Synnytystä edeltävä masennus - en tiennyt olemassaolosta.
Tämmöinenkin fiilis näköjään voi tulla. Olen raskaana viikolla 28, eli viimeinen kolmannes alkamassa -luojalle kiitos siitä.
Raskaus sai alkunsa ehkäisystä huolimatta, mutta alkujärkytyksen jälkeen kääntyi kuitenkin ihan positiiviseksi ja iloiseksi asiaksi. Lapsemme on kolmas, vanhemmat lapset ovat jo 9 ja 12 vuotiaat eli iltatähti kyseessä.
Nyt vain synnytyksen loppupuolta kohden mentäessä oma epävarmuus ja synkkä fiilis on ottanut vallan. Tunteet menevät ihan ylös alas jatkuvasti. Pelkään niin tulevaa ja omaa jaksamista tällä iällä (35), vanhemmat lapset saadessani olin kuitenkin paljon nuorempi ja heidän kanssaan ei ollut koliikkeja, allergioita, sairasteluja ym. Nukkuivat aina yönsä ihan 2kk asti hyvin. Eli vauva-aika edellisillä on ollut todella helppo. Nyt ajattelen ettei kolmas voi mennä yhtä iisisti. En edes tunnista syytä alakulooni, koska taloutemme on kunnossa, parisuhde on kunnossa jne. Tuntuu vain jotenkin niin synkältä vankilalta seuraava vuosi ja se oma tunne hävettääkin. Edes miehelleni en ole kehdannut asiasta puhua, vaikka yleensä juttelemmekin paljon.
Kommentit (23)
Kiitos ihanista tsemppiviesteistänne. Sinänsä hieno huomata ettei ole ajatusten kanssa yksin, vaikka toki kurjaa ylipäätään että joillekin negatiivisia tuntemuksia näinkin ihana asia kuin uusi elämä synnyttää. Vaikka lapsemme vahingosta alun saikin, en edes miettinyt aborttia, koska tunnen itseni niin hyvin että se asia olisi jäänyt minua kaihertamaan loppuiäksi. Tiedän että minun olisi ollut vaikeampi siitä ylipäästä kuin ehkä mahdollisesti vaikeasta ensimmäisestä vuodesta. Ymmärrän toki senkin, että joku sellaiseen ratkaisuun päätyy, jos kokee tilanteen kerta kaikkiaan vaikeana. Minulla silti asiat on hyvin ja lapsi syntyy aivan varmasti rakastavaan kotiin. On ihana jo nyt huomata kuinka isoveljet ovat kiinnostuneita vauvasta ja kyselevät joka päivä siihen liittyen kaikkea. -Ap
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:09"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:54"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:50"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:32"] Mieti myös niitä positiivisia asioita, joita vauva-arki tuo mukanaan. [/quote] Eli? [/quote] No mä voin vastata sulle, koska aloin niitä heti miettiä. Olemme mieheni kanssa yksityisyrittäjiä ja kovasti tehneet vuosia töitä. Nyt minulla on syy ja järjestelyt jo tehtynä että voin rauhoittua kotiin joulun tienoilla ja antaa aikaa enemmän vanhemmillekin lapsille. Tämä pysäys tulee tarpeeseen ja en varmasti olisi jäänyt kotiin ilman ns. "pakkoa". -Ap [/quote] Eihän tuo liity vauva-arkeen mitenkään. Töiden vähentäminen on yrittäjälle mahdollista muutenkin ja itse asiassa paljon helpompaa ilman lasta, koska työn ja vapaa-ajan suhdetta on helpompi säädellä. Jos vauva-arjessa ei muuta hyvää ole, aika heikoilla kantimilla tuntuu päätös olevan. [/quote] Voit puhua omasta puolestasi, et minun, tai mieheni yrityksestä, jonka asioista et tiedä pätkääkään.
Tuo asia minulle tuli ENSIMMÄISENÄ mieleen. Varmasti muitakin positiivisia asioita matka varrella tulee. -Ap [/quote] Saa olla aika omituinen yritys, jos siinä yrittäjän on vaikeampi säädellä omaa työtaakkaansa lapsettomana kuin pienen lapsen vanhempana. [/quote] Joskus on parasta vain olla hiljaa ja pitää aivopierut sisällään.
[/quote]
Tuo oli ilmeisesti aloittajalle suunnattu kommentti.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:09"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:54"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:50"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:32"] Mieti myös niitä positiivisia asioita, joita vauva-arki tuo mukanaan. [/quote] Eli? [/quote] No mä voin vastata sulle, koska aloin niitä heti miettiä. Olemme mieheni kanssa yksityisyrittäjiä ja kovasti tehneet vuosia töitä. Nyt minulla on syy ja järjestelyt jo tehtynä että voin rauhoittua kotiin joulun tienoilla ja antaa aikaa enemmän vanhemmillekin lapsille. Tämä pysäys tulee tarpeeseen ja en varmasti olisi jäänyt kotiin ilman ns. "pakkoa". -Ap [/quote] Eihän tuo liity vauva-arkeen mitenkään. Töiden vähentäminen on yrittäjälle mahdollista muutenkin ja itse asiassa paljon helpompaa ilman lasta, koska työn ja vapaa-ajan suhdetta on helpompi säädellä. Jos vauva-arjessa ei muuta hyvää ole, aika heikoilla kantimilla tuntuu päätös olevan. [/quote] Voit puhua omasta puolestasi, et minun, tai mieheni yrityksestä, jonka asioista et tiedä pätkääkään.
Tuo asia minulle tuli ENSIMMÄISENÄ mieleen. Varmasti muitakin positiivisia asioita matka varrella tulee. -Ap [/quote] Saa olla aika omituinen yritys, jos siinä yrittäjän on vaikeampi säädellä omaa työtaakkaansa lapsettomana kuin pienen lapsen vanhempana. [/quote] Joskus on parasta vain olla hiljaa ja pitää aivopierut sisällään.
[/quote]
Tuo oli ilmeisesti aloittajalle suunnattu kommentti.
[/quote]
Ei vaan aivan sille kenen viestiä lainasin, tilannetaju olisi sillä paikallaan.
Puhu asiasta rohkeasti neuvolassa! Itse masennuis ennen puoltaväliä, pääsin psyk. sairaanhoitajalle juttelemaan ja neuvolakäyntejä tiivistettiin. Itselläni puhuminen helpotti. Et tosiaankaan ole tuntemustesi kanssa yksin :) meitä on monia. Pahinta itselleni olisi velloa yksinään ajatusten kanssa.
Se, että tulevaisuus tuntuu synkältä vankilalta, ei itsessään ole masennusoire. Tuolta minultakin tuntuisi, jos tulisin raskaaksi enkä saisi aborttia ajoissa. Alakulosi syy voi olla ihan vain se, että elämäsi on muuttumassa sinun kannaltasi negatiiviseen suuntaan. Alakulo on tuohon aivan normaali reaktio.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:19"]
Puhu asiasta rohkeasti neuvolassa! Itse masennuis ennen puoltaväliä, pääsin psyk. sairaanhoitajalle juttelemaan ja neuvolakäyntejä tiivistettiin. Itselläni puhuminen helpotti. Et tosiaankaan ole tuntemustesi kanssa yksin :) meitä on monia. Pahinta itselleni olisi velloa yksinään ajatusten kanssa.
[/quote]
Kiitos heti positiivesta viestistä! -Ap
Lapsen saamiseen kuuluu mielestäni kaikki tunteet sieltä alimmasta helvetistä aina pilvilinnoihin asti. Raskaus voi hormoonien takia olla todella raskasta ja synkkää aikaa. Itselleni ainakin tyttöraskaus oli niin vaikea, että masennuin eikä synnytyskään sitä heti helpottanut. Yritä ajatella, että sinulla on lupa tuntea kaikkia tunteita ja niistä täytyy voida avoimesti puhua miehellesi. Kannattaa keskustella tunteistasi myös neuvolassa. Helpottaisiko ajatus, että vauva vuosi voi muodostuakin hirveäksi (tai sitten ei) mutta lopulta halusitte pitää lapsen niiden aikojen vuoksi, joka seuraa sitä vauvavuotta :)
Mieti myös niitä positiivisia asioita, joita vauva-arki tuo mukanaan. Meillä on juuri samanikäiset lapset nyt (mutta ei kolmatta tulossa ja olenkin jo 40 v.). Mutta jos tulisi, niin toki ottaisimme hänet mielellään vastaan.
