Kaksikielisyys on rikkaus
silloin kun kyse on ruotsin kielen tuputtamisesta suomenkielisille. Yksikielisyys onkin rikkaus silloin, kun on kyse Ahvenananmaasta tai esim. yksikielisistä ruotsinkielisistä kouluista, päiväkodeista, yliopistoista jne. jotka on RKP:n vaatimuksesta ehdottomasti eristettävä suomenkielisistä.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun
"RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.
Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä.
- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.) Hufvudstadsbladetissa.
...
Grundströmin mukaan kaikki RKP:läiset olivat ehdotuksesta totaalisen järkyttyneitä."
Kommentit (38)
Voihan se silloin olla rikkaus, jos kieli pysyy elinvoimaisena omalla painollaan, mutta silloin jos sitä pitää väkisin ylläpitää, niin silloin se on taakka.
RKP kutsuu sitä Taxellin paradoksiksi mutta se on oikeasti Taxellin rasismia ja segregaatiota.
Taxellin paradoksilla on tähän asti yritetty perustella Suomen kaksikielisyyttä ja pakkoruotsia.
Taxellin paradoksi keksittiin Suomessa (RKPssä) että olisi jokin perustelu suomalaisten alistamiselle, identiteetin muokkaukselle, rasismille ja Suomen olemattomalle kaksikielisyydelle.
Rasismia, alistamista ja identiteetin muokkausta on aina yritetty perustella eri tavoin mutta aina yhtä huonoin perusteluin.
Lainaus:
RKP:ssa kehitettiin niin kutsuttu "Allardtin-Taxellin paradoksi". Se tarkoittaa kaksikielisyyden ajamista suomenkielisten suhteen, mutta yksikielisten ruotsinkielisten instituutioiden säilyttämistä ja vaalimista. Kielikylpy sopisi näin ollen vain kieli-enemmistölle.
Linkki lainaukseen:
http://www.pakkoruotsi.net/kaksikielisyys.shtml
Taxellin paradoksi tarkoittaa sitä että suomenkielisen pitää oppia ruotsia mutta ruotsinkielisten ei tarvitse oppia suomea.
Taxellin paradoksi on keksitty Suomessa koska missään muualla ei yritetä väittää että 4%n vähemmistö tekisi maasta kaksikielisen.
Taxellin paradoksi osoittaa että Suomi ei ole kaksikielinen maa vaan suomenkielinen maa jossa on pieni vähemmistö ruotsinkielisiä. Taxellin paradoksia käytetään tekosyynä että suomenkielisen identiteetti voidaan muuttaa ruotsinkieliseksi. Todellisuudessa mitään Taxellin paradoksia ei edes ole, on vain rasismia jota yritetään perustella sairailla teorioilla. Taxellin- paradoksi on oikeasti Taxellin-rasismia ja Taxellin åpartheidia. Peiteltyä kaksikielistämistä ja identiteetin muokkausta.
Jos ruotsi olisi elinvoimainen kieli Suomessa niin siihen ei vaikuttaisi enemmistön toiminta suuntaan tai toiseen. Mutta ruotsi ei ole elävä kieli Suomessa, eikä Suomi ole elävästi kaksikielinen, niin enemmistön pitää tekohengittää ja varjella sitä pakkoruotsin, virkamiesruotsin ja kaksikielisyyden muodossa.
Tämäkään ei riitä vaan ruotsinkieliselle pitää antaa paremmat mahdollisuudet elämässä korkeamman koulutuksen muodossa.
Taxellin paradoksi osoittaa että ruotsi ei ole juurtunut Suomeen eikä ole oikeasti edes kuulunut Suomeen.
Jos Suomi olisi aidosti kaksikielinen kuten Belgia tai kuten aidosti monikielinen Sveitsi, niin Taxellin paradoksia ei syntyisi.
Belgiassa flaami ja ranska jatkavat elämää rinnakkain ilman mitään Taxellin paradoksia, koska molemmat kielet ovat paikallisia juurtuneita kieliä, joilla on puhujia kaikissa kansanosissa.
Suomen kieli on rikkaus suomalaiselle ja myös suomenruotsalaiselle.
Kannattaa opiskella suomen kieltä koska se kehittää älyä ja mahdollistaa opiskelun suomenkielisessä korkeatasoisessa opinahjossa, eikä missään kiintiökoulussa joka suljettaisiin tarpeettomana ellei se olisi täynnä kiintiöopiskelijoita (Hanken).
Turhan kielen opiskeleminen on rasite. Turhan kielen osaaminen ei mahdollisesti haittaa ketään mutta turhan kielen opiskeleminen on ajan ja resurssien tuhlausta ja siksi haitallista.
Pitää puhua opiskelemisesta eikä osaamisesta. Svekotahot yrittävät kääntää keskustelun kielen osaamiseen kun on kyse kielen opiskelemisesta. Opiskelu on satsaus joka vie voimavaroja jotka toivottavasti saadaan takaisin hyötynä kun käytetään hyödyllistä kieltä. Pakkoruotsin kohdalla tuo hyöty jää saamatta ja satsaus siis takaisin saamatta.
Ruotsi on niin pieni kieli että vain harvat saavat siitä hyötyä. Ihmiset eivät ole tyhmiä he haluavat hyötyä opiskelemistaan asioista. Se että pieni osa suuresta joukosta hyötyy pakkoruotsista ei tarkoita että kaikki voivat.
