MIKSI et voi miettiä sitä lahjansaajaa?
Miksi ostat lahjoja vain periaatteella kunhan nyt joku lahja on? Minulle tulee enemmän paha kuin hyvä mieli kun saa lahjan josta näkee, että siinä ei ole mietitty yhtään minua ja minun persoonaani tai kiinnostuksen kohteita.
Olenko ainoa, joka olisi mieluiten ilman lahjoja kuin ottaisi vastaan joka vuosi sukkia ja suklaata (jota en syö?)
Kommentit (58)
Pistä kiertoon. Esim. Joulupuu-keräykseen.
Kuulostat mun siskolta. Antoi sille lahjaksi mitä vaan on naama nutturalla joka tapauksessa. Tarpeeksi monta vuotta sitä katsoin ja nykyään en jaksa edes yrittää.
Vali vali vali..
toivo, ettet saa lahjoja. Ehkä se toteutuu.
tai laita paketti suoraan kiertoon..vie joulupataan.
ymmärrän surkeuttasi ja toisaalta rn ymmärrä valitustasi. Tee sille asialle jotain. Älä mätäne sen alle.
hyväntekeväisyys...olet aktiivinen ja ilahduta jotain ihmistä paketilla.
toimi tyttö, toimi! Muuta asenne aktiiviseksi eikä passiiviseksi joulupaketti- kärsijäksi.
Totta kai on parempi olla saamatta lahjoja ollenkaan kuin saada epämieluisia lahjoja. Epämieluisilta lahjoilta on kuitenkin vaikeaa välttyä kokonaan. Siksi niistä ei kannata ottaa turhaa stressiä. Kohtelias kiitos ja nurkan takana roskiin on ollut minun toimintatapani jo monta vuotta. Ja opettajana tätä turhaa krääsää saa joka vuosi.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:26"]
Miksi ostat lahjoja vain periaatteella kunhan nyt joku lahja on? Minulle tulee enemmän paha kuin hyvä mieli kun saa lahjan josta näkee, että siinä ei ole mietitty yhtään minua ja minun persoonaani tai kiinnostuksen kohteita.
Olenko ainoa, joka olisi mieluiten ilman lahjoja kuin ottaisi vastaan joka vuosi sukkia ja suklaata (jota en syö?)
[/quote]
Jos näytät ja vaikutat sukka- ja suklaaihmiseltä? Mitä niiden tilalle? Sukka ja suklaa on varma valinta. Vastaavia vinkkejä otetaan vastaan.
T.Sukka-lapanen-suklaa-antaja
onpas täällä ihme akkoja. ilmeisesti melko moni on materialisti? jos kerta turha lahja on parempi kuin ei lahjaa ollenkaan. minusta se on rahojen hukkaan heittämistä jos ostetaan turhaa tavaraa. mielummin sitten ei mitään tai joku kaunis kukka.
Ymmärrän sua ap, mä en halua enää yhtään paria villasukkia. Ei ne 10 vuotta saadutkaan ole vielä kuluneet, vaikka kerran vuodessa niitä käytänkin. Veikkaanpa, että Suomessa on miljoona ihmistä, joilla on jo liikaa sukkia, koska a) ne ovat hellpo lahja ja b) monet tykkäävät neulomisesta ja koska on järjetöntä neuloa ja purkaa, lykätään ne terapianeulomukset sitten sukulaisille. Nykyään ajattelen näin, että jos saan sukat, olen tyytyväinen kun lahjanantaja ei joutunut stressaamaan liikaa lahjaa miettiessään.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:43"]onpas täällä ihme akkoja. ilmeisesti melko moni on materialisti? jos kerta turha lahja on parempi kuin ei lahjaa ollenkaan. minusta se on rahojen hukkaan heittämistä jos ostetaan turhaa tavaraa. mielummin sitten ei mitään tai joku kaunis kukka.
[/quote]kaikki ei tykkää kukista, osa on allergisiakin.
Antakaa ne lahjat eteenpäin mistä ette pidä! Ymmärrän kuitenkin pointin. Itse saan myös lahjoja joita en tarvitse, mutta kiitän silti kohteliaasti ja annan sitten eteenpäin ne, ilman että lahjan antaja saa tietää.
Itsehän ostan lahjat vain läheisilleni, joten heidät tunnen sen verran hyvin, että tiedän mitä antaa. Annan juuri sellaisia lahoja mistä kukin tykkää. En halua antaa lahjaa, joka ei edes mene saajalle vaan kiertoon :/
En silti itse jaksa nurista lahjoista joille ei ole käyttöä kun ne voi laittaa kiertoonkin. :)
No mutta joku voi haluta antaa sinulle lahjan, siis pitää sinusta ja haluaa muistaa sinua, mutta ei ehkä keksi mitä ostaa. Lahjan ostaminen on kuitenkin joillekin ihmisille todella haasteellista.
