Mikä vaivaa sellaista ihmistä joka tulee ilmoittamatta kylään?
Kommentit (121)
Hyvänen aika, ennen vanhaan vierailtiin tuttujen kodeissa ilmoittamatta. Varsinkin maalla se oli arkipäivää vielä 1980-luvulla. Ja ihan suomalaisesta tavasta on kysymys.
Nykyään ollaan niin yksityisiä ja sen vuoksi myös yksinäisyys lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, ennen vanhaan vierailtiin tuttujen kodeissa ilmoittamatta. Varsinkin maalla se oli arkipäivää vielä 1980-luvulla. Ja ihan suomalaisesta tavasta on kysymys.
Hyvänen aika , nyt ei ole 80-luku. Nyt on vuosi 2025. Jengillä on kännyt. Pitää pystyä kilauttamaan, että sopiiko tulla käymään. Ei voi olettaa, että siellä minne änkeät, niin heillä olis välttis halua ja aikaa seurustella just sun kanssa.
Tajutathan, että kännykät ovat sitäkin varten, että se, joka haluaa tavata omassa kodissaan vieraan, pystyy soittamaan ja kutsumaan vieraan kotiinsa.
ennen puhelimen keksintää ymmärrettävää. nykyään ei. on itsekästä ja kusipäistä tulla ilmoittamatta ja sopimatta etukäteen.työelämä on vuorotyötä ja kuormitusta. vapaa aikaa vähän.
itse en ota vastaan vieraita jos en ole sopinut tapaamista.. neuvo,ovi kii älä avaa. yllätysvierasta ei tarvi päästää sisään ja jos häiriköi ovella niin poliisi paikalle,ei toi muuten lopu. jos ihminen sikailee niin ei tarvi tulla toista kertaa.
oma koti omat säännöt,ei vieraan säännöt-
ei jaksa yksin olla eikä kukaan pyydä kylään. ei se mikään haukkumisen aihe ole. säälittävää kyllä.
Riippuu varmasti siitä että minkälaisessa perheessä ja ympäristössä on kasvanut- joissakin suvuissa tuo on normikäytäntö ja sitä tapahtuu puolin ja toisin. Outoa se taas jos menee ilmoittamatta sellaisen ihmisen luo joka olettaa ja odottaa että vierailuista sovitaan etukäteen ja ei ole tottunut tuohon 80-90-luvun kyläilykulttuuriin :D
Nykyään ku eletään niin hektisesti ja töissä joutuu olemaan sosiaalisesti, niin vaikka ois kuinka introvertti, niin moni kaipaa töiden jälkeen omaa rauhaa. Ja kodista on tullut sellainen yksityinen paikka ja ennen puhelimia ihmiset oli vähemmän tavoitettavissa muutenkin. Jotkut ihmiset ilmeisesti vielä menee ilmoittamatta toisen kotiin juttu seuran takia, voihan sitä olla avaamatta ovea , mutta on se ahdistavaa olla avaamatta se on vähän sama ku lukisi viestin johon ei vastaa. Ahdistavaa , en myöskään tykkää jos joku tuttu soittaa yhtäkkiä, jos olen vaikka tekemässä ruokaa tai katsomassa elokuvaa, kun varsinkin vanhemmat ihmiset ei ymmärrä vihjailua ' mun pitäs tässä kohta alkaa syömään, käymään kaupassa jne'.
Tää oli paras ku kerran tuli yksi kaveri sisälle joka oli tunteja eikä millään lähtenyt sanoin, että huomenna aikainen herätys ja pitäs käydä vielä suihkussa niin se vaan tokas ' käy vaan suihkussa ei mua haittaa' . Sitten menin suihkuun ja ajattelin, että ehkä se sitten häipyy ja sitten ku sanoin , että nyt pitää päästä nukkumaan ku se siinä pelas mun koneella se vaan sano ' mee vaan nukkuu ei se mua häiritse' .jestas sanoin että mua häiritsee ja suutuin .
