Lääkäri arvioi ulkonäköä ja olemusta?
Olen omakantaa lukiessa törmännyt pari kertaa tämäntyyppiseen tekstiin, jossa kuvaillaan olemustani/ulkonäköäni ja esimerkiksi kerrotaan sellainen itsestäänselvyys että olin varattuna aikana paikalla. Esimerkki:
"Potilas sovitusti paikalla. Olemus siisti. Puhui rauhallisesti ja pohdiskellen."
Mihin tällaiset toteamukset liittyy? Eikö yleensäkin lääkäriin mennä sovittuna aikana, pukeuduta ihan asiallisen siististi ja kuvailla oma asia rauhallisesti? Osaako kukaan sanoa onko lääkäreillä jokin erityinen syy tällä tavalla kuvailla potilasta? Tässä ei ole siis taustalla mitään sellaista, että olisin aikaisemmin mennyt lääkäriin epäsiistinä ja myöhässä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
No, en ymmärrä myöskään joskus, ja olen sentään alalla.
Yhden nuoren tytön (siis lapsi) tiedoissa on merkintä: Huomattavan komea isä.
Oli vissiin niin komea että lääkäri meni sekaisin ja kirjoitti sen sitten tietoihin.
Mitäh 😂
Jos on esimerkiksi MT lääkitys, niin kyllä se olemus kertoo jo paljon. Kuuluu osana diagnostiikkaan. Toimintakyky ei ole täysin menetetty jos on siisti, ja paikalla oikeaan aikaan. Tämä on tärkeä huomioida, että saadaan kuva siitä että resuinen, myöhässä ja seinille katselu ei ole normaalitila. Jos seuraavalla kerralla eri lääkäri saa tuon resupekan vastaanotolle, joka sanelee hitaasti " että ihan ok" tässä on mennyt, aiheuttaa se huolta siitä että jotain on muuttunut. Sama toisinpäin, entinen resupekka tulee erioloisena paikalle, voidaan olettaa että nykyinen hoito on ollut riittävää.
Ihan minkään flunssan takia noita ei kirjoitella ylös.
Ei maallikon tarvitsekaan tietää mitä lääkäri milläkin termillä ja lauseella potilaspapereihin asioista kirjoittaa. Kyllä muut lääkärit ymmärtävät mitä sillä on haettu. Myös aloittajan kuvaama lause kertoo muille lääkäreille paljon. Samoin kuin katsekontaktin maininta.
Potilaskertomus on kertomus potilaasta lääkäriltä lääkärille. Ennen vanhaan ne kirjoitettiin käsin ja säilytettiin arkistossa. Nyt digiaika vain tuonut ne kaikkien itsensäkin luettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin, että eräälle lääkäri oli kirjoittanut: hyväkuntoinen pullukka. Parit lakiopinnot menneet ohi ymmärryksen tältä lääkäriltä.
😅
"potilas nauttii kova kuntoisesta obesiteetista"
No voi voi. Menikö noin tunteisiin kun lihavaa ulkomuotoasi alettiin arvioimaan?
Mun B-lausuntoon lääkäri kirjoitti, että totinen. No ei paljon naurattanut, kun olin jo yli vuoden ollut saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri. Osa potilaista tulee vastaanotolle likaiselle, kuselle, paskalle, homeelle, alkoholille tai tupakalle haisevana. Vaatteet likaiset, tahraiset ja potilaan kokoon tai vuodenaikaan sopimattomat, jos ylipäänsä ovat pukeissa. Jotkut potilaat ovat levottomia, toiset eivät ota lainkaan katsekontaktia vaan syvältä myssyn alta silmät tuijottavat suoraan eteenpäin lattiaa samalla, kun potilas yhdellä tai kahdella sanalla vastaa kysymyksiin.. Jotkut puhuvat vuolaasti, asiasta syrjähdellen ja sanoja säästelemättä ilman, ettei lääkäri saa yrittämälläkään suunvuoroa. Jotkut myöhästyvät joka ikinen kerta reilut puoli tuntia, kun on se pakko-oireinen häiriö, joka vaatii tarkistamaan asioita ennen kotoa lähtöä.
Mutta jos potilas tulee vastaanotolle fyysisen sairauden takia, niin miksi kirjaat ylös nuo em. seikat? Sähän kuitenkin hoidat vain sen fyysisen sairauden, eikä sulla ole aikaa puuttua muuhun. Se sun kirjaama asia sitten kulkee siellä mukana leimaamassa potilasta, vaikka kyseessä olisi ollut vain se yksi huono päivä - mitä sä et tiedä, koska sulla ei ole aikaa kysyä, etkä hoida kuin yhden ongelman kerralla.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Menikö noin tunteisiin kun lihavaa ulkomuotoasi alettiin arvioimaan?
Mähän sain sairaskertomukseen pelkkiä kehuja ulkonäöstä ja olemuksesta. Silti vitutti. Mutta nyt sain ymmärrystä kun tätä ketjua luin.
Mulla on lukenut useampaan otteeseen "asiallisesti orientoitunut".