Olen sanonut joka joulu, ystävällisesti ja toistanut itseäni, että en tarvitse lahjoja. Että en halua lahjoja! Ja ei, en mökötä muiden nähden. Kiitän ja annan eteenpäin (tai heitän roskiin) eikä lahjanantaja sitä tiedä. Olen sanonut, etten syö suklaata, mutta se on joidenkin mielestä käsittämätöntä. En tarvitse koriste-esineitä, en kukkia, en mitään. Leikkokukat on kauniita, niitä ostelen usein meille kotiin ja tässä ne nököttää keskellä pöytää, ei voi olla ihmiset sitä näkemättä.
Minä olen saanut purkkaa (en ikinä syö purkkaa), likööriä kun olen ollut raskaana, suklaata vaikka en sitä syö. Olen saanut maljakoita vaikka antaja on tiennyt, että meillä on niitä häiden jäjiltä edelleen liikaa jo kaapissa.
Minä en halua MITÄÄN lahjoja. En mitään tavaraa enkä suklaata! Ehkä sitten olen hankala, minua ei ilahduta mitenkään lahja, jolla en tee mitään.
Ymmärrän ja en. Itselläkin käy joskus mielessä harmitus, jos saan lahjan joka on kilometrien päässä omasta mausta ja tarpeista, ja tiedän sen olevan kallis, lähinnä koriste-esineet (en itse osta ikinä koriste-esineitä). Yleensä olen kyllä vain kiitollinen lahjoista, ja vaikka kulutusjutut on parhaita (tee, suklaa, kynttilät, sukat yms.) niin kiva on joskus saada esim. astioitakin. Vaikka ne eivät aina ole olleet sellaisia mitä itse olisin valinnut, on se tunnearvo tärkeintä ja aina olen oppinut tykkäämäänkin näistä lahjoista. Kun lahjaa osaa arvostaa, muuttuu se heti kauniimmaksi. :) En yleensä hankkiudu eroon lahjoista, inhoan ihmisiä jotka hymyillen ja kehuen ottavat lahjan vastaan, ja nurkan takana kippaavat roskiin...
Minä rakastan suklaa lahjoja. Kun saan yllättävältä taholta lahjan annan suklaata pois, tai yllättävälle kahvi vieraalle tarjoan suklaata. Osan syön itsekin :)
Villasukkia saan pari paria, joka vuosi. Tiedän, että lahjan antajilla on hyvä fiilis kun olen iloinen saadessani ihanat sukat. Käytän villasukkia jonkun verran ja vuosittain laitan parin tai kaksi vanhoja eteenpäin uffille tai muuhun keräykseen, joskus jollekin ystävistäni.
Miksei me voida antaa toisten nauttia siitä antamisen ilosta? :)
Joulu on ihan kamalaa aikaa. Pitää tehdä sitä, pitää tehdä tätä.... pitää nähdä sukulaisia, pitää ostaa lahjoja, pitää ottaa vastaan lahjoja.... kaikki tosin toitottavat, että mitään ei ole pakko tehdä jouluna, mutta samaan aikaan sanovat että ota nyt vastaan kiitollisena, ota, ota, ota! Tunne kiitollisuutta, anna toisten tuntea antamisen ilo! Olette aika itsekästä porukkaa, oletteko huomanneet?
Samaa ja eri mieltä. Etäisemmiltä saadut epäsopivat lahjat eivät harmita, lähinnä ihmettelen miksi kumminkaimanserkullekin pitää väkisin ostaa joku lahja? Mutta sitten on ne laminlidut BMI-kortit, tai omassa tapauksessa siskon käly joka antaa siskolle joka vuosi joululahjaksi suklaarasian ja siskolla on maitoallergia...
Onko vaikea kertoa niille lahjojen ostajille jo etukäteen, että eivät ostaisi sinulle lahjaksi suklaata, koska se menee roskikseen. Ihan suoraan ja kiertelemättä. Useimmilla äly kuitenkin riittää tämän tajuamiseen.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:11"]
Ymmärrän ja en. Itselläkin käy joskus mielessä harmitus, jos saan lahjan joka on kilometrien päässä omasta mausta ja tarpeista, ja tiedän sen olevan kallis, lähinnä koriste-esineet (en itse osta ikinä koriste-esineitä). Yleensä olen kyllä vain kiitollinen lahjoista, ja vaikka kulutusjutut on parhaita (tee, suklaa, kynttilät, sukat yms.) niin kiva on joskus saada esim. astioitakin. Vaikka ne eivät aina ole olleet sellaisia mitä itse olisin valinnut, on se tunnearvo tärkeintä ja aina olen oppinut tykkäämäänkin näistä lahjoista. Kun lahjaa osaa arvostaa, muuttuu se heti kauniimmaksi. :) En yleensä hankkiudu eroon lahjoista, inhoan ihmisiä jotka hymyillen ja kehuen ottavat lahjan vastaan, ja nurkan takana kippaavat roskiin...
[/quote]
Mitä sitten haluaisit, että teen? Kieltäydyn lahjasta?
En vie kotiini mitään, mitä en pidä joko kauniina tai tarpeellisena tai mieluiten molempina. -10
No ootko kertonut että et syö suklaata ja et pidä sukkia? Vai oletatko että ihmiset osaa: a) lukea sun ajatuksia tai b) tulkita sun norsunv***lla olevaa naamaa jouluaattona?