Kokemuksia huoli-ilmoituksen teosta?
Tein huoli-ilmoituksen sosiaalihuoltoon samassa rapussa asuvasta pariskunnasta, toinen ilm. toisen omaishoitaja, jatkuvaa ulinaa ja huutoa valittamista ja tappelua.
Mietin että mahtaako tässä tapahtua mitään ja
mitä. Olisi kiva että saisivat apua eivätkä esim. häätöä.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Tein samassa rapussa asuvasta vanhasta miehestä. Mulle päin soitti joku sosiaaliviranomainen mutta lähinnä tenttas mua ja kysyi että miltä minusta tuntuisi että mitenkä se ko. henkilö suhtautuisi asiaan. Sanoin että antaa olla. Jonkun viikon kuluttua joku sivullinen oli soittanut ambulanssin koska se vanhus makasi puoliksi rappukäytävässä. Siitä jonkin ajan kuluttua mies muutettiin hoivakotiin.
Ikävää, jos puhelun sävy on ollut tenttaava. Ehkä ovat kuitenkin jotenkin reagoineet, vaikka olet sanonut, että antaa olla. Ovat vaitiolovelvollisia ja ilmoituksen tekijään päin, jos ei ole lähiomainen, eivät voikaan kertoa mitään. Itsekin kysyisin tarkentavia tietoja, ja esim. kohteen suhtautuminen on hyvä olla tiedossa. Joissain tapauksissa soitetaan tai tehdään käynti, mutta myös pidemmät jaksot on mahdollisia ja jos tiedossa on, että tilanne on paha ja todennäköisesti tulee kieltäytymään, niin jakso voidaan yrittää tehdä pikkuhiljaa tutustuen. Silloin yksittäinen kartoituskäynti tiedetään jo turhaksi, koska ei noista tapauksista saa mitään irti sen yhden kerran perusteella.
Omaishoitajajutut on välillä hankalia, kun ei ole aina niin selkeää kumpi on avun tarpeessa ja millaisen. Hoidettava voi olla raskas hoitaa, hoitajan oma jaksaminen sen takia vähissä ja omat sairaudet tai "vaan" vanhuus mikä toki vaikuttaa. Tuo on ehkä se yleisin mielikuva. Toinen voi olla, että omaishoitaja jostain syystä on vaan niin "kierroksilla" itse, että väsyttää itsensä. Hössöttää koko ajan jotain, on huolissaan, ei saa nukuttua vaikka hoidettava ei tarvitsisi yöllä mitään apua ja nukkuu, jne. Ei voi laittaa hoidettavaa lyhyille jaksolle, että saisi levättyä, tai jos laittaa niin väsyttää itsensä käymällä siellä jatkuvasti tai siivoaa koko kodin. Näillekin yritetään usein tarjota vaikka mitä, mutta kun vastaus on joka päivä, että ei ole mitään autettavaa, niin ei siinä voi esim. kotihoitoakaan aloittaa.
Jos jonkun asukkaan huono pärjääminen näkyy kerrostalon yleisissä tiloissa, on ihan luontevaa ilmoittaa isännöitsijälle tai mikä taho nyt sitten vastuussa onkin. Silloin ei tarvitse pelätessään tehdä huoli-ilmoitusta itse, vaan taloyhtiön edustaja voi sen tehdä.
niin kauan kun tuollainen on ns. nimetön taho, rikosilmoituksella ja monella muulla tavalla voi selvittää tekijän tarkoitusperiä. muiden asioihin luuleminen ei ole selitys.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemus työntekijänä on että kaikista vaikeimmin apua tarvitsevat eivät sitä huoli-ilmoituksella saa. Hyvin usein seuraus huoli-ilmoituksesta on se että asiakkaalle laitetaan ajanvarauskirje kotiin. Jos asiakas ei reagoi kirjeeseen, niin asia jää siihen, koska asiakkaalla on oikeus kieltäytyä asiakkuudesta. Eli koteihinsa syrjäytyneet eivät tästä palvelusta hyödy vaikka avuntarpeessa olisivat. Olen siis toisen sektorin työntekijä joka tehnyt huoli-ilmoituksia sossuun omista asiakkaistani jotta pääsisivät palveluiden piiriin.
