Lääkärien empatia vähenee - huomattu on!
Onpa hyvä artikkeli tärkeästä aiheesta.
http://www.hs.fi/tiede/a1417661670285
Tutkimus: Lääkärien empatia vähenee biologisten selityksien takia
Uusi tutkimus kyseenalaistaa käsityksen, jonka mukaan biologiset selitykset lisäisivät myötätuntoa mielenterveysongelmia kärsiviä kohtaan.
Päinvastoin, biologiset selitykset rajaavat inhimillisen kokemuksen pelkäksi biologiseksi mekanismiksi, ja se pikemminkin vähentää kuin lisää lääkäreiden mielenterveyspotilaita kohtaan tuntemaa empatiaa, väittävät Yalen yliopiston tutkijat.
Proceedings of the National Academy of Sciences-sarjassa julkaistussa tutkimuksessa lääkärit lukivat ensin tarinoita potilaista, jotka kärsivät erilaisista mielenterveysongelmista. Osassa tarinoita annettiin ymmärtää, että potilaan ongelmat johtuivat geneettisistä tai neuropsykologisista ongelmista. Toisissa tarinoissa ongelmat palautuivat lapsuuden kokemuksiin tai stressaavaan elämäntilanteeseen.
Tämän jälkeen lääkärit vastasivat tutkijoiden kysymyksiin, joissa udeltiin muiden asioiden muassa, kuinka paljon he tunsivat myötätuntoa potilasta kohtaan.
Tulokset osoittivat, että biologiset selitykset vähensivät johdonmukaisesti lääkäreiden potilaita kohtaan tuntemaa myötätuntoa.
"Biologiset selitykset ovat kaksiteräinen miekka", sanoo päätutkija Matthew Lebowitz Yalen yliopistosta. Jos syy sairauteen on geeneissä tai aivokemiassa, biologiset selitykset vapauttavat ihmisen sairautta koskevasta sosiaalisesta stigmasta. Sen on uskottu myös lisäävän empatiaa potilaita kohtaan, sillä he eivät voi sairaudelleen mitään. Toisaalta biologisissa selityksissä ihminen nähdään vain biologian kautta, jolloin ihminen rinnastuu eräänlaiseksi biologiseksi koneeksi, ja koneita kohtaan on vaikea tuntea empatiaa.
Tutkimuksessa havaittiinkin, että jos lääkäri uskoi potilaan ongelmien johtuvan biologisista syistä, hän ei uskonut psykoterapiankaan soveltuvan potilaalle.
Toisissa tutkimuksissa on myös havaittu, että jos ihmiset uskovat esimerkiksi oman masennuksensa johtuvan biologisista syistä, he ovat vähemmän toiveikkaita paranemisen suhteen.
Tutkijat korostavat, ettei biologisia selityksiä pidä unohtaa, mutta niiden yksipuolisella korostamisella on haittansa.
Kommentit (46)
Lääkärit on jo valmiiksi kalseita diagnostikkoja. Mutta totta on, että empatia on vähenevä luonnonvara lääkärien keskuudessa.
Minusta tuntuu vastaanotolla aina ihan ötökältä mikroskoopin alla.
Sama jos itseaiheutettu sairaus. Ja kun suurin osa sairauksista on itseaiheutettuja ei ihme jos ei sympatiaa heru.
Kyllä psykiatria alana menettää kiinnostavuutensa ja kiehtovuutensa, jos psykiatrisia häiriöitä aletaan selittää pelkästään biologialla ja fysiologisilla ilmiöillä ja samalla sivuutetaan kokonaan psykologinen kehityskaari... Ei siinä kauheasti jää silloin potilaan ymmärtämiselle tilaa!
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 12:50"]
Sama jos itseaiheutettu sairaus. Ja kun suurin osa sairauksista on itseaiheutettuja ei ihme jos ei sympatiaa heru.
[/quote]
Empatia on aivan eri asia kuin sympatia. Googlaa.
Niin. Mutta helpompaahan se on kaikki selittää aivokemialla. Lääketehtaat kiittää. Serotoniiniteoria paljastuu joku päivä vielä suureksi kuplaksi.
Niinpä. Ikävä on eläköitynyttä entistä omalääkäriäni. Hän oli hyvin empaattinen ja lempeä, ja loistava kuuntelija. Tämä nykyinen nuori lääkäri tekee varmaan parhaansa, mutta kun ei sitä luontaista tai edes eletyn elämän mukanaan tuomaa empatiaa löydy, niin... Olen alistunut siihen, että hän vain kirjoittaa minulle ne reseptit.
Ei ne lääkärit koskaan ole empaattisia olleet, mutta tuntuu olevan kovuus nouseva trendi. Säästöt siihen päälle. Meillä kasvaa suuri työelämästä syrjäytyneiden ja pitkäaikaissairaiden joukko.
Jos kaipaan empatiaa nykyään, saan sitä kissaltani. Kaukana paha maailma.
Siksi välttelenkin lääkäriä ja yleensä terveydenhuoltoa. Jos saan ebolan, harkitsen hoitoon hakeutumista. Lekurikäynnin jälkeen olo aina huonompi kuin ennen sitä.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:04"]
Käyttääks lääkärit huumeit vai?
[/quote]
Ei. Ne vaan diilaa. (Tai no, varmaan ne käyttää osa itsekin.)
Katsokaa mikä porukka pääsee lääkikseen sisälle. Kympin oppilaat, älykkäät ja hyvämuistiset, jotka haluavat kovaa palkkaa ja arvostusta yhteiskunnassa. Ei siinä empatiakyvystä pisteitä anneta.
