Miksi englannin sanat 'knight' ja 'night' lausutaan samalla tavalla?
Kommentit (28)
Knight ja saksan knecht (miespalvelija) ovat samaa perua. Alkujaan K on äännetty (anglosaksin cniht) mutta aikojen kuluessa se on jäänyt pois, koska tuollainen tuplakonsonantti on vaikea lausua. Jäljelle sitten on jäänyt kaksi samalta kuulostavaa sanaa. Molemmat ovat alkujaan germaanisia sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kn lausutaan kieli taempana kuin n. Kokeile vaikka
Ei lausuta. Nuo kyseiset sanat lausutaan ihan identtisellä tavalla.
Englannissa kirjottaminen ja lausuminen eivät vastaa toisiaan koska kieltä ei ole päivitetty sitä mukaan kun lausuminen on muuttunut. Ja siinä on ollut isoja muutoksia puhutun kielen puolella. Vielä joku noin 500 vuotta sitten mentiin aika hyvin kirjotetun perusteella, mutta sitten homma muuttui isosti parissa sadassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei lausuta, kuulostavat samalta toki, phonics on tärkeää, Suomessa sitä ei vaan opeteta.
Hyvin voitaisiin ottaa käyttöön se k:n ääntäminen siinä knight-sanassa, ei pitäisi tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia.
Miksi suomen kielessä voi ja voi tarkoitaa samaa asiaa?
Sitä vaan asiayhteydestä tietää mitä tarkoitetaan, jos normaaliälykäs on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei lausuta, kuulostavat samalta toki, phonics on tärkeää, Suomessa sitä ei vaan opeteta.
Lähde tälle.
Mun lähde sille, että lausutaan samalla tavalla: https://grammarist.com/homophones/knight-vs-night/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli mullekin, keski-ikäiselle, Suomessa koulut käyneelle opettelun paikka, kun lapset aloitti koulun ulkomailla. Kaikki opeteltiin äänteinä ja siinä sit itsekin avautui ihan uudesta kulmasta asia. Esimerkkinä yksinkertaisuudessaan c(at) ja k(ite)
Miksi Suomessa tabletti, tabletti ja tabletti kirjoitetaan ja äännetään samoin, vaikka tarkoittavat eri asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde tälle.
Mun lähde sille, että lausutaan samalla tavalla: https://grammarist.com/homophones/knight-vs-night/
Siitä sit kieltä suussa pyörittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli mullekin, keski-ikäiselle, Suomessa koulut käyneelle opettelun paikka, kun lapset aloitti koulun ulkomailla. Kaikki opeteltiin äänteinä ja siinä sit itsekin avautui ihan uudesta kulmasta asia. Esimerkkinä yksinkertaisuudessaan c(at) ja k(ite)
Aivan, ja tästä seuraa se että jos ei ole kyse ihan tavanomaisista sanoista niin yleensä englantia äidinkielenään käyttävä henkilö ei osaa lukea tai lausua niitä vaan kaikki menee pieleen. Oman kielenkin osaamisesssa on siis kyse lähinnä ulkoaopettelusta.
Vierailija kirjoitti:
Totta! Ei tuolaisia vain ehdi puhuessa miettiä. Mutta kiehtovaa!
Olen kyllä usein miettinyt että lukivaikeudesta kärsivän elämä on englanninkielisessä maassa varmaan aika kovaa...
Vieläkin näkee joskus Ritari Ässän englanninkielisen nimen väärinkirjoitusta :P
Nait Raider ja Maikl Nait :D
Kei En Ai Zii Eiz Tii
Englannin kirjoitusjärjestelmä on muotoutunut niin pitkän ajanjakson kuluessa, ettei siitä voi kauheasti logiikkaa etsiskellä.