90 % suomalaisista näyttelijöistä ei osaa näytellä
Ihan sama minkä suomalaisen televisiosarjan avaa niin aivan järkyttävää näyttelemistä.
Sitten samat 10 naamaa pyörii joka elokuvissa.
Kommentit (25)
Jos osaa näytellä, niin ei osaa artikuloida.
Ihmettelin tätä just, kun erehdyin Maria Kallion ekan jakson katsomaan.
Kuulosti ihan kuin kyllästynyt äiti olisi iltasatua lukenut, ei mitään rooliin kuuluvaa ilmeikkyyttä.
Saman huomannut. Parempaa näyttelemistä näkee oikeassa elämässä. :D854
Meillä on vähän kanteleen soittajia sanoi jo Eino Leino.
Johtuisiko siitä, että siellä kaikki on nykyään sukulaisia tai muuten vaan kavereita keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että siellä kaikki on nykyään sukulaisia tai muuten vaan kavereita keskenään.
Hollywoodin entiset paritkin näyttelevät luonnollisemmin toistensa kanssa.
Käsikirjoitukset ja ohjaus myös aika kökköä... No, kässäreihin ei investoida tarpeeksi rahaa eikä aikaa, sitä en tiedä mikä ohjaajia vaivaa. Huono koulutus ehkä?
Osaa ne ehkä näytellä, mutta ne näyttelee usein tv-sarjassa niin kuin kyseessä olisi teatteriesitys. Telkkarissa tyylin pitäisi olla paljon hienovaraisempi. Tietysti ohjaaja on päävastuussa aina ja kyllä jotkut osaa näytellä tv-sarjoissakin, mutta usein havaitsee ylinäyttelemistä tv-kameran edessä.
Vierailija kirjoitti:
Käsikirjoitukset ja ohjaus myös aika kökköä... No, kässäreihin ei investoida tarpeeksi rahaa eikä aikaa, sitä en tiedä mikä ohjaajia vaivaa. Huono koulutus ehkä?
Ei taida oikein Suomessa olla kunnon koulutusta nimenomaan kameratyöskentelyyn. Teatterinäyttelemisen traditio on niin vahva täällä.
Ja käsikirjoituksia ei hiota kunnolla loppuun asti, vaan ne vaikuttaa usein siltä, että ne on puolivalmiina päästetty tuotantoon.
Esim. tanskalaisissa tv-sarjoissa kässärit on aivan mielettömän hyviä. Ja kyseessä on hyvä vertailukohde koska kyse on samankokoisesta maasta kuitenkin.
Erittäin hyvä tv-näyttelijä on mm. Matti Onnismaa. Hänellä on juuri oikea tatsi kameratyöskentelyyn. Yleensä hän on aina jossain merkittävässä sivuosassa.
Näyttelijän työhön kuuluu sisäistää ja samaistua roolihahmoonsa. Osata olla muuntautumiskykyinen. Antaa tarinalle/ kerronnalle uskottavuutta. Kaikki ei siihen pysty. Se on taitolaji.
Huonon näyttelemisen lisäksi ongelma on liian virallinen kieli. Kukaan ei puhu oikeassa elämässä kirjakieltä, joten miksi ihmeessä sitä käytetään sarjoissa ja leffoissa? Syke on malliesimerkki siitä miten pelkällä puhetavalla pystyy tuhoomaan kaiken uskottavuuden.
Tulinpahan vaan sanomaan, minä tykkään Antti Luusuaniemestä Syke-sarjassa. NiiN!
Sarjassa Rahti oli Johannes Holopainen mielestäni tosi hyvä ja luonnollinen.
Ihan uskottava auton värkkääjä.
Eikös noihin ikuisuussarjoihin palkattu aikanaan vain joku harva ammattinäyttelija ja loput sitten enemmän tai vähemmän pystymetsästä. Kun ne sitten ovat pyörineet muutaman vuoden mukana sarjassa, niin jo tituleerataan näyttelijäksi, vaikkei koulutusta alalle ole minkään vertaan. Vanhan polven näyttelijöissä oli monia, jotka eivät olleet käyneet teatterikoulua, mutta olivat saaneet alan koulutusta teatterissa ensin näyttelijäharjoittelijana ja vasta sen jälkeen näyttelijänä. Miettikääpä vaikka teatterin grand old ladyja Eila Roine ja Anja Pohjola (jonka haastattelu nähtiin eilen talkkarissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsikirjoitukset ja ohjaus myös aika kökköä... No, kässäreihin ei investoida tarpeeksi rahaa eikä aikaa, sitä en tiedä mikä ohjaajia vaivaa. Huono koulutus ehkä?
Ei taida oikein Suomessa olla kunnon koulutusta nimenomaan kameratyöskentelyyn. Teatterinäyttelemisen traditio on niin vahva täällä.
Ja käsikirjoituksia ei hiota kunnolla loppuun asti, vaan ne vaikuttaa usein siltä, että ne on puolivalmiina päästetty tuotantoon.
Esim. tanskalaisissa tv-sarjoissa kässärit on aivan mielettömän hyviä. Ja kyseessä on hyvä vertailukohde koska kyse on samankokoisesta maasta kuitenkin.
Niitä ei hiota, koska niihin ei anneta tarpeeksi aikaa eikä rahaa. Tästä oli hyvä erään käsikirjoittajan haastattelu joitain vuosia sitten, kritisoi alaa kovasti. Uskon että Suomessa olisi hyviä kirjoittajia, mutta joutuvat tuuttaamaan markkinoille puolivalmista tuubaa. Ja varmasti osa on myös huonoja...
Omasta mielestäni teatterienkin taso on mennyt alaspäin, tai sitten on käynyt huono tuuri itselläni. Aivan hirveää huutamista kaupunginteattereissa, kuin kesäteatterissa konsanaan.
Vierailija kirjoitti:
Sarjassa Rahti oli Johannes Holopainen mielestäni tosi hyvä ja luonnollinen.
Ihan uskottava auton värkkääjä.
Kyllä. Holopainen on tosi hyvä kameran edessä.
Suomi ei ole teatteri-ja elokuvataiteen luvattu maa. Ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan. Olemme liian pökkelöitä. Salkkarien hahmot kuulostaa ja näyttä siltä että niillä on kaikilla vakavia mielentterveysongelmia. Ei osta mitään muuta kun napista ja valittaa.
Ja mitä vanhempaa kaartia sen pahempi tilanne. Joku Esko Salminen tai Jukka Puotila. Todella kivuliasta katseltavaa ja kuunneltavaa.
Seuraava sukupolvi. Edelman, Hissu ja muut vintiöt ivat jo poistaneet kangen äässistään ja näytteleminen onnistuu ilman näyttelijän näyttelemistäkin.
Näyttelijöiden taso on kyllä tullut alas. Salkkareita tms. ei kyllä pysty enää katsomaan viittä minuuttia pidempään.