Itse kannatan lääkärivajeen paikkaamista osin sairaanhoitajien lisäkoulutuksella. Hoitotyössä on inhimillisempi ja kokonaisvaltaisempi ote. Kun siihen lisätään päälle hyvä diagnostiikan ja farmakologian koulutus, saataisiin ihan hyviä työntekijöitä perusterveydenhuoltoon.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:07"]
Katsokaa mikä porukka pääsee lääkikseen sisälle. Kympin oppilaat, älykkäät ja hyvämuistiset, jotka haluavat kovaa palkkaa ja arvostusta yhteiskunnassa. Ei siinä empatiakyvystä pisteitä anneta. Itse kannatan lääkärivajeen paikkaamista osin sairaanhoitajien lisäkoulutuksella. Hoitotyössä on inhimillisempi ja kokonaisvaltaisempi ote. Kun siihen lisätään päälle hyvä diagnostiikan ja farmakologian koulutus, saataisiin ihan hyviä työntekijöitä perusterveydenhuoltoon.
[/quote]
Samaa mieltä. Tässä säästettäisiin. Ja kun ihminen kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi, hän saa siitä voimia paranemiseen.
ap
Tähän tutkimukseen minun omalääkärini olisi mitä parhain koekaniini.
Sairaanhoitajat eivät kyllä yllä osaamisessa lähellekään lääkärin osaamista. En kannata, että heistä tehtäisiin läheslääkäreitä. Tuohan tapahtuisi säästömielessä vain.
Kaverini on psykiatrian erikoislääkäri. Hän sanoo, että hoitajaksi valikoituu teeskennellysti mukavia tekoystävällisiä ihmisiä. Valintakokeet suosivat sellaisia.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:07"]
Katsokaa mikä porukka pääsee lääkikseen sisälle. Kympin oppilaat, älykkäät ja hyvämuistiset, jotka haluavat kovaa palkkaa ja arvostusta yhteiskunnassa. Ei siinä empatiakyvystä pisteitä anneta. Itse kannatan lääkärivajeen paikkaamista osin sairaanhoitajien lisäkoulutuksella. Hoitotyössä on inhimillisempi ja kokonaisvaltaisempi ote. Kun siihen lisätään päälle hyvä diagnostiikan ja farmakologian koulutus, saataisiin ihan hyviä työntekijöitä perusterveydenhuoltoon.
[/quote]
Samaa mieltä. Tässä säästettäisiin. Ja kun ihminen kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi, hän saa siitä voimia paranemiseen.
ap
[/quote]
Juuri näin. Silloin voi yksikin käynti riittää. Ei jää tunnetta siitä, että on aivan yksin ja heitteillä. Lääkärin tulisi tiedostaa, ettei yksikään potilas ole ns. turha tai ainoastaan oireittensa summa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:20"]
Sairaanhoitajat eivät kyllä yllä osaamisessa lähellekään lääkärin osaamista. En kannata, että heistä tehtäisiin läheslääkäreitä. Tuohan tapahtuisi säästömielessä vain. Kaverini on psykiatrian erikoislääkäri. Hän sanoo, että hoitajaksi valikoituu teeskennellysti mukavia tekoystävällisiä ihmisiä. Valintakokeet suosivat sellaisia.
[/quote]
Minä olen saanut empaattisempaa kohtelua lääkäriltä kuin hoitajilta. Ehkä siksi, että en "näytä sairaalta", mutta lääkäri ymmärtää, ettei sitä aina päältä näe.
Tuo trendi meni jo. Nykyään ei haluta olla sairaita enää eikä vepsuakaan haeta. Oikein sairaina ollaan töissä ja toivotaan ettei kukaan huomaisi. Vaihtoehtoja etsitään ja sitä oikeeta ruokavaliota.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:22"]
Tuo trendi meni jo. Nykyään ei haluta olla sairaita enää eikä vepsuakaan haeta. Oikein sairaina ollaan töissä ja toivotaan ettei kukaan huomaisi. Vaihtoehtoja etsitään ja sitä oikeeta ruokavaliota.
[/quote]
Taidat unohtaa sen, että osa meistä ei valitse sairauttaan. Ja ihminen voi olla myös työtön ja sairas.
Minkälaisia te valittajat oikein olette? Millaista syliterapiaa te oikein olette sieltä terkkalääkärin vastaanotolta vailla, kun kaikki menee aina pieleen eikä koskaan tule oikein kohdelluksi? Itse olen käynyt lääkärissä silloin kun on oikeaa asiaa ollut, kertonut vaivani, vastannut kysymyksiin, olen tullut kuulluksi ja hoidetuksi ja ihan asiallisesti vielä, ei ole huonoja kokemuksia. Lääkärit on toki erilaisia persoonia kuten potilaatkin eikä minun tarvitse ystävystyä lääkärini kanssa. En oleta, että lääkäri voisi vaikkapa paskalle puolisolle tai koulukiusatulle lapselle tai hometalolleni tai yt-neuvotteluilleni yhtään mitään - ei hänellä ole sellaista valtaa eikä kykyä. Korvatulehdukseen antibiootti, astmaan piippua, ihottumaan voidetta, kasvaimen takia tutkimuksiin ja hoitoon... eli lääketieteelliseen ongelmaan lääkärin apu, muihin valituksiin sitten muut kuuntelijat. Toki psyykkisiin ongelmiin vaikuttaa nuo muutkin em. kuormitustekijät mutta 10min terkkariaika ei ole oikea foorumi näille pohdinnoille eikä edelleenkään lääkäri voi näihin vaikuttaa. Terkkalääkäri ei ole terapeutti eikä hänellä ole siihen minkäänlaista koulutusta. Terapiaa varten on ihan eri ammattilaiset - ja usein auttaa jo omille ystäville ja läheisille puhuminen.