Tuttuni sai juuri 35 v. iässä toisen vauvan ja on kyllä äitinä todella hyvässä iässä. Et ole vielä vanha saamaan kolmatta lasta.
Se, miksi asia todennäköisesti tuntuu raskaalta, on se tosiasia, että olette eläneet ns. lapsivaihetta jo 12 v. ja saaneet jo mukavasti omiakin vapauksia lasten kasvaessa. Nyt palaatte vähän kuin lähtöruutuun.
Itse suhtautuisin kuitenkin positiivisesti siihen, että saat olla kotona ja tukemassa myös koululaisten läksyjä yms. heidän tullessa koulusta. Samalla isommista lapsista on jo valvoviksi silmiksi, eli pääset esim. suihkuun rauhassa ja ei tarvitse miettiä, että taapero sillä aikaa tekisi vauvalle jotain...lisäksi teillä on rutiinit tutut eli tuskin vauvanhoito tuntuu niin oudolta kuin esikoisen kanssa vaan menee ihan vanhasta muistista.
Jos kaikki muut asiat ovat hienosti, niin olet kuitenkin vain 45 v. kun tämäkin vauva on jo 10 v. Ehdit nauttia rauhassa myös ns. seuraavasta vaiheesta, kun lapset lähtevät kotoa ja lapsenlapsia ei todennäköisesti vielä ole. Lisäksi teillä jää kotiin vielä yksi pieni, kun esikoinen voi lentää pesästä jo 6 vuoden kuluttua.
Ottaisin siis itsekin mielelläni kolmannen lapsen, jos olisin 5 v. nuorempi ja jos se ei nyt juuri vaikuttaisi uraan ja tulotasoon niin merkittävästi.
Onnea odotukseen ja yritä kääntää ajatukset iloisen odottavaksi. Lisäksi yleensä luonto hoitaa ja hormonimyrskyssä uuden tulokkaan hoivaaminen on mitä luontevin tehtävä.
Jos sinulta ei löydy ystävää samassa tilanteessa, niin pyri luomaan uusi vauvaystäväpiiri mahdollisimman pian. Vertaistuki on myös mitä loistavin tapa selviytyä tilanteesta!
Jep, samalla linjalla tossa ykkösen kanssa. Kannattaa aloittaa hoitosuhde terapeutin tai psyk. hoitajan kanssa nyt vielä kun vauva ei ole syntynyt, jos synnytyksen jälkeen tunnet vielä tarvetta jutella jonkun kanssa, on kynnys helpompi kun tunnet jo hoitajan ja hän sinut! Mulla oli vähän samanlaisia fiiliksiä, mulla on ollut joskus vuosia sitten masennusta ja aloin synnytyksen lähestyessä pelätä että mitä jos masennun synnytyksen jälkeen ja kaikki menee aivan päin mäntyä. Kävin muutaman kerran ennen synnytystä juttelemassa hoitajan kanssa, ja se helpotti. Sovittiin että jos vauvan synnyttyä tunnen vielä tarvetta, otan yhteyttä ja jatketaan. Vauva on nyt 4kk, enkä ole vielä tuntenut tarvetta ja kaikki onkin mennyt hyvin. Suotta pelkäsin.
Sinun kannattaisi ehkä puhua miehellesikin mietteistäsi, miehen on siten helpompi tukea ja auttaa ja ymmärtää! Ei sitten miehen kanssa tule kaiken lisäksi jotain riitaa tms, kun mies ei ymmärrä huonoa oloasi. Ja ehkä miehesi on miettinyt samoja asioita kuin sinä, eihän sitä tiedä.
Ihanan positiivisia ja kannustavia viestejä. Kiitos kaikille, heti tuli jo parempi olo, kun sai asian ulos. Jotenkin tämä on tabu aihe ainakin omassa ystäväpiirissäni, tai sitten kukaan ei ole tuntenut vastaavia tuntemuksia odotusaikana, koska asiasta en ole aiemmin kuullut puhuttavan. Kaikki huokuu vain odotuksen onnea ja auvoutta ainakin ulospäin.
