Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia huoli-ilmoituksen teosta?

Vierailija
08.10.2021 |

Tein huoli-ilmoituksen sosiaalihuoltoon samassa rapussa asuvasta pariskunnasta, toinen ilm. toisen omaishoitaja, jatkuvaa ulinaa ja huutoa valittamista ja tappelua.

Mietin että mahtaako tässä tapahtua mitään ja
mitä. Olisi kiva että saisivat apua eivätkä esim. häätöä.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun asukkaan huono pärjääminen näkyy kerrostalon yleisissä tiloissa, on ihan luontevaa ilmoittaa isännöitsijälle tai mikä taho nyt sitten vastuussa onkin. Silloin ei tarvitse pelätessään tehdä huoli-ilmoitusta itse, vaan taloyhtiön edustaja voi sen tehdä.

Mitäjän pelättävää sen huoli-ilmoituksen tekemisessä on?

Eihän se niin yksinkertaista ole että voi viattomana ilmoittaa sossulle kenet lystää ja mistä syystä tahansa, pitää käyttää harkintaa ennenkuin pistää nokkansa toisten asioihin. 

No ei se huoli-ilmoituksen tekeminen edellytä mitään toisten asioihin puuttumista. Se on vain ilmoitus siitä että olet huolissasi jonkun pärjäämisestä. Ei sitä voi eikä kannata verrata mihinkään lastensuojeluilmoit

Voihan, täysin sama asia kuin lastensuojeluun tehtävä huoli-ilmoitus. Jos teette aikuisesta huoli-ilmoituksen ja hänellä on lapsia niin tekevät ilmoituksia niistä joka tapauksessa lastensuojeluun. Kokemusta on asiasta.

Vierailija
42/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vanhempieni suhteen sama tilanne. Eivät huoli mitään apua, koska "pärjäävät". Pelkään, että hoitaja väsyy liikaa. Tilanne on todella paha. Kunnalla olisi tarjota apua, mutta sitä ei oteta vastaan vaan valehdellaan. Mitä ihmettä mä voin tehdä?

Huoli-ilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Kunnan velvollisuus tarkistaa ja arvioida tilanne ilmoituksen saavuttua. (Kavereita voi myös pyytää tekemään ilmoituksia, jos tilanne sitä todellakin vaatii.) Liian pitkään odotetaan ihmettä, näissä tilanteissa pitää olla assertiivinen. 

Ihmeitä harvemmin saa aikaan sillä huoli-ilmoituksellakaan koska muistisairaan tilanne ei samalla tavalla ole parannettavissa kuin alaikäisen lapsen.

No miten sen alaikäisen lapsen tilanne on parannettavissa? Raha ei auta eivätkä ne aikuiset muutu. Lapsen ongelmat eivät huolilla parane. Mitä siis oikeastaan edes yritätte?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te ette tue ja auta toisia itse? Einne huoli-ilmoitukset auta riitoihin tai muihin ongelmiin. Yhteiskunnassa vallitseva energia vaikuttaa meihin kaikkiin.

Lähtökohta pitäisi olla se että itse tukee ensimmäisenä itseään. Muita ei edes pysty tukemaan jos itse voi huonosti. Osa vain on toteutettu siihen ajatukseen että yhteiskunta tukee ja yhteiskunta pelastaa myös tilanteessa jossa se pelastaminen on auttamattomasti liian myöhäistä. Aikuisten ihmisten holhoamiseen meillä ei ole varaa, eikä siihen oikein tunnu keneltäkään löytyvän haluaakaan.

Vierailija
44/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi oikeasti kuulla mikä tarkoitus teillä on kun olette aina niin huolissanne muista ihmisistä? Jos joku on koko ajan huolissaan muista niin miettisin mikä tätä ihmistä vaivaa itseänsä, olisiko itsellä ongelmia enemmänkin. Aika paljon tehdään kiusaa toisille.

Vierailija
45/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te ette tue ja auta toisia itse? Einne huoli-ilmoitukset auta riitoihin tai muihin ongelmiin. Yhteiskunnassa vallitseva energia vaikuttaa meihin kaikkiin.

Lähtökohta pitäisi olla se että itse tukee ensimmäisenä itseään. Muita ei edes pysty tukemaan jos itse voi huonosti. Osa vain on toteutettu siihen ajatukseen että yhteiskunta tukee ja yhteiskunta pelastaa myös tilanteessa jossa se pelastaminen on auttamattomasti liian myöhäistä. Aikuisten ihmisten holhoamiseen meillä ei ole varaa, eikä siihen oikein tunnu keneltäkään löytyvän haluaakaan.

Pn meitäkin jotka voimme auttaa ja tukea toisia mutta on vaikeaa tuntemattomia auttaa. Siksi olen auttanut kaikkia tuttuja aina jotka sitä tarvitsevat vaikka ei se minunkaan elämäni täydellistä ole ollut. Yhteiskunnan varojen tuhlaaminen laiskuutemme takia on typerää. 

