Miksi äitipuolet on yleensä paljon pahempia kuin isäpuolet?
Kuinka usein äitipuolet syrjii miehen lapsia, olisi kiva saada tilastotietoa. Isät yleenä osaavat olla tasapuolisempia.
Munkin mies ostaa lapselleni joululahjat, hakee poliisiasemalta, käy psykiatrisella osastolla vierailulla ja istuu palavareissa, maksaa lomamatkat, suunnittelee arjen sen mukaan että lasten kanssa kaikki mukavimmat jutut tehdään niin että lapseni on paikalla. Uskon että enemmistö miehistä toimisi näin. Mutta naiset.. veikkaan että suurin osa sanoutuisi irti näin vaikean ei biologisen lapsen kasvattamisesta. Mun mieheni ei, mitä enemmän lapseni törttöilee, sitä enemmän hän on tukena.
Kommentit (14)
Miehesi kuulostaa ihanalta! Oikea aarre.
Olet oikeassa. Useimmat äitipuolet eivät jaksa edes tavallsia, pieniä lapsia. Sellaisia, joiden ongelmana on pukeeko saappaat vai uggit kouluun.
Ne pahat isäpuolet onkin sitten oikeinpahoja. Hyväksikäytöt jne.
Monesti huonot isäpuolet on lähinnä välinpitämättömiä, äitipuolet taas suorastaan inhottavia. Ja onhan siinä se, että äitipuolilta odotetaan enemmän.
Tiedän kyllä tosi hyviä äitipuoliakin!
Minun kokemukseni ja näkemäni mukaan yksi asia selittää aika pitkälle tätä ilmiötä (on varmaan muitakin tekijöitä). Tyypillisesti äiti ei hyväksy pitkäaikaiseksi kumppanikseen sellaista miestä, joka ei suojele äidin biologisia lapsia. Mies helpommin kuin nainen sellaisen kumppanin, joka tyydyttää hänen tarpeensa, mutta ei välttämättä naisen ei-biologisen lapsen tarpeita.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:38"]Minun kokemukseni ja näkemäni mukaan yksi asia selittää aika pitkälle tätä ilmiötä (on varmaan muitakin tekijöitä). Tyypillisesti äiti ei hyväksy pitkäaikaiseksi kumppanikseen sellaista miestä, joka ei suojele äidin biologisia lapsia. Mies helpommin kuin nainen sellaisen kumppanin, joka tyydyttää hänen tarpeensa, mutta ei välttämättä naisen ei-biologisen lapsen tarpeita.
[/quote]
8 jatkaa. En kuitenkaan ajattele että äitipuolet yleensä olisivat pahoja.
Ja lisätään vielä että yhteinen lapsemme on ihan enkeli. Ei hölmöile koskaan. Velipuoli on päiväkodista lähtien ollut jatkuvasti ongelmissa, isäpuoli ei ole silti koskaan suosinut sitä kilttiä, tunnollista, huolellista ja reipasta biologista lastaan lapsipuolensa yli. Itse välillä mietin pystyisinkö vastaavaan.
ap
Sitä on joku selittänyt biologialla. Mieshän ei koskaan voi olla satavarma, onko lapsi hänen. Siksi hän on jo biologisesti suvaitsevaisempi kaikkia lapsia kohtaan.
Nainen taas tietää taatusti, kuka on oma ja kuka ei.
itse juuri mietin yksi päivä, että miksi puhutaan juuri pahasta äitipuolesta, muttei pahasta isäpuolesta. onko miehet vaan suvaitsevaisempia toisten lapsille. olisi kyllä kiva tietää ihan oikeasti, että mistä johtuu.
t: itse "äitipuoli"
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:46"]
Sitä on joku selittänyt biologialla. Mieshän ei koskaan voi olla satavarma, onko lapsi hänen. Siksi hän on jo biologisesti suvaitsevaisempi kaikkia lapsia kohtaan.
Nainen taas tietää taatusti, kuka on oma ja kuka ei.
[/quote]
jaa, juuri sainkin vastauksen. :D
t:12
Koska aina viime aikoihin asti (ja monesti yhä edelleen) miehet eivät ole juurikaan osallistuneet lasten hoitoon. Perheen äiti se on, joka on viettänyt enemmän aikaa lasten kanssa. Helpompaa olla "kiva isäpuoli" viikonloppuisin tai muina erikoishetkinä, kun ei ole tarvinnut oikeasti kasvattaa lasta arjessa.
Oiskohan vähän mutulla heitetty väite? Onko jossain jotain tilastotietoa asiasta? Kuulostaa minusta enemmän satuihin ja lööppeihin perustuvalta väitteeltä. ehkäpä ne kunnolliset äitipuolet eivät pidä itsestään meteliä ja luullaan että heitä on tällöin vähemmän? Mekään emme ole uusperhettämme mainostaneet ja moni on luullutkin minua miehen lapsen äidiksi.
t.lähi-äitipuoli
Harhakuvitelmaa, joka iskostetaan mieliin jo lasten saduissa. (paha-äitipuoli -dilemma)