Pakko nyt vähän avautua.
Olen yrittänyt hillitä itseäni jo pari päivää, mutta pakko tästä pettymyksestä on jollekin vuodattaa. Paras ystäväni, jonka kanssa olemme tunteneet noin 3-vuotiaasta asti ja jonka kanssa olemme jakaneet kaikki ilomme ja surumme, meni lauantaina naimisiin. Minua ei ollut kutsuttu häihin, paitsi että tavallaan oli. Häitä alettiin "suunnitella" kesällä, silloin tuli suullinen kutsu jo ja olen ollut hänen kaverinaan katselemassa juhlapaikkoja, kirkkoja, mekko-ostoksillekin luvattiin ottaa mukaan. Nyt oli lauantaina illalla tullut facebookiin kuvia vihkimisestä (minulle siis kerrottu että häät ovat tammikuussa, olin kieltämättä vähän jo ihmetellyt että miksi virallisia kutsuja ei ole vielä tullut, ajattelin että ovat kertoneet suullisesti muillekin). Laitoin kaverilleni illalla tekstarin jossa onnittelin mutta kysyin myös, että luulin häiden olevan vasta ensi vuoden puolella. Vastaus oli että "päätettiinkin pitää ihan perheen kesken" (tosin kuvista erottui kyllä aika iso määrä sukulaisia). Saako minulla olla nyt edes vähän petetty olo? Olisin ymmärtänyt ystävääni täysin, jos hän olisi sanonut minulle aikaisemmin että haluaakin pitää häät aivan vain lähipiirilleen (vaikka olin toki olettanut olevani osa sitä lähipiiriä kun toistemme parhaita ystäviä olemme). Minulla on myös huijattu olo, kun koko ajan on annettu ymmärtää että häihin tulen mukaan, mitä ihmettä ne juhlatilojen katsastamiset yhdessä olivat, ja mekkokin oli näköjään jo löytynyt vaikka itse ehdotti että mennään joulun jälkeen katselemaan ensi vuoden mallistoja! Saanko pahoittaa mieleni edes vähän, ei siitä että minua ei otettu mukaan vaan että minulle käytännössä katsoen valehdeltiin, tai ainakin jätettiin kertomatta olennaisin asia (eli että minua ei olekaan kutsuttu)??
Kommentit (61)
Petturimaista käytöstä. En tiedä antaisinko valehtelua anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:49"]Jos menivät vihille nyt perheen kesken ja pitävät juhlat kavereille tammikuussa?
[/quote]
Juhlat oli olleet lauantainakin, oli kuvia myös niistä. Kun kysyin että eikö näiden pitänyt olla tammikuussa, vastaus oli vain se että päätettiinkin pitää jo nyt. Ei siis ainakaan sanonut mitään erillisistä juhlista kavereille ja juuri nyt tuntuu siltä etten tiedä haluaisinko mennäkään.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:49"]Jos menivät vihille nyt perheen kesken ja pitävät juhlat kavereille tammikuussa?
[/quote]
Juhlat oli olleet lauantainakin, oli kuvia myös niistä. Kun kysyin että eikö näiden pitänyt olla tammikuussa, vastaus oli vain se että päätettiinkin pitää jo nyt. Ei siis ainakaan sanonut mitään erillisistä juhlista kavereille ja juuri nyt tuntuu siltä etten tiedä haluaisinko mennäkään.
[/quote] Tämä siis AP
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:33"]Ja tämäkö oli pitkäaikaisen ystävyytenne aikana ihan ensimmäinen kerta, kun sinut ohitettiin? Jos näin on, niin ehkä hänen miehensä / äitinsä / kuka ikinä ne häät maksoikin / kuka tahansa ei halunnut sinne kovin paljon väkeä, tai ei ainakaan sinua.
Jotain rajaa on pidettävä, jos hääpaikkaan mahtuu vain 150 lähisukulaista, joita on sitten kaikki hääparin pikkuserkut mukaanlukien noin 300.
[/quote]
Pitääkö joku vielä tänä päivänö sukulaishäitä? En mä ainakaan haluaisi mitään serkkuja lapsineen tärkeään päivääni, heitä olen nähnyt viimeksi jossain omissa lakkiaisissani! Kavereiden kanssa olen päivittäin/viikoittain tekemisissä ja ovat siksi paljon läheisempiä. Ei tulisi mieleenkään kutsua serkkuja häihin kavereiden sijaan...