Vierailija
46/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä sinä huoli-ilmoituksella häiritset. Palveluohjaajaa joka joutuu ottamaan yhteyttä henkilöön josta ilmoitus on tehty?

Vierailija
47/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemus työntekijänä on että kaikista vaikeimmin apua tarvitsevat eivät sitä huoli-ilmoituksella saa. Hyvin usein seuraus huoli-ilmoituksesta on se että asiakkaalle laitetaan ajanvarauskirje kotiin. Jos asiakas ei reagoi kirjeeseen, niin asia jää siihen, koska asiakkaalla on oikeus kieltäytyä asiakkuudesta. Eli koteihinsa syrjäytyneet eivät tästä palvelusta hyödy vaikka avuntarpeessa olisivat. Olen siis toisen sektorin työntekijä joka tehnyt huoli-ilmoituksia sossuun omista asiakkaistani jotta pääsisivät palveluiden piiriin.

Jos asiakas tarvitsee siivousapua, niin ei sossu sitä kuitenkaan myönnä, kun ei olenrahaa,niin ihan yhtä tyhjän kanssa. Hoitoa sairauksiin ja sitä kautta toimintakykyyn voi saada terveydenhoidosta.

Vierailija
48/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pn meitäkin jotka voimme auttaa ja tukea toisia mutta on vaikeaa tuntemattomia auttaa. Siksi olen auttanut kaikkia tuttuja aina jotka sitä tarvitsevat vaikka ei se minunkaan elämäni täydellistä ole ollut. Yhteiskunnan varojen tuhlaaminen laiskuutemme takia on typer

Mitä muuta se on kuin laiskuutta jos ei huolehdi itsestään sen vertaa että muuttaisi pois aggressiivisen puolison luota siinä vaiheessa kun se muutto ja sopeutuminen vielä olisi mahdollista.

Vierailija
49/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että asuu aggressiivisen puolison kanssa ei ole mikään pakkohoidon kriteeri.

Se aggressiivinen puoliso tarvitsee apua mutta aggressiivisuus on energiaa joten se täytyy purkaa jotenkin. Samalla kannattaa käsitellä niitä ongelmakohtia. Exä oli tällainen joten tiedän että auttaa voi mutta sitten täytyy hyväksyä se että toisen tunteita on kestettävä. Jos haluaa olla ilkeä tai haluaa pahaa toiselle niin menee metsään koko homma. Täytyy auttaa onnellisempaan suuntaan. Oma tasapainoisuus auttaa ja intention täytyy olla rakkaudellinen. Ymmärrys toisesta ihmisestä auttaa ehdottomasti joten mahdollisimman avointa elämää kotona pariskunnan kesken.

Vierailija
50/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä sinä huoli-ilmoituksella häiritset. Palveluohjaajaa joka joutuu ottamaan yhteyttä henkilöön josta ilmoitus on tehty?

Joo kyllä, niin ottaa. Sitten selvittää asian. Simple is that. Älkää nyt sitten loukkaantuko kukaan näistä ilmoituksista, teistäkin välitetään.

Vierailija
51/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rosvoja yhtään enää kirjoitti:

Oikeesti . Ette voi . Pitää ensin ajatella , millainen itse olen vanhana . Siihen on lyhyt matka . Ihminen alkaa olla vanhus 50-60 vuotiaana . Antaa ihmisten elää . Mutta Suomessa on seniori vanhusten asuntoja liian vähän ei tarkoita palvelu asuntoja vaan tavallisia sillä enemmistö käy itse kaupassa ja lääkärillä mutta tarvii ympärilleen tietysti ikäistään ihmisryhmää . Ei tosiaan nuorilla ja vanhoilla ole paljonkaan yhteisiä puheen aiheita . Siksi saman ikäiset samaan taloon ilman kontrollia jos pystyy itse hoitamaan asiat . Nyton myös rosvoja . Eli rosvovaistainen aluin alue siis vanhoille päälle 50-60 v.

No huh huh. Hienosti niputettu kaikki tietyn ikäiset taas samaan. 50-60 vuotiaat alkavat jo olla vanhuksia, salli mun nauraa. Olen 68 vuotias nainen ja en todellakaan viihdy samanikäisten kanssa. Mulla pääosin noin 20 vuotta nuorempia ystävinä, heidän kanssaan on paljon keskusteltavaa. En ole ikäisiäni tavannut joilla vähääkään samanlainen arvo-ja ajatusmaailma kuin itselläni on. Voihan toki olla, että itsessäni vikaa, kun tykkään keskustella moninaisista asioista pintaa syvällisemmin. Toki itsekin välillä haluan jutella esim. lapsenlapsistani ym., mutta kyllä ne keskustelut ovat itselläni huomattavasti vähemmistössä. Rakastan kyllä lapsiani ja lastenlapsiani, mutta paljon muutakin kaipaan elämääni. Keskusteluja esim. mikä on tämä maailma jossa elämme. Minkälaisia henkisiä olentoja olemme, mikä on meidän tarkoitus ym. Myönnän kyllä, että kuulun varmaan ns. toisinajattelijoihin joita en ole ainakaan itse ikäisissäni juurikaan tavannut.

