Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkkoon kuulumattomat! Mihin haluatte tulla haudatuiksi?

Vierailija
03.12.2014 |

Ja millaiset hautajaiset haluatte? Oletteko kertoneet toiveistanne läheisillenne?

...83-vuotias vaarini erosi kirkosta pojanpoikansa avustuksella, ja nyt olemme tässä pohtineet, että miten hautajaiset ja hautaaminen järjestyy. Meillä on kokemusta vain kirkossa ja seurakuntasalissa järjestetyistä tilaisuuksista ja hautausmaalle hautaamisesta. Vaari on niin höperö, ettei nyt varmaan ihan tajunnut mitä meni tekemään. Kehtaako pappia pyytää siunaamaan vaaria sitten kun aika koittaa, ja voidaanko hänet haudata mummon viereen kirkkomaalle?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa näitä eroakirkostapistecom-fanaatikkoja... Joka ikiseen keskusteluun niiden trollipartio iskeekin.  Oikea vastaus kuuluu:  haudatkaa pappa mummon viereen kuten haluatte ja asiaan kuuluu:)). Niin me suomalaiset ruukataan tehdä.

Vierailija
22/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:01"]

Ruumiini saa polttaa ja antaa tuhkat tuulen vietäväksi.

[/quote]

oletko kertonut tämän jollekin läheiselle, jos vaikka kuolisit huonenna?
[/quote]

Ihan hyvä Mut suomen laki kieltää tuhkien sirottelun minne sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa haudata, niin hautausmaa on ae paikka, muita vaihtoehtoja ei juuri ole. Myös tuhkat voi haudata, ei siis ole pakko sirotella.

Meillä on hautapaikka valmiina läheisessä uurnalehdossa, yksi lapsistamme on kuollut. Siihen samaan paikkaan, kivessäkin on tilaa jo sitten meille vanhemmille. Ollaan sovittu, että vaikka erottaisiinkin, niin oman lapsen kanssa saa tulla sanaan hautaan.

Siunaus ja muistotilaisuus, mulla ei ole niistä erityisiä mielipiteitä. Oman suruni vuoksi tiedän, että rituaalit ovat tärkeitä. Siksi joku seremonia on paikallaan.

Vierailija
24/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka polttohautaus mutta minullehan tuo on siinä vaiheessa ihan sama, olenhan kuollut.  Kudoksia ja elimiä voi käyttää eläville jos niissä jotain käyttökelpoista on :)

Vierailija
25/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin että ruumiini hyötykäytettäisiin jotenkin. Vaikka syötettäisiin korkeasaaren lihansyöjille. Mutta joku on keksinyt että ruumistani pitäisi kohdella jotenkin kummasti kuoleman jälkeen. Minulle se on silloin jo yksi ja sama. Haitajaiset tai ei hautajaisia, ei silläkään oke minulle väliä. Jos joku haluaa sanoa minusta jotain mukavaa, sanokoot sen nyt. En välitä kuolemani jälkeen enää. Hautajaiset ovat enemmänkin omaisia varten, pitäkööt sellaiset kuin haluavat.

Vierailija
26/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-uskonnolliselle hautausmaalle tai uurnalehtoon, toivottavasti ne ovat silloin jo yleistyneet kun kuolen.. itse hautajaistilaisuudella ei ole mulla väliä, sen saavat omaiset tehdä miten parhaaksi näkevät.

Vierailija
27/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen tuhkan sirotteluun/hautaamiseen hautausmaan ulkopuolelle tarvita kuin maanomistajan tai vesialueen omistajan (usein osuuskunta) lupa.
Sillä tuo makkaranpaistoajatuskin on aika hyvä, tuhkaa jää notskistakin.

Ruumiin hautaaminen omalle maalle on myös mahdollista, mutta mutkikkaampaa. Hautapaikka tontilla ei taatusti nosta myyntiarvoa.

Vierailija
28/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei todellakaan saa heittää tuhkaa minne vaan, vain tietyt alueet merellä ja maissa sitten maanomistajan luvalla . Kuka näitä sitten valvoo, asia erikseen. Riippuu milloin kuolen, eli ketkä jää jälkeen. Mun tuhkien sirottelupaikka on omaisia varten. Siksi ehkä hietsun muistolehtoon. se on lähellä ja siellä muutkin kuolleet läheisimmät. Tietääkseni sinne pääsee kirkkoon kuulumattomat, maksammehan kaikki tahtomattaan yhteisöveroa mm hautausmaiden ylläpitoa varten!

Vierailija
29/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:21"]Ei siihen tuhkan sirotteluun/hautaamiseen hautausmaan ulkopuolelle tarvita kuin maanomistajan tai vesialueen omistajan (usein osuuskunta) lupa.

Ruumiin hautaaminen omalle maalle on myös mahdollista, mutta mutkikkaampaa. Hautapaikka tontilla ei taatusti nosta myyntiarvoa.
[/quote]
on ehdottoman kielletyö pystyttää ilman lupia edes omille maille mitään muistomerkkiä haudan merkiksi. Eli sinänsä ei ostajille kuulu, mitä tuhkaa sinne maihin on dumpattu.

Vierailija
30/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vielä seremonioista kun hädin tuskin keski-ikäinen olen ja kuolemansairauttakaan en pode, mutta kotikaupunkini hautausmaalle haluan viimeisen leposijani 120-vuotiaan sukupaaden, jonka välittömän ympäristön haltija olen, alle.

Vierailija
31/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:06"]

Minut haudataan ihan normaalisti hautausmaalle. Sinne haudataan siis kirkkoon kuulumattomatkin. Hautausmaita ei rahoiteta kirkollisverolla vaan yhteisöverolla, jota seurakunta nostaa tolkuttomat summat riippumatta siitä kuuluuko kirkkoon enää kukaan. Siunaustilaisuutta ei tarvita, muistotilaisuudenhan voi järjestää ihan sellaisena kuin haluaa, kun ei ole jeesushömppää määräämässä tahtia.

[/quote]

Yhteisöverosta menee suurin osa valtiolle ja kunnalle, seurakunta saa yhteisöverosta huimat 2,5 %. Sillä katetaan hautaustoimi, väestörekisterin ylläpito ja kiinteistöjen (usein siis historiallisten kirkkojen, joilla on purkukielto museorakennuksina) ylläpito. Siitä katetaan myös osittain veronkeruukuluja, sillä kirkollisvero kerätään valtiollisen verotuksen ohessa ja tilitetään kirkolle, kirkko siis ostaa tämän palvelun valtiolta. Kuntien vastuulla on järjestää kuntalaisten viimeinen leposija, ja tämän kunnat ovat ulkoistaneet seurakunnalle myös kirkkoon kuulumattomien osalta. Kunnilla ei ole useinkaan halua järjestää erikseen mitään ateistihautuumaita ja maksaa niiden ylläpidosta erikseen, mutta toki sellaiselle saa luvan, jos joku yksityistaho tai yhteisö haluaa sellaisen perustaa ja kustantaa sen itse.

Vierailija
32/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 22:21"]Ei siihen tuhkan sirotteluun/hautaamiseen hautausmaan ulkopuolelle tarvita kuin maanomistajan tai vesialueen omistajan (usein osuuskunta) lupa.

[/quote]
on ehdottoman kielletyö pystyttää ilman lupia edes omille maille mitään muistomerkkiä haudan merkiksi. Eli sinänsä ei ostajille kuulu, mitä tuhkaa sinne maihin on dumpattu.
[/quote]

Hautaustoimilaki ja yksityinen hautapaikka ( luku 6)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457#L6

Vierailija
33/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä kuule sure kyllä se seurakunnille jaettava 2,5 % viidestä miljardista eurosta on aika paljon sekin. Sitten vielä kirkollisverotulot päälle.

Vierailija
34/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hautapaikka maksaa ihan erikseen jokaiselle, vaikka olisi koko elämänsä kirkollisveroja maksanut. Ylläpitokustannukset juoksevat vielä vuosikausia kuoleman jälkeenkin. Mun puolesta kirkko voisi vaikka luopua yhteisövero-osuudestaan ja siirtää hautapalvelut takaisin kunnille.

Vierailija
35/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tunnuksettomalle hautausmaalle. Toivottavasti kuolen niin vanhana, että ovat jo yleisiä. Toivon todella, että minua kunnioitetaan edes sen verran että hölynpölyä ei muistotilaisuudessa suustaan päästä kukaan.

Ap:lle kehoitan hautaamaan mummon viereen mutta ilman pappeja ja muuta ugabugaa.

Vierailija
36/51 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistin voi syöttää vaikka lihansyöjälemmikille, tai nakata roskikseen.

Vierailija
37/51 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että minut tuhkahtaan ja tuhkat  sirotellaan meidän mökin rantaan.

Vierailija
38/51 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että minut tuhkataan. Sen jälkeen ripotellaan mereen, olen aina rakastant merta hyvin paljon. Mikä parasta olisikaan että tuhkani saavat jäädä mereen. En halua mitään hautakiviä tms, enhän mä niistä kuolleena mitään tiedä.

Enkä toivoisi, että hautajaiset olisivat vain itkuvirsiä. Vaan muisteltaisiin ilolla ihania yhteisiä hetkiä. Hyvää syötävää ja mukava muisteli hetki läheisille, sekään ei välttämätöntä, jos eivät haluaisi.

Vierailija
39/51 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että ruumiini täytetään ja asetetaan näytille.

Vierailija
40/51 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päättänyt, että teetän molempien vanhempien tuhkasta timantin. Nämä kulkevat kaulakorussani siihen asti kuin itse kuolen. Toivon samaa.