Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä jolla ei ole varaa järjestää lapsille joulua!

Vierailija
04.12.2014 |

Luin tässä facesta jouluapuryhmän hehkutusta ja surkuttelua sieltä miten ei ole varaa kuin makaronilaatikkoon jouluna jne. muiden menojen jälkeen. Ei jouluruokiin tai lasten lahjoihin. Haluaisinkin kysyä sinulta jolla tällainen tilanne, että miksi priorisoit lapsesi listan viimeiseksi? Äitini oli työtön yh, siskoni on mielenterveysongelmainen yh, itse olen yrittäjä yh eli sosiaalitukien ulkopuolella ja tuloni ovat olleet tänä vuonna 400e alle toimeentulotuen normin (tiedän koska sain sitä ennen, mutta yrittäjä saa vain 3kk). Silti oli minulla aina lapsena kunnon joulu, niin on ollut myös omilla lapsillani ja siskoni lapsilla. Toki on tiukkaa, mutta priorisoin lasten joulun kaiken muun edelle. Jos ei raha riitä, lykkään laskuja, mutta se mistä en tingi on lasten onnellisuus. Lahjoja on hankittu hyvissä ajoin osa ja loput viimeistään lapsilisistä jotka joulun alla tulee kuten myös jouluruuat. Lapset tietää että tänä vuonna on tiukempaa, joten toiveet ovat hyvin maltillisia. Joulu tulee silti kuten joka vuosi. 

Ihmettelen vaan koska minä ja perheeni ollaan ihan sitä köyhintä porukkaa. En toki avun tarvetta kritisoi vaan sitä ettei oteta itse vastuuta omien lasten onnellisuudesta vaan lykätään se vastuu muille " tarvitsemme apua koska meillä ei ole rahaa edes shampoita ostaa eikä meillä vietetä joulua tai lapset saa yhtäkään lahjaa jos ei kukaan lahjoita". Vai johtuuko siitä että me syntymäköyhät olemme tottuneet jo niin tähän köyhyyteen normielämänä että osaamme paremmin varautua jouluun esim ostamalla lahjoja jo aiemmin? Itse en ikinä kehtaisi sanoa noin että ruikutiruikuti ei ole shampooseen varaa (jotain alle 2e??) jos kuitenkin rahaa tilille tulee kuten meille muillekin ja se riittää perusasioihin kuten meillä muillakin. Jotenkin säälittää ihmiset jotka ihan kyyneliä fb-kirjoituksissaan vuodattavat meidän köyhien vuoksi, kun tiedän että oikeasti ei ihan niin surkeasti ole kellään asiat, jotkut vaan käyttää hyväkseen toisten hyväntahtoisuutta. Okei, pitää minunkin välillä valita ostanko shampoon nyt vai vasta muutaman päivän päästä kun tulee rahaa, mutta toisaalta taas rahaa menee pikkuluksukseenkin kuten esim tilattiin pizzat tai ostin huulipunan. Ja kun noita valintoja jokainen tekee pitkin vuotta, kenellä mitäkin vaikka tupakka tai bisse tai suklaa niin en oikein kehtaisi väittää että en olisi pystynyt millään varautua jouluun. Eli pointtini, avuntarve on ok, mutta säälipisteiden kerjääminen dramatisoimalla (näemme nälkää ja lapsi jää ilman lahjaa) ei ole. Oikeasti näitä viattomat auttajat suree tippa linssissä ja minusta se on väärin. Suomessa on kuitenkin sosiaaliturva, laskennallisesti kaikilla varaa peruselämään jos vain on halua ja sitten toiset luulee että oikeasti lapset näkee nälkää rahanpuutteen takia (hyvien vanhempien puute sit eri asia).

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sinisilmäisiä ihmisiä. Toiset laittavat rahansa viimeistä centtiä myöten menemään, ja sitten valitetaan. Osa säästää pitkin vuotta. Ei kannata uskoa kaikkea.

Vierailija
2/4 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikalailla samoilla linjoilla. Jouluna ei tarvitse pröystäillä mutta ihan kivan joulun saa järjestettyä köyhäkin. Itse elämme myöskin 400 euroa alle toimeentulotukirajan. Sossuun ei opiskelijana ole asiaa ellei kaikki opintolaina ole nostettu. Tästä huolimatta haluan että lapset saavat lahjoja ja jouluruokaa. Olen ostanut lahjoja jo etukäteen kun olen bongannut tarjouksesta. Sapuskat ostetaan vaikka Visalla jos ei muu auta. Ei tulisi mieleenkään mennä vinkumaan johonkin jouluapuryhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yrittäjän puoliso kotiäitinä ja tiukkaa on, juurikin siitä syystä että yrittäjäperheitä ei tueta. Mulle on ollut aina tärkeää se, että lapsi saa viettää mukavan ja ennenkaikkea selvän joulun, ei niin että katsotaan sukulaisten kännäämistä! Kiitos mätkyjen on tämä joulu erityisen tiukka. En ota ressiä, menemme lapsen mummolaan aattoa viettämään periaatteella jokainen tuo jotakin syötävää, eli paljon ei tarvitse yhden ihmisen satsata. Muutama lahja on lapselle ostettu jo ajat sitten jemmaan. Oikeasti voi saada joulueväät myös halvalla, ja tärkeintä kuitenkin on se joulumieli ja yhdessä olo. Rehellisesti olen sanonut ystäville ja sukulaisille että tänä vuonna en heitä lahjoilla muista.

Vierailija
4/4 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Jouluruoat ovat loppujen lopuksi hyvin edullisia valmistaa jos itse tekee, eikä kinkkukaan kallista ole. Pienemmille lapsille riittää se, että pääsevät leipomaan aikuisten kanssa pipareita ja koristelemaan niitä. Se ei paljoa maksa. Ja meillä ovat ainakin olleet tyytyväisiä muutamaan pakettiin, eivät edes ymmärrä esittää kuin 3-4 toivetta. Joulu on yhdessä olon juhlaa eikä mitään ökyilyä.