Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäiselle lapselle/nuorelle Tuntematon sotilas- kirja?

Vierailija
03.12.2014 |

Siis minkä ikäinen sen jaksaa lukea niin, että sen ymmärtää ja jotain jäisi mieleenkin?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse viidesluokkalainen tyttö, ja luin sen juuri viime syksynä.

Olin tosiaan kiinnostunut aiheesta, ja muutenkin luen paljon Suomen sotahistoriasta jne... Odotan seuraavaa itsenäisyyspäivää, jotta voisin katsoa elokuvankin. En usko, että kaikki ikäiseni pystyisivät sulattamaan tuollaista luettavaa, mutta kyllähän monikin tuntemani katselee päänkatkomiselokuvia ihan tuosta vaan, kun itse en saisi sellaisen jälkeen unta lainkaan.

Vierailija
2/15 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuntemattoman ekaa kertaa 10-11 vuotiaana ja pidin siitä kovasti. Olin hieman aikaisemmin nähnyt jo elokuvankin, joten tiesin juonen pääpiirteittäin, mutta kirja oli parempi. Edelleen yksi lempikirjoistani.

T. N23

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku 15 v on valmis käsittelemään aihetta. Itse tykkäsin kun piti lukea seitsemän veljestä ja nummisuutarit. Häräntappoase oli kyllä ihan hanurista ja jäi kyllä pintapuoliseksi, ehkä en ollut siihen kirjaan vielä tarpeeksi kypsä koska mielestäni se oli jotenkin käsittämätöntä tekstiä ja aihe epäkiinnostava ja hahmot typeriä.

Muita kirjoja ei tarvinnut lukea.

Vierailija
4/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän 15v ole jo älynnyt, että homman voi hoitaa katsomalla elokuvan. 

Vierailija
5/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli pakollisena lukea lukiossa äidinkielen 5llä(?) kurssilla. Itse luin sen loppuun, ja oli mielestäni oikeasti tosi hyvä kirja. Tiedän kuitenkin, että suurimman osan mielestä se oli niin huono, että eivät jaksaneet sitä lukea loppuun, ja nyt puhuttion 17-vuotiaista lapsista. Toisaalta kurssilla oli yksi maatalon poika, joka oli muutenkin kiinnostunut Suomen historiasta ja hän kertoi lukeneensa kirjan ensimmäisen kerran joko viidennellä tai kuudennella luokalla, kun koulussa piti pitää luokan edessä esittely jostain kirjasta.

Vierailija
6/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:15"]

Tuli pakollisena lukea lukiossa äidinkielen 5llä(?) kurssilla. Itse luin sen loppuun, ja oli mielestäni oikeasti tosi hyvä kirja. Tiedän kuitenkin, että suurimman osan mielestä se oli niin huono, että eivät jaksaneet sitä lukea loppuun, ja nyt puhuttion 17-vuotiaista lapsista. Toisaalta kurssilla oli yksi maatalon poika, joka oli muutenkin kiinnostunut Suomen historiasta ja hän kertoi lukeneensa kirjan ensimmäisen kerran joko viidennellä tai kuudennella luokalla, kun koulussa piti pitää luokan edessä esittely jostain kirjasta.

[/quote]

Ok, meillä 15v poika oli valinnut sen luettavakseen ja siitä pitää sitten tehdä koulussa esitelmä ja joku tutkielma. Ope oli varoittanut, että on turhan haastava kirja, mutta sen poika haluaa lukea.

ap

Vierailija
7/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on ysillä eli 15 vuotias, heillä luettiin se tänä syksynä. Sanoi tykänneensä vaikkei muuten lukumiehiä olekaan. Itse muistan lukeneeni ensimmäisen kerran lukiossa.

Vierailija
8/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:19"]Meillä poika on ysillä eli 15 vuotias, heillä luettiin se tänä syksynä. Sanoi tykänneensä vaikkei muuten lukumiehiä olekaan. Itse muistan lukeneeni ensimmäisen kerran lukiossa.
[/quote]Sama juttu. Ysiluokkalaisella se on meneillään. Itselle tuli aikoinaan luettavaksi lukiossa. Mutta jo ala-asteella meillä kuuntelutettiin jotain Veikko Sinisalon luentaa, järkyttäviä kuolemapätkiä jotka eivät silloin liittyneet mihinkään. Ysiluokkalainen alkaa olla sopivamman ikäinen...

Vierailija
9/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:15"]

[/quote]

Ok, meillä 15v poika oli valinnut sen luettavakseen ja siitä pitää sitten tehdä koulussa esitelmä ja joku tutkielma. Ope oli varoittanut, että on turhan haastava kirja, mutta sen poika haluaa lukea.

ap
[/quote]

No luulisin, että jos on sen itse valinnut luettavaksi, niin jaksaa myös loppuun asti lukea. :) Ja ainahan kirjan voi vaihtaa, jos se ei iskekkään. Aluksi voi olla haastavaa, kun kirjassa on erilaisia murteita ja henkilöitäkin oli aika paljon, mutta kyllä siihen kirjan edetessä tottuu.

Vierailija
10/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteikäiselle, muutenkin lukevalle hyvä kirja. Oma lempparini, ekan kerran luin kuudennella.

Vierailija
11/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikanaan kasilla (v. 2001) tuli luettavaksi. Aika hassua siis, jos opettaja varoittelee 15-vuotiasta. Uudelleen ns. pakkolukemistona lukiossa, silloin luin itse sotaromaanin, koska tosiaan olin jo yläasteella lukenut tuntemattoman. Hyvä on kirja.

Vierailija
12/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin ensimmäisen kerran  12-vuotiaana ja sen jälkeen olen lukenut kirjan tasaisin väliajoin, vähintäänkin 1-2kertaa vuodessa. 

Vierailija
13/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin ensimmäisen kerran kai 13-vuotiaana. Yläasteella luokaltani aika moni luki vapaaehtoisesti eikä kukaan sitä muistaakseni haukkunutkaan. Tuntematon sotilas on siitä hyvä hyvä kirja, että sen voi lukea vaikka kuinka monta kertaa ja asian löytyy uusia sävyjä. Eli jos lapsi on kiinnostunut, lukekoon jo vaikka alakouluikäisenä, mutta pakkoluettamaan ei kannata alkaa.

Vierailija
14/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin oma-aloitteisesti 13-vuotiaana. Käytiin katsomassa Tuntematon sotilas Pyynikin kesäteatterissa ja oli niin vaikuttava esitys, että piti kirjakin lukea. Ilkka Heiskanen Hietasena jäi mieleen ja olin ihan ihastunut siihen :) Myöhemmin tuli vielä luettavaksi ysiluokalla.

Vierailija
15/15 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hirveästi nuoren kypsyydestä. Luin sen itse yläasteella ja pidin kovasti. Tosin kahlasin Täällä Pohjantähden alla -kirjat jo kuudennelta alkaen. 

Minusta Väinö Linna osaa oikeasti kirjoittaa, en tiedä sitten miten teiniangstinen pitää olla, että pitää hänen kirjojaan "tylsinä". Toki jos keskittymiskyky on tuhoutunut netin ja kanavasurffailun vuoksi, niin vaikeaahan se lukeminen on. Olen huomannut kyllä sen ongelman omallakin kohdallani.