Pakotatteko lapsen/lapset ulos ja ulkoilemaan?
Jos lapsi ei millään haluaisi lähteä vaan kieltäytyy ja ilmoittaa että ei halua. Ja ulkona vain seistä tönöttää paikallaan ja jankkaa että ei halua olla ulkona, ei ota askeltakaan vaikka miten houkuttelisi. Toisaalta pienet hyötyisi raittiista ilmasta ja ulkoilusta kai.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut pakottaa, ei silloin kun olivat pieniä, eikä nytkään kun ovat teinisiä. Hyvä vain, kun ovat ymmärtäneet ja omaksuneet liikkumisen ja ulkoilun tärkeyden. Vanhemman esimerkistähän se lähtee.
Mä uskon, että vaikuttaa kyllä paljon myös lapsen luonne. Omat vanhempani olivat innokkaita liikkumaan ja ulkoilemaan, itse en ollut.
Sittent taas lapseni rakasti liikuntaa ja olisi aina ollut ulkona, vaikka itse olin tuo joka ei asiasta niin välittänyt.
Minä vihasin ulkonaoloa jo lapsena vaikka äitini halusi aina olla ulkona. Inhosin kaikkea säätä etenkin tuulta ja vaatteiden tuntua iholla.
Ei meillä ole mitään pakkoulkoiluja. Kamala sellainen lapsuus, joka täytetään pakkotekemisellä.
Ajatte autolla tai sitten bussilla leikkipuistoon tai metsäpolun reunaan.Anna tönöttää sitten siellä.Kyllä lasten pitää ulkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ajatte autolla tai sitten bussilla leikkipuistoon tai metsäpolun reunaan.Anna tönöttää sitten siellä.Kyllä lasten pitää ulkoilla.
Miksi pitää ulkoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ulkoilla?
Tää on ihan validi kysymys . Esim. varhaiskasvatuksessa yksi tärkeimpiä asioita tuntuu olevan päivittäinen ulkoilu . Jos taas menee johonkin muuhun maahan, moni muu asia on paljon tärkeämpää.
Mutta päiväkodeissa lähes 20 vuotta työskennelleenä sanoisin, että lapset on paljon rauhallisempia kun ovat ulkoilleet , ellei sitten ole koko ajan jotain ohjattua toimintaa, mikä taas Suomessa ei ole mikään tärkein asia varhaiskasvatuksessa
On lapsia ja lapsia. Me ollaan erilaisia. Omani lapseni oli pienenä varsin kiinnostunut metsässä tarpomisesta ja kaikesta, mitä sieltä löytyi ihmeteltäväksi. Äitini oli ihmeissään otettuaan pääkaupunkilaislapsen ekan kerran hoitoonsa, kun hänen ensimmäinen toiveensa aamulla oli, että "mennään metsään".
Karkeamotoriikka kehittyy ulkona touhutessa. Hienomotoriikka sitten sisällä pöydän ääressä. Näin karkeasti jaoteltuna. Onko lapsellasi ongelmia motoriikassa, jos ulkoilu on "vaikeaa"? Mitä sanoo itse syyksi tuohon, ettei suostu tekemään ulkona mitään? Tärkeää on silti, että houkuttelet kiipeämään, keinumaan, ryömimään, juoksemaan, hyppimään. Ottakaa sopivia leluja mukaan. Kännykkää ei tarvita (ellette Pokemoneja jahtaa). Aikuisen malli ja tuki tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Karkeamotoriikka kehittyy ulkona touhutessa. Hienomotoriikka sitten sisällä pöydän ääressä. Näin karkeasti jaoteltuna. Onko lapsellasi ongelmia motoriikassa, jos ulkoilu on "vaikeaa"? Mitä sanoo itse syyksi tuohon, ettei suostu tekemään ulkona mitään? Tärkeää on silti, että houkuttelet kiipeämään, keinumaan, ryömimään, juoksemaan, hyppimään. Ottakaa sopivia leluja mukaan. Kännykkää ei tarvita (ellette Pokemoneja jahtaa). Aikuisen malli ja tuki tärkeää.
En minä niinkään neuvoja kysellyt vaan kysyin että pakottaako muut ulos jos lapsi ei halua.
Ap
Kyllä pakotan ja "pakotan" myös tekemään muuta kuin seistä tököttämään. Meillä lapsi ei ole pomo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ulkoilla?
Koska aivot tarvitsevat happea ja raitis ilma muutenkin on hyväksi. Sisällä helposti passivoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä pakotan. ihan sama jos seistä tönöttää siellä.
Meillä ei ole omaa pihaa ja lapseni on vain kolme enkä itse jaksa seistä tönöttää samassa kohdassa vain, edes penkkejä ei ole lähistöllä. Ap
No kyllä syyttävä sormi osoittaa vanhempaan jos kolmevuotias ei halua ulkoilla. Leikitkö lapsen kanssa? Välillä varmaan kaikilla on päiviä ettei huvita mutta oon ainakin itse huomannut että oma lapsi innostuu kyllä samantien kun itsekin menee keinumaan, laskemaan mäkeä, potkimaan palloa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ulkoilla?
Koska aivot tarvitsevat happea ja raitis ilma muutenkin on hyväksi. Sisällä helposti passivoituu.
Saman verran happea on kyllä sisällä jos tuulettaa.
En pakota koska tykkää ulkoilla.
Joskus on pakko kieltää menemästä ulos kun haluaisi joskus mennä ukkosmyrskyihinkin juoksentelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ulkoilla?
Raitis ilma parantaa esim unen laatua. Väitän myös että ulkoillessa tulee liikuttua paljon enemmän ja eri alustoilla mitä sisällä. Esim vaihteleva maasto tai leikkipuisto saavat ihmisen käyttämään kroppaa ihan eri tavalla kuin sisällä ollessa, vaikka toki sisäleikitkin ovat hyviä. Monipuolisuus lienee parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ulkoilla?
Ei ole. Ellet sitten pidä ikkunoita koko ajan auki. Suomalaisessa ilmastossa se ei oikein onnistu isoimman osan vuodesta. Se jos pakkasella pistät ikkunan minuutiksi auki, ei vaikuta sisäilmaan mitenkään. Toki sisäilmassa on aina happea, mutta sisäilma ei ole silti yhtä terveellistä kuin raitis ulkoilma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ulkoilla?
Ei edes ole. Kyllä eron huomaa, kun on koko päivän sisällä tai vastaavasti ison osan päivästä ulkona. Jälkimmäisessä on selkeästi virkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ulkoilla?
Jos sisäilma kerran on yhtä hyvä kuin ulkoilma, miksi idea on tuulettamisessa? Aivan. Olisiko kuitenkin niin, että se tuulettaminen raikastaa myös sisäilmaa ja tekee siitä happirikkaampaa. Senhän takia petivaatteitakin viedään ulos, että raikastuvat.
Petivaatteet pääsee ulos, mutta lapset ei. 😂
Ei ole tarvinnut pakottaa, ei silloin kun olivat pieniä, eikä nytkään kun ovat teinisiä. Hyvä vain, kun ovat ymmärtäneet ja omaksuneet liikkumisen ja ulkoilun tärkeyden. Vanhemman esimerkistähän se lähtee.