Tarkoittanet, että olet Kelan työntekijä, joka suoltaa huoli-ilmoituksia toimeentulotukea hakevista ihmisistä? Se, että ihminen tarvitsee rahaa elämiseen ei tarkoita, että ihminen olisi "syrjäytynyt". Vai ymmärsinkö väärin? Itselle ei tule mitään muuta tahoa mieleen, jonka palveluksia käyttävä asiakas voisi olla palvelua antavan mielestä syrjäytynyt.
Ymmärräthän, että työttömät ovat samanlaisia ihmisiä kuin sinä, hekin haluavat saada työstään palkkaa, jolla voisivat maksaa elinkulunsa. Ilmeisesti ymmärrät, että toimeentulotuella ei juhlita ja 40 %:lla alennetulla voisi olettaa "aikuisen ihmisen syrtäytyvän". Luulisi imbesillinkin ymmärtävän, että 350 euron kuukausirahalla ei kiristetä vastaanottamaan palveluja, vaan kyse on kiristämisestä työvoimapalveluiden hyväksikäytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Jos toinen on muistisairas tms. ja se huuto ja ulina johtuu siitä? Hoivakotipaikkaa voi joutua odottamaan pitkäänkin, eikä sellaiseen pääse, jos vanhus pärjää edes jotenkuten kotona.
Joo se sairaan ihmisen huuto ja ulina ymmärrettävää. Mutta enemmän on kyse tästä hoitajasta joka huutaa ja raivoaa, en usko että tilanne on kovin terve ja missä kohtaa on vaara että tulee henkinen romahdus ja jotain pahaa tapahtuu?
Henkien romahdus kaikkein todennäköisemmin tapahtuu siinä kohtaa kun tulee muutos. Joutuu muuttamaan pois esim. tutusta kodista. Muistisairas vanhus ei yleensä ole kovinkaan sopeutuvainen vaikka olosuhteet kotona olisi kurjatkin niin se voi silti olla paras vaihtoehto.
Parempi vaihtoehto olisi tietenkin se että itse hakisi muutosta ajoissa eli siinä vaiheessa kun se sopeutuminen esim. yksin asumiseen on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Jos jonkun asukkaan huono pärjääminen näkyy kerrostalon yleisissä tiloissa, on ihan luontevaa ilmoittaa isännöitsijälle tai mikä taho nyt sitten vastuussa onkin. Silloin ei tarvitse pelätessään tehdä huoli-ilmoitusta itse, vaan taloyhtiön edustaja voi sen tehdä.
Mitäjän pelättävää sen huoli-ilmoituksen tekemisessä on?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vanhempieni suhteen sama tilanne. Eivät huoli mitään apua, koska "pärjäävät". Pelkään, että hoitaja väsyy liikaa. Tilanne on todella paha. Kunnalla olisi tarjota apua, mutta sitä ei oteta vastaan vaan valehdellaan. Mitä ihmettä mä voin tehdä?
Huoli-ilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Kunnan velvollisuus tarkistaa ja arvioida tilanne ilmoituksen saavuttua. (Kavereita voi myös pyytää tekemään ilmoituksia, jos tilanne sitä todellakin vaatii.) Liian pitkään odotetaan ihmettä, näissä tilanteissa pitää olla assertiivinen.
No voi nyt hyvänen aika, ehkä pariterapiaa yhteiskunnan piikkiin? Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se niin yksinkertaista ole että voi viattomana ilmoittaa sossulle kenet lystää ja mistä syystä tahansa, pitää käyttää harkintaa ennenkuin pistää nokkansa toisten asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtä tehokas kuin lasu, koska aikuista ei käytännössä voi huostaanottaa. Käytännössä ilmoituksen kohde voi antaa piupaut koko ilmoitukselle.
Vihervassu haluaisi tähän muutoksen: aikuinen pitäisi voida huostaanottaa yhteiskunnan toimesta monesta eri syystä. Huoli herää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se niin yksinkertaista ole että voi viattomana ilmoittaa sossulle kenet lystää ja mistä syystä tahansa, pitää käyttää harkintaa ennenkuin pistää nokkansa toisten asioihin.