Saa pahoittaa mielen! Olipas tökeröä. Nyt kannattaa arvioida ystävyys ja etenkin ystäväsi luotettavuus uudelleen. Minä jo funtsisin, että missä kaikiassa muissa asioissa on sumuttanut.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:50"]Ei tuollaiseen voi olla mitään kunnon selitystä. Jo se että ottaa kaverin mukaan noin pitkälle häidensä suunnitteluun tarkoittaa mun mielestä jo sitä, että kaveri on kaasoksi valittu tai bestis, joka aivan itseoikeutetusti kutsutaan.
Miksi muuten voisi edes perustella että pyytää toista mukaan omien häidensä järejstelyyn? Eihän kaveri ole mikään hääsuunnitteluha tai kantajaorja.
Ja jos suvun/sulhasen puolelta olisi tullut jotain painostusta, normaali ihminen oli etukäteen tavannut face-to-face, pahoitellut ja selittänyt asian. Tosin en näe mitenkään tilannetta, jossa itse morsiamena hyväksyisin painostuksen olla kutsumatta parasta lapsuudenystävääni, joiden häissä olin kaasona.
Olisin ap:n sijassa laittanut varmasti FB:n hääpostauksen alle viestin "Mitä helvettiä?" ja katkaissut välit tullaiseen "ystävään".
[/quote]
Noin mäki oisin tehny. Sais olla ihan HELVETIN hyvä selitys että antaisin anteeksi puolen vuoden valehtelun.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:53"]Oletkohan sä kommentoinut häistä jotakin sellaista, mikä pahoitti kaverin mielen? Tai oliko itselläsi hulppeat häät?
[/quote]
Ai yks kommentti oikeuttaa valehteluun? Niinpä niin.
Siis pakko kysyä tämän ystäväsi ikää? Veikkaan että 18-20? Tuossa iässä monet menevät sieltä missä aita on matalin. Nyt pitäisi herätellä tätä ystävää ja sanoa suorat sanat missä mennään. Eihän herranjumala aikuinen ihminen voi käyttäytyä tuolla tavalla! PISTE.
On säälittävää, vastuutonta ja muutenkin todella naurettavaa että näin isosta asiasta on valehdeltu sinulle. Jos tällä frendilläsi olisi ollut vähääkään järkeä päässä olisi ne fbook kuvat jätetty julkaisematta ja AINAKIN KERROTTU MUUTAMA PÄIVÄ ENNEN EDES HÄIDEN TULOSTA. Hän on tietoisesti pitänyt sinua valheessa ja antanut odottaa muuta. Tulee mieleen että kunnioittaako hän sinua?
Näyttää siltä että tiukan paikan tullen kääntyy puoleesi ja ottaa makutuomariksi, mutta entä muuten? Tuossako on kiitos että salaillaan noin suurta asiaa.
Itse sanoisin suun puhtaaksi ja haistattaisin pitkät, en olisi missään tekemisissä vähään aikaan. Vähintä mitä voi tehdä on pyytää anteeksi ja antaa sinulle aikaa. Kunnon perustelu myös tuolla toiminnalle.
Itse olisin todella surullinen ja pettynyt. Vaikea kuvitella, mikä selitys voisi vielä palauttaa välinne ennalleen. Sure rauhassa ja odottele ottaako morsian yhteyttä. Jos ei ota, etsi uusi ja parempi bestis.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:58"]Siis pakko kysyä tämän ystäväsi ikää? Veikkaan että 18-20? Tuossa iässä monet menevät sieltä missä aita on matalin. Nyt pitäisi herätellä tätä ystävää ja sanoa suorat sanat missä mennään. Eihän herranjumala aikuinen ihminen voi käyttäytyä tuolla tavalla! PISTE.
