Onko maksakastike herkkuruokaasi?
Minä söin juuri calvados-maksakastiketta ja se oli omnomnomnomia - slurpsis! :-)
Kommentit (42)
Oi on! Nimenomaan maksapalakastike, ei jauhetusta maksasta. Myös jauhemaksapihvit hyviä ja viipaleina paistettu maksa. Ja hirven maksaa sen olla pitää. Siinä ei mitään raskasmetalleja ole sen enempää kuin naudanmaksassakaan, ja jos muutaman kerran vuodessa sitä syö, niin ei varmaan tapa.
Ei. Inhoan maksan makua ja hajua.
Maksakastike on ollut jo vuosia lauantain iltapäiväruoka. Keitetyt perunat ja porkkanaraaste.
Ei oo. Tai en tiedä, oon käyny peruskoulun 80-luvulla ja sain kamalat traumat pakkosyödystä maksakastikkeesta. Se tais olla muidenkin inhokki, kerran vastapäätä istuva poika oksensi maksakastikkeen takaisin lautaselleen ja silloin oli ainoa kerta kun saimme poistua pöydästä syömättä lautasta tyhjäksi.
On huippua. Maksapaistos pekonilla on lemppari.
Ei. En tykkää sitten yhtään, eikä onneksi tarvitsekkaan tykätä.
Kuuluu inhokki ruokiini! Mutta aikoinaan tyttäreni pyysi tee maksapifejä,ne on niin ihania. Ostin naudan maksaa ja valmistin hänelle ,kun kävi lapsuus koti.Itse en koskaan maistanut edes.Mutta hyvää kulemma oli.Kotitaouskirjasta vaan ohje ja sen mukaan. Aika jolloin nettiä minulla ei ollut,eikä monella mullakaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin jos osaisin mutta muistelen, että maksapalat kieriteltiin ensin jauhoseoksessa. Varma en ole. Löytyy varmaan Googlesta.ohjeet.
Voi tehdä niinkin, mutta itse teen kastikepohjan ensin valmiiksi ja vedän maksapalat leivittämättä pannun kautta ja kippaan kuumaan kastikkeeseen. Annan olla pari minuuttia kannen alla keittämättä ja nostan esille. Perunat ja muut tykötarpeet pitää olla kaikki valmiina. Maksan pitää olla tässä tapauksessa naudanmaksaa.
T: kokki
Kiitos tästä! Tuota omenaakin täytyy kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olen tyhmä siis pidetään pimennossa ja alapeukutetaan. No jos joku haluaisi vastata.. tehdäänkö maksakastike maksanpaistoliemeen?
Olen laiska kokki, joten teen mahdollisimman helpolla niin, että ei tule paljon tiskiä. Leikkaan maksan pieniksi paloiksi (n. 1,5 cm, jostakin suunnasta katsottuna eli niin että ovat jokseenkin saman kokoisia). Lisään mausteeksi suolaa, meiramia ja hitusen hienonnettua valkopippuria. Sen jälkeen jauhotan ne pussissa, sulatan voita ja laitan maksapalat ruskistumaan pannulle. Niitä ei saa paistaa liian pitkään, että eivät sitkisty. Sitten tilkka vettä, loraus kermaa ja hautumaan joksikin aikaa miedolla lämmöllä, kunnes maksa on kokonaan kypsää.
Jauhemaksapihveistä meillä pidetään enemmän, mutta niitä tulee tehtyä harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi! En kyllä syö sisäelimiä!
Syötkö kananmunia?
Oli ihan pakko kysyä :)
Toisessa ketjussa joku mainitsi maksamakkarakeiton. Itsellä ei mitään hajua mikä tää on, onko muilla?
Vierailija kirjoitti:
Tykkään maksasta mutta en ole koskaan syönyt maksakastiketta. Maksaa kermakastikkeessa, polentan kanssa,laatikkona mutten koskaan missään varsinaisessa kastikkeessa. Pelkkä maksapihvi on niin kuivaa.
Mikä kunnon maksakastike siis edes on???
maksapihvi ei ole kuivaa jos on osaava kokki. Harva tosin on. Minulla ei koskaan maksapihvit mene kuivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oi on! Nimenomaan maksapalakastike, ei jauhetusta maksasta. Myös jauhemaksapihvit hyviä ja viipaleina paistettu maksa. Ja hirven maksaa sen olla pitää. Siinä ei mitään raskasmetalleja ole sen enempää kuin naudanmaksassakaan, ja jos muutaman kerran vuodessa sitä syö, niin ei varmaan tapa.
Muuten samaa mieltä mutta jauhemaksaa en voi sietää missään muotoa. Maksapihvit ja maksapalat ovat herkkua, mutta jauhemaksa-jutut ovat karseita. en tiedä miksi
Älä lässytä valheita. Maksa on ihan hyvää ruokaa. Jos et siitä pidä, se on ihan oma ongelmasi. Se ei kuitenkaan tee maksasta kelvotonta.