Pärjääkö kaksi opiskelijaa 200eurolla kuukaudessa?
Ollaan siis muuttamassa poikaystäväni kanssa yhteen ja saadaan tukea 840e yhteensä. Käteen jää laskujen jälkeen joku 200e mietitään että pärjääkö tolla kaksi. Tolla siis ruoka kuukaudessa ja muut mitä sattuu.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:53"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:41"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 23:34"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:58"] Kyllä pistää vihaksi tälläinen propakanta kirjoittelu. Fakta on, että opiskelijoilla on tässä maassa aivan liian hyvät oltavat. Saavat ilmaisen ruoan, asumisen, opiskelun ja matkaliput ja päälle vielä tukia! Silti kehtaavat esiintyä mukamas sorrettuna ryhmänä ja kerjätä sääliä vaikka kummasti sitä rahaa riittää kyllä viinaan ja tupakkaan ja rällästämiseen. Me työttömät sossun asiakkaat olemme niitä oikeita köyhiä! [/quote] MITÄ IHMETTÄ SELITÄT?????? 1.Kuka mitään ilmaista ruokaa saa (vai oletko kade siitä yhdestä annoksesta kumiperunota tai jotain muuta sotkua mitä koululaisille/opiskelijoille nykyään MA-PE tarjotaan. Kuule se ruoka on niin huonoa, että jos sillä yrittää muutamankin päivän elää niin kyllä nopeasti kuolo korjaa.) 2.Ja minkä ihmeen ilmaisen asumisen, selitäppä nyt tarkemmin! 3. Matkaliput on ilmaiset vasta tietyn kulun jälkeen olikohan se n 50e kuussa mikä menee omaan piikkiin. Olen itse työtön mutta pärjään taatusti paremmin kuin opiskelija jolle "pappa betalar inte". Saisit hävetä! [/quote] Opiskelijat saavat halpaan hintaan täyden lounaan. Opiskelijat asuessaan opiskelijaasunnossa maksavat vuokraa alle 200 euroa/kk. Opiskelijat saavat alennuksia monista kaupoista ja aina on heillä ns. opiskelijantasku. Lisäksi he voivat ottaa opintolainan. [/quote] 1. YHDEN lounaan per päivä, ei viikonloppuisin 2. Edullisen asumisen, EI ILMAISTA 3. LAINA EI OLE ILMAISTA RAHAA se on maksettava pois 4. Työtön saa paremmat tuet kuin opiskelija eikä työtöntä käsketä ottamaan lainaa vaan voi mennä sossuun pyytämään toimeentulotukea. Opiskelija "pakotetaan" ottamaan laina. Olen ollut 20v työtön mutta säälin opiskelijoita joilla on mielestäni liian huonot tuet! [/quote] Opintolainan saa anteeksi jos elämässä käy huonosti. Miksi minä en saa halpaa lounasta edes ma - pe ? Miksi minä maksan asumisesta vuokralla yli 500 euroa/kk? Miksi minä en saa mitään toimeentulotukea? Käteeni jää kuussa 490 euroa ja niillä ostan ruuan, maksan vakuutuksen koti... Maksan sähkön. Ostan lääkkeitä, joita kaikkia en voi ostaa koska ei ole rahaa. Hammaslääkäriin pitäisi mennä koska sydänleikkaus edessä mutta... EN voi mennä kun ei ole rahaa! Minulla ei ole mitään toivoa tilanteeni parantumisesta kun olen sairaseläkkeellä. Opiskelijalla on toivo ja tavoite elämässä. [/quote] Siis sulle jää vuokrankin jälkeen käteen 490e/kk? Se on yhtä paljon kuin mitä opiskelija saa kokonaisuudessaan, eli ne joutuu maksamaan vielä sen vuokrankin tosta summasta joka sulle on vaan käyttörahaa.
[/quote]
Opintolaina?
Minä joudun opiskelijana maksamaan vuokraa yli 500 euroa, huolimatta siitä että asun kimppakämpässä. Joudun siis opintojeni ohella tekemään kahtena päivänä viikossa töitä. Koska opintotuen saannin ehtoja kiristetään koko ajan, on pakko opiskella rivakkaa tahtia, muutoin katkaistaan opintotuki. Viikossa tulee useimmiten vähintään 2 päivää jolloin olen yli 12 h menossa, eli ensin koulussa, sitten töissä. Siihen päälle vielä kaikki läksyt yms. Opintolainakin on tietysti pakko ottaa, koska ei näitä Helsingin vuokria muuten pysty maksamaan. Terveyskuluihin minulla menee melkein 100 euroa kuussa, koska sairastan kroonista sairautta. Opintomateriaaleihin menee rahaa. En koe, että tilanteeni olisi sellainen mitä kenenkään kannattaisi kadehtia. Elän köyhyysrajan alapuolella, kroonisesti sairaana, sossu ei auta, kaupungilta ei saa halvempaa asuntoa, ne kun on varattu työttömille ja "pummeille". En tiedä kuinka kauan kestän enää.
Aloittaja, ettekö saa opintolainaa?
Jos tuo 200 pitää riittää ruokaan ja hygieniaan (eli bussikortit tms oli jo siinä laskuissa huomioitu) niin riittää just ja just, kunhan ei yllätyksiä satu.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:58"]Kyllä pistää vihaksi tälläinen propakanta kirjoittelu. Fakta on, että opiskelijoilla on tässä maassa aivan liian hyvät oltavat. Saavat ilmaisen ruoan, asumisen, opiskelun ja matkaliput ja päälle vielä tukia! Silti kehtaavat esiintyä mukamas sorrettuna ryhmänä ja kerjätä sääliä vaikka kummasti sitä rahaa riittää kyllä viinaan ja tupakkaan ja rällästämiseen. Me työttömät sossun asiakkaat olemme niitä oikeita köyhiä!
[/quote]
Tehän saatte samat tuet :D Miksi siis vituttaa? Luuletko, että jos opiskelijat tiputettas tuilta, teidän kakku nousisi? Kyllä se [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:58"]Kyllä pistää vihaksi tälläinen propakanta kirjoittelu. Fakta on, että opiskelijoilla on tässä maassa aivan liian hyvät oltavat. Saavat ilmaisen ruoan, asumisen, opiskelun ja matkaliput ja päälle vielä tukia! Silti kehtaavat esiintyä mukamas sorrettuna ryhmänä ja kerjätä sääliä vaikka kummasti sitä rahaa riittää kyllä viinaan ja tupakkaan ja rällästämiseen. Me työttömät sossun asiakkaat olemme niitä oikeita köyhiä! [/quote] Missä opiskelija asuu ilmaiseksi? Syö ilmaiseksi? Kulkee bussilla ILMAISEKSI?
[/quote]Opiskelija saa koululla ilmaisen ruokan, matka liput sekä käytännössä ilmaisen opiskelija asunnon. Silti valiteta rutkutetaan KAIKESTA! Häpeäisitte! Me työttömät veron maksajat ne viime kädessä kustannetaan. Menisitte vaikka töihin, jos ei raha mukamas riitä! Mutta ei, ilmaiseksi ja vastikkeetta on kaikki saatava...
[/quote]
Mä en ole koskaan saanut koululta ilmasta asuntoa enkä ruokaa (paitti perusaste) saati että ilmasen bussikortinkin olisivat antaneet. Kaikesta on maksettu.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:17"]Opiskelija saa koululla ilmaisen ruokan, matka liput sekä käytännössä ilmaisen opiskelija asunnon. Silti valiteta rutkutetaan KAIKESTA! Häpeäisitte! Me työttömät veron maksajat ne viime kädessä kustannetaan. Menisitte vaikka töihin, jos ei raha mukamas riitä! Mutta ei, ilmaiseksi ja vastikkeetta on kaikki saatava...
[/quote]
Minkä hiton ilmaisen ruuan mielestäsi saa yliopisto- tai amk-opiskelija? Ja minkä hiton ILMAISEN asunnon? Ja minkä hiton ilmaisen matkalipun? Mistä näitä saa ilmaiseksi?
[/quote]Näitä ilmaisia asuntoja on esim. opiskelija asunto säätiöillä ja oppilas kunnilla sekä monilla kouluilla. Vaikka tietenkään teille kerma perseille ei hieman vaatimattomampi asuminen kelpaa vaan on saatava kokonainen kolmio itselle kaupungin keskustasta. Vain luksus on kyllin hyvää opiskelijalle. No, siinähän itkette ja maksatte. Ette sympatiaani saa.
[/quote]
Ei ilmaista asuntoa ole. Ei millään säätiöillä eikä oppilaskunnilla. Ja jos 1 oppilas sellaisen sattuisi saamaan 1000 oppilaan joukosta, ei voida yleistää kaikkien opiskelijoiden saavan ilmaista asuntoa.
Tässä on muuten opiskelijan ja sossupummin ero: älykkyys.
No, mulla jää opintotuesta pelkän vuokran jälkeen käteen 40 euroa. Siitä laskut yms, miinukselle mennään ja rankasti. Onneksi on säästöjä ja satunnaisesti töitä. Muuten ei pärjäisi. Jos minulle jäisi edes 100 euroa kuussa käteen tukien ja laskujen jälkeen niin eläisin herroiksi!
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 00:33"]
" Aikuisen PERUSOSA on n480e/kk. Eli tuon pitää riittää:ruoka, vaatteet, puhtaus, lehdet, puhelin ym vastaava. Eli jos sinulle jää 490e niin mene sossuun juttelemaan tilanteestasi. Jos asuntosi on sopivan kokoinen ja hintainen niin saat tukea mm sähkölaskuun, vakuutukseen, lääkkeisiin. "
:D
No kun se ei mene noin. Ihmiset ei tajua miten toimeentulotuki menee. Se menee näin sinä saat käteen rahaa, josta sinä maksat asumiskulut pois. OK? Jos sinulle jää vaikka 1 yksi euro ylijäämäistä sen jälkeen käteen. ET saa mitään et sähkölaskua, et kotivakuutusta, et julkisenterveydenhuollon maksuja, et kyseisen määrämiä reseptilääkkeitä. ET mitään.
Mutta anna olla jos sinulle jää edes yhden euron alijäämäinen laskelma! Saat kaikki edellä mainitut asiat.
Ei sosiaalityöntekijät enää tee toimeentulotukilaskelmia vaan etuuskäsittelijä, joka suoraan paperista katsoo on laskelma ylijäämäinen vai alijäämäinen ja se mukaan tekee päätöksen. Mitään valtaa etuuskäsittelijällä ei ole.
Sosiaalityöntekijä voi tehdä harkinnanvaraisen päätöksen ottaen huomioon hakijan tilanteen ja olosuhteet.
MUTTA kun nykyään ei pääse sosiaalityöntekijän juttusille.
Naurattaa oikeasti miten vieraantuneet ihmiset ovat toimeentulotuesta.
[/quote] Kuulehan nyt, kaippa minä sentäöän tiedä MITEN se menee kun kerran sitä itsekin saan! Älä nyt höpäjä. KÄTEEN kukaan ei saa mitään vaan tilille.
Jos esim yksinasuvalla eläkeläisellä/työttömällä on n sopivan kok asunto ja siinä sopivan kok vuokra johon hän saa asumistuen niin omavastuuksi voi jäädä esim 150e KELA asumistukikorvauksen jälkeen. Sitten tuosta 150e osuudesta sossu hyväksyy vielä pienen osan lisää, jolloin omavastuuksi voi jäädä vakkapa 100e. PERUSOSA on 480e ja jos ko henkilö saa 490e niin hän saa tukea mm lääkkeisiin, kotivakuutukseen ja sähkölaskuun sekä terveuden hoito kuluihin (lääkäri tms) siltä osin mikä ylittää 10e (490-480) Tuon 100e asunnosta hän tosin joutuu maksamaan itse koska asunto on liian kallis/suuri Kelan ja sossun mielestä.
Ilmeisesti siis on niin että sinulla on ihan liian iso ja kallis asunto? Onko sinulle mainittu asiasta sossussa?. Kela ja sossu hyväksyvät asumiskulut vain tiettyyn rajaan asti.
Harvoin asunto on just sopiva ja se kyllä on ongelma, minäkin jouduin edellisestä asunnon vuoksi maksamaan perusosasta tuota asuntoa n300e mutta nyt maksan perusosasta enää n150e tässä nykyisessä asunnossa. Niin ja soita sinne sossuun ja sano että sinä tarvitset ajan koska asioissasi on niin paljon epäselvyyksiä. Ei ne saa kieltäytyä antamasta aikaa.
" Aikuisen PERUSOSA on n480e/kk. Eli tuon pitää riittää:ruoka, vaatteet, puhtaus, lehdet, puhelin ym vastaava. Eli jos sinulle jää 490e niin mene sossuun juttelemaan tilanteestasi. Jos asuntosi on sopivan kokoinen ja hintainen niin saat tukea mm sähkölaskuun, vakuutukseen, lääkkeisiin. "
:D
No kun se ei mene noin. Ihmiset ei tajua miten toimeentulotuki menee. Se menee näin sinä saat käteen rahaa, josta sinä maksat asumiskulut pois. OK? Jos sinulle jää vaikka 1 yksi euro ylijäämäistä sen jälkeen käteen. ET saa mitään et sähkölaskua, et kotivakuutusta, et julkisenterveydenhuollon maksuja, et kyseisen määrämiä reseptilääkkeitä. ET mitään.
Mutta anna olla jos sinulle jää edes yhden euron alijäämäinen laskelma! Saat kaikki edellä mainitut asiat.
Ei sosiaalityöntekijät enää tee toimeentulotukilaskelmia vaan etuuskäsittelijä, joka suoraan paperista katsoo on laskelma ylijäämäinen vai alijäämäinen ja se mukaan tekee päätöksen. Mitään valtaa etuuskäsittelijällä ei ole.
Sosiaalityöntekijä voi tehdä harkinnanvaraisen päätöksen ottaen huomioon hakijan tilanteen ja olosuhteet.
MUTTA kun nykyään ei pääse sosiaalityöntekijän juttusille.
Naurattaa oikeasti miten vieraantuneet ihmiset ovat toimeentulotuesta.