Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei selvitetä syitä lapsikadolle?

Wau-wa
07.10.2021 |

Kovasti on taas uutisoitu, että pienen koronanousun jälkeen syntyvyys Suomessa on kääntymässä laskuun. Ihmetellään syytä, mutta miksei asiaa selvitetä. Olisi aika helppoa lähettää vaikka kaikille 25-45 - vuotiaille suomalaisille sähköinen kysely, jossa olisi oleellisiin kysymyksiin vastausvaihtoehtoja, ehkä myös avoin vastausvaihtoehto sekä tietysti kysymyksiä taustamuuttujista (esim. koulutus- ja tulotaso, terveydentila jne). Avoimia vastauksia lukuun ottamatta vastaukset menisivät suoraan digitaalisiin tiedostoihin, josta tilastotieteilijät ja sosiologit saisivat ne napin painalluksella ulos käppyröinä. Sitten yleistä ja poliittista keskustelua ja toimenpiteitä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyihin yhteiskunnan ongelmiin ihan tarkkaan tiedetään vastaukset, mutta niitä ei saa sanoa ääneen julkisesti, eikä siten haluta tehdä julkista tutkimusta, josta tiedetään jo etukäteen saatavan väärä vastaus.

Työvoimapula on erinomainen esimerkki tästä. Jokainen tietää, että meillä on satoja tuhansia työttömiä, jotka tulisivat töihin, jos olisi asiallinen työ ja palkka. Vapaat paikat on nollatuntisoppareita huonolla palkalla, joissa työnantaja tarjoaa alle lomaoikeuden tunteja, ettei tarvisi maksaa kallista loma-ajan palkkaa ja lomaltapaluurahaa.

Vierailija
2/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietää sen moninaisen kirjon syitä, mutta niiden korjaaminen on niin iso ja erittäin vaikea homma, ettei ole mitään järkeä tehdä niitä. Resurssit muuhun käyttöön.

Helpoin ja eettisesti väärin tapa saada syntyvyys nousuun, olisi vaikka muuttaa 3. asteen koulutus maksulliseksi ja ylipäätään vähentää sosiaalipalveluja ja sitä kautta lisätä turvattomuutta ja huonovointisuutta. Köyhissä ja vähiten opiskelluissa maissa syntyy paljon lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu synnyttää tänne pilaantuvalle pallolle tulevia orjia vain tekemään työtä ökyeläkkeiden maksamista varten.

Vierailija
4/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua suorastaan oksettaa taas tämä viimepäivien uutisointi siitä, kuinka eläkejärjestelmä romahtaa meidän lapsettomien vuoksi. Lähes seuraavana on uutinen siitä, kuinka yhteen työpaikkaan saapuu satoja hakemuksia ja moititaan työttömät miltei ihmisarvottomiksi luusereiksi. Seuraava uutinen koskee sitä kuinka ahdistuneita nykynuoret ovat ja nuorison mielenterveysongelmat on räjähtämässä käsiin. Sitten on uutinen, kuinka opettajat eivät enää jaksa työssään, kun he eivät saa lapsiin mitään otetta. Mitä ihmettä tässä maassa tapahtuu?? Ollaanko me hyvänen aika täällä tuottamassa uusia pentuja vaan jotain piip eläkejärjestelmää varten?!

Mun mielestä meidän pitäisi keskittää ihan kaikki, siis KAIKKI, voimavarat ja rahat siihen, että nyt samantien saataisiin apu näille pahoinvoiville nuorille, saataisiin heidät kuntoon ja palautettua usko tulevaisuuteen. Saataisiin heille luvattua työpaikat ja samanmoinen mahdollisuus elää ,kuin itsellämme on ollut. Opettajien ja hoitajien arvostus ja auktoriteetti takaisin, työrauha kouluihin, apua oppilaille , jotka sitä tarvitsee. Palkat kohdalleen. Apua kotiin JO OLEMASSA OLEVIEN pienten lasten vanhemmille. Autetaan konkreettisesti, sekä taloudellisesti. Pidetään huolta ettei kenenkään kuorma kasva kohtuuttomaksi.

Itse vaikka en yhtään lasta ole tehnyt, enkä tee, olisin ilomielin maksamassa entistäkin isomman siivun siitä verojen muodossa, että jo nämä syntyneet lapset saadaan pidettyä kyydissä tässä nykyajan oravanpyörässä!! Ja että heillä sen myötä ehkä joskus voisi olla edellytykset olla niitä eläkkeenmaksajia...

Tää nykyajan meno ei todellakaan kannusta tekemään yhtään uutta ihmistä, kun asenne on että heitä tarvitaan vain jonkun hemmetin koneiston tai järjestelmän pyörittäjiksi, mutta kukin joutuu pärjäämään ihan omillaan. Mitään tukea, inhimillisyyttä et saa mihinkään, mutta syyllistämistä sitäkin enemmän.

Oma syy lisääntymättömyyteen on se, että en halua lasta ja jokaisen syntyvän lapsen pitää olla haluttu ja rakastettu. Ei sitä jestas sentään tehdä siksi että joku eläkekoneisto pyörii. Jos minä lapsettomana sen järjestelmän romutan, siitä huolimatta että koko ajan käyn töissä ja pidän omalta osaltani koneen käynnissä, voin ennen eläköitymistäni ottaa lopetuspillerin etten rasita muita, jos toisena vaihtoehtona olisi pakollinen lapsenteko (joka ei sekään takaisin vielä mitään, lapsi voisi pelkästään vain kuormittaa järjestelmää koko elämänsä ajan). Sitä paitsi olen muutoinkin jo varautunut siihen, etten tule eläkettä ikinä saamaan. Siksi säästän jo nyt vähän päälle 30 vuotiaana ja olen hankkinut monenlaista osaamista ja kiinteää omistusta. Tässä vähän ajatuksia asioihin.

Vierailija
5/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on sata keskustelua syistä. Eikö niistä selvinnyt tai eikö niihin voinut jatkaa?

Vierailija
6/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syyt on jo kaikkien tiedossa, vaan halutaanko niille tehdä mitään? Tuskin.

Vierailija
7/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tällaisia kyselyitä on tehty yhteiskuntatiedettähän tuo on. Se on selvää että kaikille ei voi lähettää, tulisi niin paljon vastauksia että ei ole ihmisiä niitä analysoimaan. Yhteiskuntatieteethän on siis juuri niitä mistä halutaan ennestäänkin pinetä rahoitusta leikata.

Ja ratkaisu eläkepulmaan on eläkkeiden laskeminen, kaikille vain välttämätön elämiseen riittävä summa.

Vierailija
8/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: En halua lapsia ja tämä on minun ominaisuuteni. Biologinen kelloni on ollut syntymästäni saakka rikki ja mitään järkisyytä lapsen tekemiseen ei ole tullut (olen jo 50v). En olisi hankkinut lasta, en missään tapauksessa, en vaikka siitä olisi maksettu. En ole koskaan ollut raskaana, koska olen ottanut ehkäisyn erittäin tosissaan. Jos olisin joskus tullut vahinkoraskaaksi, olisin tehnyt abortin. Jos abortti olisi Suomessa kielletty, olisin mennyt muualle tekemään sen tai tehnyt itse vaikka olisin kuollut siihen. Niin vähän haluan omaa lasta.

Vierailija
9/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua suorastaan oksettaa taas tämä viimepäivien uutisointi siitä, kuinka eläkejärjestelmä romahtaa meidän lapsettomien vuoksi. Lähes seuraavana on uutinen siitä, kuinka yhteen työpaikkaan saapuu satoja hakemuksia ja moititaan työttömät miltei ihmisarvottomiksi luusereiksi. Seuraava uutinen koskee sitä kuinka ahdistuneita nykynuoret ovat ja nuorison mielenterveysongelmat on räjähtämässä käsiin. Sitten on uutinen, kuinka opettajat eivät enää jaksa työssään, kun he eivät saa lapsiin mitään otetta. Mitä ihmettä tässä maassa tapahtuu?? Ollaanko me hyvänen aika täällä tuottamassa uusia pentuja vaan jotain piip eläkejärjestelmää varten?!

Mun mielestä meidän pitäisi keskittää ihan kaikki, siis KAIKKI, voimavarat ja rahat siihen, että nyt samantien saataisiin apu näille pahoinvoiville nuorille, saataisiin heidät kuntoon ja palautettua usko tulevaisuuteen. Saataisiin heille luvattua työpaikat ja samanmoinen mahdollisuus elää ,kuin itsellämme on ollut. Opettajien ja hoitajien arvostus ja auktoriteetti takaisin, työrauha kouluihin, apua oppilaille , jotka sitä tarvitsee. Palkat kohdalleen. Apua kotiin JO OLEMASSA OLEVIEN pienten lasten vanhemmille. Autetaan konkreettisesti, sekä taloudellisesti. Pidetään huolta ettei kenenkään kuorma kasva kohtuuttomaksi.