Sen jälkeen en ole pahemmin tämän tyypin kanssa ollut tekemisissä meni jääkaappille ilman lupaa ja muutenkin röyhkeä tyyppi kaikilla ei ole käytöstavat kunnossa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika , nyt ei ole 80-luku. Nyt on vuosi 2025. Jengillä on kännyt. Pitää pystyä kilauttamaan, että sopiiko tulla käymään. Ei voi olettaa, että siellä minne änkeät, niin heillä olis välttis halua ja aikaa seurustella just sun kanssa.
Tajutathan, että kännykät ovat sitäkin varten, että se, joka haluaa tavata omassa kodissaan vieraan, pystyy soittamaan ja kutsumaan vieraan kotiinsa.
Missasit pointin. En kertoillut omista tekemisistäni. Vaan siitä, että äimistellään tapaa jotenkin ulkomaalaisena, vaikka supisuomalainen tapa kyseessä. Lisäksi ei tarvitse ihmetellä, miksi yhteisöllisyys katoaa, kun kaikki piilotuvat kännyköittensä taa neljän seinän sislle.
Sellainen on tietysti ärsyttävää että tullaan jollain porukalla oven taakse viikonloppuna klo yhdeksän ja sitten ihmetellään, että öhhöhhöö olitko vielä nukkumassa, me ollaan herätty jo ennen seitsemää. Muuten normiaikoina voi joku kaveri piipahtaa milloin vain.
Minäkään en pidä yllätysvieraista.
Vain hyvillä ystävillä on lupa tulla ilmoittamatta, vaikka aamuyöllä.
Olen todella äärimmäisen introvertti.
On tosi vaivaannnuttavaa ja kiusallista, koska näytetään oletettavan, että minä pitäisin seuraa, jututtaisin, hauskuuttaisin, vaikka he eivät edes olisi ystäviä.
Minun ystäväkseni pääsee vain hyvin pitkän testaamisen jälkeen.
Se, että tuntee minut, ei tarkoita sitä, että hän on minun ystäväni.
Joudun pinnistelemään ja pinnistelemään mistä keksisin heille kiinnostavia puheenaiheita .
On ihan kauheaa vetäistä naamari päälle, mutta olen joutunut opettelemaan sen jo nuorena vanhempieni työn vuoksi
Paras ystäväni sanoi että olen vetänyt roolini todella hyvin. ( Näytellyt.)
Se, että vanhempani ovat (toinen kuoli nuorena) sekä ainoa sisarukseni ovat sosiaalisia, EI tarkoita sitä että minä olisin sosiaalinen.
Joten tein lopulta ratkaisun:
Vaikka auto on pihassa, väännän porrasharjan ulko - oven päälle joka päivä.
Seuraava ovi verannalta eteiseen on lukossa
Ei kiinnosta mitä ihmiset ajattelevat.
Jos joku rohkenee koputella niin onhan se äärimmäisen röyhkeää.
Öööh vain juntit asuvat jossakin öööh ei kukaan nykyään vastaa ööö mihinkään juntti puheluihin tai öööh viesteihin öö
Vierailija kirjoitti:
ei jaksa yksin olla eikä kukaan pyydä kylään. ei se mikään haukkumisen aihe ole. säälittävää kyllä.
Tos kohtaa sun pitää kutsua vieraita omaan kotiisi. Ei niin, että änkeät kutsumatta toisten koteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missasit pointin. En kertoillut omista tekemisistäni. Vaan siitä, että äimistellään tapaa jotenkin ulkomaalaisena, vaikka supisuomalainen tapa ky
Nykyisin se menee niin, että jos haluat tavata, niin kutsu henkilö omaan kotiisi tai kahvilaan tai rientoihin. Mut älä änkeä toisten koteihin kutsumatta.
Hymyilyttää tää maailman muutos. Oon syntynyt 70-luvulla ja suunnilleen vuosituhannen vaihteeseen asti oli ihan tavallista mennä kylään sopimatta etukäteen. Muutos tuli kännyköiden myötä.
