Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opetat/et opeta lastasi uskomaan joulupukkiin?

Vierailija
03.12.2014 |

Kertokaa kokemuksianne joulupukkiasioihin!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni joulupukkiinn uskominen oli jotain taianomaista, enkä halunnut siitä kokonaan luopua. Vieläkin jouluihin liittyy ripaus satua, vaikka kuopuskin on jo 16. Eikä kukaan meillä lapsuudenkodissa siis murtunut totuuden tajuttuaan.

Vierailija
2/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua valehdella lapselle. Mulle ei ole lapsuudenkodissanikaan uskoteltu, että joulupukki olisi totta, joten en näe mitään syytä siihen. Kiva se joulupukki oli silti lapsena. Oma, nyt 3-vuotias lapseni on tilannut isänsä joulupukiksi tälle aatolle.

Vierailija
4/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puhuttu joulupukista kun lapset olivat pienempiä. Nyt 5 ja 6 vuotiaat kysyvät välillä oliko se oikea pukki joka meillä kävi ja vastaan aina hymyillen että Olikohan? Selvästi epäilevät, mutta haluavat vielä uskoa, joten en halua viedä heiltä sitä taianomaista jännitystä jonka itsekin olen saanut lapsena kokea.

Vierailija
5/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei suoranaisesti valehdella pukista. Vastaillaan sitten kun alkaa kyselemään. Ei se haittaa jos 2-4 vuotiailla on vähän "joulun taikaa" talvessa.

Vierailija
6/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoraan opeta että joulupukki olisi olemassa, mutten kaksi, kolme tai vaikka 9 -vuotiaallelaan lapselle suoraan mene sanomaan, ettei pukkia olekaan. Kun ovat kysyneet, olen virnuillen sanonut, että eihän sitä ikinä tiedä;)
Joulupukki oli n. 13 vuotiaaksi asti aina rodella jännittävä ja mielenkiintoinen vieras, vaikka tunnistinkin, kuka pukki oikeasti oli, haluan antaa samaa vatsanpohjaa kutkuttavaa tunnetta lapsilleni:)

Vierailija
7/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani tekivät kuten varmaan suurinosa eli huijasi joulupukilla, käyttivät sitä kiristyskeinona, ja jouluna vaan piti olla kiltti vielä senkin jälkeen kun he ajattelivat ettei meille tarvitse enää esittää pukin olemassaoloa.
Onneksi itse hoksasin ettei tarvitse valehdella: Maailma on täynnä irtopartoja, mutta Suomessahan on virallinen joulupukki. Hän ei ole mikään maaginen kasvoton hahmo vaan hänet voi jopa tavata. Voin toki kertoa lapselle mitä kaikkea muuta legenda pitää sisällään - lentävät porot yms. - mutta päättää sitten itse mitä uskoo. Mikäli haluaa niin voidaan kirjoittaa kirje ja lahjatoive (samalla saa itse vihiä mitä tämä eniten toivoo). Joululahjoja annetaan tällä puolella maapalloa yksi, eikä siitäkään tarvitse valehdella mistä se on peräisin... Niin ja lapset voi muuten opettaa käyttäytymään hyvin ilman kiristämistä.

Vierailija
8/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:47"]

En halua valehdella lapselle. Mulle ei ole lapsuudenkodissanikaan uskoteltu, että joulupukki olisi totta, joten en näe mitään syytä siihen. Kiva se joulupukki oli silti lapsena. Oma, nyt 3-vuotias lapseni on tilannut isänsä joulupukiksi tälle aatolle.

[/quote]

Olen ihan samoilla linjoilla. En näe syytä, miksi jonkun satuhahmon vuoksi pitäisi valehdella. Kolmevuotiaani katsoo ihmeissään, kun tuntemattomat aikuiset höpöttävät, että olehan kilttinä, jotta joulupukki tulee. 

Vierailija
9/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:47"]En halua valehdella lapselle. Mulle ei ole lapsuudenkodissanikaan uskoteltu, että joulupukki olisi totta, joten en näe mitään syytä siihen. Kiva se joulupukki oli silti lapsena. Oma, nyt 3-vuotias lapseni on tilannut isänsä joulupukiksi tälle aatolle.
[/quote]

Teidän tapa kuulostaa hyvältä! Itselläni ei vielä ole lapsia, mutta noin ajattelen myös.

