Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri arvioi ulkonäköä ja olemusta?

-potilas
08.10.2021 |

Olen omakantaa lukiessa törmännyt pari kertaa tämäntyyppiseen tekstiin, jossa kuvaillaan olemustani/ulkonäköäni ja esimerkiksi kerrotaan sellainen itsestäänselvyys että olin varattuna aikana paikalla. Esimerkki:

"Potilas sovitusti paikalla. Olemus siisti. Puhui rauhallisesti ja pohdiskellen."

Mihin tällaiset toteamukset liittyy? Eikö yleensäkin lääkäriin mennä sovittuna aikana, pukeuduta ihan asiallisen siististi ja kuvailla oma asia rauhallisesti? Osaako kukaan sanoa onko lääkäreillä jokin erityinen syy tällä tavalla kuvailla potilasta? Tässä ei ole siis taustalla mitään sellaista, että olisin aikaisemmin mennyt lääkäriin epäsiistinä ja myöhässä.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut samaa. Mulla esim. lääkäri kirjoitti eräässä yhteydessä sellaisen huomion että "potilas ottaa katsekontaktia". Eikös se ole aika normaalia sosiaalista käytöstä että otetaan katsekontaktia. Se on tavallaan se oletusarvo. Ymmärtäisin jos kirjoitettaisiin sellainen huomio että potilas käyttäytyy jotenkin poikkeavasti sosiaalisesta normistosta.

Vierailija
2/47 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen, että jotkut eivät käyttäydy normaalistikaan "hyvien tapojen mukaan" ja jotkut ovat luonnostaan epäsiistejä ilman mitään mielenterveyden ongelmia. Jos taas normaalisti siisti ja asiallinen potilas on seuraavalla kerralla sottainen ja hermostunut, niin siitä voi päätellä jotain. On hyvä tietää, mikä on se normaalitila kullekin henkilölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri. Osa potilaista tulee vastaanotolle likaiselle, kuselle, paskalle, homeelle, alkoholille tai tupakalle haisevana. Vaatteet likaiset, tahraiset ja potilaan kokoon tai vuodenaikaan sopimattomat, jos ylipäänsä ovat pukeissa.  Jotkut potilaat ovat levottomia, toiset eivät ota lainkaan katsekontaktia vaan syvältä myssyn alta silmät tuijottavat suoraan eteenpäin lattiaa samalla, kun potilas yhdellä tai kahdella sanalla vastaa kysymyksiin.. Jotkut puhuvat vuolaasti, asiasta syrjähdellen ja sanoja säästelemättä ilman, ettei lääkäri saa yrittämälläkään suunvuoroa. Jotkut myöhästyvät joka ikinen kerta reilut puoli tuntia, kun on se pakko-oireinen häiriö, joka vaatii tarkistamaan asioita ennen kotoa lähtöä.

Vierailija
4/47 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaikkien mielenterveysongelmien kohdalla on hyvin olennaista kuvailla ulkoinen olemus ja käytös. Myös muistisairauksissa. Jos sen sijaan menit vain leikkauttamaan luomen pois iholta, tuo olisi vähän outo asia laittaa sairaskertomukseen.

Vierailija
5/47 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en ymmärrä myöskään joskus, ja olen sentään alalla.

Yhden nuoren tytön (siis lapsi) tiedoissa on merkintä: Huomattavan komea isä.

Oli vissiin niin komea että lääkäri meni sekaisin ja kirjoitti sen sitten tietoihin.

Vierailija
6/47 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatriseen statukseen kuuluu tuollaiset.

"Potilas sovitusti paikalla. Olemus siisti. Puhui rauhallisesti ja pohdiskellen." Tämän perusteella jaksat huolehtia itsestäsi ja pysyt sovitussa. Ei herää huolta psyyken puolelta.

Vierailija
7/47 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaikkien mielenterveysongelmien kohdalla on hyvin olennaista kuvailla ulkoinen olemus ja käytös. Myös muistisairauksissa. Jos sen sijaan menit vain leikkauttamaan luomen pois iholta, tuo olisi vähän outo asia laittaa sairaskertomukseen.

Myös näillä, jotka poliisi kiikuttaa rattijuopumuksen tms takia sairaalaan tutkittavaksi, on usein aika tarkkaan kuvattu kaikki olemuksesta ja käytöksestä.

Vierailija
8/47 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa joskus kysy lekuri että onko mulla ollut melenaa. Kysyin että anteeks mitä (kun en ymmärtänyt kysymystä). Kantaan sitten kirjoitti että olen huonokuuloinen.

Vierailija
9/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni raivostuttavat tällaiset positiiviset ulkonäkökommentit, joita jotkut kirjoittavat. Neuvolan hoitaja kirjoitti itsestäni näin ja melkein pyysin poistamaan kun ärsytti ulkonäkökeskeisyys, vaikka oli olevinaan positiivista. Ei edes liittynyt raskauden seurantaan. Hoitaja meni vaihtoon.

