Mitä tarkoittaa riihi?
Kommentit (47)
Riihessä kuivattiin ja puitiin viljaa. Riihi oli semmoinen musta ja pelottava paikka, kun tulisijan savu mustutti seinät.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 20:26"]
Miten niin tarkoittaa? Vähän niinkuin mitä tarkoittaa sauna.
Riihi on rakennus, jossa puidaan viljaa.
[/quote]
No yllätys, yllätys, kaikki ihmiset maailmassa eivät tiedä, mikä on sauna, ja vielä suurempi joukko ihmisiä ei tiedä, mikä on riihi.
Rakennus, jossa ennen kuivattiin ja puitiin viljat. Nykyisin homman hoitaa puimuri ja kuivuri.
Entisajan viljankuivaamo? Voisiko niin sanoa.
Mutta suomalaiset tietää ja tämä kysymyshän oli esitetty suomeksi suomalasille av-palstailijoille.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 20:30"]
Mutta suomalaiset tietää ja tämä kysymyshän oli esitetty suomeksi suomalasille av-palstailijoille.
[/quote]
Eivät kaikki suomalaiset tiedä, mikä on riihi.
Mä pelkäsin pienenä käydä riihessä. Ei tosin ollut tuolloin enää käytössä, vain rakennus jäljellä.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 20:33"]
Mä pelkäsin pienenä käydä riihessä. Ei tosin ollut tuolloin enää käytössä, vain rakennus jäljellä.
[/quote] Joskus serkusten kesken uskaltauduttiin riihessä käymään ja mummuni kanssa myös. Riiheen oli oli iso avain, sen muistan. Ja pimeä paikka, ovi laitettiin avoimeksi jonkin kalikan varaan.
Onko muka aikusia, normaaliälyisiä suomalaisia, jotka ei toedä. Ikä on riihi?
Siis jotka ei tiedä mikä on riihi?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 20:36"]
[/quote]
Totta kai on. Eihän nyt ihmiset muutenkaan tiedä kauhean yksityiskohtaisesti vanhoista maanviljelyyn liittyvistä asioista.
Riihi on palaveri, jossa ideat saa lentää ja lopuksi tsekataan niistä parhaimmat - ideariihi.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 20:39"]
[/quote]
Totta kai on. Eihän nyt ihmiset muutenkaan tiedä kauhean yksityiskohtaisesti vanhoista maanviljelyyn liittyvistä asioista.
[/quote]
*huokaus* tätä yleissivistyksen tason laskua. Olisitte kuunnelleet siellä koulussa.
Mikäs on eduskunnan aivoriihi? Taitaa sekin olla musta ja pelottava. Siellä tosin puidaan pelkkää pahnaa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 20:39"]
[/quote]
[/quote]
*huokaus* tätä yleissivistyksen tason laskua. Olisitte kuunnelleet siellä koulussa.
[/quote]
Heh, ei mulle koulussa ole kukaan opettanut riihestä mitään, todennäköisesti olen sen oppinut Koiramäki-kirjoista. Voitko perustella, miksi juuri riihen tunteminen on mielestäsi yleissivistyksen mittari?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 20:42"]
Mikäs on eduskunnan aivoriihi? Taitaa sekin olla musta ja pelottava. Siellä tosin puidaan pelkkää pahnaa.
[/quote] Siellä yhden aivosolun omaavat mittelöivät vähäpätöisistä asioista. Tuloksena ei lasta eikä pahnaakaan.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 20:43"]
Heh, ei mulle koulussa ole kukaan opettanut riihestä mitään, todennäköisesti olen sen oppinut Koiramäki-kirjoista. Voitko perustella, miksi juuri riihen tunteminen on mielestäsi yleissivistyksen mittari?
[/quote]
Kai täällä joku peruskoulun ope palstailee? Kertois, millä luokalla käydään Suomen agraariyhteiskunnan historiaa läpi, ja siinä vanhoja maatalouden työtapoja?
Ja siinähän se perustelu tulikin.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 20:43"]
[/quote]
Kai täällä joku peruskoulun ope palstailee? Kertois, millä luokalla käydään Suomen agraariyhteiskunnan historiaa läpi, ja siinä vanhoja maatalouden työtapoja?
Ja siinähän se perustelu tulikin.
[/quote]
Se, että erilaisia asioita käydään koulussa läpi, ei tarkoita sitä, että joku yksittäinen termi olisi erityisen oleellinen.
Miten niin tarkoittaa? Vähän niinkuin mitä tarkoittaa sauna.
Riihi on rakennus, jossa puidaan viljaa.