Siis täh?
mulla lukee keskivartalolihava nainen, muutoin terve
Minua harmittaa, kun lääkärit ei psyk- puolella kirjoittavat tällaisia, koska 1- kuuluu mielenterveyden ja psyyken arviointiin, ja ainakin minulla herääsitten ajatus, onko siis syytä arvioida tai seurata psyyken sairauksia. 2- lääkärillä ei todeellisuudessa ole kovin laajaa työkalupakkia ko asioiden arviointiin, joten mielellään niin, että jos todella siis on oikea syy, laitetaan se neutraali tavallinen vaihtoehto joka parhaiten sopii, muttei lähdetä arvailemaan oman osaamisen ulkopuolelle, joohan…3-lääkärin ei ole sopivaa asettua arvioimaan potilasta persoonana, jos tämä tulee näyttämään esim luomen tai muun fyysisen vaivan, ilman mt-taustaa . Toivottavasti olen väärässä, mutta joskus herää ajatus, että siihen on vain niin kova houkutus, ihan kuten päiväkodin hoitajilla arvioida lasten psyykeä sanoilla, joita ovat kuulleet keskusteluissa. Tarkoitus voi olla hyvä, mutta lopputulos voi olla ikävä tai sekoittava.
Oletko ollut psykiatrian lääkärin vastaanotolla, vastaus: kyllä olet!
Mulla on kemoterapia menossa. Kyllä ulkoinen kertoo paljon siitä, kuinka lujille hoidot ottavat. On siinä eroa raahaudunko ottamaan sytostaatteja viimeisillä voimillani vai olenko samalla reissulla käynyt lounaalla ystävän kanssa.
Kyllä ne samat adjektiivit mm.siisti, asiallinen , orientoitunut jne.löytyvät yli 60v mieheni ja yli 80v isäni omakannasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri. Osa potilaista tulee vastaanotolle likaiselle, kuselle, paskalle, homeelle, alkoholille tai tupakalle haisevana. Vaatteet likaiset, tahraiset ja potilaan kokoon tai vuodenaikaan sopimattomat, jos ylipäänsä ovat pukeissa. Jotkut potilaat ovat levottomia, toiset eivät ota lainkaan katsekontaktia vaan syvältä myssyn alta silmät tuijottavat suoraan eteenpäin lattiaa samalla, kun potilas yhdellä tai kahdella sanalla vastaa kysymyksiin.. Jotkut puhuvat vuolaasti, asiasta syrjähdellen ja sanoja säästelemättä ilman, ettei lääkäri saa yrittämälläkään suunvuoroa. Jotkut myöhästyvät joka ikinen kerta reilut puoli tuntia, kun on se pakko-oireinen häiriö, joka vaatii tarkistamaan asioita ennen kotoa lähtöä.
Niin olemme me ihmiset erilaisia.
Itselläni luki: "Puhui sairaudestaan, muita mielenkiinnon kohteita ei noussut esiin."
No, ei tullut purjehdus siinä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut psykiatrian lääkärin vastaanotolla, vastaus: kyllä olet!
Myös yleislääkäri on kommentoinut sairaskertomuksessa puhetyyliäni ja ulkonäköäni. Lääkäriin on mennessä on näköjään pakko panostaa vaatteisiin ja laittaa tukka hyvin.
Ulkoisen olomuodon "kommentointi" teksteissä johtuu siitä, että toimintakykyä arvioidessa sekä psyykkisiä häiriöitä havainnoidessa usein on tärkeää hahmottaa ihmisen kykyä huolehtia itsestään (esim vaatteiden puhtaus, onko meikannut, onko puhtaat vaatteet yms.). Homssuinen olemus kuvastaa yleensä toimintakyvyn heikentymistä ja voi kuvata pahentunutta tai diagnosoimatonta häiriötä, esim. vakava masennus, alzheimerin tauti, skitsofrenia, yms.
No, mä menin terkkariin kun oli solisluun murtumasta kyse. Lääkäri oli kirjannut tekstiin: Ei kättele.
Oliko se sitten todiste ikään kuin siitä että on murtuma, vai vain jonkinlainen lääkärin kokemus siitä, että nyt on kyllä niin käytöskyvytön tyyppi ettei osaa kätelläkään.
Tämä siis tapahtui aikoina ennen kuin kaikenlaista fyysistä kosketusta jopa kättelyn muodossa on alettu välttää.
Ei kättele. Ja kyseessä solisluun murtuma oikealla.
Sitten se vielä jatkui siinä tutkimustilanteessa niin, että kun lääkäri, siis lääkäri, nosteli ja käänteli sitä mun käsivartta, niin totesi, että hyvinhän tämä liikkuu. Juu, mut ei se kehottanut mua itteäni sitä kättä kuitenkaan kohti kattoa nostamaan!
Vee, mua ottaa päähän...
Ei kättele.
On mulla ollut tavalliseltakin puolelta vastaavia, ne tosin yleensä tasoa "hoikka, asiallinen."