Tuo tyttöraskaus hormooneineen on muuten mielenkiintoinen pointti. Meillä edelliset lapset on poikia, ja joskus oon ihan puolivitsillä miehelle heittänytkin että olispa ihana olla joskus vielä tyttölapsen äiti. No nyt olemme selvittäneet vauvan sukupuolen ja tyttöhän sieltä on tulossa, joten senkin pitäisi saada minut oikein iloiseksi. Ja kyllähän se saikin -aina toisina päivinä. Ja älkää nyt käsittäkö väärin, en mä varmasti olis yhtään surullisemmalta tuntenut vaikka poikakin olisi tulossa. Joten voihan tämä johtua ihan hormooneistakin, kun välillä on päiviä että olen aivan innoissani.
Tukiverkko meillä on kunnossa. Mummot ja minun siskoni on jo tarjoutunut hoitamaankin lasta sekä tarvittaessa meillä on mahdollista palkata tilapäistä lastenvahtiapuakin, jos tuntuu kotiseinät kaatuvan päälle, joten en sitäkään asiaa huolehdi. Vaikea vain selittää, mutta ehkä tuo kiteytti asian aika hyvin mitä nro 6 sanoi että paluu ikään kuin "lähtöruutuun" ja se asia hieman pelottaa. Positiivisena luonteena kuitenkin uskon kaiken selviävän ja menevän hyvin. -Ap
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:32"]
Mieti myös niitä positiivisia asioita, joita vauva-arki tuo mukanaan.
[/quote]
Eli?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:50"]
[/quote]
Eli?
[/quote]
No mä voin vastata sulle, koska aloin niitä heti miettiä. Olemme mieheni kanssa yksityisyrittäjiä ja kovasti tehneet vuosia töitä. Nyt minulla on syy ja järjestelyt jo tehtynä että voin rauhoittua kotiin joulun tienoilla ja antaa aikaa enemmän vanhemmillekin lapsille. Tämä pysäys tulee tarpeeseen ja en varmasti olisi jäänyt kotiin ilman ns. "pakkoa". -Ap
No niin - nro 6 jatkaa vielä täällä - siinähän se on. Saat syyn pysähtyä ja antaa aikaa lapsille. Niille kaikille kolmelle! Koululaisille jää ihanat muistot, kun äiti oli vastassa kotona ja auttoi tarpeen mukaan läksyissä ja teki ehkä vähän välipalaa. Saat kuulla enemmän koululaisten tarinoita ja murheita.
Koko perhe saa helliä pientä nyyttiä ja seurata hänen kasvuaan. Isommat lapset oppivat uudenlaista vastuuntuntoa osallistuessaan lapsen hoitoon. Itse saat arvokkaita hetkiä kotona ja vauvan nukkuessa voit järjestellä kaapit ja laatikot, jotka ovat jääneet arjen kiireessä tekemättä :o)
Sitäpaitsi ensimmäinen 6 kk on helpoin aika, kun vauva ei juuri liiku. Ja ennenkuin tarvitsee hoitoon viedä!
Aivan ihanaa vauva-aikaa! Nyt aloitat nauttimisen ja tyttökin vielä - kuule on se kuitenkin ihana asia sekin. Meillä juuri on tyttö ja poika ja kovin etuoikeutettu olen seuraamaan molempia maailmoita.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:54"]
[/quote]
Eli?
[/quote]
No mä voin vastata sulle, koska aloin niitä heti miettiä. Olemme mieheni kanssa yksityisyrittäjiä ja kovasti tehneet vuosia töitä. Nyt minulla on syy ja järjestelyt jo tehtynä että voin rauhoittua kotiin joulun tienoilla ja antaa aikaa enemmän vanhemmillekin lapsille. Tämä pysäys tulee tarpeeseen ja en varmasti olisi jäänyt kotiin ilman ns. "pakkoa". -Ap
[/quote]
Eihän tuo liity vauva-arkeen mitenkään. Töiden vähentäminen on yrittäjälle mahdollista muutenkin ja itse asiassa paljon helpompaa ilman lasta, koska työn ja vapaa-ajan suhdetta on helpompi säädellä. Jos vauva-arjessa ei muuta hyvää ole, aika heikoilla kantimilla tuntuu päätös olevan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:09"]
[/quote]
Eli?
