Nyt sossu määrittää senkin, millaisista lahjoista köyhän kuuluu pitää...
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:27"]Kyllä lahjojen kuuluisi ollla sellaisia mitä muutkin samanikäiset saavat. Ei niistä muuten mitään iloa ole. Kun naapurin kakara saa iphonen ja meidän muksu palapelin niin eihän se sellaista kehtaa ääneen koulussa sanoakaan. Vaikka itse kuinka sinänsä palapelistä tykkäisikin. Mulle jäi ikuiset traumat siitä kun kerran yksi rikkaan perheen mukula kävi meillä kylässä ja arvosteli ja ihmetteli ääneen kaikkea sitä mitä meillä ei ollut. Siihen asti olin luullut, että me ollaan ihan tavallinen lapsiperhe, ettei muillakaan sentään kaikkia hienouksia ole mutta tömähdin kyllä rajusti maan pinnalle sen jälkeen. Ei tullut joo meistä parempia tuttavia sen tenavan eikä perheen kanssa.
[/quote]
Eli sen takia, että nykyään harva mukula opetetaan arvostamaan yhteistä aikaa lautapelien ääressä, niin sen takia sossun tarvitsisi kustantaa vähävaraisille pleikkareita ja iphoneja.
Musta nuo olivat ihan hyviä vinkkejä ja hyvin perusteltu.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:27"]Kyllä lahjojen kuuluisi ollla sellaisia mitä muutkin samanikäiset saavat. Ei niistä muuten mitään iloa ole. Kun naapurin kakara saa iphonen ja meidän muksu palapelin niin eihän se sellaista kehtaa ääneen koulussa sanoakaan. Vaikka itse kuinka sinänsä palapelistä tykkäisikin. Mulle jäi ikuiset traumat siitä kun kerran yksi rikkaan perheen mukula kävi meillä kylässä ja arvosteli ja ihmetteli ääneen kaikkea sitä mitä meillä ei ollut. Siihen asti olin luullut, että me ollaan ihan tavallinen lapsiperhe, ettei muillakaan sentään kaikkia hienouksia ole mutta tömähdin kyllä rajusti maan pinnalle sen jälkeen. Ei tullut joo meistä parempia tuttavia sen tenavan eikä perheen kanssa. [/quote] Eli sen takia, että nykyään harva mukula opetetaan arvostamaan yhteistä aikaa lautapelien ääressä, niin sen takia sossun tarvitsisi kustantaa vähävaraisille pleikkareita ja iphoneja.
[/quote]
No jos kerran annetaan apua niin annetaan sitten eikä haaskata niitäkään vähiä rahoja sellaiseen mitä ei tarvita. Lasten maailma on aika raaka. Ei luulisi olevan sossuille mikään yllätys kuinka paljon köyhempien perheiden lapsia kiusataan. Ja köyhyydestä nälvitään. Minusta edes sossun sen yhden kerran kuin jotakin antaa pitäisi ottaa huomioon se, ettei omalla toiminnallaan lisää pahaa mieltä ja eriarvoisuutta. Lahjakortti vaatekauppaan esim. kuulostaisi mun korviini suorastaan erinomaiselle lahjalle. Esim. h&m:ään. Sieltä vielä toistaiseksi ostavat vaatteita sekä köyhät että rikkaat ja se loisi tasa-arvoisuutta.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:27"]Kyllä lahjojen kuuluisi ollla sellaisia mitä muutkin samanikäiset saavat. Ei niistä muuten mitään iloa ole. Kun naapurin kakara saa iphonen ja meidän muksu palapelin niin eihän se sellaista kehtaa ääneen koulussa sanoakaan. Vaikka itse kuinka sinänsä palapelistä tykkäisikin. Mulle jäi ikuiset traumat siitä kun kerran yksi rikkaan perheen mukula kävi meillä kylässä ja arvosteli ja ihmetteli ääneen kaikkea sitä mitä meillä ei ollut. Siihen asti olin luullut, että me ollaan ihan tavallinen lapsiperhe, ettei muillakaan sentään kaikkia hienouksia ole mutta tömähdin kyllä rajusti maan pinnalle sen jälkeen. Ei tullut joo meistä parempia tuttavia sen tenavan eikä perheen kanssa. [/quote] Eli sen takia, että nykyään harva mukula opetetaan arvostamaan yhteistä aikaa lautapelien ääressä, niin sen takia sossun tarvitsisi kustantaa vähävaraisille pleikkareita ja iphoneja.