Itse vaikka en yhtään lasta ole tehnyt, enkä tee, olisin ilomielin maksamassa entistäkin isomman siivun siitä verojen muodossa, että jo nämä syntyneet lapset saadaan pidettyä kyydissä tässä nykyajan oravanpyörässä!! Ja että heillä sen myötä ehkä joskus voisi olla edellytykset olla niitä eläkkeenmaksajia...

Tää nykyajan meno ei todellakaan kannusta tekemään yhtään uutta ihmistä, kun asenne on että heitä tarvitaan vain jonkun hemmetin koneiston tai järjestelmän pyörittäjiksi, mutta kukin joutuu pärjäämään ihan omillaan. Mitään tukea, inhimillisyyttä et saa mihinkään, mutta syyllistämistä sitäkin enemmän.

Oma syy lisääntymättömyyteen on se, että en halua lasta ja jokaisen syntyvän lapsen pitää olla haluttu ja rakastettu. Ei sitä jestas sentään tehdä siksi että joku eläkekoneisto pyörii. Jos minä lapsettomana sen järjestelmän romutan, siitä huolimatta että koko ajan käyn töissä ja pidän omalta osaltani koneen käynnissä, voin ennen eläköitymistäni ottaa lopetuspillerin etten rasita muita, jos toisena vaihtoehtona olisi pakollinen lapsenteko (joka ei sekään takaisin vielä mitään, lapsi voisi pelkästään vain kuormittaa järjestelmää koko elämänsä ajan). Sitä paitsi olen muutoinkin jo varautunut siihen, etten tule eläkettä ikinä saamaan. Siksi säästän jo nyt vähän päälle 30 vuotiaana ja olen hankkinut monenlaista osaamista ja kiinteää omistusta. Tässä vähän ajatuksia asioihin.

Juuri tämä tekstisi kertoo hyvin sen syyn miksi lapsia ei enää tehdä. Eli nuorilta on kadonnut täysin kaikki suhteellisuudentaju siitä milloin olosuhteet ovat hyvät ja milloin eivät. Kun ihan oikeista ongelmista (joita tuossa hyvin luottelitkin) uutisoidaan, iso osa ihmisistä ottaa ne sillä tavalla että kaikki on nyt kamalaa ja mikään ei enää toimi tai onnistu. Ikäänkuin vain maailman jossa hymisteltäisiin ja mitään ongelmia ei olisi voisi olla riittävän hyvä jotta niitä lapsia uskaltaisi sinne tehdä.

Voin kertoa näin hieman vanhemman ihmisen perspektiivillä että nykyinen maailma on oikeasti todella hyvä paikka elää. Ennen hyvin monet asiat olivat huonommin ja vaikeammin. Se että ihmiset muistavat entiset ajat helppoina ja hyvinä johtuu lähinnä nostalgiaefektistä ja siitä että monet isotkin ongelmat oli ennen tapana lakaista maton alle ja vaieta niistä. 

Vierailija
10/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä tekstisi kertoo hyvin sen syyn miksi lapsia ei enää tehdä. Eli nuorilta on kadonnut täysin kaikki suhteellisuudentaju siitä milloin olosuhteet ovat hyvät ja milloin eivät. Kun ihan oikeista ongelmista (joita tuossa hyvin luottelitkin) uutisoidaan, iso osa ihmisistä ottaa ne sillä tavalla että kaikki on nyt kamalaa ja mikään ei enää toimi tai onnistu. Ikäänkuin vain maailman jossa hymisteltäisiin ja mitään ongelmia ei olisi voisi olla riittävän hyvä jotta niitä lapsia uskaltaisi sinne tehdä.

Voin kertoa näin hieman vanhemman ihmisen perspektiivillä että nykyinen maailma on oikeasti todella hyvä paikka elää. Ennen hyvin monet asiat olivat huonommin ja vaikeammin. Se että ihmiset muistavat entiset ajat helppoina ja hyvinä johtuu lähinnä nostalgiaefektistä ja siitä että monet isotkin ongelmat oli ennen tapana lakaista maton alle ja vaieta niistä. 

