Lääkäri arvioi ulkonäköä ja olemusta?
Olen omakantaa lukiessa törmännyt pari kertaa tämäntyyppiseen tekstiin, jossa kuvaillaan olemustani/ulkonäköäni ja esimerkiksi kerrotaan sellainen itsestäänselvyys että olin varattuna aikana paikalla. Esimerkki:
"Potilas sovitusti paikalla. Olemus siisti. Puhui rauhallisesti ja pohdiskellen."
Mihin tällaiset toteamukset liittyy? Eikö yleensäkin lääkäriin mennä sovittuna aikana, pukeuduta ihan asiallisen siististi ja kuvailla oma asia rauhallisesti? Osaako kukaan sanoa onko lääkäreillä jokin erityinen syy tällä tavalla kuvailla potilasta? Tässä ei ole siis taustalla mitään sellaista, että olisin aikaisemmin mennyt lääkäriin epäsiistinä ja myöhässä.
Kommentit (47)
Mulla ollut usein ilmaus "hoikka". Potilas xx-ikäinen hoikka nainen jne.
Vierailija kirjoitti:
Eikö huolestuta tuo merkintä hoikkuudesta, siis niin, että olet jotenki erityisen hoikka.
Joku toinen taas voi olla niin pitkä, että sekin kirjataan. Pitkä ja hoikka nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö huolestuta tuo merkintä hoikkuudesta, siis niin, että olet jotenki erityisen hoikka.
Joku toinen taas voi olla niin pitkä, että sekin kirjataan. Pitkä ja hoikka nainen.
En tiedä? Omasta mielestäni olen ihan normaalipainoinen, onko se sitten niin harvinaista tässä päälle 40v iässä, että pitää ihan erikseen mainita. En näytä ylilaihalta kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri. Osa potilaista tulee vastaanotolle likaiselle, kuselle, paskalle, homeelle, alkoholille tai tupakalle haisevana. Vaatteet likaiset, tahraiset ja potilaan kokoon tai vuodenaikaan sopimattomat, jos ylipäänsä ovat pukeissa. Jotkut potilaat ovat levottomia, toiset eivät ota lainkaan katsekontaktia vaan syvältä myssyn alta silmät tuijottavat suoraan eteenpäin lattiaa samalla, kun potilas yhdellä tai kahdella sanalla vastaa kysymyksiin.. Jotkut puhuvat vuolaasti, asiasta syrjähdellen ja sanoja säästelemättä ilman, ettei lääkäri saa yrittämälläkään suunvuoroa. Jotkut myöhästyvät joka ikinen kerta reilut puoli tuntia, kun on se pakko-oireinen häiriö, joka vaatii tarkistamaan asioita ennen kotoa lähtöä.
Mutta jos potilas tulee vastaanotolle fyysisen sairauden takia, niin miksi kirjaat ylös nuo em. seikat? Sähän kuitenkin hoidat vain sen fyysisen sairauden, eikä sulla ole aikaa puuttua muuhun. Se sun kirjaama asia sitten kulkee siellä mukana leimaamassa potilasta, vaikka kyseessä olisi ollut vain se yksi huono päivä - mitä sä et tiedä, koska sulla ei ole aikaa kysyä, etkä hoida kuin yhden ongelman kerralla.
Status arvioidaan jo siinä vaiheessa kun astut huoneeseen sisälle: Minkälaiset vaatteet, oletko tietoinen missä olet, kuinka otat kontaktia, haisetko jne... Kyllä lääkärit hoitaa muitakin kun fyysisiä oireita jos huomaavat ettei nyt ole kaikki kohdallaan.
Noita huomioita kerätään satunnaisesti kokonaiskuvan vuoksi. Esimerkiksi itselleni alkoi jokunen vuosi sitten kertyä outoja sairasteluja. Oli puolen vuoden poskiontelotulehduksia, kummallista hammasjuurisärkyä, nivelkipuja sun muuta. Jossain vaiheessa "joku hoksasi jotain" ja tilannetta alettiin tarkastella kokonaisuutena. Paljastuikin hometalo.
Pomo oli passittamassa minua mt-puolelle jaksamisongelmien takia, mutta oireiden todellinen syy oli tosiaankin allergia/jatkuva tulehdus. Näistä tällaisista saadaan helpommin kiinni, kun vointia seurataan kokonaisvaltaisesti. Minäkin olen ollut tuota yhtä vuotta lukuunottamatta terve kuin pukki aina.
Minulle sanottiin, lihavahko nainen ja on pukeutunut mustiin vaatteisiin. Minulla oli perusfarkut mustana ja tummansininen paita.
Sama lääkäri antoi vääriä lääkkeitä, jotka ei sopinut silloisen lääkityksen kanssa. Farmaseutti huomautti, joten vaihdoin lääkäriä.
En koskaan viitsi kuvailla ja se ei ole hyvä.
Jos jälkeenpäin joku väittää, että potilas oli sekava siinä vaiheessa elämäänsä, on hyvä,että on dokumentoituna hyvää elämänhallintaa. Ei siitä ainakaan haittaa ole.
Sis el