[/quote]
No jos kerran annetaan apua niin annetaan sitten eikä haaskata niitäkään vähiä rahoja sellaiseen mitä ei tarvita. Lasten maailma on aika raaka. Ei luulisi olevan sossuille mikään yllätys kuinka paljon köyhempien perheiden lapsia kiusataan. Ja köyhyydestä nälvitään. Minusta edes sossun sen yhden kerran kuin jotakin antaa pitäisi ottaa huomioon se, ettei omalla toiminnallaan lisää pahaa mieltä ja eriarvoisuutta. Lahjakortti vaatekauppaan esim. kuulostaisi mun korviini suorastaan erinomaiselle lahjalle. Esim. h&m:ään. Sieltä vielä toistaiseksi ostavat vaatteita sekä köyhät että rikkaat ja se loisi tasa-arvoisuutta.
[/quote]
Olemme näitä köyhiä vähävaraisia ja meille kelpaa kyllä lautapelit ja niitä on lapset lelulehdistä toivoneetkin. Olen myös ollut lapsena vähävarainen, koska äitini oli yksinhuoltaja, joka sai minut alaikäisenä. Koskaan ei minua ole kiusattu siitä syystä mitä sain joululahjaksi. Tuo uutisartikkelihan kertoi siitä mitä vähävaraiset lapsiperheet juuri ovat toivoneet lahjaksi. Tietysti tuo lahjakortti vaatekauppaan on myös hyvä, koska harvoin ostamme uusia vaatteita kun käytettyjä saa halvemmalla lapsille, jotka niistä kohta kasvavat taas ulos.
Me olemme sossun asiakkaita ja ihan hienosti riittää rahat elämyslahjoihin, elokuvalippuihin teinille jne. eikä lapsilla ole hajuakaan siitä, että elämme jo toista vuotta kädestä suuhun.
Minua suututtaa, kun sossuperheistä puhutaan kuin vähä-älyisistä! Meidän joukossa on varmasti tuhansittain niitäkin, jotka osaavat hoitaa raha-asiansa kunnialla, elävät velatonta ja päihteetöntä elämää.
Köyhien pitäisi saada sossulta joululahjaksi kaikkea SDP krääsää. Antti Rinteen "Miten teen matkalaskun?" DVD, tai Jukka Peltomäen "Miten asut Vantaalla OKT:ssa yksiön hinnalla?" koulutus DVD.
No nuohan on hyviä lahjoja, vähävaraiset varmasti tinkivät ensimmäisinä palveluista ja elämyksistä, jotka eivät ole pakollisia. Lautapelistä on iloa koko perheelle, mutta se joulun hittilahja, oli mikä tahansa muovinen hilavitkutin, jolle on ympätty uutuusleffaan kuuluvan hahmon naama, sehän jää jouluaaton jälkeen jo lojumaan johonkin nurkkaan.
Raha-asiansa kunnialla hoitanut sossuperhe? Mitä minä juuri luin, selitätkö 15, miten tuo yhtälö toimii? Yleensä sossun kautta avustuksia saa perheet, joissa on ne raha-asiat hoidettu kaikkea muuta kuin hyvin, syystä tai toisesta, mutta kuka on verrannut vähä-älyisiin paitsi 15 itse. Teidän perheenne ei sitten tarvitse taloudellista apua eikä saa sossun kautta joululahjoja, olkaa tyytyväisiä tilanteeseenne, monella menee huonommin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:05"]
No nuohan on hyviä lahjoja, vähävaraiset varmasti tinkivät ensimmäisinä palveluista ja elämyksistä, jotka eivät ole pakollisia. Lautapelistä on iloa koko perheelle, mutta se joulun hittilahja, oli mikä tahansa muovinen hilavitkutin, jolle on ympätty uutuusleffaan kuuluvan hahmon naama, sehän jää jouluaaton jälkeen jo lojumaan johonkin nurkkaan.
Raha-asiansa kunnialla hoitanut sossuperhe? Mitä minä juuri luin, selitätkö 15, miten tuo yhtälö toimii? Yleensä sossun kautta avustuksia saa perheet, joissa on ne raha-asiat hoidettu kaikkea muuta kuin hyvin, syystä tai toisesta, mutta kuka on verrannut vähä-älyisiin paitsi 15 itse. Teidän perheenne ei sitten tarvitse taloudellista apua eikä saa sossun kautta joululahjoja, olkaa tyytyväisiä tilanteeseenne, monella menee huonommin.
[/quote]
Oho, yläpeukutin ennen kuin luin toisen kappaleen. Sen kanssa olen niin eri mieltä kuin olla voi. Ensimmäisen kappaleen allekirjoitan.
15 tässä. Yhtälö menee näin:
Toinen vanhemmista sairastuu psyykkisesti ja kituuttaa sairaslomalla pätkittäin, muina aikoina osa-aikaisissa töissä. Toinen vanhemmista on kotona perheen kuopuksen kanssa kotihoidontuella. Joinakin kuukausina olemme n. 300€ miinuksella, joten sossu maksaa meille sen verran täydennystä.
Oliko vaikeaa?