Vierailija
52/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä, niin ottaa. Sitten selvittää asian. Simple is that. Älkää nyt sitten loukkaantuko kukaan näistä ilmoituksista, teistäkin välitetään.

Selvittaa asian onko avun tarvetta vai ei. Jos asianosainen kertoo että ei ole ei käytännössä tapahdu yhtään enempää. Ei se palveluohjaaja ketään vanhusta ala holhota. Lasten kohdalle selvitetään kyllä se onko holhoojalla kaikki kunnossa vanhusten kohdalla ei.

Vierailija
53/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että asuu aggressiivisen puolison kanssa ei ole mikään pakkohoidon kriteeri.

Se aggressiivinen puoliso tarvitsee apua mutta aggressiivisuus on energiaa joten se täytyy purkaa jotenkin. Samalla kannattaa käsitellä niitä ongelmakohtia. Exä oli tällainen joten tiedän että auttaa voi mutta sitten täytyy hyväksyä se että toisen tunteita on kestettävä. Jos haluaa olla ilkeä tai haluaa pahaa toiselle niin menee metsään koko homma. Täytyy auttaa onnellisempaan suuntaan. Oma tasapainoisuus auttaa ja intention täytyy olla rakkaudellinen. Ymmärrys toisesta ihmisestä auttaa ehdottomasti joten mahdollisimman avointa elämää kotona pariskunnan kesken.

No ei se aggressiivinen "huoltaja"/hoitaja mitään apua huoli-ilmoituksella saa. Kyllä hänen on hankittava itse apua jos sitä tarvitsee.

Vierailija
54/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein huoli-ilmoituksen ikävästä naapurista. Sellainen vanhempi ukko, koko ajan valittamassa jostakin ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Luulen että hän on muistisairas. Ei tuollainen kusipäisyys muulla selity. Nyt hän saa apua.

Vierailija
55/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, Hgissä en uskalla tehdä huoli-ilmoitusta. Kaveri teki ja sossu oli kertonut ao. kohteelle heti, kuka huoli-ilmoituksen oli tehnyt. Tästä seurasi sitten jatkuva sota, häiriköintiä, kiusaamista, huutoa, fyysistä koskettelua jne. Eli en uskalla tehdä vakavasti mt-ongelmaisesta naapurista huoli-ilmoa, vaikka hän ei ota lääkkeitään, sotkee rappua kananmunilla ja paperisilpulla, jyskyttää öisin seiniä ja lattioita, huorittelee naapureita, siivoojaa jne. Huokaus.

Huoli-ilmon voi tehdä nimettömänäkin.

Vierailija
56/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein huoli-ilmoituksen ikävästä naapurista. Sellainen vanhempi ukko, koko ajan valittamassa jostakin ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Luulen että hän on muistisairas. Ei tuollainen kusipäisyys muulla selity. Nyt hän saa apua.

Ei tuolla muuta tapahdu kuin saat tuolla itsellesi mukavan kunnianloukkaussyytteen

Vierailija
57/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvittaa asian onko avun tarvetta vai ei. Jos asianosainen kertoo että ei ole ei käytännössä tapahdu yhtään enempää. Ei se palveluohjaaja ketään vanhusta ala holhota. Lasten kohdalle selvitetään kyllä se onko holhoojalla kaikki kunnossa vanhusten kohdalla ei.

En tiedä mutta näissä tapahtuu paljon virheitä ja paljon vaikuttaa sekin mikä on sossun intentio. Osa kuulemma ei taas millään saa apua mutta itse tulin pahasti kiusatuksi lastensuojelun osalta varsinkin. Kaikki on siis mahdollista.

Vierailija
58/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, Hgissä en uskalla tehdä huoli-ilmoitusta. Kaveri teki ja sossu oli kertonut ao. kohteelle heti, kuka huoli-ilmoituksen oli tehnyt. Tästä seurasi sitten jatkuva sota, häiriköintiä, kiusaamista, huutoa, fyysistä koskettelua jne. Eli en uskalla tehdä vakavasti mt-ongelmaisesta naapurista huoli-ilmoa, vaikka hän ei ota lääkkeitään, sotkee rappua kananmunilla ja paperisilpulla, jyskyttää öisin seiniä ja lattioita, huorittelee naapureita, siivoojaa jne. Huokaus.

Käytännössä ei voi jos netin kautta teet niin ip-osoite on tallessa.

Vierailija
59/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla muuta tapahdu kuin saat tuolla itsellesi mukavan kunnianloukkaussyytteen

Tuskinpa saan. Olen huolissani hänen selviämisestään. On pihalla koko ajan seisomassa. Eikö osaa kotiinsa? Kyllä kansalainen saa olla huolissaan, se ei ole rikos. 

Vierailija
60/83 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ei voi jos netin kautta teet niin ip-osoite on tallessa.

Mutta sossu ei niitä erikseen tongi saatika ilmoittele kohteelle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi