Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko muilla vanhempia jotka yritti teetättää lähes kaikki kotityöt teillä?

Vierailija
09.10.2021 |

Omassa lapsuudenkodissa joutui lähes päivittäin tekemään siivousta, haravointia, nurmen leikkuuta, lumitöitä, tiskausta, ikkunoiden pesua, polttopuiden tekoa yms. Toki ne kuuluvat jokaisen kasvavan teinin opeteltaviin askareisiin ja on ymmärrettävää, että niitä kuuluukin tehdä. Mutta joskus se teetättäminen meni välillä yli, kun huomattiin että oli viihtynyt toista tuntia omassa huoneessaan tai havaittiin muuten vain tekemättömyyttä (lepäämistä tai omia harrastuksia), tultiin käskemään jotain puuhaa. Puuha lisäksi myös omituiseen ajankohtaan, kuten haravointia vaikka puista oli lehtiä tipahtanu maahan vasta muutamia kappaleita tai nurmikon leikkausta vaikka edellisestä oli kulunut vain muutama päivä ja ruoho oli kasvanut hädin tuskin paria senttiä.

Kaiken kukkuraksi jos et ehtinyt rientää kipittää heti samalla minuutilla, tultiin naama punaisena huutamaan ja uhkailemaan ruokakiellolla ja arestilla, millä milloinkin. Usein vanhemmat itse tekivät kaikista mukavimmat asiat kuten sisustuksen suunnittelua, telkkarin tuijottelua ja saunan lämmittelyä. Olin aina se joka hakkasi polttopuut, kantoi ne saunalle, myös vedet ja vanhemmat vain istui ulkotuolilla kalja kädessä tuijotellen. Tuntui että en saanut osallistua päätöksentekoon ja miellyttäviin askareisiiin, vaan tein raskaimmat ruumiilliset työt enkä edes omasta tahdostani silloin kun hetki tuntui sopivalta. Aina haluttiin käskeä ihan vain käskemisen ilosta. Tekemisen ilo oli kaukana kaikesta. En ole pois muutettuani juurikaan pitäny yhteyttä vanhempiini. Omassa kodissani teen kylläkin kotiaskareita, niitä raskaimpiakin. Mutta teen ne omilla ehdoillani ja silloin kun koen hetken sopivaksi eikä ne ole jäänyt kertaakaan tekemättä. Tekemisen ilon olen saanut takaisin, mutta välillä mieleen palautuu ne ikävät ajat kun asioita joutui tekemään käskettynä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa tuo "teetättää"?

Vierailija
2/11 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa tuo "teetättää"?

laittaa tekemään ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Eivät pelkästään yrittäneet, vaan teettivät. Kumpikaan ei tehnyt kotitöitä, koska jollain salaperäisellä tavalla ne olivat minun vastuullani suurin piirtein 8-vuotiaasta asti. Toinen vanhemmistani sotki sitä mukaa kun kulki talossa, ja tuli huutamaan, jos en vartissa ollut siivonnut keittiötä hänen jäljiltään. Kuvioon kuului se, ettei kumpikaan antanut koskaan - tai nykyään - mitään selitystä. Kunnioittaisin vanhempiani hieman enemmän, jos he olisivat myöntäneet, etteivät vain viitsineet siivota. No, heissä toki oli paljon muutakin vikaa. 

Olen aikuisena pitänyt kummallisena ilmiönä sitä, että vanhemmat valittavat, kun murkkuikäinen lapsi ei suostu tekemään kotitöitä. Meillä se oli "teet tai itket ja teet".

Vierailija
4/11 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli mulla semmoinen että se ei ikinä vienyt roskapussia, ei vaikka oli itse samaan aikaan menossa ulos jolloin sen olisi voinut viedä. Aina kun huomas roskiksen olevan täynnä ja lähdössä käymään ulkona asioilla, niin komensi että kun olen poissa niin vie sillä välin roskat. Ei käynyt millään että itse olisi vienyt samalla käynnillä.

Vierailija
5/11 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetättää = laittaa joku muu teettämään = ei mitään järkeä.

Tätä näkee niin usein, että alkaa usko ihmislajin kognitiivisiin kykyihin olla todella koetuksella.

Samoja sankareita kuin ne jotka kirjoittaa: Tein sen 5-vuotta sitten.

Vierailija
6/11 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska äiti, ahkera tytär

Vierailija
7/11 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetättää = laittaa joku muu teettämään = ei mitään järkeä.

Tätä näkee niin usein, että alkaa usko ihmislajin kognitiivisiin kykyihin olla todella koetuksella.

Samoja sankareita kuin ne jotka kirjoittaa: Tein sen 5-vuotta sitten.

Tilannetaju ei taida kuulua vahvuuksiisi.

Vierailija
8/11 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta on ketju: Muita, jotka eivät lapsena saaneet koskaan olla rauhassa, vaan aina piti olla tekemässä jotain.

Jotenkin näin se aloitus oli.

Vierailija
9/11 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät sitten kasvattaa omat lapsesi toisin. Olen pahoillani puolestasi että oli noin rankkaa!

(sana on teettää, ei teetättää. Mutta sivuseikka.)

Vierailija
10/11 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdä, teettää, teetättää

Tehä, tiettöö, tietättöö

Ou jea.

Vierailija
11/11 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset