Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei selvitetä syitä lapsikadolle?

Wau-wa
07.10.2021 |

Kovasti on taas uutisoitu, että pienen koronanousun jälkeen syntyvyys Suomessa on kääntymässä laskuun. Ihmetellään syytä, mutta miksei asiaa selvitetä. Olisi aika helppoa lähettää vaikka kaikille 25-45 - vuotiaille suomalaisille sähköinen kysely, jossa olisi oleellisiin kysymyksiin vastausvaihtoehtoja, ehkä myös avoin vastausvaihtoehto sekä tietysti kysymyksiä taustamuuttujista (esim. koulutus- ja tulotaso, terveydentila jne). Avoimia vastauksia lukuun ottamatta vastaukset menisivät suoraan digitaalisiin tiedostoihin, josta tilastotieteilijät ja sosiologit saisivat ne napin painalluksella ulos käppyröinä. Sitten yleistä ja poliittista keskustelua ja toimenpiteitä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielestäni kaikissa vastaavissa (THL:n esim) tekemissä kyselyissä on ongelmana, että sitä että ei halua lapsia ei ymmärretä itsenäisenä vastauksena ja syynä. Se pakonomaisesti kytketään seuraukseksi tulkinnoissa. Seuraus voi olla että minulla on enemmän vapaa-aikaa esim. Mutta syy se ei ole.

Se että sinä et halua muuttaa Etelänavalle ei varmaan johdu siitä että siellä on kylmä. Vaan siitä, että se ei tulisi pieneen mieleesikään ilman että sitä kyseltäisiin. Miksi miksi miksi. No siellä ei ole ketään ja on kylmää ja ja ja. ”No et voi tietää ennen kuin kokeilet ja hanki takki ja tuo ystäviä” ”No en halu tuhlata mukavaa elämääni noi” ”Oletpa itsekäs!!”

Yhtäkkiä käyt absurdia keskustelua muiden tunteiden pohjalta, kun sinun kohdallasi kyse on vaan ja ainoastaan siitä, että ei tulisi mieleenkään.

Vierailija
22/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja kavereilla voi olla yhteensä jopa 5 osa-aikaisia ja nollatuntisoppareita + kevytyrittäjyyksiä päälle. Silti saadaan soviteltua päivärahaa+ asumistuki.

Eli ihminen on työtön ja silti töissä.

Tässä on alat josta ei saa vakituista eikä täyttä päivää. Hoito-ala (mahdoton saada vakkaria), kaupan-ala.. eli kaikki naisvaltaiset alat.

Miksi oppositio haluu rääkkätä ihmisiä poistamalla tuet? Kun palkoilla ei pärjää.

Tämä ihmisviha on Suomessa suuri tekee pahaa kun oikestolaiset haukkuvat kokoajan tavallisia ahkeria ihmisiä. Olemme vasta 30 vuotiaita ja täysin puhki kuluneita työelämän takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei syynä ole edes tuo isovanhempien kiinnostumattomuus. Tiedän että olisivat aivan onnessaan ja osallistuisivat pyytämättäkin. Mutta kun en itse halua hoitaa lasta ,enkä olla sellaisesta vastuussa. En ikinä ole halunnut olla vastuussa kuin omista toimistani, eikä sitä millään kepeillä eikä porkkanoilla muuksi muuteta.

Vierailija
24/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietyihin yhteiskunnan ongelmiin ihan tarkkaan tiedetään vastaukset, mutta niitä ei saa sanoa ääneen julkisesti, eikä siten haluta tehdä julkista tutkimusta, josta tiedetään jo etukäteen saatavan väärä vastaus.

Työvoimapula on erinomainen esimerkki tästä. Jokainen tietää, että meillä on satoja tuhansia työttömiä, jotka tulisivat töihin, jos olisi asiallinen työ ja palkka. Vapaat paikat on nollatuntisoppareita huonolla palkalla, joissa työnantaja tarjoaa alle lomaoikeuden tunteja, ettei tarvisi maksaa kallista loma-ajan palkkaa ja lomaltapaluurahaa.

Työvoimapulaa on aloilla, joihin vaaditaan koulutusta. Tarjolla olisi vakityöpaikkoja täysillä työtuneilla ja ihan kunnollisilla palkoilla. Miksi tämä ei uppoa jakeluun?

Laitatko linkkiä tuollaiseen työpaikkailmoitukseen? Siis sellaiseen, joka ollut jo kauan täyttämättä, eli työvoimapulaa?

Vierailija
25/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei ole sosiaalista tai muutakaan pakkoa tehdä kolmea lasta, ostaa farmari-volvoa, kultaistanoutajaa ja omakotitaloa. On ihan fine tehdä 0-2 lasta ja elää kerrostalossa keskellä kaupunkia.

Meillä on yksi kouluikäinen lapsi. Ei koskaan tullut sellaista fiilistä, että oltaisiin haluttu lisää. Näin on hyvä. Ja rehellisesti mitkään yhteiskunnan toimet ei sitä muuttaisi. En ottaisi hevosta tai muuta paljon hoitoa vaativaa eläintä vain siksi, että yhteiskunta kannustaisi siihen. Koska ei nyt vaan kiinnosta.

Vierailija
26/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietyihin yhteiskunnan ongelmiin ihan tarkkaan tiedetään vastaukset, mutta niitä ei saa sanoa ääneen julkisesti, eikä siten haluta tehdä julkista tutkimusta, josta tiedetään jo etukäteen saatavan väärä vastaus.

Työvoimapula on erinomainen esimerkki tästä. Jokainen tietää, että meillä on satoja tuhansia työttömiä, jotka tulisivat töihin, jos olisi asiallinen työ ja palkka. Vapaat paikat on nollatuntisoppareita huonolla palkalla, joissa työnantaja tarjoaa alle lomaoikeuden tunteja, ettei tarvisi maksaa kallista loma-ajan palkkaa ja lomaltapaluurahaa.

Työvoimapulaa on aloilla, joihin vaaditaan koulutusta. Tarjolla olisi vakityöpaikkoja täysillä työtuneilla ja ihan kunnollisilla palkoilla. Miksi tämä ei uppoa jakeluun?

Laitatko linkkiä tuollaiseen työpaikkailmoitukseen? Siis sellaiseen, joka ollut jo kauan täyttämättä, eli työvoimapulaa?

Ei hyvää päivää. Ihan voit katsella mistä tahansa lääkäreiden, sosiaalityöntekijöiden, kuulontutkijoiden, psykologien jne työpaikkailmoituksia. Vapaita paikkoja on mistä valita ja yleensä haut tuottavat tasan 0 hakemusta. 

Vierailija
27/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30v nainen. Haluaisin ehkä lapsen mutta;

a) mieheni ei halua lapsia

b) minulla on pahoja  mielenterveysongelmia, ei olisi reilua altistaa lasta näille

c) olen tällä hetkellä työtön, eli ei tosiaan varaa lapseen

Vierailija
28/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 30 töissäkäyvä nainen. Uupumus on tuhonnut terveyteni, johtuen työelämästä. Ei tapaa ihmisiä, yksinäisyys vaivaa. Elämä on kamalan tyhjä.

Kukaan mies ei halu sitoutua.

Vierailija
29/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia ei kukaan halua kuulla, kun ne eivät sovi agendaan.

Vierailija
30/30 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valmistuin juuri laman aikaan. Siitä alkoi vuosien työttömyys- ja pätkätyökierre. Opiskelin samalla toista tutkintoa kun kerran aikaa oli. Vanhempani olivat iskostaneet päähäni, että perhettä ei kannata perustaa ennen kuin taloudellinen tilanteeni on varma. 

Sainkin vakkaripaikan työelämässä 35-vuotiaana. No, sitten ei ollutkaan luotettavaa kumppania. Kun vihdoin löysin luotettavan, kiltin kumppanin, hän ei halunnutkaan lapsia "vielä". Tyhmyyksissäni odotin muutaman vuoden ja sitten erottiin. 

Tuossa lyhykäisyydessään tarinani siitä, miksi olen lapseton. Pidän lapsista ja oisin halunnut perheen. Asuntolainaakin sain vasta nelikymppisenä ekan kerran.

Nyt olen sitten 51-vuotiaan miehen kanssa jolla on kaksi lasta ja hän on lähivanhempi. Lastensa äidillä on lapsia usealle miehelle ja kuulemma ei ole ollut eläissään päivääkään töissä vaan on aina ollut äitiyslomalla, hoitovapaalla tai kotirouvana. Eli olisihan sen lapsiasian voinut niinkin joskus hoitaa, mutta luulin tekeväni oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi