mikähän meidän muksuissa on vikana,olipas taas kerran kiva
kuunnella äitini selitystä mitä kaikkea ostavat miehensä lapsenlapsille.Omalle isälleni soittelin ja kyselin heidän kuulumisiaan ja joululahjatoiveita,isä tokas,että tässä on nyt just kauppareissu kesken kun ostavat lahjoja naisystävänsä lapsenlapsille.Anoppi ei osta mitään meidän pojille,mutta muut serkut aina kehuvat joulun jälkeen,miten saivat rahaa ja paljon (useampia satasia per nuppi).Ei sillä,että olisin ahne,mutta ihmetyttää vaan tuollainen epäoikeudenmukaisuus lapsiani kohtaan :(
Kommentit (13)
On kyllä törkeää. :( tiedostavatko lapsesi jo asian?
tiedostavat,viime jouluna oltiin anoppilassa joulupäivänä kahvilla ja serkukset tosiaan kertoilivat noista rahamääristä,meidän pojat sitten katselivat toisiaan ja kotimatkalla kysyivät,että olikohan se mummo antanut heillekin jotakin..
ap
1. Kysykää asiasta, ehkä siihen on jokin syy (esim serkusten vanhemmat lainanneet joskus rahaa anopille ja anoppi maksaa rahat takaisin lapsille tms)
2. Jos ei selitystä, välit poikki. Älä laita lapsiasi kärsimään alemmuudentunteesta vaan keskity sukulaisiin jotka välittävät heistäkin.
Ja sama siis omien vanhempiesi kohdalla!
-4
Minäkin kysyisin ihan suoraan. Että etkö meinaa meidän lapsille ostaa lahjaa, miksi et?
Varsinkin, jos sinä lahjot nuo vanhempasi ja anopin/apen, on suorastaan huonoa käytöstä, jos he eivät anna teille yhtään mitään.
On surullista, jos serkukset ovat eri asemassa. Sinänsä kaikille ei tarvitse antaa aina prikulleen saman verran, mutta kokonaisuudessa kyllä.
No ette vietä joulunaikaa isovanhempien luona, ja siis tarkoitan ihan joulupäivää ja tapaninpäivääkin. Todella ikävää lapsille tuollainen käytös, ja minä en ainakaan sietäisi. Siis en nyt välejä laittaisi poikki, mutta kyllä tuollainen lapsellinen "nää lapset on tärkeämpiä kuin nää lapset" -käytös ainakin joulun rajaisi isovanhemmilta pois. Joulu on kuitenkin aikaa, jolloin jokaisen lapsen pitäisi tuntea itsensä rakastetuksi ja toivotuksi (myös isovanhempien taholta). Eri asia toki, jos eivät antaisi kellekään lahjoja, mutta eihän tuossa nyt ole mitään järkeä, että osalle isot rahasummat ja osalle ei mitään. Ostatteko te muuten vanhemmillenne mitään lahjoja? Jos ette, niin ottaisin ehkä asian ensin puheeksi. Voihan olla, että toisilla pariskunnilla on tapana ostaa jotain liian tyyristä, ja sitten omatunnon tuskissaan isovanhemmat ostavat takaisin jotain kallista myös.
Niin ja teidän lapsissa ei ole mitään vikaa. Ikinä eläessäni en ole lahjoja valinnut sukulaislapsille sen mukaan, miten esimerkiksi käyttäytyvät. Kyllä se vika on nyt siellä aikuisten päässä. 7
Ymmärrän sinua ap. Meillä on tilanne, että anoppi lahjoo miehen siskon lapsia todella avokätisesti, meidän lapsille ei lainkaan. Minun äitini taas lahjoo ympäristössään olevia "vähäosisia lapsia, täytyyhän niistäkin jonkun välittää". Jo silloin kun olin lapsi, olivat äidilleni naapurin lapset omia lapsia tärkeämpiä. En tiedä mistä kertoo.
Emme kärsi puutetta mistään, eli en kaipaa meille mitään lisää, mutta surettaa ja ihmetyttää lasten jako A- ja B-luokkaan. Varsinkin kun lapsetkin tämän jo huomaavat. :(
ostetaan isovanhemmille lahjat
ap
äidin uus mies, isän uus nainen
just just, ihanaa tää uusioperheellisyys
Ajattelin ihan samma. että vietätte joulun omalla väellä, ja kysyttäessä kertoisin avoimesti syyn.
Mun anoppi pitää lapsenlapsiaan samanarvoisina rahan avulla kun ei muuten osaa. Tyttönsä lapsille etsii kalliit lahjat esim. 50e arvosta, sitten ilmoittaa meille että meidän pitää itse miettiä 50e edestä, mitä lapsillemme halutaan, yhtään ajatusta ei itse uhraa. Ja nytkin sanoin suoraan että pääasia että muistat meidänkin lapsia, hinnalla ei väliä. Anoppi vastaa että mutkun kaikki lapsenlapset ovat samanarvoisia, niin pitää olla samanhintaiset lahjat. Itse on jopa mulle sanonut että tyttönsä lapset ovat tärkeämpiä.
Kysyisin vanhemmiltani että haluavatko kuulla lasten lahjatoiveet. Jos alkavat jotain änkyttää, niin sanoisin että jos lahjojen osto on hankalaa, niin rahanakin voi antaa.
Mutta oletko varma että sinun vanhempasi ovat lahjoittaneet rahaa serkuille, onhan raha voinut tulla muilta sukulaisilta. Eivätkä he välttämättä ole rahallisesti osallistuneet puolisoidensa lastenlasten lahjoihin. Isäsi on voinut olla vain kuskina ja äitisi apuna lahjojen valitsemisessa.