Hyviä ruokaisia salaattireseptejä, kiitos!
Otsikossa kysymys. Onko teillä mitään omia suosikki salaatteja?
Kommentit (34)
Jostai nsyystä olen aina kuvitellut salaatinkastikkeen rasvaiseksi/majoneesimaiseksi mutta tokihan se voi olla muutakin!
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:08"]
Jostai nsyystä olen aina kuvitellut salaatinkastikkeen rasvaiseksi/majoneesimaiseksi mutta tokihan se voi olla muutakin!
[/quote]
No itse teen ainakin ihan perus öljypohjaisen kastikkeen enkä edes mieti ostavani kaupan kastikkeita. Kaupan kastikkeista tosin balsamico-kastike (se siirappimainen) on hyvä.
Salaatinkastikkeeseen tulee kuitenkin öljyä, etikkaa (tai sitruunaa) ja mausteita, toisekseen vaikka olisi laihduttajakin niin öljyhän (tai jokin rasva) joka tapauksessa kuuluu ruokavalioon, joten ei voi ajatella, että siinä olisi automaattisesti jotain lihottavaa. Lisäkaloreita toki saa kastikkeeseen majoneesilla ja sokerilla.
Musta ihana kastike salaatille tulee avokadoöljystä, etikasta (esim. balsamiviinietikka) ja suolasta. Avokadoöljy on aromikas, se saa melkein minkä tahansa maistumaan hyvältä.
Pari mitä ei ole vielä mainittu:
- kirkas perunasalaatti
Parasta uusien perunoiden kanssa, mutta myös muut kiinteät keitetyt perunat käyvät. Joukkoon kapriksia, ruohosipulia, minisuolakurkun lohkoja, (puna)sipulia ja ehkä jopa retiisejä. Kastikkeeseen öljyä, suolaa, sinappia, etikkaa, tilliä ja pippuria. Googlaa tarkempia reseptejä.
- Sinihomejuustoa, saksanpähkinöitä, kirsikkatomaatteja, tammelehväsalaattia, rucolaa, viikunoita ja kurkkua.
8 palloilee ketjussa edelleen (odottelen yhtä tyojuttua).
Tosi kivoja reseptejä!
Paras salaatinkastike syntyy itse tekemällä, samoin paras pesto ja majoneesikin. Ja aioli. Kaupan pestot on suolaisia öljylitkuja, yrtit eivät pääse oikeuksiinsa. Ja pestohan tarkoittaa vain tahnaa, siinä voi olla vaikka (talvella ryöpättyä) fenkolia, persiljaa, jotain pähkinöitä tai pinjansiemeniä, öljyä, suolaa ja pippuria, maun mukaan vaikka vähän raastettua sitruunankuorta. Öljyä kannattaa aina lisätä asteittain.
Yksinkertaisinta oin tiputella salaatin joukkoon hyvää neitsytoliiviöljyä, sormisuolaa ja pippuria myllystä.
Meidän perusversio: neitsytöljyä, sitruunamehua, dijonia, suolaa, pippuria, vähän sokeria. Ensin muut aineet hölskytetään purkissa sekaisin että mausteet sulavat, lopuksi lisätään öljy ja hölskytetään tosi kovaa, että öljy sekoittuu kunnolla muuhun nesteeseen (on kuulemma emulgoitumista :)). Sitten maistellaan ja tuunataan maku. Perussoosi maustetaan vaikka rakuunalla tai salvialla tai valkosipulilla halutessa. Säilytetään jääkaapissa.
Nizzan salaattiin laitan aina perus-viinietikkakastikkeen ja mun mielestä siinä pitää ehdottomasti olla punaviinietikkaa. Helpointa on kantaa salaatti pöytään ja laittaa viereen pullo hyvää öljyä, pullo viinietikkaa, pippurimylly ja suolakippo.
Ihan tavallisesta, vihreästä salaatista saa ruokaisan, jos eri lajikkeista sekoitetun salaatin päälle paistaa halloumisiivuja tai kunnon kassleria, siivuttaa ed. päivältä ylijääneitä pottuja ...
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:39"]
8 palloilee ketjussa edelleen (odottelen yhtä tyojuttua).
Tosi kivoja reseptejä!
