Rauhanturvaajat - viinaa ja prostituoituja re Ylen juttu? Kokemuksia?
Onko kenenkään puoliso tai oletko itse ollut rauhanturvaajana?
Mitä mieltä Ylen MOT artikkelista
" Viinalla läträämistä, bordellikäyntejä ja Afganistanissa hukattu rynnäkkökivääri – rauhanturvaamisen synkät puolet jäävät piiloon"
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun huomion kiinnitti se, että puolen vuoden keikalla on ympäri vuorokauden oltava työvalmiudessa. Toisin sanoen vapaa-aikaa ei ole ollenkaan, on vain töitä ja muulloin päivystetään. Miten tuo voi työturvallisuuden näkökulmasta olla mahdollista? Kokeillaanpa samaa vaikka hoitajien kohdalla nyt. Työvuorojen ulkopuolellakin oltava jatkuvassa työvalmiudessa ja työkunnossa. Millainen meteli siitä syntyisikään, kun nytkin valitetaan stressiä ja kiirettä?
Kun ollaan kriisialueella, tilanne on tuo. Olen ollut myös hoitajan töissä kriisialueilla, siellä tilanne on sama., valmiudessa ollaan koko ajan. Jos tuota ei kestä, niin sitten ei kannata lähteä. Sama se on ammattisotilailla Suomessa tietyissä hommissa. Erona on se, että noissa hoitajan hommissa ei viinaa saanut käyttää ollenkaan eikä huolissamme käydä. Majoitustilatkaan eivät olleet niin hienot, kuin näillä sotilsilla- ihan teltassa piti yöpyä. Ja päivät oli pitkiä, ja vaikka olit tehnyt 15 h vuoron, ja olit nukkumassa, niin hommiin piti lähteä, jos tarve tuli.
Että turha on tällä perustella oikeutta viinan juontiin ja h u o ri ssa käyntiin.
Eihän sitä kukaan tuolla perustellutkaan. Lähinnä vain ihmeteltiin vapaa-ajan ja palautumisen olemattomuutta. Kriisi on kriisi, mutta ihmiset niissä on ihan samoja kuin muutenkin. Että onko kotimaassa voimassa olevat työturva ja ylityömääräykset ihan pumpuliosastoa vai kriisialueella toiminta ihmisyyden vastaista?
Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä, että vaimo, joka sinne aviomiehensä päästää, on aika onneton tapaus.