Vierailija
10/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joo minä myös näillä linjoilla! Ei ole minullekkaan pienenä uskoteltu vaan totuus kerrottu. En itse edes halua valehdella lapselleni. Minusta on outoa opettaa, että vanhemmat saa valehdella joupukista jne, mutta heidän pitää aina kertoa totuus!

Vierailija
11/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukkua tulee, mutta viis siitä. Joulupukki ei kuulu jouluumme, koska me juhlimme joulua Jeesuksen syntymäjuhlana.

Vierailija
12/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mutta mun lapsi uskoo dinosauruksiin, koska toi 

käveli yllättäen vastaan viime kesänä ja tuntuu olevan täysin mahdotonta saada se uskomaan, että dinosauruksia ei ole enää olemassa :D Tarkoitus oli skipata sen kanssa kaikki joulupukit, hammaskeijut ym satuolennot, mutta mutta :D

Vierailija
13/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä kuulin että joulupukki on olemassa, varttuessa luulin ettei ole kun kaikki (koulukaverit) niin sanoi. Nyt aikuisena tajusin että hän todella on olemassa, ei vain niin maagisena satuhahmona kuin lapsille maalaillaan. Tunnetaan myös nimellä Timo Pakkanen, oikea joulupukki.

Vierailija
14/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:47"]

[/quote]

Olen ihan samoilla linjoilla. En näe syytä, miksi jonkun satuhahmon vuoksi pitäisi valehdella. Kolmevuotiaani katsoo ihmeissään, kun tuntemattomat aikuiset höpöttävät, että olehan kilttinä, jotta joulupukki tulee. 
[/quote]

Samanlaisia satuhahmojahan jeesus ja jumalakin on mutta niin vain niistäkin lapsille valehdellaan.

Vierailija
15/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne ketään, joka olisi pitänyt joulupukkia valheena, vaan satuna. Ja satuja lapset yleensä rakastavat.

Vierailija
16/32 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:38"]

Minä en tunne ketään, joka olisi pitänyt joulupukkia valheena, vaan satuna. Ja satuja lapset yleensä rakastavat.

[/quote]

Mutta ero on se, että saapasjalkakissa on vain sadussa, mutta joulupukki kuulemma tuo lahjoja ja käy kotona. Aika harva lapsi uskoo saapasjalkakissan olevan totta.

Vierailija
17/32 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/32 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska pukki tuo lahjoja vain kilteille mutta miksei naapurin Elsa saa lahjoja vaikka on kiltti

Vierailija
19/32 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:34"]

[/quote]

[/quote]Teiltä puuttuu joulun taika. SE on jotain sadunhohtoista, mikä kuuluu jouluun. Harmi, että olette jääneet sitä vaille ja nyt myös lapsenne. Lapsuuden jouluissa oli parasta juuri tontut ja pukki, ja vaikka myöhemmin tiesikin, että se ei ole totta. jouluun jäi ripaus taikaa. Meillä kaikki 4 lasta sai aikansa uskoa pukkiin niin kuin itsekin lapsena. Traumoja ei todellakaan jäänyt, eikä kolme vuotias osaa ihmetellä mitä "vieras " ihminen höpättää. Olis kyllä aika kyyninien 3-vuotias. Hauskaa joulua kuitenkin kaikille. Ja niillä  joilla joulupukki käy:taijanomaista joulua:)

Vierailija
20/32 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:43"]

[/quote]

Joo minä myös näillä linjoilla! Ei ole minullekkaan pienenä uskoteltu vaan totuus kerrottu. En itse edes halua valehdella lapselleni. Minusta on outoa opettaa, että vanhemmat saa valehdella joupukista jne, mutta heidän pitää aina kertoa totuus!

[/quote]Ei se ole valehtemista. Eihän mitkään sadut ole vahehtelua. Koskaan ei ole käynyt mielessä, että vanhemmat ois valehdelleet joulupukista. Mutta olen heille kiitollinen ,että jaksoivat meille pukin jouluksi hankkia, koska vaivaahan siitä on. Lapsuuden joulu ilman pukkia  olisi ollut tylsä. Tässä huomaa, että ne joilla pukki ja joulunsatu ei ole kuulunut lapsena jouluun eivät järjestä sitä omille lapsillekaan. Jää joulusta paljon "taikaa" pois. Omille lapsille pukki ehdottomasti:)