Monikielisyys on rikkaus. '
Mun 3 täysin suomalaista lasta kävivät englanninkielistä koulua ja nyt Saksassa asuessamme saksalaista.
Ovat siis 3-kielisiä.
Seuraava muutto töitten takia tulee todennäköisesti viemään meidät Espanjaan. Opitaan kaikki taas uusi kieli :-o
Vierailija kirjoitti:
Mun 3 täysin suomalaista lasta kävivät englanninkielistä koulua ja nyt Saksassa asuessamme saksalaista.Ovat siis 3-kielisiä.
Seuraava muutto töitten takia tulee todennäköisesti viemään meidät Espanjaan. Opitaan kaikki taas uusi kieli :-o
Oliko tämä jonkinlainen yritys perustella pakkoruotsia?
Aito kaksikielisyys voi olla rikkaus joillekin mutta Suomen keinotekoinen kaksikielisyys on rikkaus vain ruotsinkielisille. Heille suomen kieli luo rikkautta mutta suomenkielisten joukossa pakkoruotsi aiheuttaa kurjuutta supistuneen kielitaidon muodossa.
4,8% vähemmistö ei tee maasta kaksikielistä.
Suomen lakia tulkitaan väärin. Laki ei tunne sanaa kaksikielinen ollenkaan. Laissa vain luetellaan kansalliskielet mikä ei tee maasta kaksikielistä.
Vähemmistö sai määritellä maan kaksikielisyydestä kun Suomi oli itsenäisyyden alussa heikko ja Ruotsin tuesta riippuvainen. Siksi laista tuli huono ja kohtuuton.
4,8% vähemmistö joka ei edes asu suomalaisten joukossa vaan rannikolla omissa oloissaan, ei tee maasta 2-kielistä. Erillään asuvat kansanosat jotka eivät opi toistensa kieltä ympäristöstään eivät tee maasta kaksikielistä. Sitä pitää kutsua kaksinkertaiseksi yksikielisyydeksi.
Kieli joka on maahanmuuttajakieli ja kehittynyt jossakin kaukana Suomen rajojen ulkopuolella ei tee maasta 2-kielistä.
Kieli joka on ollut pakkokieli suomalaisille jo satoja vuosia, ja jolla on lyöty suomalaista identiteettiä, ja kieli jolla on haitattu suomen kielen kehitystä satojen vuosien ajan, ei tee Suomesta 2-kielistä.
Päinvastoin, sitä pitää hylkiä koska sen haittoja pitää välttää. Vielä 200 vuotta Ruotsista erkaantumisen jälkeenkin, meillä on haittanamme pakkoruotsi, kaksikielisyys, virkamiesruotsi, erilliset koulut, erilliset siirtolapuutarhat, erilliset terveysasemat, erilliset korttelit, segregaatio ylipäätään ja ylisuuret kiintiöt koulutukseen ym.
Vähemmistökieli joka pakotetaan enemmistölle koska se ei kuulu sen identiteettiin, ei tee Suomesta 2-kielistä. Ruotsin kieli nimenomaan erottaa suomenkieliset ruotsinkielisistä koska olemme yksikielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaajaksaa...
Suomalaisten pitää jaksaa ravistaa apina selästään.
Vierailija kirjoitti:
Mun 3 täysin suomalaista lasta kävivät englanninkielistä koulua ja nyt Saksassa asuessamme saksalaista.Ovat siis 3-kielisiä.
Komppaan! Meidän lapset ovat myös kolmikielisiä, samoin minä itse ja toineen tulen lisäksi kolmella muulla kielellä. Monikielisyys todellakin on rikkaus! Koskaan siitä ei haittaa ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan! Meidän lapset ovat myös kolmikielisiä, samoin minä itse ja toineen tulen lisäksi kolmella muulla kielellä. Monikielisyys todellakin on rikkaus! Koskaan siitä ei haittaa ole ollut.
Onko niistä mikään pakkoruotsi?
Kielien osaaminen on rikkaus, mutta turhan kielen opiskeleminen on rasite. Turhan kielen osaaminen ei mahdollisesti haittaa ketään mutta turhan kielen opiskeleminen on ajan ja resurssien tuhlausta ja siksi haitallista.
Pitää puhua opiskelemisesta eikä osaamisesta. Svekotahot yrittävät kääntää keskustelun kielen osaamiseen kun on kyse kielen opiskelemisesta. Opiskelu on satsaus joka vie voimavaroja jotka toivottavasti saadaan takaisin hyötynä kun käytetään hyödyllistä kieltä. Pakkoruotsin kohdalla tuo hyöty jää saamatta ja satsaus siis takaisin saamatta.
Ruotsi on niin pieni kieli että vain harvat saavat siitä hyötyä. Ihmiset eivät ole tyhmiä he haluavat hyötyä opiskelemistaan asioista. Se että pieni osa suuresta joukosta hyötyy pakkoruotsista ei tarkoita että kaikki voivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi ei tee ketään kaksikieliseksi tai kolmikieliseksi. Monikielisyys opitaan asumalla ulkomailla tai vanhempien kautta. Tämäkään ei perustele pakkoruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsesi ovat onnistuneet välttämään pakkoruotsin ulkomailla.
Se onkin ongelma että pakkoruotsia ei voi jättää pois kuten ulkomailla koulunsa käyneet voivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla myös jotain sanottavaa. Kieli on pelkkä työkalu ja niiden rinnalle pitää opiskella jotain että on jotain sanottavaa.
"Kaikki oppi on hyvästä!" (koskee vain ja ainoastaan pakkoruotsia).