla 1-3 € nousupotentiaali. Muut osakkeet just nyt aika kalliita

Vierailija
20/27 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isolla riskillä pääset kiinni isoihin rahoihin, mutta riski voi myös toteutua. Sitten voit täällä vinkua, että pankki kusetti tms. Vuosi sitten Neste Oilin osakkeisiin pantu 1000 euroa on tänään 1440 euroa, mutta jos sijoititkin YIT:hen, jäljellä on 570 euroa. Tämmöistä on isojen voittojen metsästys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan