Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärien empatia vähenee - huomattu on!

Vierailija
04.12.2014 |

Onpa hyvä artikkeli tärkeästä aiheesta. 

http://www.hs.fi/tiede/a1417661670285

Tutkimus: Lääkärien empatia vähenee biologisten selityksien takia

Uusi tutkimus kyseenalaistaa käsityksen, jonka mukaan biologiset selitykset lisäisivät myötätuntoa mielenterveysongelmia kärsiviä kohtaan.

Päinvastoin, biologiset selitykset rajaavat inhimillisen kokemuksen pelkäksi biologiseksi mekanismiksi, ja se pikemminkin vähentää kuin lisää lääkäreiden mielenterveyspotilaita kohtaan tuntemaa empatiaa, väittävät Yalen yliopiston tutkijat.

Proceedings of the National Academy of Sciences-sarjassa julkaistussa tutkimuksessa lääkärit lukivat ensin tarinoita potilaista, jotka kärsivät erilaisista mielenterveysongelmista. Osassa tarinoita annettiin ymmärtää, että potilaan ongelmat johtuivat geneettisistä tai neuropsykologisista ongelmista. Toisissa tarinoissa ongelmat palautuivat lapsuuden kokemuksiin tai stressaavaan elämäntilanteeseen.

Tämän jälkeen lääkärit vastasivat tutkijoiden kysymyksiin, joissa udeltiin muiden asioiden muassa, kuinka paljon he tunsivat myötätuntoa potilasta kohtaan.

Tulokset osoittivat, että biologiset selitykset vähensivät johdonmukaisesti lääkäreiden potilaita kohtaan tuntemaa myötätuntoa.

"Biologiset selitykset ovat kaksiteräinen miekka", sanoo päätutkija Matthew Lebowitz Yalen yliopistosta. Jos syy sairauteen on geeneissä tai aivokemiassa, biologiset selitykset vapauttavat ihmisen sairautta koskevasta sosiaalisesta stigmasta. Sen on uskottu myös lisäävän empatiaa potilaita kohtaan, sillä he eivät voi sairaudelleen mitään. Toisaalta biologisissa selityksissä ihminen nähdään vain biologian kautta, jolloin ihminen rinnastuu eräänlaiseksi biologiseksi koneeksi, ja koneita kohtaan on vaikea tuntea empatiaa.

Tutkimuksessa havaittiinkin, että jos lääkäri uskoi potilaan ongelmien johtuvan biologisista syistä, hän ei uskonut psykoterapiankaan soveltuvan potilaalle.

Toisissa tutkimuksissa on myös havaittu, että jos ihmiset uskovat esimerkiksi oman masennuksensa johtuvan biologisista syistä, he ovat vähemmän toiveikkaita paranemisen suhteen.

Tutkijat korostavat, ettei biologisia selityksiä pidä unohtaa, mutta niiden yksipuolisella korostamisella on haittansa.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:20"]Sairaanhoitajat eivät kyllä yllä osaamisessa lähellekään lääkärin osaamista. En kannata, että heistä tehtäisiin läheslääkäreitä. Tuohan tapahtuisi säästömielessä vain.
Kaverini on psykiatrian erikoislääkäri. Hän sanoo, että hoitajaksi valikoituu teeskennellysti mukavia tekoystävällisiä ihmisiä. Valintakokeet suosivat sellaisia.
[/quote]
Tuossa sanottiinkin että hyvällä lisäkoulutuksella, kukaan ei väittänyt että sairaanhoitaja suoraan voisi tehdä lääkärin töitä. On jo yleistä esim USA :ssa että sairaanhoitajat koulutetaan pitämään vastaanottoa joissa hoidetaan perusterveydenhuollon potilaita, määrätään tutkimuksia, lääkkeitä ja lähetetään erikoissairaanhoitoon. Samoin muualla Euroopassa on jo käytössä paljon laajemmin hoitajien osaaminen.
Psykiatreilla muuten on varsin rajallinen näkemys hoitajien osaamisesta.

Vierailija
22/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:22"]

Tuo trendi meni jo. Nykyään ei haluta olla sairaita enää eikä vepsuakaan haeta. Oikein sairaina ollaan töissä ja toivotaan ettei kukaan huomaisi. Vaihtoehtoja etsitään ja sitä oikeeta ruokavaliota. 

[/quote]

Taidat unohtaa sen, että osa meistä ei valitse sairauttaan. Ja ihminen voi olla myös työtön ja sairas. 

[/quote] 

Niin mutta sehän muuttaa asian kokonaan. Työtön saa enempi tukia jos on sairas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:20"]Sairaanhoitajat eivät kyllä yllä osaamisessa lähellekään lääkärin osaamista. En kannata, että heistä tehtäisiin läheslääkäreitä. Tuohan tapahtuisi säästömielessä vain. Kaverini on psykiatrian erikoislääkäri. Hän sanoo, että hoitajaksi valikoituu teeskennellysti mukavia tekoystävällisiä ihmisiä. Valintakokeet suosivat sellaisia. [/quote] Tuossa sanottiinkin että hyvällä lisäkoulutuksella, kukaan ei väittänyt että sairaanhoitaja suoraan voisi tehdä lääkärin töitä. On jo yleistä esim USA :ssa että sairaanhoitajat koulutetaan pitämään vastaanottoa joissa hoidetaan perusterveydenhuollon potilaita, määrätään tutkimuksia, lääkkeitä ja lähetetään erikoissairaanhoitoon. Samoin muualla Euroopassa on jo käytössä paljon laajemmin hoitajien osaaminen. Psykiatreilla muuten on varsin rajallinen näkemys hoitajien osaamisesta.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Parempi kokenut hoitaja kuin nuori ja ylimielinen kandilääkäri. Hoitaja monesti tietää enemmän kuin lääkäri, ihan kokemuksensa ansiosta. JA hän näkee potilaan sairaana ihmisenä, ei oirekimppuna.

Vierailija
24/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:22"]

Tuo trendi meni jo. Nykyään ei haluta olla sairaita enää eikä vepsuakaan haeta. Oikein sairaina ollaan töissä ja toivotaan ettei kukaan huomaisi. Vaihtoehtoja etsitään ja sitä oikeeta ruokavaliota. 

[/quote]

Taidat unohtaa sen, että osa meistä ei valitse sairauttaan. Ja ihminen voi olla myös työtön ja sairas. 

[/quote] 

Niin mutta sehän muuttaa asian kokonaan. Työtön saa enempi tukia jos on sairas. 

[/quote]

Älä rölli urpo.

Vierailija
25/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein lääkäreiltä puuttuu huumorintaju. En tarkoita, että vakava sairaus täytyisi ilmoittaa nauraen, vaan että kommunikointi ei olisi niin pirun jäykkää.

Erikoislääkärit tuntuvat olevan kaikkein pahimpia. Ei se arvokkuus mihinkään katoa, jos on pieni hymynkare ja rento puhetyyli.

Vierailija
26/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:50"]

Sama jos itseaiheutettu sairaus. Ja kun suurin osa sairauksista on itseaiheutettuja ei ihme jos ei sympatiaa heru.

[/quote]

tää on varmaan se logiikka, minkä monien pää tuottaa, sellaista todellista putkiajattelua. Siis eikö koko empatian ja sympatian lähtökohta ole se, että inhimillisesti hyväksyy toisen ihmisen virheineen, ja silti ja juuri siksi arvostaa toista, hänen kokemuksiaan ja kärsimyksiään...

Sosialisaatio on tosi sairas, jos se kasvattaa ihmisiä, jotka nauraa tupakoivan keuhkosyöpäpotilaan kuolinvuoteella, syö nauraen leivoksia leipäjonossa käyvän ystävän vieressä jne...ja paljon tätä asennetta on jo hiekkalaatikolla, me voidaan kiusata läski-Maijaa, se on sen oma vika ja sen läskipää äidin oma vika...me voidaan kiusata köyhä-Kallea, kun sillä ei ole edes pleikkaa, ne on niitä vähän huonompia, isi kertoi että kallen perhe asuu vuokratalossa, kun sen vanhemmat on luusereita. ja Nasima ei saa tulla meille leikkimään, äitikin sanos että mamut vaan takaisin sinne mistä ovat tulleet ja osan maista vois vaikka räjäyttää pois kartalta ihmisineen päivineen...

on niin masentavaa, läheltä näen tätä "parempaa keskiluokkaa" joka pv, ja kyllä on vaikea katsella ja yrittää olla menettämättä uskoa ihmisyyteen :(

Sinä joka kirjoitit tuon, että suurin osa sairauksista on itseaiheutettuja, mihin vedät rajan, jos sulle tulee elämässä eteen syöpä tai sun lapsille, niin arveletko että saattaisit kaivata sympatiaa ja ihmismäistä kohtelua, vai kenties sitten vaan tyydyt siihen, että joo olen elänyt väärin ja nyt tuli "rangaistus" ?

Vierailija
27/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:50"]

Sama jos itseaiheutettu sairaus. Ja kun suurin osa sairauksista on itseaiheutettuja ei ihme jos ei sympatiaa heru.

[/quote]

tää on varmaan se logiikka, minkä monien pää tuottaa, sellaista todellista putkiajattelua. Siis eikö koko empatian ja sympatian lähtökohta ole se, että inhimillisesti hyväksyy toisen ihmisen virheineen, ja silti ja juuri siksi arvostaa toista, hänen kokemuksiaan ja kärsimyksiään...

Sosialisaatio on tosi sairas, jos se kasvattaa ihmisiä, jotka nauraa tupakoivan keuhkosyöpäpotilaan kuolinvuoteella, syö nauraen leivoksia leipäjonossa käyvän ystävän vieressä jne...ja paljon tätä asennetta on jo hiekkalaatikolla, me voidaan kiusata läski-Maijaa, se on sen oma vika ja sen läskipää äidin oma vika...me voidaan kiusata köyhä-Kallea, kun sillä ei ole edes pleikkaa, ne on niitä vähän huonompia, isi kertoi että kallen perhe asuu vuokratalossa, kun sen vanhemmat on luusereita. ja Nasima ei saa tulla meille leikkimään, äitikin sanos että mamut vaan takaisin sinne mistä ovat tulleet ja osan maista vois vaikka räjäyttää pois kartalta ihmisineen päivineen...

on niin masentavaa, läheltä näen tätä "parempaa keskiluokkaa" joka pv, ja kyllä on vaikea katsella ja yrittää olla menettämättä uskoa ihmisyyteen :(

Sinä joka kirjoitit tuon, että suurin osa sairauksista on itseaiheutettuja, mihin vedät rajan, jos sulle tulee elämässä eteen syöpä tai sun lapsille, niin arveletko että saattaisit kaivata sympatiaa ja ihmismäistä kohtelua, vai kenties sitten vaan tyydyt siihen, että joo olen elänyt väärin ja nyt tuli "rangaistus" ?

[/quote]

Näinpä. Aikamme on armoton, eikä ymmärretä sitä, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Viime kädessä me kaikki (no, ehkä ei verokeinottelevat lääkärit) maksamme siitä, että osa kansasta voi todella pahoin. Silloin lääkkeenä ei ole sanoa, että oma syy! Vaan tukea toisia ja osoittaa empatiaa. 

Tämä on sairas maa, ja kylmä ja itsekeskeinen aika. 

Vierailija
28/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:36"]

Usein lääkäreiltä puuttuu huumorintaju. En tarkoita, että vakava sairaus täytyisi ilmoittaa nauraen, vaan että kommunikointi ei olisi niin pirun jäykkää.

Erikoislääkärit tuntuvat olevan kaikkein pahimpia. Ei se arvokkuus mihinkään katoa, jos on pieni hymynkare ja rento puhetyyli.

[/quote]

Olen tätä samaa miettinyt. Mun nuori lääkärini on niin epävarma, ettei uskalla yhtään rentoutua ja puhua minulle normaalisti. Tulee ihan paha mieli hänen takia. Ei kyse välttämättä ole siitä, etteikö hän tuntisi empatiaa, mutta ei vaan uskalla osoittaa sitä, kun täytyy pitää kynsin hampain siitä ammattiroolista kiinni.

Tekis joskus mieli sanoa että relaa vähän niin kaikki olis helpompaa. 

Vierailija
29/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää pohdintaa ketjussa. Itse pahaa pelkään, että tilanne menee Soten myötä aina vaan pahemmaksi.

ap

Vierailija
30/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä en mene lääkäriin hakemaan päänsilitystä, menen hakemaan ammattitaitoa ja faktatietoa. 

Vierailija
31/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:01"]

No, mä en mene lääkäriin hakemaan päänsilitystä, menen hakemaan ammattitaitoa ja faktatietoa. 

[/quote]

Ei kai tässä kukaan päänsilitystä kaipaakaan. 

Vierailija
32/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti empatiaan ei ole koulutusta, vaikka ihmisten ymmärtäminen ja kuunteleminen olisivat tärkeitä taitoja - kenelle tahansa. Lääkäreiksi kouluttautuu kunnianhimoisia ihmisiä, jotka usein saattavat olla itsekin unohtaneet mitä tavallinen ihmisyys merkitsee. Itsekin muistan menneeni psyykkisten ongelmien johdosta lääkärille, joka ehdotti heti eri näköisiä lääkkeitä ja kannusti niihin. En ymmärtänyt miksi hän ei nähnyt yhteyttä lapsuudekokemusteni ja nykyisen tilani välillä. Päättäväisesti sanoin että haluan puhua jonkun kanssa ja nihkeästi pääsin psykologille, jossa sain tarvitsemaani tukea.

Vierailija
33/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:19"]

Valitettavasti empatiaan ei ole koulutusta, vaikka ihmisten ymmärtäminen ja kuunteleminen olisivat tärkeitä taitoja - kenelle tahansa. Lääkäreiksi kouluttautuu kunnianhimoisia ihmisiä, jotka usein saattavat olla itsekin unohtaneet mitä tavallinen ihmisyys merkitsee. Itsekin muistan menneeni psyykkisten ongelmien johdosta lääkärille, joka ehdotti heti eri näköisiä lääkkeitä ja kannusti niihin. En ymmärtänyt miksi hän ei nähnyt yhteyttä lapsuudekokemusteni ja nykyisen tilani välillä. Päättäväisesti sanoin että haluan puhua jonkun kanssa ja nihkeästi pääsin psykologille, jossa sain tarvitsemaani tukea.

[/quote]

Sepä se on, että monella esim. masentuneella ei ole voimia vaatia mitään, ja yleinen terveydenhoito ei kyllä mitään pyytämättä anna. Sitten lääkäri lyö reseptin käteen ja ajattelee, että hyvä. Seuraava. Masentunut lähtee entistä surullisempana.

Vierailija
34/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin tutkinto on niin täysin erilainen kuin hoitajan tutkinto, ettei siinä mikään kohtuullinen lisäkoulutus auta. Hoitajien älykkyys ei yleensä riitä lääkärintyössä.

Vierailija
35/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislääkäreitä voi käyttää. Muita ei paljoa kannata kuunnella 

Vierailija
36/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suorastaan ikävä eläkkeelle jäänyttä omalääkäriä. Tilalle tuli nuorimies, jolla sosiaaliset taidot on vielä hakusessa. Kaikki pitää itse älytä kysyä tai tuoda esille. Tuijottaa tietokonetta ja naurahtelee jotenkin väheksyvästi potilaan puheille. Viime käynnillä tulosteli reseptejä ja muita papereita minulle ja naputteli konettaan. Minä istuin paikallani, koska luulin, että sieltä tulee vielä minulle jotain. Sanoi sitten minuun vilkaisemattakaan, että "minä jatkan nyt työntekoa". Onko se niin vaikeata sanoa esim. "Näkemiin sitten"? Toivottavasti lähtee pian erikoistumaan tai jotain.

Vierailija
37/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:33"]

On suorastaan ikävä eläkkeelle jäänyttä omalääkäriä. Tilalle tuli nuorimies, jolla sosiaaliset taidot on vielä hakusessa. Kaikki pitää itse älytä kysyä tai tuoda esille. Tuijottaa tietokonetta ja naurahtelee jotenkin väheksyvästi potilaan puheille. Viime käynnillä tulosteli reseptejä ja muita papereita minulle ja naputteli konettaan. Minä istuin paikallani, koska luulin, että sieltä tulee vielä minulle jotain. Sanoi sitten minuun vilkaisemattakaan, että "minä jatkan nyt työntekoa". Onko se niin vaikeata sanoa esim. "Näkemiin sitten"? Toivottavasti lähtee pian erikoistumaan tai jotain.

[/quote]

Osa lääkäreistä kyllä sopisi selkeästi ennemmin tutkimustyöhön kuin kohtaamaan potilaita päivittäin. Esim. tk-lääkärin työ kun kuitenkin on HYVIN ihmisläheistä.

Vierailija
38/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:29"]

Lääkärin tutkinto on niin täysin erilainen kuin hoitajan tutkinto, ettei siinä mikään kohtuullinen lisäkoulutus auta. Hoitajien älykkyys ei yleensä riitä lääkärintyössä.

[/quote]

Ei ne perusterveydenhuollon tilanteet nyt yleensä mitään superaivoja vaadi diagnosointiin. Esim. joku korvatulehdus. Osaisi hoitajakin sen todeta ja kirjoittaa reseptin.

Ja mieluummin empaattinen vaikka vähän yksinkertaisempikin hoitaja kuin kalsean ylimielinen huippuälykäs lääkäri. Ei tässä nyt mistään neurokirurgiasta puhuttu. 

Vierailija
39/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:33"]

[/quote]

"minä jatkan nyt työntekoa" LOL

Osa lekureista on niin aspergereita! 

t. hoitaja

Vierailija
40/46 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2