Sinun arkesi on jonkun lapsuus.
Siinäpä hyvä mietelause.
Kommentit (102)
Ettekö oikeesti tajua tota!!??
Jos sinun arkesi on päihteiden käyttöä niin lapsen lapsuus menee päihteiden varjostamana.
Jne
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:05"]
Mitäs jos ei ole lapsia?
Miten toi pitäisi ymmärtää? :D
[/quote]Meidän kaikkien asenteet ja teot heijastuvat yhteiskunnassamme asuviin lapsiin. Onko täällä ihan tyhmää porukkaa?
[/quote]
Yhteiskunassa on minä-minä-asenne. Ei nähdä omaa napaa kauemmas.
Joo mutta siinä kun meidän päivät vilahtaa ohi kuin huomaamatta ja ehkä annamme itsellemme luvan toistuviin riman alituksiin joissain asioissa, lapsemme elävät joka hetken intensiivisesti ka kehittyvät siinä ilmastossa mikä heitä ympäröi. Joku asia ei saata tänä päivänä tuntua kummoiselta, mutta kun myöhemmin katsot elettyä elämää taakse päin, saatat huomata, että lastasi ajatellen asia olikin mittava. Vuoden "ohimenevä" perhehelvettikin on neljävuotiaan elämästä neljäsosa. Se ehtii vaikuttaa jo moneen asiaan.
Mun mielestä toi lause on huono. Kyllä lapsellakin on arki ja juhla erikseen. Ja toiseksi toi lause on syyllistävä. Onko se sitten huono asia jos perheessä eletään arkea?
Tää juliste on meidän kodinhoitohuoneessa, tyhmille tiedoksi, että se arki on se mitä lapsuudesta pääosin muistetaan, juhlat on niitä huippu hetkiä ja pahat päivät niitä montun pohjia. Mutta jos aikuisena miettii, että oliko mulla hyvä lapsuus, niin kyllä se mielipide pohjautuu siihen arkeen, ei yhteen Kanarian reissuun tai jouluaattoon.
Ei se siinä arkea ja juhlaa kritisoi eikä erottele.
Olen itse ajatellut sen esim. niin, että vaikka kamppailen oman sairauteni kanssa, sen ei tarvitse olla niin näkyvä arjessa, että se piirtyy lapsilleni koko lapsuuden kuvaksi. Pyrin tarjoamaan heille juurikin suht tasaisen arjen iltaruokineen, läksyntekoineen, harrastuksineen jne. Jos en sairaudeltani "voisi" vaikkapa auttaa lasta läksyissä ja kokeisiin harjoitteluissa koskaan, kuka sen tekisi?
Ja ilman sairauksia jos vaikka nahistelisin joka toinen päivä miehen kanssa tai juoksisin kaiket illat järjestötoiminnassa, itselleni se olisi ehkä "no big deal", mutta lapsi eläisi nahistelevan ilmapiirin lapsuuden tai lapsuuden, jossa äiti oli suht näkymätön taustahahmo perheen arjessa.
Hyvä mietelause ja olen töissä tästä puhunut myös.
Työskentelen päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:51"]
Ettekö oikeesti tajua tota!!?? Jos sinun arkesi on päihteiden käyttöä niin lapsen lapsuus menee päihteiden varjostamana. Jne
[/quote]
Tuossa hämää "jonkun" lapsuus. Koska tuon voi tulkita, että se joku voi olla muukin kuin oma lapsi. Joku ihan vieras lapsi.
Ihan vitun typerä, tekotaiteellinen ja tahallisen vaikeaksi muotoiltu lausahdus. T. toimittaja ja kielitieteilijä
Jonku nmielestä mulla on ollut osin rankka lapsuus ja muistan itsekin ne rankimmat hetket kyllä. Silti päällimmäisenä muistelen lapsuutta hyvällä, kotona oli kuitenkin pääosin hyvä olla, muistelen mummoloissa vietettyjä kesiä ja jouluja ja ihan sitä arkeakin.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:02"]
Minun arkeni ei onneksi ole kenenkään lapsuus.
[/quote]
Ei minunkaan. Sukulaislapsia näkee joskus juhlissa, mutta arkeeni ei lapset kuulu.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:10"]
Ei aukene. Olen lapseton ja ostan vain suomalaista ja/tai eettisesti tuotettua.
[/quote]
Etkö tajua vaikkapa kissanruokamainoksiakaan, koska ne eivät koske sinua? Olet ihan että "täh mitä tapahtui siinä oli kissa ja yhtäkkiä ruokaa wtf ei mulla ole kissaa"
[/quote]
tajuan, tajuan, mutta juliste ei ole millään tavalla koskettava tai liikuttava koska a) minulla ei ole lapsia, b) jos minulla olisi lapsia, tuo olisi itsestäänselvyys. Kuulut kaiketi kategoriaan "ärsyttävät ihmiset, jotka postaavat imeliä aforismeja, tyyliin 'huomenna on uusi päivä' facebookissa"
Siis mitä tuo nyt loppujen lopuksi oikein tarkoittaa, voisko joku vääntää rautalangasta?Arkeahan useimmissa lapsiperheissä minun tietääkseni eletään, eikä mitään jatkuvaa juhlahumua. En ymmärrä miksi arkea noin ylipäänsä tulisi dissata.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:15"]
Siis mitä tuo nyt loppujen lopuksi oikein tarkoittaa, voisko joku vääntää rautalangasta?Arkeahan useimmissa lapsiperheissä minun tietääkseni eletään, eikä mitään jatkuvaa juhlahumua. En ymmärrä miksi arkea noin ylipäänsä tulisi dissata.
[/quote]
Av-tyyliin sanottu; herätys, älä ole niin vttumainen. Lapset joutuvat kärsimään jos vanhempi on täys paska.
Ja tottakai joku heti olettaa, että tuo tarkoittaa sitä, että kaikki vanhemmat ovat ympäripäissään kellon ympäri. Väliin rasittaa nää yksoikoiset yleistykset. Se että vanhemmat käyvät töissä ei ole lapselle paha asia, vaan juurikin sitä normaalia hyvää arkea.