[/quote]
[/quote]
Eihän tuo liity vauva-arkeen mitenkään. Töiden vähentäminen on yrittäjälle mahdollista muutenkin ja itse asiassa paljon helpompaa ilman lasta, koska työn ja vapaa-ajan suhdetta on helpompi säädellä. Jos vauva-arjessa ei muuta hyvää ole, aika heikoilla kantimilla tuntuu päätös olevan.
[/quote]
Voit puhua omasta puolestasi, et minun, tai mieheni yrityksestä, jonka asioista et tiedä pätkääkään.
Tuo asia minulle tuli ENSIMMÄISENÄ mieleen. Varmasti muitakin positiivisia asioita matka varrella tulee. -Ap
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:14"]
[/quote]
Eli?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voit puhua omasta puolestasi, et minun, tai mieheni yrityksestä, jonka asioista et tiedä pätkääkään.
Tuo asia minulle tuli ENSIMMÄISENÄ mieleen. Varmasti muitakin positiivisia asioita matka varrella tulee. -Ap
[/quote]
Saa olla aika omituinen yritys, jos siinä yrittäjän on vaikeampi säädellä omaa työtaakkaansa lapsettomana kuin pienen lapsen vanhempana.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:17"]
[/quote]
Eli?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Saa olla aika omituinen yritys, jos siinä yrittäjän on vaikeampi säädellä omaa työtaakkaansa lapsettomana kuin pienen lapsen vanhempana.
[/quote]
Hauskaa päivän jatkoa sinullekin =) -Ap
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:17"]
[/quote]
Eli?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hauskaa päivän jatkoa sinullekin =) -Ap
[/quote]
Eli tuo kommenttisi siitä, etten tiedä tästä teidän yrityksenne eriskummallisesta järjestelystä mitään, olikin vain tyhjää puhetta, jolla koetit paikata onnettoman perustelusi?
Av-haahkatkin löytää tiensä joka ketjuun. Tsemppipä sinulle ap, raskausaikana eteen tulee monenlaisia tuntemuksia jo ihan hormonaalisistakin syistä ja se millä perusteella saat mielesi positiiviseksi, on aivan yhdentekevää, kunhan saat sen. Varmasti isommat lapset nauttivat ajasta, jonka vietät kotona ja ymmärrän kantasi hyvin ettei yrittäjänä välttämättä muutoin jäisi kotiin, jos ei sinänsä pakkoa olisi.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:33"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:09"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:54"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:50"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:32"] Mieti myös niitä positiivisia asioita, joita vauva-arki tuo mukanaan. [/quote] Eli? [/quote] No mä voin vastata sulle, koska aloin niitä heti miettiä. Olemme mieheni kanssa yksityisyrittäjiä ja kovasti tehneet vuosia töitä. Nyt minulla on syy ja järjestelyt jo tehtynä että voin rauhoittua kotiin joulun tienoilla ja antaa aikaa enemmän vanhemmillekin lapsille. Tämä pysäys tulee tarpeeseen ja en varmasti olisi jäänyt kotiin ilman ns. "pakkoa". -Ap [/quote] Eihän tuo liity vauva-arkeen mitenkään. Töiden vähentäminen on yrittäjälle mahdollista muutenkin ja itse asiassa paljon helpompaa ilman lasta, koska työn ja vapaa-ajan suhdetta on helpompi säädellä. Jos vauva-arjessa ei muuta hyvää ole, aika heikoilla kantimilla tuntuu päätös olevan. [/quote] Voit puhua omasta puolestasi, et minun, tai mieheni yrityksestä, jonka asioista et tiedä pätkääkään.
Tuo asia minulle tuli ENSIMMÄISENÄ mieleen. Varmasti muitakin positiivisia asioita matka varrella tulee. -Ap [/quote] Saa olla aika omituinen yritys, jos siinä yrittäjän on vaikeampi säädellä omaa työtaakkaansa lapsettomana kuin pienen lapsen vanhempana. [/quote] Joskus on parasta vain olla hiljaa ja pitää aivopierut sisällään. [/quote] Tuo oli ilmeisesti aloittajalle suunnattu kommentti. [/quote] Ei vaan aivan sille kenen viestiä lainasin, tilannetaju olisi sillä paikallaan.
[/quote]
Eli sinusta ihminen saa esittää huuhaaväitteitä ja sitten haukkua toista, kun niitä ei oteta tosissaan?