Minkä ikäinen on vanhin käytössäsi oleva vaatekappale?
Minun talvisin käyttämäni villapaita on vuodelta 1999.
Kommentit (34)
Huivi 90-luvun alusta, ja vielä vanhempi on äidin vanha villatakki on 80-luvun alusta.
10 vuotta vanha villakangastakki. Lopetan vaatteen käyttämisen, kun se hajoaa. Tuo on kestänyt kauiten.
21v vanha kaulaliina jonka mummi teki minulle joululahjaksi.
Noin 20v talvitakki joka on ollut käytössä vuosia.
Oli kiva huomata että teihin muihin verraten sehän on melkein uusi:).
Vierailija kirjoitti:
Noin 20v talvitakki joka on ollut käytössä vuosia.
Oli kiva huomata että teihin muihin verraten sehän on melkein uusi:).
Niin tuntuu jännältä huomata juuri tuo, että 20 vuotta vanha vaate on ... no ei uusi niin sellainen jonka kyllä muistaa oikein hyvin kuinka se vasta hetki siten oli ihan uusi....
- Mihin nuo 20 vuotta meni? En itse edes tajunnut, tai osannut ajatellakaan, että mulla on päivittäisestä käytössä niinkin paljon vanhoja vaaeita kuin mitä on. Kun eivä ne kuitenkaan ole koskaan olleet, mitään kalliita (merkki)vaatteita...
Tai mitä keroo minusta että omistan aika mona sellaista vaatetta, joiden ostohetken ja paikan pystyn muistamaan hyvinkin tarkasti. - Koska olen vuosia tai oiekammin jo vusoikymemniä pitänyt kirjaa menosiatni, niin aika monesta voin tarkstaa ostoajankohdan vaikka nyt hieman harmittaa, että en ole huomannu kirjata ylös ostopaikkoja.... Ja olsikohan pitänyt säilytää myös joienkin kuitit. - Vaikka hiljattain kun ostin käytettyä niin myyjä hösäsi alkikeperäsin kuitin ja alkuperäisten pakkausen olemassa oloa niin paljon, että näytin sitä hösäämistä katsellasni varaan ihan avaruusolioilta kun en osannut paljon muua kuin tuijottaa kaikea tätä hänen hösäämistään ja intoiluaan...
Yksi isoäidin takki 50-luvun alusta. Ja toisen isoäidin ennen kuolemaansa kutoma villapaita 70-luvun alusta. En itse ole edes elänyt silloin. Nuo on ehkä juuri taustansa takia arvokkaimmat vaatteenikin. Useita itselle alunperin hankittuja vaatteita on käytössä 90-luvulta, 2000-luvun lopusta ja 2010-luvulta olevia pidän ns. suht uusina vaatteina. Löysin oman ns. tyylini jotenkin lopullisesti vajaa kolmekymppisenä ja juuri mikään sen jälkeen ostettu ei ole sellainen vaate, jota laittaisin esim. myyntiin tai kierrätykseen, kun käytän ja tykkään niistä yhä.
Tosin minulla on omasta mielestä paljon vaatteita, jonkun tosihamstraajan mielestä tietty vähän, eli sekin on suhteellista. Mutta pesen ja huollan vaatteet hyvin, niin ei nuo nyt älyttömän nopeasti kulu. Lisäksi korjaan ja ompelen sitten jtn muuta, jos esim. saumat lahoaa, mutta kangas on muuten kunnossa. Ja loppuunkäytetyt menee matonkuteeksi.
Ja kyllä, vaatteista hyvin paljon pitävänä sain ns. ekologinen vaatekaappi -herätyksen jo silloin 2000-luvulla. Oli vaan mietittävä se asia uusiksi ja lopetettava vaatteiden turha ostelu ja turha kierrättäminen. Toki vintagea olen käyttänyt jo ennen kuin se oli vintagea nimeltään. Ja kyllä, olen myös vaateasioihini hyvin tyytyväinen.
Perintövaatteita ei ole. Miltei päivittäisessä käytössä kotivaatteena on villatakki, jonka äitipuoli osti mulle joskus kotona-asumisaikani loppupuolella eli varmaan tyyliin joskus 2004 tai 2005. Lisäksi mulla on yhdet pitkät kalsarit jotka on kanssa mielestäni äitipuolen ostamat, ehkä vielä hieman aikaisemmin kuin villapaita.
Luulen, että vanhimmat käytössä olevat vaatteet on ostettu aikaisintaan joskus 2016-17, eli varmaan joku Zalandolta tilattu t-paita on vanhimpia. Ehkä silloin aloin vasta hahmottamaan oman tyylini ja nyt voin panostaa enemmän kestävään laatuun. Yritän välttää kaikkia halpisrättejä nykyään, enkä osta enää mitään 7€ paitoja vaikka jotkut niistäkin vielä käytössä ja säilynyt siihen nähden hyvänä.
Lukioikäisenä (n. 16-17-v) ostettu H&M:n musta pitkähihainen paita ja samasta liikkeestä ostettu musta t-paita. Olen 26-v, eli 10 vuotta ovat säilyneet käyttökelpoisina.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että vanhimmat käytössä olevat vaatteet on ostettu aikaisintaan joskus 2016-17, eli varmaan joku Zalandolta tilattu t-paita on vanhimpia. Ehkä silloin aloin vasta hahmottamaan oman tyylini ja nyt voin panostaa enemmän kestävään laatuun. Yritän välttää kaikkia halpisrättejä nykyään, enkä osta enää mitään 7€ paitoja vaikka jotkut niistäkin vielä käytössä ja säilynyt siihen nähden hyvänä.
Toivottavasti olet alle 30 vuotias. (Jos olet paljon yli olisi harmillsia ajatella että miten paljon mahd. olsit joutunut tekeään huti hankintoja) Mutta mitä tulee tuohon, että vasa tuolloin neljä -viisi vuotta sitten aloit hahmottaa oman tyylsi niin hienoa! - Joillakin omaa tyyliä ei synny koksaan kuin lähinnä vahingossa ei koskaan niin, että sen osaisi tiedostaa ja tai löytää. Muodi muuttuu tyyli on ikuista . - Vaikka tokihan siinäkin saa olla ei kausia ja vaiheita, jota usein erottaa parhaiten vasta vuosia jälkeenpin..
Ulkotöissä villapaita vuodelta 86.