Sinä saat aivan vapaasti olla tuota mieltä. Minun elämäni ei koskaan ole ollut helppoa, enkä ole nähnyt tätä maata erityisen hyvänä paikkana. Yksin täällä on saanut pärjätä ja selviytyä jo pikkulapsesta lähtien ja niin saa pärjätä loppuun saakka. Minusta meidän tulisi pitää paljon parempaa huolta lapsista ja nuorista.

Oma päätökseni jättää lisääntymättä ei tosin liity tuohon mitenkään, vaan yksinkertaisesti siihen mitä jo tuohon ensimmäiseen viestiini kirjoitin: en halua lasta. Teen ihan mitä tahansa muuta tässä maailmassa, kuin istun kotona lapsen kanssa. Siitä kärsisi kaikki osapuolet.

Vierailija
11/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyihin yhteiskunnan ongelmiin ihan tarkkaan tiedetään vastaukset, mutta niitä ei saa sanoa ääneen julkisesti, eikä siten haluta tehdä julkista tutkimusta, josta tiedetään jo etukäteen saatavan väärä vastaus.

Työvoimapula on erinomainen esimerkki tästä. Jokainen tietää, että meillä on satoja tuhansia työttömiä, jotka tulisivat töihin, jos olisi asiallinen työ ja palkka. Vapaat paikat on nollatuntisoppareita huonolla palkalla, joissa työnantaja tarjoaa alle lomaoikeuden tunteja, ettei tarvisi maksaa kallista loma-ajan palkkaa ja lomaltapaluurahaa.

Työvoimapulaa on aloilla, joihin vaaditaan koulutusta. Tarjolla olisi vakityöpaikkoja täysillä työtuneilla ja ihan kunnollisilla palkoilla. Miksi tämä ei uppoa jakeluun?

Vierailija
12/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus: En halua lapsia ja tämä on minun ominaisuuteni. Biologinen kelloni on ollut syntymästäni saakka rikki ja mitään järkisyytä lapsen tekemiseen ei ole tullut (olen jo 50v). En olisi hankkinut lasta, en missään tapauksessa, en vaikka siitä olisi maksettu. En ole koskaan ollut raskaana, koska olen ottanut ehkäisyn erittäin tosissaan. Jos olisin joskus tullut vahinkoraskaaksi, olisin tehnyt abortin. Jos abortti olisi Suomessa kielletty, olisin mennyt muualle tekemään sen tai tehnyt itse vaikka olisin kuollut siihen. Niin vähän haluan omaa lasta.

Tämä voisi olla minun kirjoittama, ikä poislukien. Meitä on paljon tällaisia naisia, mutta moni naamioi tilanteensa jollain yleisesti hyväksytyllä syyllä. Äärimmäisen harva ihminen on valmis kuulemaan aidon oikean syyn lapsettomuuteen. Moni ottaa sen jopa jonain loukkauksena omaa elämänvalintaansa kohtaan. Mun puolesta muut saa lisääntyä niin paljon kuin ehtii kunhan antavat mun olla rauhassa.

Vierailija
13/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ilmiselvä syy "lapsikatoon" on että nykyään ihmiset ja erityisesti naiset uskaltavat tehdä mitä oikeasti itse haluavat. Paljolta tuskalta säästytään kun henkinen-vela ei yhteiskunnallisen paineen takia väkisin väännä niitä kahta lasta kärsimään rakkauden puutteesta.

Vierailija
14/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun olan otannan mukaan (joka on iso tuttavapiiri, työkaverit, itseni - enkä siis väitä että tilastollinen reliabiliteetti täyttyy tällä otannalla) sanoisn että yksi TODELLA iso syy on että erittäin suuri osa nykyajan isovanhemmista ei yhtään millään lailla osallistu, tue, auta saati ikinä hoida lapsenlapsiaan.

Sitten he itse aikanaan tietenkin hoidattivat omat lapsensa erittäin suuressa määrin suvulla ja omilla vanhemmillaan. Itse olin aina hoidossa mummoloissa ja ihan joka tilanteessa isovanhemmat auttoi kun olin lapsi.

Nyt ne omat vanhemmat jo raskausaikana sanoi että eivät tule yhtään millään lailla osallistumaan lastemme elämään. Ja miehen vanhemmat samanlaiset. Meillä ei ole yhtä ainoaa isovanhempaa lapsilla, siis lapset ei edes tunne niitä.

Enkä nyt siis sinänsä valita - tämä asia oli tiedossa - mutta ISOSSA MITTAKAAVASSA tämä varmasti vaikuttaa lasten tekemisen haluun. Tieto siitä että ei ole mitään tukiverkkoa, eikä mitään apua edes hädässä, ei varsinaisesti kannusta lapsentekoon….

Vierailija
15/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että Suomessa ei synny lapsia entiseen tapaan. En halua lapsia enkä niitä tule tekemään. Mielestäni Suomessa olot ja normaali eläminen ilman lapsia haasteellista niin miksi pitäisi lapsia vielä tehdä siihen? Pääsen paljon helpommalla enkä halua lapsia tähän maahan. Minun puolesta suomalaiset saisi kuolla sukupuuttoon.

Vierailija
16/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun laman aikaan ihmiset eivät uskaltaneet lisääntyä, koska lapsiperheillä meni huonosti. Jos oli edes kolme päivää työttömänä, meni hoitopaikka...hae siinä sitten lapsen kanssa työpaikkaa haastatteluineen, kun lapsettomia tai hoitoverkostoja omaavia oli pilvin pimein työttömänä. Kaikki verovähennykset lopetettiin lapsiperheiltä.

Nyt niitetään tätä. Olisin tehnyt useamman lapsen (ja ne nyt), mutta eipä voinut. Totta kai se heijastuu tähän päivään. Ei voi enää korjata.

Vierailija
17/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vastaukset voisivat aiheuttaa ei-toivottuja kehitysehdotuksia tai kehityskohteita asiantuntijalausuntoihin.

Entä jos kansa vastauksissaan olisi esimerkiksi totaalisen kyllästynyt siihen, että joka hallitus riisuu perheelliseltä työssäkäyvältä veronmaksajalta joka hallituskauden aluksi housut kinttuihin ja kusta lorottaa päin otsikkoa, samalla kun selän takana kipataan rekkalasteittain rahaa hallintohimmeleihin ja tehottomiin näennäistyöllisyystoimiin tms.

Tällöin tutkimuksen toteuttaja saisi ensin maksaa tutkimuksen teosta ja sitten sen tulosten hiljaisena pitämisestä. Vähän kuin siinä vitsissä sukuselvityksen tekijästä. En usko, että lapsettomuuteen vaikuttavista syistä ei tiedettäisi päättävissä elimissä yhtikäs mitään.

Vierailija
18/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä tekstisi kertoo hyvin sen syyn miksi lapsia ei enää tehdä. Eli nuorilta on kadonnut täysin kaikki suhteellisuudentaju siitä milloin olosuhteet ovat hyvät ja milloin eivät.

Mene nimelläsi ja naamallasi lehtiin ja uutisiin kertomaan pahoinvoiville ihmisille, että heillä menee ihan hyvin, joten eikun vaan lisääntymään. 

Vierailija
19/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo purkaus, muuten niihin hallinntohimmeleihinkin palkataan ihmisiä, usein naisia töihin, jolloin heillä on mahdollisuus toteuttaa lapsihaaveensa. Olen kyllä täysin varma että kukaan ei hallintohimmeleitä mieti kun miettii lapsenhankintaa. Verorahojen suhteenhan lapsiperheet ovat saamapuolella niin monella tapaa. Tiedätkö mistä maksetaan esim. lasten hoitopaikat, koulut, lapsilisät tai neuvolat?

Vierailija kirjoitti:

Ne vastaukset voisivat aiheuttaa ei-toivottuja kehitysehdotuksia tai kehityskohteita asiantuntijalausuntoihin.

Entä jos kansa vastauksissaan olisi esimerkiksi totaalisen kyllästynyt siihen, että joka hallitus riisuu perheelliseltä työssäkäyvältä veronmaksajalta joka hallituskauden aluksi housut kinttuihin ja kusta lorottaa päin otsikkoa, samalla kun selän takana kipataan rekkalasteittain rahaa hallintohimmeleihin ja tehottomiin näennäistyöllisyystoimiin tms.

Tällöin tutkimuksen toteuttaja saisi ensin maksaa tutkimuksen teosta ja sitten sen tulosten hiljaisena pitämisestä. Vähän kuin siinä vitsissä sukuselvityksen tekijästä. En usko, että lapsettomuuteen vaikuttavista syistä ei tiedettäisi päättävissä elimissä yhtikäs mitään.

Vierailija
20/30 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin lapsia heti, jos olisi joku jonka kanssa niitä tehdä. Lapsen kaipuu on ihan kamala, ja aika loppuu kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan