Mitä kaloja teidän joulupöydässänne ns pitää olla?
Meillä silliä ja loimulohta ja graaviakin lohta, mutta nyt mietin sitä koska viimejouluna se oli 1vrk Stockalta hakemisen jälk pilalla, haisi ja reunoista tummunut, kuvottavaa:/
Sain siitä kyllä hyvityksen kun Stockan herkkuun soitin mutta silti...
Miltä siika, esim savusiika maistuu? Valkoinen liha toisin kuin esim lohessa ja ilm vähärasvaisempaa kuin lohi?
Kommentit (30)
Suutarinlohi, maailman suurinta herkkua! :D Lisäksi itse graavattua lohta ja joskus ylimääräinen lohi pistetään uuniin.
Kylmä- ja lämminsavulohta, graavilohta ja silliä, lisäksi siian tms. mätiä (vaikkei se mäti suoranaisesti kalaa olekaan). Siika on hyvää myös mutta lohesta tykkään enemmän.
Meillä ei ole kun kinkkua ja kännikaloja.
Savusiika on myös hyvää. Minä savustan itse kalat. Ovat takuutuoreita ja pakko sanoa, että sen huomaa myös mausta.
Syömme jouluna myös graavikalaa, silliä ja mätiä....voi että kun olis pian joulu.
Graavilohihässäkkää, lämminsavulohta, silliä. Ja mätiä, paljon!
Graavilohi, graavisiika, kylmäsavulohi, pari sorttia silliä ja marinoitua silakkaa.
Graavilohta ehdottomasti (ilman sitä ei tule joulua :). Sen voi muuten erittäin helposti tehdä itse, ei kannata AP ostaa edes pientä määrää. Sitten lämmin ja kylmääsavustettua kalaa, jotain lajia. Muutamaa hyvin marinoitua silliä. Lohirullaa. Äyriäisistä ehdoton must on mäti ja katkaravut myös nam (esim katkaraputäytetyt avokadot).
Näillä pääsee alkuun :)
Kinkkua ei meillä syödä lainkaan, en ole vielä hyvää kinkkua koskaan saanut. Yleensä on pieni poropaisti tai hirvipaisti ja laatikot (imelletty peruna, lanttu ja porkkana), sienisalaatti, rosolli. Mutta kyllä tuo alkupalapöytä on noussut melkeinpä päärooliin. Meillä on jo useampi vuosi katettu erikseen alkupalat ja pääruoka. Noustaan siis välissä pöydästä pois sohvalle höpöttelemään.
Ei tuu joulua ilman graavilohta. Kyllä sit on yleensä joku savukalakin.
Kaikki kelpaa kunhan ei ole jälkiruokana lahnaa sängyssä...
Graavilohta, savulohta ja silliä.
Ei mitään. Graavilohi on kauheaa, kerran maistoin, ja se raastoi kurkkua kuin olisi syönyt partakoneenteriä, ja sen oli sentään tehnyt taitava kokki ja kaikki muut kilvan sitä kehuivat.
Lämmin uunilohi ja silliä ( en syö kinkkua)
Graavilohta. Ennen ostettiin vaikka mitä kaikkea, mutta on tässä joulu joululta vähän hiipuneet ne ruokalajit, kun meitä on vain kaksi syöjää ja suurin osa menee sitten roskiin. Graavilohesta emme kuitenkaan luovu.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 23:38"]
Ei mitään. Graavilohi on kauheaa, kerran maistoin, ja se raastoi kurkkua kuin olisi syönyt partakoneenteriä, ja sen oli sentään tehnyt taitava kokki ja kaikki muut kilvan sitä kehuivat.
[/quote]
Oliko siinä ruotoja vai mikä raapi??
Graavilohi on ollut meillä kuopuksen suurinta herkkua siitä lähtien kun oli 10kk ekana jouluna. Olisi syönyt vaikka kaiken jos olisi uskaltanut antaa....
Lipeäkalaa, graavi- ja kylmäsavulohta.
Graavilohi joka tehdään itse. Suutarinlohi joka tulee kaupasta valmiina :)
Graavisiikaa, se on maailman paras ruoka joululimpun kanssa.
Tänä vuonna eka kertaa bataattilaatikkoa! Ei ole ennen ollut, mutta nyt maistoin vieraissa, ja totesin että tänä vuonna lanttulaatikko saa jäädä pois, kun meillä se ei kenellekään niin maistu ja tilalle tuota herkkua. Lisäksi luumukiisseli on äidin tekemänä klassikko, joka taas kuuluu joka joulupöytään.
Ei mitään. Yöööök!