Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tieto irtisanomisesta ennen vai jälkeen joulun?

Vierailija
02.12.2014 |

Olen luopumassa yritystoiminnastani ja minun on irtisanottava työntekijäni (3 kpl). Olisiko parempi ilmoittaa asiasta ennen vai vasta joulun jälkeen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen joulua jotta osaavat suhteuttaa rahan käytön.

Joulun jälkeen ettei mene pyhät pilalle.

Noista voi valita, vastaanottajana ottaisin ekan.

Vierailija
2/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ennen, niin elävät säästeliäämmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ennen, että ehtii ennakoida taloutta paremmin. 

Vierailija
4/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko heidän kulutustottumuksensa? Onko heillä puskuria omasta takaa? Pystytkö antaa pienen sopeutumiskorvauksen? Jos mahdollista niin ilmoita tammikuussa. Varoita vaikeista ajoista ja anna vaikka tavallista paremmat joululahjat. Ilmeesi antaa ajattelemisen aihetta. 

Vierailija
5/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisenä työpäivänä ennen joululomaa, niin ovat ehtineet jo törsäämään joululahjoihin/ruokiin.. Niin meillä tehtiin

Vierailija
6/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun mahdollista. Ainakin haluaisin tietää.

Vierailija
7/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:22"]

Tunnetko heidän kulutustottumuksensa? Onko heillä puskuria omasta takaa? Pystytkö antaa pienen sopeutumiskorvauksen? Jos mahdollista niin ilmoita tammikuussa. Varoita vaikeista ajoista ja anna vaikka tavallista paremmat joululahjat. Ilmeesi antaa ajattelemisen aihetta. 

[/quote]

En tunne heidän kulutustottumuksiaan sen enempää. Perheellisiä asuntovelallisia kuten itsekin olen. Puskurista en tiedä. En pysty antamaan sopeutumiskorvausta, itselleni en ole pystynyt maksamaan palkkaa enää puoleen vuoteen ja nyt alkaa olla tiukilla, että pystyn maksamaan työntekijöille joulukuun ja tammikuun palkat. Kuukauden irtisanomisaika kaikilla. 

Vierailija
8/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee tieto joulun jälkeen.

Tilanne on se, että isot yt:t päättyvät ennen joulua, mutta irtisanomiset ja lomautukset ilmoitetaan vasta tammikuussa. Itse tykkään että tämän ansiosta saan viettää joulua rauhassa enkä joudu juhlapyhiä viettämään mahdollista irtisanomisuutista surren. Suurin osa työkavereista on kanssani samoilla linjoilla, mutta muutama haluaisi kuulla päätökset jo ennen joulua.

Tietysti, jos ne päätökset tehtäisiin ja kerrottaisiin jo ennen joulua, niin työpaikkansa pitävät henkilöt voisivat huokaista helpotuksesta. Niille irtisanottaville vaan tulisi ihan tuhannen ahdistava joulu ja uusivuosi. Pyhien aikaan olisi myös vaikeampi löytää terapia-apua mikäli sellaista tarvitsee.

Vierailija
9/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele nyt järkevästi ja aloita irtisanomiset heti eikä lähempänä joulua. Säästät, varsinkin kun et ole kyennyt maksamaan palkkaa itsellesi noin pitkään aikaan. Hyväntahdoneleenä voisit antaa joululahjaksi lahjakortit, niin saisivat valita itse mitä ostaisivat, vaikka ruokaakin...

5. (säästeliäs, ei peeaa)

Vierailija
10/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:28"]

Meillä tulee tieto joulun jälkeen.

Tilanne on se, että isot yt:t päättyvät ennen joulua, mutta irtisanomiset ja lomautukset ilmoitetaan vasta tammikuussa. Itse tykkään että tämän ansiosta saan viettää joulua rauhassa enkä joudu juhlapyhiä viettämään mahdollista irtisanomisuutista surren. Suurin osa työkavereista on kanssani samoilla linjoilla, mutta muutama haluaisi kuulla päätökset jo ennen joulua.

Tietysti, jos ne päätökset tehtäisiin ja kerrottaisiin jo ennen joulua, niin työpaikkansa pitävät henkilöt voisivat huokaista helpotuksesta. Niille irtisanottaville vaan tulisi ihan tuhannen ahdistava joulu ja uusivuosi. Pyhien aikaan olisi myös vaikeampi löytää terapia-apua mikäli sellaista tarvitsee.

[/quote]

Minäkin mietin, että ei ole kiva "joululahja" kertoa ennen joulua. Mutta toisaalta tuo varautuminen paremmin, ettei törsää jouluun. Huoh, ei tämä helppoa ole.

Vierailija
11/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:27"]

[/quote]

En tunne heidän kulutustottumuksiaan sen enempää. Perheellisiä asuntovelallisia kuten itsekin olen. Puskurista en tiedä. En pysty antamaan sopeutumiskorvausta, itselleni en ole pystynyt maksamaan palkkaa enää puoleen vuoteen ja nyt alkaa olla tiukilla, että pystyn maksamaan työntekijöille joulukuun ja tammikuun palkat. Kuukauden irtisanomisaika kaikilla. 

[/quote]

Kai olet kertonut työntekijöille firman taloudellisesta tilanteesta avoimesti. Jos et, niin kerro ihmeessä ennen joulua.

Vierailija
12/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin enemmän loukkaantunut siitä, jos työnantaja tietäisi tilanteen varmuudella muttei kertoisi asiaa minulle niinkuin se on vaan panttaisi jollain (teko)syyllä.

Vierailija
13/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HETI! Kun asiat pitkittyy niin ne myös sitkistyy. Ei kai mahdollinen työttömyys kenellekään yllätys ole, jotan siihen ollaan kyllä varauduttu. Niin ja kai heillä irtisanomisaikansa on, että joulusta selviää.

Vierailija
14/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet heille velkaa rehellisyyden ja sinun on kerrottava heti. Oletko keskustellut heidän kanssaan ongelmistasi, jos heistä joku olisi valmis lähtemään osaaksi tai ostamaan koko yritysken.

Vierailija
15/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:27"]

[/quote]

[/quote]

Kai olet kertonut työntekijöille firman taloudellisesta tilanteesta avoimesti. Jos et, niin kerro ihmeessä ennen joulua.

[/quote]

Olen kertonut ja näkyyhän se myös, että ei pahemmin käy asiakkaita. Mutta ehkä on kuitenkin reiluinta kertoa lopetuspäätöskin jo heti huomenna. 

Vierailija
16/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää sanoisin nyt työntekijöille et talous on huono. Että en oo pystynyt maksaan itelle palkkaa. Et tämä kuukausi näyttää miten firman käy. Ja sit joulukuun vika päivinä toteaisin heille että tammikuu on teidän vika työkuukausi. Pehmeä lasku parempi.

Vierailija
17/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerrot nyt, lusmuilevat koko loppukuun. Siksi parasta kertoa juuri ennen joulua, siinä on pitkät pyhät aikaa olla pois töistä. Et ole yrittäjänä heille mitään lahjakortteja velkaa etkä tilivelvollinen yritystoiminnasta.

Vierailija
18/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro heti. Eihän tuollaisia uutisia HALUA kertoa työntekijöilleen, mutta parempi että kuulevat sinulta.

Oletko pohtinut, onko lomautukset mahdollisia? Olet oikeasti lopettamassa yritystoimintaa, kokonaan?

Vierailija
19/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:44"]

jos kerrot nyt, lusmuilevat koko loppukuun. Siksi parasta kertoa juuri ennen joulua, siinä on pitkät pyhät aikaa olla pois töistä. Et ole yrittäjänä heille mitään lahjakortteja velkaa etkä tilivelvollinen yritystoiminnasta.

[/quote]

Meille, eli noin 15:lle työntekijälle kerrottiin, että huonosti menee, osan on lähdettävä. Tämä ei sinällään tullut yllätyksenä, tarvittavat kuusi lähtijää ilmoittautuivat saman päivän aikana itse, jokainen oli saanut uuden työpaikan (koska olivat osanneet niitä hakea)

Muutama ilmoittautui osa-aikaiseksi.

Tämän jälkeen jäljelle jääneet työntekijät löysivät sisältään sen talkoohengen, jokainen sitoutui siihen että haluaa pelastaa työpaikkansa. Olin yksi heistä; ja töitä tehtiin nurkumatta.

(Lopputulos: ei riittänyt, ei, mutta kunnialla kaaduttiin, kaikki yhdessä, ei me yrittäjää jätetty yksin - ja yrittäjä tietää yrittämisestä vasta kun on konkurssin tehnyt)

Vierailija
20/22 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan ole velkaa lahjakortteja. Jos joku on niin työntekijät sinulle. He ovat saaneet palkkansa sinn ansiostasi itse et ole saanut mitään. Tosin voit olla varma ettet saa työntekijöiltä muuta kuin paskaa niskaan. Vaikka työn menetät itsekkin.