Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko maksakastike herkkuruokaasi?

Vierailija
09.10.2021 |

Minä söin juuri calvados-maksakastiketta ja se oli omnomnomnomia - slurpsis! :-)

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, maksa ei ole ihmisen ruokaa.

Älä lässytä valheita.   Maksa on ihan hyvää ruokaa.  Jos et siitä pidä, se on ihan oma ongelmasi.  Se ei kuitenkaan tee maksasta kelvotonta.

Vierailija
22/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
24/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi on! Nimenomaan maksapalakastike, ei jauhetusta maksasta. Myös jauhemaksapihvit hyviä ja viipaleina paistettu maksa. Ja hirven maksaa sen olla pitää. Siinä ei mitään raskasmetalleja ole sen enempää kuin naudanmaksassakaan, ja jos muutaman kerran vuodessa sitä syö, niin ei varmaan tapa.

Vierailija
25/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, mä kuolaan täällä

Vierailija
26/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
27/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Inhoan maksan makua ja hajua. 

Vierailija
28/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi! En kyllä syö sisäelimiä!

Vierailija
29/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakastike on ollut jo vuosia lauantain iltapäiväruoka. Keitetyt perunat ja porkkanaraaste.

Vierailija
30/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo. Tai en tiedä, oon käyny peruskoulun 80-luvulla ja sain kamalat traumat pakkosyödystä maksakastikkeesta. Se tais olla muidenkin inhokki, kerran vastapäätä istuva poika oksensi maksakastikkeen takaisin lautaselleen ja silloin oli ainoa kerta kun saimme poistua pöydästä syömättä lautasta tyhjäksi.

Vierailija
31/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huippua. Maksapaistos pekonilla on lemppari.

Vierailija
32/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ohje?

Vierailija
33/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. En tykkää sitten yhtään, eikä onneksi tarvitsekkaan tykätä.

Vierailija
34/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu inhokki ruokiini! Mutta aikoinaan tyttäreni pyysi tee maksapifejä,ne on niin ihania. Ostin naudan maksaa ja valmistin hänelle ,kun kävi lapsuus koti.Itse en koskaan maistanut edes.Mutta hyvää kulemma oli.Kotitaouskirjasta vaan ohje ja sen mukaan. Aika jolloin nettiä minulla ei ollut,eikä monella mullakaan..

Vierailija
35/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin jos osaisin mutta muistelen, että maksapalat kieriteltiin ensin jauhoseoksessa. Varma en ole. Löytyy varmaan Googlesta.ohjeet.

Voi tehdä niinkin, mutta itse teen kastikepohjan ensin valmiiksi ja vedän maksapalat leivittämättä pannun kautta ja kippaan kuumaan kastikkeeseen. Annan olla pari minuuttia kannen alla keittämättä ja nostan esille. Perunat ja muut tykötarpeet pitää olla kaikki valmiina. Maksan pitää olla tässä tapauksessa naudanmaksaa.

T: kokki

Kiitos tästä! Tuota omenaakin täytyy kokeilla. 

Vierailija
36/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti olen tyhmä siis pidetään pimennossa ja alapeukutetaan. No jos joku haluaisi vastata.. tehdäänkö maksakastike maksanpaistoliemeen?

Olen laiska kokki, joten teen mahdollisimman helpolla niin, että ei tule paljon tiskiä. Leikkaan maksan pieniksi paloiksi (n. 1,5 cm, jostakin suunnasta katsottuna eli niin että ovat jokseenkin saman kokoisia). Lisään mausteeksi suolaa, meiramia ja hitusen hienonnettua valkopippuria. Sen jälkeen jauhotan ne pussissa, sulatan voita ja laitan maksapalat ruskistumaan pannulle. Niitä ei saa paistaa liian pitkään, että eivät sitkisty. Sitten tilkka vettä, loraus kermaa ja hautumaan joksikin aikaa miedolla lämmöllä, kunnes maksa on kokonaan kypsää.

Jauhemaksapihveistä meillä pidetään enemmän, mutta niitä tulee tehtyä harvemmin.

Vierailija
37/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi! En kyllä syö sisäelimiä!

Syötkö kananmunia?

Oli ihan pakko kysyä :)

Vierailija
38/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa joku mainitsi maksamakkarakeiton. Itsellä ei mitään hajua mikä tää on, onko muilla?

Vierailija
39/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään maksasta mutta en ole koskaan syönyt maksakastiketta. Maksaa kermakastikkeessa, polentan kanssa,laatikkona mutten koskaan missään varsinaisessa kastikkeessa. Pelkkä maksapihvi on niin kuivaa.

Mikä kunnon maksakastike siis edes on???

maksapihvi ei ole kuivaa jos on osaava kokki. Harva tosin on. Minulla ei koskaan maksapihvit mene kuivaksi.

Vierailija
40/42 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi on! Nimenomaan maksapalakastike, ei jauhetusta maksasta. Myös jauhemaksapihvit hyviä ja viipaleina paistettu maksa. Ja hirven maksaa sen olla pitää. Siinä ei mitään raskasmetalleja ole sen enempää kuin naudanmaksassakaan, ja jos muutaman kerran vuodessa sitä syö, niin ei varmaan tapa.

Muuten samaa mieltä mutta jauhemaksaa en voi sietää missään muotoa. Maksapihvit ja maksapalat ovat herkkua, mutta jauhemaksa-jutut ovat karseita. en tiedä miksi