Polvi kipeä sisäsyrjästä, kun painaa. Mikä voi olla syynä?
Sama polvi on myös vaivannut juoksiessa joitakin vuosia aiemmin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
nivelrikkoa.
kuormittuu epätasaisesti.
Mikä tähän auttaa? En ole ylipainoinen. T.ap
Vierailija kirjoitti:
Askelluksen korjaus auttoi minulla välittömästi tuohon vaivaan .
Kiitos vastauksesta. Kävitkö jalkaterapeutilla? T. ap
Paineleppaa siitä jatkoksi ihan reittä ylöspäin niin tunnet sen jänteen olevan tulehtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nivelrikkoa.
kuormittuu epätasaisesti.
Mikä tähän auttaa? En ole ylipainoinen. T.ap
lääkäri,
fysioterapeutti.
lihasten vahvistaminen.
kengät.
tukipohjalliset.
Vierailija kirjoitti:
Paineleppaa siitä jatkoksi ihan reittä ylöspäin niin tunnet sen jänteen olevan tulehtunut.
Kiitos, koitin tuota ja kun tarpeeksi ylös painelee niin alkaa tuntua hyvältä. 😊
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Askelluksen korjaus auttoi minulla välittömästi tuohon vaivaan .
Kiitos vastauksesta. Kävitkö jalkaterapeutilla? T. ap
sellainen fysioterapeutti joka perehtynyt jalkoihin ja tukipohjallisiin.
t.eri
Nivelrikkoa eli polvinivelen kulumaa minäkin veikkaisin. Odotas vain, kohta se oireilee toisessa polvessa.
Itse sain akuutin tulehdusvaiheen jälkeen polvet lähes oireettomiksi jumpalla ja ruokavaliolla. Juoksua en kyllä enää harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, koitin tuota ja kun tarpeeksi ylös painelee niin alkaa tuntua hyvältä. 😊
ap
tennispallolla ja/tai rulalla lihasten käsittelyä voi tehdä kotona, mutta fyssa antaa ohjeet jos et itse osaa.
Varmista nyt ihan ensin, että onko kyseessä ns. hanhenjalka. Se on hassusta nimestään huolimatta erittäin yleinen vaiva ja periaatteessa samanlainen, kuin tenniskyynärpää kädessä.
Polven sisäsyrjällä on pienehkö alue, jossa ovat pohjelihasten, takareisien, sisäreisien, etureisien ja jopa pakaran lihasten kiinnityspiste. Kireät lihakset ja lihaskalvot aiheuttavat vetoa tuohon kohtaan ja varsin voimakasta kipua. (vrt. tenniskyynärpää, jolloin akuuttivaiheessa avaimen kääntäminen lukossa, hillopurkin avaaminen tai auton tankkaus yhdellä kädellä ei onnistu kivun takia. Ei pysty puristamaan tai vääntämään kädellä mitään).
Pohkeiden ja sisäreisien sekä takareisien venyttely kertoo nopeasti, onko tästä kyse. Parin minuutin venyttelyn jälkeen jos kipu on poissa, asia on selvä. Kipu palaa toki aika pian, mutta venyttelemällä joka päivä pari kertaa pääset vaivasta kuukaudessa.
KVG: hanhenjalka
Voisko johtua siitä että olet istunut liikaa viime aikoina? Jaloille pitää antaa liikuntaa vähintään kolme kertaa päivässä minimi puoli tuntia kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisko johtua siitä että olet istunut liikaa viime aikoina? Jaloille pitää antaa liikuntaa vähintään kolme kertaa päivässä minimi puoli tuntia kerrallaan.
Liikun kyllä kohtuullisen paljon. Aiemmin tosiaan vaivasi enemmänkin kun juoksin säännöllisesti. Oikeastaan sen takia lopetin juoksun harrastamisen tai harrastan sitä enää ihan satunnaisesti ja lyhyitä lenkkejä vaan (aiemmin juoksin 10km lenkkejä). Nyt olen käynyt muutaman kerran tanssitunnilla jossa varmaan sitten tullut hyppyjä enemmän ja taas huomaan että vaivaa enemmän... Olen 35v, en tiedä voiko tässä iässä olla jo ihan rapistuneet kaikki paikat. T. ap
Kirveleekö myös kainaloita?