Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siwan kassa palvelee paremmin kuin sairaanhoitaja!

Vierailija
01.12.2014 |

Olen huomannut, että terveyskeskuksissa ja ensiavussa työskentelevät sairaanhoitajat ovat todella mukavia ihmisiä.

Mutta sitten kaikki nämä sairaanhoitajat jotka työskentelevät kiinteästi jollakin osastolla: johan on kaikki ylimielisiä paskoja! Ja sitä he ovat myös siviilielämässä.

Minulla on lääkärituttuja: anestesia-, suu- ja nielu, ortokirurgia ja silmäkirurgia.
Nämä lääkärit ovat siviilissä ihan tavallisia ihmisiä, eivät kuvittele itsestään liikoja - ja ovat siis mukavia ihmisiä. (näistä vain yksi on mies)

Mutta sitten on muutama sairaanhoitajatuttu; yksi on synnärillä, yksi lastentaudeissa ja kaksi on sisätaudissa - jokainen näistä naisista (kaikki ovat naisia) on siviilissäkin asenteella: ”vidde, mää oon niingu paras, mä vaan oon ningu mä oon paras”.
Vaikka vapaa-aikana yrittäisi kuinka jutella näiden sairaanhoitajien kanssa normijuttelua, se ei onnistu, koska näillä sairaanhoitajilla, jotka tekevät vakituista työtä osastoilla, heillä on seiväs perseessä, joka nostaa heidät puoli metriä meitä muita ylemmäs.

Tunnen yhteensä 20 poliisia, palomiestä ensihoitajaa ja lääkäriä. Kellään heistä ei ole minkäänlaista suuruudenhulluuskuvitelmaa itsestään.
Mutta näillä hoitsuilla on.

Mistä se johtuu? Miksi meillä on niin ylimielisiä sairaanhoitajia?

Miksi Siwan kassakin palvelee paremmin kuin osastolla työtä tekevä sairaanhoitaja?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otantasi on liian pieni yleistyksen tekemiseen. Itse tunnen kymmeniä hoitajia ja paljon lääkäreitä. Heissä on erilaisia luonteita ja mukavia ja ei-mukavia ihmisiä samassa suhteessa kuin väestössä yleensäkin.

Vierailija
2/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otantani voi olla pieni - mutta paljon puhuva: yksikään tuntemani sairaanhoitaja ei ole mukava ihminen siviilissä, enkä usko, että ovat töissäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:22"]Otantani voi olla pieni - mutta paljon puhuva: yksikään tuntemani sairaanhoitaja ei ole mukava ihminen siviilissä, enkä usko, että ovat töissäkään.
[/quote]
Eli johtopäätös, kaikki sairaanhoitajat ovat inhottavia ihmisiä. Millainen itse olet, tällaisen yhtä ammattiryhmää mustamaalaavan kirjoituksesi perusteella? Oletko kiva ihminen?

Vierailija
4/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vastaa.
On täysin epärelevanttia, millainen ihmien MINÄ olen - nyt puhutaan sairaanhoitajista.
Ja tarkoitan nimenomaan niitä hotsuja, joilla on vakipaikka jollakin osastolla: heillä kaikilla taitaa olla vääristynyt kuva omasta tärkeydestään.

Kuinka moni meistä on koneut osastoilla "lasikuutiosyndrooman" - tarkoitan sitä, kun hoitajat istuvat siellä lasitetussa kopissaan, eivätkä katso, palvele tai noteeraa ulkopuolella olevia potilaita/asiakkaita?
Ja sitten kun hoitsut vaivautuvat ulos, saadaan vastaamme nyrpeää naamaa ja muminaa.

Tätä ilmiötä ei näe muualla kuin osastoilla - ei ensiavussa, ei enshoidossa tai terveyskeskuksissa näissä paikoissa työskentelevillä hoitajilla ei ole tällaista asenneongelmaa lainkaan.

Jostain syystä osastoilla vakituisesti työskentelevät hoitajat kuvittelevat olevansa maailman kuninkaita.

Ja tuo asenne näkyy myös kotona, siviilissä.
Miksi?

Vierailija
5/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin sairaanhoitaja ei PALVELE, vaan hoitaa. Ja toiseksi, olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja voin rehellisesti sanoa törmänneeni vain muutamaan ikävään sairaanhoitajaan harjotteluissani. Etkä itsekään vaikuta miellyttävältä ihmiseltä, jos koet oikeutetuksi sanoa kaikkia sairaanhoitajia mulkuiksi, koska muutama tuntemasi on.