No ei se huoli-ilmoituksen tekeminen edellytä mitään toisten asioihin puuttumista. Se on vain ilmoitus siitä että olet huolissasi jonkun pärjäämisestä. Ei sitä voi eikä kannata verrata mihinkään lastensuojeluilmoituksen tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vanhempieni suhteen sama tilanne. Eivät huoli mitään apua, koska "pärjäävät". Pelkään, että hoitaja väsyy liikaa. Tilanne on todella paha. Kunnalla olisi tarjota apua, mutta sitä ei oteta vastaan vaan valehdellaan. Mitä ihmettä mä voin tehdä?
Huoli-ilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Kunnan velvollisuus tarkistaa ja arvioida tilanne ilmoituksen saavuttua. (Kavereita voi myös pyytää tekemään ilmoituksia, jos tilanne sitä todellakin vaatii.) Liian pitkään odotetaan ihmettä, näissä tilanteissa pitää olla assertiivinen.
Ihmeitä harvemmin saa aikaan sillä huoli-ilmoituksellakaan koska muistisairaan tilanne ei samalla tavalla ole parannettavissa kuin alaikäisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtä tehokas kuin lasu, koska aikuista ei käytännössä voi huostaanottaa. Käytännössä ilmoituksen kohde voi antaa piupaut koko ilmoitukselle.
Vihervassu haluaisi tähän muutoksen: aikuinen pitäisi voida huostaanottaa yhteiskunnan toimesta monesta eri syystä. Huoli herää...
Onko heillä joku rahoittaja tiedossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se huoli-ilmoituksen tekeminen edellytä mitään toisten asioihin puuttumista. Se on vain ilmoitus siitä että olet huolissasi jonkun pärjäämisestä. Ei sitä voi eikä kannata verrata mihinkään lastensuojeluilmoit
Voi sillä syyllistyä häirintään tai kunnianloukkaukseen. Pitää olla jokin peruste ennenkuin lähtee tekemään, pelkästään se ilmoitus ei anna suojaa ilmoituksen tekijälle, yhthyvin voi ilmoitella poliisillekin, mutta joutuu niistä vastuuseen jos ei ole mitään perää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeitä harvemmin saa aikaan sillä huoli-ilmoituksellakaan koska muistisairaan tilanne ei samalla tavalla ole parannettavissa kuin alaikäisen lapsen.
Ei ihmeitä, mutta kun samasta henkilöstä tulee useampi huoli-ilmoitus, on kunnan/kaupungin vastuulla tarttua asiaan. Heitteillejätöksi menee, jos aiheelliseen ilmoitukseen ei puututa. Palvelutalopaikkoja muistisairaille löytyy myös naapurikunnista, jos tilanne on akuutti.
Hoitoa löytyy jos on maksaja. Maksajista on puutetta. Ja sen vuoksi myös niissä naapurikunnissa ajetaan hoitoa alas.
Se että asuu aggressiivisen puolison kanssa ei ole mikään pakkohoidon kriteeri.
Miksi te ette tue ja auta toisia itse? Einne huoli-ilmoitukset auta riitoihin tai muihin ongelmiin. Yhteiskunnassa vallitseva energia vaikuttaa meihin kaikkiin.
Onko sossuja paikalla, mistä asioista kannattaa olla huolissaan? Miten te voitte auttaa näitä ihmisiä? Olisi hyvä tietää mistä asioista kannattaa ilmoittaa.
Et voi tehdä mitään, koska vanhemmillasi on itsemääräämisoikeus. Voi, että minua suututtaa nuo "pässit" jotka eivät ota apua vastaan, appivanhemmillani oli sama. Eivät halunneet ketään kotiinsa " katselemaan heidän tavaroitaan". Ongelmia oli. Asennevamma. Ehdotimme palvelutaloa,.mutta siitä ei saanut edes puhua ja toisekseen anoppi sanoi suoraan, että te ette sitten koskaan kävisi. Just joo, ihan varmasti olisi käyty.