Miksi opetat/et opeta lastasi uskomaan joulupukkiin?
Kommentit (32)
Ei ole vielä lapsia, mutta tuskin yritän saada heitä uskomaan pukkiin. Itselleni se oli vähän ahdistava juttu, pukki oli pelottava ja ne laulamiset sun muut tuntui aina kiusalliselta. Se taitaa olla oikeesti enemmän aikuisten juttu; isäni suuttui ihan kunnolla kun kerroin aikoinaan pari vuotta nuoremmalle siskolleni pukin olevan satua.
Meillä on aikanaan uskottu muumeihin ja Ti-Ti-nalleihin, enkä ole sanonut, kun olemme muumimaailmassa käyneet, että siellä se opiskelija hikoilee muumipuvun alla ja ansaitsee roposia opintojaan varten. On kerrottu, että muumeista kerrotaan satukirjoissa ja kas kummaa, lapsi itse luo ne omat käsityksensä. Lasten maailma on täynnä taikaa ja kyyninen lapsi on surullinen näky. Tuli meidänkin lapselle tämä kyyninen 4v täräyttämään, että muumien sisällä nököttää hikinen setä, joka katselee lapsia tuhmasti. Kertoo aika paljon lapsen perheestä. Oma lapseni totesi harmissaan, että x ei yhtään tajua, mistä muumeissa on kyse, ja minusta se oli aika hieno pohdinta. Ei tajunnutkaan. Eikä takuulla kykene omille lapsilleenkaan mitään taiaonomaista maailmaa tarjoamaan.
Muistattehan iltasatua lukiessanne kertoa, että oikeassa elämässä kuninkaat ovat vanhoista riistäjäsuvuista ja lähes kaikki prinsessat kärsivät anoreksiasta, kun julkisuuspaine on liikaa?
Taianomaisuuden yksi hienoimmista piirteistä on se, että siihen pitää uskoa, muuten se ei ole totta. Jos ei usko, näkee vain hikisiä setiä.
En ole ikinä kiristänyt tontuilla, olen vaatinut kaunista käytöstä ja muiden arvostusta ihan samalla taalla vuoden jokaisena päivänä. Inhoan sitä että lapset jaotellaan "kiltteihin" ja "tuhmiin". Teot voi olla joskus typeriä mutta lähtökohtaisesti ei ole tuhmia tai kilttejä lapsia. On lapsia jotka toimii kuten lapset toimivat. Töllöntöistä ohjataan pois ja perustellaan miksi, mukavasta ja hyvästä saa kehua ja kannustusta. tontuilla ja lahjatta jäämisillä ei kiristetä lasta.
Joulupukki... No, en ole kieltänyt, mutta en nyt millään tapaa korostanutkaan hänen olemassaoloaan. Samaan sarjaan menee kuin muutkin satuolennot.
Ja Jeesus ei ole meidän perheelle satuolento. Hänen osuus joulussa muistetaan, mutta ihan samalla tavalla ylläpidetään muitakin (pakanallisia) traditioita joulukuusesta lähtien. Ja kyllä siihen joulupukkikin mahtuu sekaan. Ei sitä nutturaa tarvii uskovaisenkaan kireällä pitää. Ja lapsilleni haluan raittiin joulun, vaan kyllä siihen lasillinen punaviinia ruuan kanssa mahtuu. Ja ehkä lämmittävä glögikin sitten kun meno rauhoittuu ja muksut nukkuu.
Ei meillä ole siitä puhuttu. Kuitenkin nyt esikoinen (5) päätti että pukki on olemassa ja sen mukaan mennään. Kun lapsi on kysellyt pukista, olen vastannut että se on sellainen joulusatu, joka on vain lapsille olemassa. Meillä pukki ei tuo aikuisille lahjoja, eikä koko pukki käy meillä. Vaikka tuo esikoinen siitä kovasti pitääkin, hän pelkää sitä myös.. Tontut taas ovat lapsen mielestä pelottavaakin pelottavampia, niistä meillä ei puhuta ollenkaan.
Lapsi ei ole ihmetellyt sitä, että joulupukkia ei ole aikuisille. Hänelle se tuntui olevan itsestään selvää, että aikuiset eivät tarvitse joulupukkia, koska aikuiset käyvät töissä.
Varmaankin tämä kuulostaa hirveän ankealta teidän "jouluntaika" ihmisten mielestä, mutta näin meillä. Me vanhemmat emme oikein ole jouluihmisiä, minä ammattini takia ja mies lapsuudenperheensä takia ja meille joulussa hyvää on vain ruoat. Lapsen takia olemme laittaneet aina vähän joulua, mutta muutoin joulunaika on vain muutama ylimääräinen vapaapäivä. (Paitsi minulla ei niitäkään.)
Oi miten lapsellisia kireäpipoja:D Yhyy, minä en valehtele lapselleni joulupukista. Tosi ylevää ja suoraselkäistä todella, nyt lapsi saa kunnollisen moraalisen kasvatuksen:D Oikeasti, pikkulapsuus on tosi lyhyt aika ja joulupukkiin uskominen hauska osa lapsuuden joulun tunnelmaa. Kiva riistää lapselta se sen takia että aikuinen on saanut jonkun lapsellisen rehellisyyspäähänpinttymän.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:39"]Itselleni joulupukkiinn uskominen oli jotain taianomaista, enkä halunnut siitä kokonaan luopua. Vieläkin jouluihin liittyy ripaus satua, vaikka kuopuskin on jo 16. Eikä kukaan meillä lapsuudenkodissa siis murtunut totuuden tajuttuaan.