Vierailija
10/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin, että eräälle lääkäri oli kirjoittanut: hyväkuntoinen pullukka. Parit lakiopinnot menneet ohi ymmärryksen tältä lääkäriltä.

Vierailija
11/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo seikat ovat sellaisia asioita, jotka osoittavat että sinun orientaatiossasi aikaan ja paikkaan ei ole mitään häikkää, niin kuin myös sen osoittavat että pidät itsestäsi huolta. 

Asiallinen ja orientoitunut, pystyy keskustelmaan pääasiasta eikä syrjäydy milloin mihinkin sivuseikkaan. Juttu pysyy kasassa.

Asiallinen ja orientoitunut.

Vierailija
12/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen, että jotkut eivät käyttäydy normaalistikaan "hyvien tapojen mukaan" ja jotkut ovat luonnostaan epäsiistejä ilman mitään mielenterveyden ongelmia. Jos taas normaalisti siisti ja asiallinen potilas on seuraavalla kerralla sottainen ja hermostunut, niin siitä voi päätellä jotain. On hyvä tietää, mikä on se normaalitila kullekin henkilölle.

Kyllä ainakin mulle normaalitila voi olla joko siisti tai epäsiisti, riippuu mistä on tulossa, onko ollut vapaapäivä, onko kipuja... Suihkussa koitan aina käydä ja pestä hampaat etten haise, mutta muuten saatan näyttää joko huolitellulta tai ei. Mistä lääkäri voi sen tietää mikä on minun normaali ja millon kannattaa huolestua?

Vierailija
13/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lääkäri krjoittanut "huomattavan kaunis" kun menin näyttämään luomea.

Vierailija
14/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan kaikki ihmiset eivät saavu vastaanotolle oikeaan aikaan (mt-ongelma, ADHD, dementia jne ..) eivätkä siisteinä, eivätkä pysty juttelemaan normaalisti. On ap aika tynnyrissä kasvanut jos luulee että lähes kaikki ihmiset, varsinkin lääkäriä tarvitsevat, ovat ihan ok.

Vierailija
15/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että ulkonäkö voi kertoa hyvinkin paljon sisäisestä tilasta. Ei tarvitse näyttää hyvältä tai laitetulta, mutta "normaaliin" käytökseen ja elämänhallintaan kuuluu siisteys ja asianmukainen pukeutuminen. 

Vierailija
16/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli gynen lausunnossa " nuorekas, hoikka,  sanavalmis". Ei sentään ollut kaunis mekkoa, kivat sormukset.Ne hän mainitsi vaan sullisesti.

Pimppaa kuvailtiin lääketieteellisin termein.

Vierailija
17/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko nuo kuvailut mielenterveyspuolelta? Kun niin usein palstalla näistä kerrotaan. Kerran kävin lukemassa omia ja kuvailut oli: keski-ikäinen perusterve nainen. Onko mulla käynyt tuuri, oonko niin valju ihminen vai eikö noita merkintöjä saa kuin muistisairaat ja mt-ongelmaiset?

Vierailija
18/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, voisi laittautua kuten missi ja katsoa sitten,  mitä siellä lukee.

Vierailija
19/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin, että eräälle lääkäri oli kirjoittanut: hyväkuntoinen pullukka. Parit lakiopinnot menneet ohi ymmärryksen tältä lääkäriltä.

😅

Vierailija
20/47 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakaan kaikki ihmiset eivät saavu vastaanotolle oikeaan aikaan (mt-ongelma, ADHD, dementia jne ..) eivätkä siisteinä, eivätkä pysty juttelemaan normaalisti. On ap aika tynnyrissä kasvanut jos luulee että lähes kaikki ihmiset, varsinkin lääkäriä tarvitsevat, ovat ihan ok.

Ei tietenkään kaikki ole ok. Ihmettelen vaan, että että eikö voitaisiin pitää oletusarvona sitä että ihminen on asiallinen, siisti ja orientoitunut ja merkitä sairaskertomukseen vain jos näin ei ole ollut.

MUTTA tämä ketju valaisi hyvin, että lääkäreillä on syynsä tehdä näin, varsinkin mt-ongelmien kohdalla.

Olin ottanut lääkärin "kehut" vittuiluna; ajatellen, että lääkäri oletti mun olevan diagnoosini perusteella jotenkin elämänhallinnan menettänyt ja onkin sitten yllättynyt kuinka normaalilta näytän ja kuulostan. Nyt tiedän että lääkäri kuvailisi minua joka tapauksessa. Kiva kuulla että näytän ja kuulostan ihan kivalta.

-AP