Paras salaatinkastike syntyy itse tekemällä, samoin paras pesto ja majoneesikin. Ja aioli. Kaupan pestot on suolaisia öljylitkuja, yrtit eivät pääse oikeuksiinsa. Ja pestohan tarkoittaa vain tahnaa, siinä voi olla vaikka (talvella ryöpättyä) fenkolia, persiljaa, jotain pähkinöitä tai pinjansiemeniä, öljyä, suolaa ja pippuria, maun mukaan vaikka vähän raastettua sitruunankuorta. Öljyä kannattaa aina lisätä asteittain.
Yksinkertaisinta oin tiputella salaatin joukkoon hyvää neitsytoliiviöljyä, sormisuolaa ja pippuria myllystä.
Meidän perusversio: neitsytöljyä, sitruunamehua, dijonia, suolaa, pippuria, vähän sokeria. Ensin muut aineet hölskytetään purkissa sekaisin että mausteet sulavat, lopuksi lisätään öljy ja hölskytetään tosi kovaa, että öljy sekoittuu kunnolla muuhun nesteeseen (on kuulemma emulgoitumista :)). Sitten maistellaan ja tuunataan maku. Perussoosi maustetaan vaikka rakuunalla tai salvialla tai valkosipulilla halutessa. Säilytetään jääkaapissa.
Nizzan salaattiin laitan aina perus-viinietikkakastikkeen ja mun mielestä siinä pitää ehdottomasti olla punaviinietikkaa. Helpointa on kantaa salaatti pöytään ja laittaa viereen pullo hyvää öljyä, pullo viinietikkaa, pippurimylly ja suolakippo.
Ihan tavallisesta, vihreästä salaatista saa ruokaisan, jos eri lajikkeista sekoitetun salaatin päälle paistaa halloumisiivuja tai kunnon kassleria, siivuttaa ed. päivältä ylijääneitä pottuja ...
[/quote]
Tuli nälkä! :D
T: 26
Vieläkun olisi kärsivällisyyttä ja aikaa tehdä kunnon salaatti alusta alkaen kastikkeineen päivineen mutta yleensä tyydyn vaan heittämään lohkotut ainekset kippoon ja voila = ei hyvä.
Teen milloin mitäkin kaapista sattuu löytymään.
Tänään lounaaksi salaatti missä on:
jäävuorisalaattia
kurkkua
purjoa
papuja
maissia
ananasta
auringonkukan siemeniä
kananmuna (keitetty)
Kastikkeessa:
oliiviöljyä
appelsiinituoremehua
sinappia
pippuria
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:48"]Teen milloin mitäkin kaapista sattuu löytymään.
Tänään lounaaksi salaatti missä on:
jäävuorisalaattia
kurkkua
purjoa
papuja
maissia
ananasta
auringonkukan siemeniä
kananmuna (keitetty)
Kastikkeessa:
oliiviöljyä
appelsiinituoremehua
sinappia
pippuria
[/quote]
Tonnikala unohtui :)
Vihreitä ja mustia papuja, ituja, porkkanaraastetta, herkkusieniä, ananasta, nuudeleita, seesaminsiemeniä ja kapriksia.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:44"]
Vieläkun olisi kärsivällisyyttä ja aikaa tehdä kunnon salaatti alusta alkaen kastikkeineen päivineen mutta yleensä tyydyn vaan heittämään lohkotut ainekset kippoon ja voila = ei hyvä.
[/quote]
Purkillisen salaattikastiketta, josta siis riittää moneen erilaiseen salaattiin, sekoittaa n. 5 minuutissa. Jos ei ole 5 minuuttia aikaa keskittyä salaatinkastikkeen tekoon, sen voi tehdä vaikka samalla kun tarkistaa lasten läksyt/ puhuu anopin kanssa puhelimessa/ selvittelee miehen kanssa tulevan viikon aikatauluja. Muu on selittelyä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:54"]En oo koskaan tehnyt salaattiin itse kastiketta hmm, pitääkin kokeilla.
[/quote]
Kannattaa ehdottomasti!
Itse laitan vaihdellen mm. oliiviöljyä, sitruunamehua, appelsiinimehua, eri mausteita, valkosipulia, sinappia jne. Taivas on rajana :)