On säälittävää, vastuutonta ja muutenkin todella naurettavaa että näin isosta asiasta on valehdeltu sinulle. Jos tällä frendilläsi olisi ollut vähääkään järkeä päässä olisi ne fbook kuvat jätetty julkaisematta ja AINAKIN KERROTTU MUUTAMA PÄIVÄ ENNEN EDES HÄIDEN TULOSTA. Hän on tietoisesti pitänyt sinua valheessa ja antanut odottaa muuta. Tulee mieleen että kunnioittaako hän sinua?
Näyttää siltä että tiukan paikan tullen kääntyy puoleesi ja ottaa makutuomariksi, mutta entä muuten? Tuossako on kiitos että salaillaan noin suurta asiaa.
Itse sanoisin suun puhtaaksi ja haistattaisin pitkät, en olisi missään tekemisissä vähään aikaan. Vähintä mitä voi tehdä on pyytää anteeksi ja antaa sinulle aikaa. Kunnon perustelu myös tuolla toiminnalle.
[/quote]
Olemme kumpikin 29v joten ihan teinejä ei olla. En voi ymmärtää tätä ollenkaan, olen vieläkin aivan shokissa. /AP
Tuskin antaisin anteeksi. Kussut sua suoraan silmään, sori nyt vaan ap. Kaveri vaihtoon!
Ethän ole niin kova juhlija, että kutsu olisi jätetty esittämättä siksi, että joku pelkäsi sinulla menevän ihan övereiksi? Tai voisiko takana olla joku sellainen kuvio, että miehen kaverit ovat sellaisia öykkäreitä, että heitä ei haluttu paikalle ja enempien selittelyiden välttämiseksi päädyttiin "tasapuolisesti" olemaan kutsumatta ei-sukulaisia? Mutta toki olisi pitänyt selittää tilanne...
On oikeus olla loukkaantunut! Oli syy mikä tahansa, ystäväsi on käyttäytynyt kusipäisesti. Hän on johtanut harhaan ja jopa käyttänyt hyväkseen, pyytänyt makutuomariksi jne. Kerää kaikki rohkeutesi ja soitat ystävällesi ja kysyt aivan suoraan että mitä oikein tapahtui. Kerrot rauhallisesti oman tunteesi, että tuntuu pahalta ja huijatulta. Oikeastaan ainoa oikea vastaus ystävältäsi on että häntä pelotti kertoa sinulle totuus (yllättävä syy/raha-asiat/sulhanen ei halunnut sinua paikalle/muita syitä) ja siksi jätti kertomatta tai sitten että kyseessä on oikeasti vakava juttu, ystäväsi/mies on vakavasti sairas tms. Mutta anteeksi hänen on pyydettävä, jos ei itse tee aloitetta niin vaadi että pyytää anteeksi, jos ei voi sitä ymmärtää niin sitten on valitettavasti kyseessä entinen ystävä.
Oletko kauniimpi kuin morsian? Seksikkäämpi? Jospa hän on mustasukkainen sinusta sulhaselle. Sellaisiakin on, jolla niin todella huono itsetunto. Todella loukkaavasti tehty jokatapauksessa.
Mikäli olet tuntenut ystäväsi noin pitkään, mikset vain kysyisi suoraan että mitä oikein tapahtui kun olet tästä nyt aivan ymmälläsi.
Jeps. Minunkin piti olla kaaso. Piti lähteä katselemaan morsioispukuja. Yhtäkkiä Facessa hehkutettiin että puku on, ja häät perhepiirissä. No ei haittaa, välttyy ostamasta lahjaa ja matkustamaan maalle plus kaikki kaason tehtävät. AP:n tapauksessa ihmettelen, miksi lapsuudentuttu tekee noin.
Mulle tehtiin lähes samanlainen temppu, tosin pari muutakin oharia kyllä, mutta juurikin tuo hääjuttu oli kaiken huippu. Välit menivät poikki, aikansa sitä surkuttelin, mutta nyt olen alkanut etsiä uusia ystäviä. Pitkän aikaa olin kyllä ihan itsekseni ja vietin aikani vain oman perheeni parissa. Luottamus kärsi niin kovan kolauksin noista tempuista että en halunnut tavata ketään uusia ihmisiä vapaa-ajallani yli vuoteen.
haluaisin todellakin kuulla selityksen siihen miksi on valehdeltu päin naamaa
Jos menivät vihille nyt perheen kesken ja pitävät juhlat kavereille tammikuussa?