Washington Postissa ei enää saa kirjoittaa raskaana olevista naisista
Washington Postissa ei enää saa kirjoittaa raskaana olevista naisista
Washington Post -lehti ohjeistaa toimittajiaan ja työntekijöitään kirjoittamaan ”raskaana olevista naisista ja muista raskaana olevista yksilöistä” eikä pelkästään ”raskaana olevista naisista”. Tarkoituksena on edistää osallistavampaa kulttuuria, kertoo uutissivusto Daily Caller.
Washington Post päivitti hiljattain tyylikirjansa, jossa käydään läpi mediatalon kirjallisen viestinnän ohjeet.
– Vaikka biologia sanelee sen, kuka voi tulla raskaaksi, se ei aina heijasta sukupuoli-identiteettiä. Jos käytämme sanaa raskaana olevat naiset, suljemme pois ne henkilöt, jotka ovat transsukupuolisia ja ei-binäärisiä, tyylikirjassa todetaan.
– Meidän on kuitenkin pidettävä huolta siitä, että pyrkimyksemme olla osallistavampia eivät toteudu muiden syrjäytyneiden ryhmien, kuten naisten, kustannuksella ja lisää siten syrjäytymisen tunnetta.
Tyylikirja ohjeistaa kirjoittajia ”katsomaan kontekstia”, jossa he keskustelevat raskaudesta. Kirjoittajien tulisi olla ”vivahteikkaita ja huomaavaisia” sekä ”pyrkiä olemaan mahdollisimman osallistavia”.
Kun kirjoittajat ovat varmoja siitä, että kyseessä olevat ihmiset kokevat olevansa naisia, tyylikirjan mukaan on hyväksyttävää puhua ”raskaana olevista naisista”. On myös hyväksyttävää puhua ”raskaana olevista naisista”, jos viitataan tutkimukseen, joka käyttää tätä ilmausta.
– Muissa tilanteissa, ollaksesi osallistavampi, käytä ilmaisua raskaana olevat naiset ja muut raskaana olevat yksilöt. Kyllä, tämä on hieman monimutkainen ilmaus, mutta etuna on se, että näin asia voidaan ilmaista kattavimmalla mahdollisella tavalla lehtijutussa, tyylikirjassa todetaan.
https://www.verkkouutiset.fi/washington-postissa-ei-enaa-saa-kirjoittaa…
Mitä tuumaatte?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Eli jos olen ymmärtänyt oikein, niin:
miehet ovat miehiä
transnaiset ovat naisia
naisista ei saa puhua ollenkaan vaan naiset ovat kohdullisia, ei-miehiä, synnyttäjiä ja vaginallisia kehoja
Welcome to Gilead.
Milloin tämän typeryyden raja saavutetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Feministi" Minja Koskela kirjoitti viime vuonna twitterissä aborttioikeudesta ja kutsui naisia "kohdullisiksi". Miehiä hän kutsui samassa twiitissä kuitenkin miehiksi.
"Viime vuosina olen seurannut globaalia aborttikeskustelua epäuskoisena. Oikeistopopulistiset äänet ovat olleet julmia ja abortista on spinnattu konservatiivimiesten omantunnonkysymys, vaikka kyse on ennen kaikkea kohdullisten itsemääräämisoikeudesta."
https://twitter.com/minjakoskela/status/1309071454261178370?lang=en
Tätä olen miettinyt, että miksi naiset on OK alentaa vain genitaaliensa kantajiksi, mutta miehiä ei koskaa kutsuta "peniksellisiksi henkilöiksi". Kenties malliesimerkki yhteiskunnallisesta naisvihamielisyydestä?
Tässä puhuja on itse nainen, joten tuskin on kyse mistään naisvihamielisyydestä, jonka olemassaoloa en itse edes tunnusta, en ole koskaan törmännyt reaalimaailmassa.
-Tämä onkin täysin typerä väite, moni nainen puolustelee itseään siten, että kaikki hänen kanssaan erimieltä olevat ovat "naisvihamielisiä", kuten tässäkin esitit vaikka puhuja oli itse nainen.
"Naisvihamielisyys", EI jatkoon.
Mielenkiinnosta, millä sinä perustelet sen, ettei samanlainen vähättely kohdistu miehiin?
Tuo alkuperäinen kirjoittaja ON ITSE NAINEN; JOTEN NAINEN TÄSSÄ VÄHÄTTELEE NAISIA, JOTEN TUSKIN ON MITÄÄN NAISVIHAMIELISYYTTÄ.
-Miehiä vähätellään päivittäin ja nimitellään jne, mutta miehet eivät ala jankata silti mistään "miesvihamielisyydestä", jos on naisen kanssa eri mieltä.
-Nainen taas ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, jos joku on eri mieltä, eikä nainen pääse siitä yli. -> ITSE aiheutettu ongelma OMASSA PÄÄSSÄ.
Sä olet varmastikin tietoinen, että myös naisilla voi olla sisäistettyä naisvihamielisyyttä? Jos käsite on tuntematon, suosittelen tutustumaan. :)
Kyllä näin on! Mä tunnen muutaman naisen joita voisi jopa sanoa sovinisteiksi. Kerrankin mietin, että onkohan nämä yksilöt unohtaneet olevansa itsekin naisia.
Yksi näistä on lesbonainen joka puhuu toisista naisista hyvin seksistisesti. Kun mies puhuu naisista noin, on se vastenmielistä. Mutta vielä kamalamman kuuloista se on naisen suusta.
Maailmasta löytyy muutamia transmiehiä jotka ovat synnyttäneet, täysin järjetöntä tuollainen. Jos kyseinen synnyttäjä sattuisi olemaan transmies, sen voi erikseen mainita. Naiset synnyttävät noin 99,9999999% lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Maailmasta löytyy muutamia transmiehiä jotka ovat synnyttäneet, täysin järjetöntä tuollainen. Jos kyseinen synnyttäjä sattuisi olemaan transmies, sen voi erikseen mainita. Naiset synnyttävät noin 99,9999999% lapsista.
Ja kun ne transmiehetkin ovat biologisesti naisia, koska kykenevät synnyttämään. Tasan 100 % maailman lapsista synnyttää ihka aito biologinen nainen.
Jos synnyttänyt nainen ei koe olevansa nainen, se ei muuta sitä tosiasiaa, että sitä hän kuitenkin on.
Eiköhän tuo tuollainen saada Suomeenkin pikaisesti, vai mitä Hesari?!