Jo lapsena vaan mentiin hakee kavereita, juostiin talosta taloon ja sit kun nuorena muutettiin omiilleen, ei ollenkaan kaikilla ollut varaa ostaa kallista puhelinosaketta. Mullakaan ei ollut. Myös lapsuudenkotiin tuli sukulaiset ja tutut noin vaan kylään. Yleensä viikonloppuisin. Sit jos mentiin kyläilee kauemmas ja yön yli, sovittiin tietysti etukäteen.
Elämä oli monin tavoin erilaista ennen kännyköitä, paljon rennompaa. Kyläilykulttuuri on kuollut, tai siitä on tullut monilla tosi formaalia ja työlästä, eikä enää vaan piipahdella vaihtamassa kuulumisia. Mietitään jotain lautasliinoja ja kattauksia ja siivotaan hiki päässä ennen kyläilyä ja se on niin raskas prosessi että ei sit viitsitä, kun on helpompi kattoo netflixiä kotisohvalla.
Suurin osa on varmaan vastannut vitsillä, sillä eihän kukaan ilmoita tavallisesta poikkeamisesta mitään, silloin ollaan kotona jos ollaan ja jos ei sovi niin sitten ei tulla. On eri asia sitten jos kutsutaan erikseen, silloin sovitaan, mutta en minä ainakaan odota jonkun kysyvän, että sopiiko minun luokse tulla nyt, tyhmää.
Ennen vanhaan oli tavallista poiketa kylään mitään ilmoittamatta, vanhaa perua, ajalta jollooin ei ollut puhelimia yms.
Itse en voi sietää yllätysvieraita, mun täytyy olla täysin varautunut (vrt ladata akku) jos joku tulee. Käytäntö on se, että en ole yllätysvieraille kotona. Minulla on se, että en keksi mitään puhumista, enkä pidä vieraista muutenkaan.
Käytöstavattomat, rajattomat juntit. Usein maalta. Ennenvanhaan tuo oli tapana, mutta ei enää aikoihin ainakaan missään sivistyksen parissa.
Ei niitä mikään vaivaa. Meillä käy ystäviä ja ovat tervetulleita. Joku kaukaisempi nyt ei edes tiedä missä asutaan.
Vierailija kirjoitti:
Hymyilyttää tää maailman muutos. Oon syntynyt 70-luvulla ja suunnilleen vuosituhannen vaihteeseen asti oli ihan tavallista mennä kylään sopimatta etukäteen. Muutos tuli kännyköiden myötä.
Jo lapsena vaan mentiin hakee kavereita, juostiin talosta taloon ja sit kun nuorena muutettiin omiilleen, ei ollenkaan kaikilla ollut varaa ostaa kallista puhelinosaketta. Mullakaan ei ollut. Myös lapsuudenkotiin tuli sukulaiset ja tutut noin vaan kylään. Yleensä viikonloppuisin. Sit jos mentiin kyläilee kauemmas ja yön yli, sovittiin tietysti etukäteen.
Elämä oli monin tavoin erilaista ennen kännyköitä, paljon rennompaa. Kyläilykulttuuri on kuollut, tai siitä on tullut monilla tosi formaalia ja työlästä, eikä enää vaan piipahdella vaihtamassa kuulumisia. Mietitään jotain lautasliinoja ja kattauksia ja siivotaan hiki päässä ennen kyläilyä ja se on niin raskas prosessi että ei sit viitsitä, kun on helpompi kattoo netflixi
Etkö sinä pysty hyväksymään sitä, että käytännöt ovat muuttuneet. Aloituksessa ei puhuttu lasten kyläilystä , vaan aikuisista ihmisistä, jotka luulee olevansa niin hemmetin haluttuja vieraita, että änkeävät kutsumatta ja ilmoittamatta toisten riesaksi
Homoilua on vaille, homo ottaa ja antaa aina , tilanteesta riippumatta, on geeneissä
Voisin heittää lisä kysymyksen mikä saa ihmiset tulemaan sairaana toisten kotiin?? Tai jos lapsi on sairaana kotona vaikka itse on terve niin eikä sen verran ole aivosoluja ymmärtää, että oireeton voi tartuttaa