Olen jo useana vuonna ostanut muutaman lahjan joulupuu-keräykseen. Olen aina miettinyt mitä lapsi, joka saa ehkä vain yhden lahjan, todella haluaisi. Usein olen ostanutkin jonkin pelin tai vähän isomman lelupakkauksen. Mielestänituo ylen uutinen ja siinä esitetyt kommentit olivat ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:02"]
Köyhien pitäisi saada sossulta joululahjaksi kaikkea SDP krääsää. Antti Rinteen "Miten teen matkalaskun?" DVD, tai Jukka Peltomäen "Miten asut Vantaalla OKT:ssa yksiön hinnalla?" koulutus DVD.
[/quote]
*reps*
[/quote]
Ihanko totta et tajua, että elämässä voi sattua vastoinkäymisiä ilman, että siihen on mitenkään syyllinen tai itse "sössii" yhtään mitään?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 17:14"]
[/quote]
Oho, yläpeukutin ennen kuin luin toisen kappaleen. Sen kanssa olen niin eri mieltä kuin olla voi. Ensimmäisen kappaleen allekirjoitan.
[/quote]
sama täällä, eli yläpeukutin turhan aikaisin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:32"]
[/quote]
[/quote]
Väärin. Kiusaamiseen pitää puuttua ja lopettaa se. Ei se ole mikään syy että sossun pitäisi kustantaa köyhille pelit ja vehkeet. Pää pois perseestä nyt!
Siis älkää nyt oikeasti sanoko, että sossu maksaa joululahjatkin!!!!!!!! Emme mekään köyhiä ole, mutta ei tulisi mieleenkään ostaa joululahjoja. Aivan sairasta touhua.
Sairasttuipa nuori äiti kesken opintojen syöpään, parantumattomaan vieläpä. Meni vähän aikaa ja kävi niin, että isäkin sairastui, ensin fyysisesti myös vakavaan sairauteen ja sitten henkisesti, masentui niin, että joutui sairaalahoitoon. Tuli paljon laskuja ja lääkekuluja. Taksiakin jouduttiin käyttämään ja siitä kelakorvauksen jälkeen joutuu maksamaan vielä 14,25 per suunta. Toki omavastuut tuli jossain vaiheessa apuun, mutta akuutisti rahanmeno oli kovaa, varsinkin kun tulot putosivat. Molemmat vanhemmat eläkkeellä. Vuokra nousee, esikoinen ei saa enää lapsilisää, lukiokirjat maksaa. Kissa sairastuu ja pitää lopettaa (huom! kissa otettu silloin kun asiat olivat hyvin, ettei siitä kannata valittaa) ja sekin maksaa. Niin että ihan oma syy, että ollaan vähävaraisia. Emme myöskään polta, juo, käytä huumeita tai ole velkaa. Lapsemme (2kpl) ovat hyväkäytöksisiä, kilttejä ja älykkäitä. Sellasia köyhän kakaroita.
Toimeentulotukea olemme välillä saaneet, useimmiten emme. Ei niin kauheesti kannattais olla kateellinen. Kerran saimme pelastusarmeijalta niin hienon joululahjan, etten uskalla siitä täällä tämän tarkemmin kertoa. Siitä vois nimittäin olla jo vähän tuohtunutkin, joku sellainen köyhien vihaaja ainakin.
Eihän niitä lahjoituksia tarvitse ottaa vastaan. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:01"]
Eihän niitä lahjoituksia tarvitse ottaa vastaan. Huoh.
[/quote]
Jep. Ilmankin saa olla jos ei kelpaa.
Lautapelit on kalliita, kyllä meille kelpaisi!
Tarkennan vielä että puhun nyt siis ihmisten eri keräysten kautta lahjoittamista tavaroista, jotka päätyivät lastensuojeluun jaettavaksi, kunta ei niitä kustantunut ettei vaan jollekulle tule paha mieli :)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:27"]
En jaksanut lukea ketjua mutta sossu ei määritä vaan esittää toivomuksia. Olen itse työskennellyt Helsingissä lastensuojelussa ja kysytyimpiä lahjoja olivat esimerkiksi elokuvaliput. Näin kärjistetysti pikkulapsille saa hyväkuntoisia leluja kirppiksiltä ym. pilkkahinnoilla kun taas vaikka elokuva- ja uimaliput eivät juuri tarjouksessa ole. Eniten oli lahjoissa pulaa nuorille tulevista lahjoista kuten vaatekauppojen lahjakorteista, elokuvalipuista ym. Ja esimerkiksi vauvojen lelut, legot ym. otettiin mielihyvin vastaan ja niille kyllä löytyi uudet iloiset omistajat mutta elämyslahjoille todella on kysyntää varmasti lautapeleillekin, sellaisia ei muuten juuri lainkaan meidän toimistolle päätynyt.
[/quote]