Mikä vaivaa ihmistä, joka kopioi tänne ip-lehtien kommenttiosioiden kommentteja eikä ilmaise, että ne on kopsattu muualta?
Mitä tällaisen ihmisen päässä liikkuu? Vai liikkuuko mitään?
Aina välillä tulee vastaan täällä Vauva.fi-palstalla keskusteluita, joihin on kopioitu kommentteja iltapäivälehtien kommenttiosioista, mutta kopioija ei millään tavalla ilmoita, että hän on kopioinut kommentit muualta. Todella outoa toimintaa.
Kommentit (33)
No mitäs väliä sillä on? Tuntemattomien ihmisten kommentteja yhtä kaikki. En siis itse tee tuota, mutta en ymmärrä mitä väliä sillä on, millä alustalla ne kommentit ovat, joku ne on kuitenkin mielipiteenään kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs väliä sillä on? Tuntemattomien ihmisten kommentteja yhtä kaikki. En siis itse tee tuota, mutta en ymmärrä mitä väliä sillä on, millä alustalla ne kommentit ovat, joku ne on kuitenkin mielipiteenään kirjoittanut.
Onhan se nyt helvetin outoa! Onko pää tosiaan niin tyhjä, ettei keksi mitään omaa sanottavaa? Miksei voi sitten merkitä, että löysin tämän kommentin Ilta-Sanomista?
Ja en kyllä usko, että moni alkuperäinen kommentoija arvostaa, että heidän kommenttejaan kopioidaan ja esitetään "omina" jollain muulla alustalla. Ja joo joo, jos nettiin jotain laittaa, niin se voi levitä minne vain, mutta silti.
Tuo on keskusteluiden ohjaamista epärehellisellä tavalla. Toki somessa nyt esiintyy sellaista, mutta pidän sitä silti erittäin kummallisena toimintana.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on monenlaista kopioitsijaa. Jotkut lukevat nettilehdistä juttuja ja sitten kirjoittavat tapaukset tänne minä-muodossa. Ehkä heillä ei ole lainkaan mielikuvitusta, mutta jotain pitää yrittää kirjoittaa.
Ilmeisesti pää on täynnä sahanpurua. Ei tuo järkevän ihmisen hommaa ole.
Jospa se sama kirjoittaja copypastesi asiansa tännekin. IP-lehtien palstoilla viihtyy monet elämäntapatrollit. Kaipa ne joskus tällekin palstalle eksyvät. Mikä sinua vaivaa, kun noin tarkkaan seurailet ja vertailet kommentteja? Tekemisen puuteko?
Ne ovat niitä samoja kirjoittajia kuin ip-lehtien kommenttiosioiden kirjoittajat. Kopioivat siis vain omia tekstejään.
Sama ihminen kommentoinut molemmille palstoille. Minä se en ole koska olen ollut liian monta kertaa eri mieltä persujen kanssa iltiksen kommenttipalstalla, eikö minua enää päästetä kommentoimaan kuin ihan hömppäuutisiin. Hassua kyllä, sillä aika alatyylisiä kommentteja siellä edelleen julkaistaan.
Oletko nyt ihan varma, että asia ei ole toisinpäin?
Sanomat omistaa tän palstan ja sen toimittajat käyttävät tätä palstaa jatkuvasti omien juttujensa lähteenä.
Miksi ei saisi kirjoittaa samat mielipiteet moneen paikkaan? Eli sama kirjoittaja todennäköisesti kyseessä tai sitten joku pitää niistä mielipiteistä ja haluaa niiden olevan luettavissa muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se sama kirjoittaja copypastesi asiansa tännekin. IP-lehtien palstoilla viihtyy monet elämäntapatrollit. Kaipa ne joskus tällekin palstalle eksyvät. Mikä sinua vaivaa, kun noin tarkkaan seurailet ja vertailet kommentteja? Tekemisen puuteko?
Joku linkittää tänne uutisen, luen ketjua, sitten luen alkuperäisen uutisen ja vilkaisen kommentteja, jolloin huomaan samat kommentit ip-lehdessä ja täällä. Vain sokea ei huomaisi yhtäläisyyttä.
Mikä sinua vaivaa, kun hyökkäät minua vastaan? Tekemisen ja älyn puute?
Ja tuskin on kyse samoista alkuperäisistä kirjoittajista, kun kommentit on kopsattu jälkikäteen ja niitä on kopioitu yleensä monta mutta tyyli on selvästi erilainen.
Copy/Paste viittaa persuihin. Erityisesti europarlamentaarikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi kirjoittaa samat mielipiteet moneen paikkaan? Eli sama kirjoittaja todennäköisesti kyseessä tai sitten joku pitää niistä mielipiteistä ja haluaa niiden olevan luettavissa muuallakin.
Saa kirjoittaa, jos oma mielipide, mutta todennäköisempää on, että jotkut aivottomat kopioivat muiden juttuja eivätkä ilmoita, että ovat lainanneet niitä muualta. Se tässä on ongelma! Ei eri alustoille kirjoittelu vaan muiden kopioiminen. Muiden ihmisten kirjoittamien juttujen esittäminen omina on ongelma, ymmärrätkö jo?
Astroturf siksi sitä kutsutaan.
Maksettuja kirjoittajia. Niin kuin täällä tuo joka haukkuu ja syyttää kaikkia persuiksi..
Vierailija kirjoitti:
Astroturf siksi sitä kutsutaan.
Maksettuja kirjoittajia. Niin kuin täällä tuo joka haukkuu ja syyttää kaikkia persuiksi..
Liian kömpelöä ja läpinäkyvää kopioida sanasta sanaan samat kommentit eri sivustoille. Todelliset mielipiteiden ohjaajat ja ammattitrollit osaavat toimia hienovaraisemmin ja vähemmän läpinäkyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Copy/Paste viittaa persuihin. Erityisesti europarlamentaarikkoon.
Niinkö meinaat? Tänään näin täällä Mika Niikkoa koskevan aloituksen, johon oli kopioitu Niikkoa kritisoivia kommentteja Iltasanomista.
älä kopio suoraa minun sanomaani mihinkään muualle
Eiköhän ne ip lehdet itse laita juttujaan ja linkkejään tänne että saavat keskustelua aikaiseksi ja klikkauksia. Samoin kuin laittavat kyselyitä eri aiheista. Laiskaa journalismia.
Aloittaja haluaa ehkä huomiota keskustelulleen ja kopioi eri kirjoitustyylillä tehtyjä kommentteja, jotta näyttäisi, että aihe olisi kiinnostanut useampaa lukijaa. Vakioprovoilijathan kirjottavat myös muuten vastauksia omiin kommentteihinsa.
Ei olisi tosiaan iso vaiva laittaa lainausmerkit ja löytöpaikan yhdellä sanalla, jos jokin mielipide on niin osuva, että haluaa jakaa sitä laajemmalle.
Muualle kirjoittaneet voi ihan vapaasti kopioida omat kommenttinsa tänne, ja varmasti moni tekeekin niin. Jos on jo kommentoinut jotain asiaa muualla niin sehän on vain fiksua kopioida se tänne, varsinkin kun täältä monesti poistuu aloitukset ennen kuin saa kommenttinsa kirjoitettua ja lähetettyä.
Joidenkin tässä ketjussa olevien selitysten mukaan useat ihmiset siis kirjoittavat ensin monta kommenttia IS:ään, jossa kommentteja moderoidaan ja montaa samasta ip:stä tai sähköpostista tullutta kommenttia ei varmaankaan julkaista.
Sitten kyseiset henkilöt (useat, koska tänne kopioituja kommentteja on useita ja ip-lehdessä ei todennäköisesti saa julkaistua kuin yhden per kirjoittaja) tulevat tänne palstalle monta tuntia myöhemmin, odottavat että joku avaa ketjun aiheesta tai avaavat sen itse, sitten kopioivat ne omat, samat kommenttinsa tänne. Todella loogista! Ja mikä yhteensattuma, että ne monet eri kirjoittajat osuvat sekä tänne että IS:ään yhtä aikaa ja vieläpä samaan ketjuun... Ja ovat yleensä samaa mieltä asioista. Mitä ahkeruutta ja asialle omistautuneisuutta!
Seuraavaksi joku varmaan väittää, että ip-kommentoijia on vain yksi, mutta hän on ip-lehden toimituksessa ja siksi hänen on helppo saada lukuisia kommentteja läpi. Hän myös muuntelee kirjoitustyyliään, ettei jäisi kiinni...
Tai sitten henkilö on toimituksen ulkopuolinen mutta vaihtelee ip-osoitetta ja kirjoitustyyliä ja saa julkaistua monta kommenttia ip-lehdessä nerokkaan harhautustyönsä ansiosta. Sitten hän tulee tänne ja kopioi kommentit tännekin. Monimutkaisia, työläitä juonia muutaman kommentin takia.
Oletteko kuulleet Occamin partaveitsestä? Se tarkoittaa, että yksinkertaisin selitys on todennäköisimmin oikea selitys. Yksinkertaisin selitys on, että joku urpå nyt vain kopioi surutta muiden juttuja, joista hän on samaa mieltä, ja postaa niitä tänne (koska ei keksi itse mitään sanottavaa tai on muuten vain laiska ja hyödyntää muiden tuottamia tekstejä).
Täällä on monenlaista kopioitsijaa. Jotkut lukevat nettilehdistä juttuja ja sitten kirjoittavat tapaukset tänne minä-muodossa. Ehkä heillä ei ole lainkaan mielikuvitusta, mutta jotain pitää yrittää kirjoittaa.