Mikä älypuhelin sinulla oli tasan 20 vuotta sitten?
Älypuhelimet ovat koko 2000-luvun tunnusomaisin merkki eivätkä 2000-luvulla syntyneet ole eläneet kertaakaan sellaista hetkeä jolloin älypuhelimia ei ollut vielä kaikilla ja kaikkialla. Aivan ensimmäiseksi Suomen markkinoille tulivat nettiyhteydellä varustetut Nokian ja Applen tietokonepuhelimet. Mikä niistä puhelimista silloin 20 vuotta sitten oli sinun?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollut edes puhelinta. Viestintä tapahtui kavereille kaverikirjojem välityksellä joita sittenkään vaihdeltiin ja täyteltiin. Tietokone hankittiin meille vasta kolme vuotta myöhemmin. Se oli käytetty raskaanoloinen pöytäkone mutta sitten se lakkas toimimasta ja meille ostettiin läppäri. Se läppäri oli hidas kuin mikä ja modeemikin sellainen suuri mollukka joka yhdistettiin piuhalla koneen kylkeen. Sain ensimmäisen oman puhelimen vasta 2006, siis kymmenen vuotiaana. Se oli mustavalkoinen Nokialainen jossa oli matopeli ja sillä pystyi soittamaan ja testaamaan mutta älyä siinä luurissa ei ollut. Se äly oli ihan omassa päässä.
Muistelet väärin. Tietokoneita oli kaikilla jo 90-luvulla jolloin ne yleistyi Suomessa samaan tahtiin kuin internetti. Minäkin vauvailin täällä jo vuosituhannen vaihteessa ja odotin tietokoneiden vallankumousta.
No ei tod. ollut tietokoneita kaikilla 90-luvulla, ellei sellaiseksi laske jotain Commodore56:sta.
20 vuotta sitten oli Mobira Cityman 5000, joka oli ensin ollut isällä ja sitten äidillä käytössä ennen kuin sain sen ekaksi omaksi puhelimeksi. 2003 sain sitten 3310. Eka puhelin jolla oikeasti pääsi nettiin oli joku simpukkapuhelin (ehkä Nokia tai Siemens) noin vuonna 2009, eka oikea nykyaikaisen tyyppinen älykänny oli muistaakseni Sony. Isällä oli kyllä kommunikaattori jossain vaiheessa, olihan se tosi hieno :D
Vierailija kirjoitti:
2001 taisi olla sony ericsson, ekan älypuhelimen sain duunista 2004-5 nokia 6600 saippuakotelon
Sain miehen vanhan työpuhelimen, kun hän sai uuden, ja saamani puhelin oli juurikin tämä saippuakotelo. Se palveli vielä myöhemmin lapsen ekaluokan ensimmäisenä puhelimena.
Kakskytvuotta sitten puhelimissa ei ollut vielä näyttöä ja ne luurit oli kengänkokoisia laatikoita.
Ei ollut nykyisiä älypuhelimia, isoja näyttöjä eikä kosketusnäyttöjä silloin. Mulla oli klassinen Nokia 3360, jolla voi tekstata vaikka taskussa puhelinta katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kakskytvuotta sitten puhelimissa ei ollut vielä näyttöä ja ne luurit oli kengänkokoisia laatikoita.
Kyllä oli pieni nestekidenäyttö eikä puhelimetkaan enää ihan halkoja olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollut edes puhelinta. Viestintä tapahtui kavereille kaverikirjojem välityksellä joita sittenkään vaihdeltiin ja täyteltiin. Tietokone hankittiin meille vasta kolme vuotta myöhemmin. Se oli käytetty raskaanoloinen pöytäkone mutta sitten se lakkas toimimasta ja meille ostettiin läppäri. Se läppäri oli hidas kuin mikä ja modeemikin sellainen suuri mollukka joka yhdistettiin piuhalla koneen kylkeen. Sain ensimmäisen oman puhelimen vasta 2006, siis kymmenen vuotiaana. Se oli mustavalkoinen Nokialainen jossa oli matopeli ja sillä pystyi soittamaan ja testaamaan mutta älyä siinä luurissa ei ollut. Se äly oli ihan omassa päässä.
Muistelet väärin. Tietokoneita oli kaikilla jo 90-luvulla jolloin ne yleistyi Suomessa samaan tahtiin kuin internetti. Minäkin vauvailin täällä jo vuosituhannen vaihteessa ja odotin tietokoneiden vallankumousta.
No ei tod. ollut tietokoneita kaikilla 90-luvulla, ellei sellaiseksi laske jotain Commodore56:sta.
Ei varmaan ysärin alkupuolella, mutta joskus 98-99 alkoi kyllä jo olla. Minä olen syntynyt -89 ja meillä kyllä oli kone jo ennen kuin menin kouluun, ja Windows käyttöjärjestelmänä. Se oli vieläpä kannettava tietokone, iskä teki sillä töitä kotoa käsin toisinaan, mutta saatiin me lapsetkin harjoitella kirjoittamista ja pasianssin peluuta :)
Vierailija kirjoitti:
Sulle kävi vanhanaikaiset. Kakskyt vuotta on 2001. 1991 on KOLKYT vuotta. Sori mutta me ollaan vanhoja 😁
Vierailija kirjoitti:
Ai 3310 ja 3210 oli halkoja? Paljon pienempiä kuin nykypuhelimet ja oli niissä kyllä ihan näyttökin ja pystyi pelaamaan matopeliä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään muistikuvaa, joku Nokian luuri, kun niitä työnantaja tarjosi työsuhdepuhelimena. Ainakin mitä katselen sen aikaisia kuvia, niin kamera oli varsin huonolaatuinen vielä.
ei ku hetki, 20 vuotta sitten, muistelin aikaa 10 v sitten :-)
Eli 2001. No ei minkäänlaista älypuhelinta. GSM-puhelin oli kyllä, joku Nokian luuri silloinkin. Matopeli taisi olla kova sana...
Nyt kun kelaan, niin olisikohan ollut 7110 minulla tuolloin 2001. Aiempi oli 5110, sen muistan. Työpuhelimia siis.
Vierailija kirjoitti:
Kenkäpuhelimesta eli City Manidta on jo kylläkin jo 80 vuotta. Itsellä oli 20 vuotta sitten käytössä Nokia 9290 enkä edes enää muista että mistä sen silloin sain mutta uutena avasin sen laatikosta ja se oli pikku tyttönä iso juttu. Varsinkin kun sen puhelimen sai keskeltä auki. Ja taitaa edelleenkin jossain varaston laatikossa varmaan tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ysärin alkupuolella, mutta joskus 98-99 alkoi kyllä jo olla. Minä olen syntynyt -89 ja meillä kyllä oli kone jo ennen kuin menin kouluun, ja Windows käyttöjärjestelmänä. Se oli vieläpä kannettava tietokone, iskä teki sillä töitä kotoa käsin toisinaan, mutta saatiin me lapsetkin harjoitella kirjoittamista ja pasianssin peluuta :)
Joo, osalla oli, mutta ei missään nimessä kaikilla. Itse menin ekaan työpaikkaani IT-alalla 1998, ja olin vähän aiemmin ostanut oman tietokoneen (joku 386).
Ei ollut älypuhelinta vielä silloin. Eka oli joskus 2005 Nokia kommunikaattorin muodossa. Ja samoihin aikoihin oli 2. puhelimena Nokian eka kosketusnäyttöpuhelin 7710 joka kaatuili vähintään kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokia 3310. Sillä katselin Netflixiä ja pelasin Angry Birdsiä.
Jännästi ei kyllä kumpaakaan ollut vielä tuolloin olemassa.
Se oli sarkasmia. Jännästi et sitä tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut älypuhelinta vielä silloin. Eka oli joskus 2005 Nokia kommunikaattorin muodossa. Ja samoihin aikoihin oli 2. puhelimena Nokian eka kosketusnäyttöpuhelin 7710 joka kaatuili vähintään kerran päivässä.
Ja oli mulla joku kosketusnäytöllinen taskutietokone jo ennen tuotakin jota pystyi kyllä muistaakseni käyttämään jopa "älypuhelimena" kytkemällä sen matkapuhelimeen.
Ei minkäänlaista älypuhelinta, liekö niitä ollutkaan vielä 20 v sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Commodorea ei tosiaan varmaan ollut kuin harvoilla, mutta ysärin lopulla tietokoneet oli kyllä jo tosi yleisiä ihan kodeissakin. Ei varmaan kaikilla ollut, mutta kyllä kavereitten kanssa pelailtiin tietokonepelejä ja surffattiin netissä jo 90-luvun puolella. Ja asuin ihan landella. Netti katkesi aina jos joku yritti soittaa kotipuhelimen :)
Tais löytyä uusin iFööni parhailla hilavitkuttimilla ja ökymuistilla. Ainiin, mutta sehän menikin niin, että ne julkaistiin vasta 2007. Ekan älypuhelimen hommasin vasta 2011, mutta 20-vuotta sitten communicator o se sen ajan älyllisin laite.