[/quote]
Hyvin kiteytit. Itse vastasin aikoinaan esikoiselle, että joulupukki on olemassa niin kauan kuin siihen haluaa uskoa. Ja äiti haluaa. Lapsi oli fiksu ja otti vihjeestä kiinni. Ei paljastanut totuutta pienemmille.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 07:28"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:47"]
En halua valehdella lapselle. Mulle ei ole lapsuudenkodissanikaan uskoteltu, että joulupukki olisi totta, joten en näe mitään syytä siihen. Kiva se joulupukki oli silti lapsena. Oma, nyt 3-vuotias lapseni on tilannut isänsä joulupukiksi tälle aatolle.
[/quote]
Olen ihan samoilla linjoilla. En näe syytä, miksi jonkun satuhahmon vuoksi pitäisi valehdella. Kolmevuotiaani katsoo ihmeissään, kun tuntemattomat aikuiset höpöttävät, että olehan kilttinä, jotta joulupukki tulee.
[/quote]Teiltä puuttuu joulun taika. SE on jotain sadunhohtoista, mikä kuuluu jouluun. Harmi, että olette jääneet sitä vaille ja nyt myös lapsenne. Lapsuuden jouluissa oli parasta juuri tontut ja pukki, ja vaikka myöhemmin tiesikin, että se ei ole totta. jouluun jäi ripaus taikaa. Meillä kaikki 4 lasta sai aikansa uskoa pukkiin niin kuin itsekin lapsena. Traumoja ei todellakaan jäänyt, eikä kolme vuotias osaa ihmetellä mitä "vieras " ihminen höpättää. Olis kyllä aika kyyninien 3-vuotias. Hauskaa joulua kuitenkin kaikille. Ja niillä joilla joulupukki käy:taijanomaista joulua:)
[/quote]Näin meillä :)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:47"]
En halua valehdella lapselle. Mulle ei ole lapsuudenkodissanikaan uskoteltu, että joulupukki olisi totta, joten en näe mitään syytä siihen. Kiva se joulupukki oli silti lapsena. Oma, nyt 3-vuotias lapseni on tilannut isänsä joulupukiksi tälle aatolle.
[/quote]
Joo minä myös näillä linjoilla! Ei ole minullekkaan pienenä uskoteltu vaan totuus kerrottu. En itse edes halua valehdella lapselleni. Minusta on outoa opettaa, että vanhemmat saa valehdella joupukista jne, mutta heidän pitää aina kertoa totuus!
[/quote]Ei se ole valehtemista. Eihän mitkään sadut ole vahehtelua. Koskaan ei ole käynyt mielessä, että vanhemmat ois valehdelleet joulupukista. Mutta olen heille kiitollinen ,että jaksoivat meille pukin jouluksi hankkia, koska vaivaahan siitä on. Lapsuuden joulu ilman pukkia olisi ollut tylsä. Tässä huomaa, että ne joilla pukki ja joulunsatu ei ole kuulunut lapsena jouluun eivät järjestä sitä omille lapsillekaan. Jää joulusta paljon "taikaa" pois. Omille lapsille pukki ehdottomasti:)
[/quote]
Ei ole meillä jäänyt mitään joulun taikaa ikinä pois. Eikä ole edes ollut tylsiä jouluja. Mä sanoisin, että jos ainut asia lapselle joulussa on pukki ja vain siitä tulee joulun taika, on joulun idea mennyt pieleen. Meillä on yhä taikaa joulussa, vaikkei ikinä ole pukkia ollutkaan.
En voisi ikinä kertoa lapsille joulupukista (tai mistään muustakaan) jos tietäisin ettei se ole totta, enkä voisi väittää faktana sellaista jonka vain uskoisin olevan totta. Minä TIEDÄN että Joulupukki on oikea henkilö: se on hänen ammattinsa.
En valehtele lapsille. Kerron että joulupukki on satuhahmo, ja joku aikuinen vain on pukeutunut joulupukiksi ja esittää häntä. Kun menimme muumimaailmaan, niin silloinkin kerroin että muumit ovat ihmisiä jotka ovat pukeutuneet hahmoiksi. Ja hauskaa siellä oli lapsella, ei yhtän haitannut. Olisi tuntunut hölmöltä ja väärältä väittää että oikeita muumeja ne ovat. Miksi joulupukista saisi valehdella?
Mitähän Jeesus ajattelee taivaassa kun näkee että hänen syntymäpäiväänsä vietetään vääränä päivänä (25.12 tulee saturnalia juhlasta, Jeesuksen oikeaa syntymäpäivää ei tiedetä) ja hänen juhliensa perinteisiin kuuluu valehdella lapsille. Hän itse sanoi että: olkoon teidän sananne kyllä kyllä, ja ei ei.
Siksi kun itelle ne joulupukit ja tontut oli koko joulukuun kohokohta. Ei voi sanoin kuvailla sitä odotuksen ja jännityksen määrää edes. Tottakai haluan omille lapsille yhtä kivat muistot jouluista.