Vierailija
6/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet itse niin veemäinen, että tuntemasi sairaanhoitajat näyttävät todellisen ajatuksen sinusta käytöksellään.

Vierailija
7/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:34"]Kuinka moni meistä on koneut osastoilla "lasikuutiosyndrooman" - tarkoitan sitä, kun hoitajat istuvat siellä lasitetussa kopissaan, eivätkä katso, palvele tai noteeraa ulkopuolella olevia potilaita/asiakkaita?
[/quote]

Siellä "lasikopissa" suoritetaan kirjaaminen, joka on potilaan hoidon jatkuvan seuraamisen kannalta äärimmäisen tärkeää. Se vie paljon aikaa, kun sen tekee kunnolla ja on sellaista "näkymätöntä työtä" potilaalle, mutta sitäkin tärkeämpää.
Kirjaamisen aikana ympäristöä kyllä tarkkaillaan jatkuvasti, mutta osastolla pyörivät hoitajat hoitavat samalla muun hoidon, jotta osa voi kirjata. Älä päde asioilla, joista et tiedä.

Vierailija
8/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan on istuttava osan päivää siellä lasikopissa, koska erittäin iso osa työstä on nykyään kirjaaminen potilastietojärjestelmiin. Järjestelmien käyttö taas ei ole aina ihan sujuvaa. Ne ovat kankeita ja päivittyvät usein, palvelimet ovat kaatuneet jne. Ja vaikka järjestelmät toimisivat, kirjaaminen vie aikaa koska mitä ei ole kirjattu ei ole tehty. Varsinaiseen potilastyöhön ei erikoissairaanhoidossa ole yleensä liikaa aikaa eikä myöskään omaisten kohtaamiseen. Asiat on hoidettava napakasti ja nopeasti. Omainen voi joutua myös odottamaan, koska potilaan auttaminen on ensisijaista. Jos sairaalaan tulee vierailemaan tuollaisella ennakkoasenteella kuin ap:lla provosoivasti nyt on, varmasti kaikki näyttääkin ikävältä. Voit etsiä kaikesta vikoja tai sitten hyvää elämässäsi. Itse valitset.

Vierailija
9/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:35"]Ensinnäkin sairaanhoitaja ei PALVELE, vaan hoitaa. Ja toiseksi, olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja voin rehellisesti sanoa törmänneeni vain muutamaan ikävään sairaanhoitajaan harjotteluissani. Etkä itsekään vaikuta miellyttävältä ihmiseltä, jos koet oikeutetuksi sanoa kaikkia sairaanhoitajia mulkuiksi, koska muutama tuntemasi on.
[/quote]

Sairaanhoitaja itseasiassa on asiakaspalvelija ihan siinä missä Siwan kassakin. On kuitenkin totta, että hoitoalanhenkilökunta voi ihan suoraan sanoa, että asiakas harvemmin on oikeassa ja näin ollen heidän ei tartte ammattinsa vuoksi mielistellä asiakasta. Luulisi opiskelijan tietävän, että potilaat ovat nimenomaan asiakkaita.

Mä tunnen useampia sairaanhoitajia, jotka ovat ihan vakituisena osastoilla töissä ja kaikki ovat siviilissä ihan normaaleja ihmisiä.

Vierailija
10/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai? Ap on varmaan itse se siwan kassa?

Vierailija
11/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:35"]Ensinnäkin sairaanhoitaja ei PALVELE, vaan hoitaa. Ja toiseksi, olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja voin rehellisesti sanoa törmänneeni vain muutamaan ikävään sairaanhoitajaan harjotteluissani. Etkä itsekään vaikuta miellyttävältä ihmiseltä, jos koet oikeutetuksi sanoa kaikkia sairaanhoitajia mulkuiksi, koska muutama tuntemasi on. [/quote] Sairaanhoitaja itseasiassa on asiakaspalvelija ihan siinä missä Siwan kassakin. On kuitenkin totta, että hoitoalanhenkilökunta voi ihan suoraan sanoa, että asiakas harvemmin on oikeassa ja näin ollen heidän ei tartte ammattinsa vuoksi mielistellä asiakasta. Luulisi opiskelijan tietävän, että potilaat ovat nimenomaan asiakkaita. Mä tunnen useampia sairaanhoitajia, jotka ovat ihan vakituisena osastoilla töissä ja kaikki ovat siviilissä ihan normaaleja ihmisiä.

[/quote]

Sairaanhoito ei ole asiakaspalvelua. Sairaanhoitaja ei hoida asiakkaita vaan potilaita. Ja sairaanhoitaja on hoitosuhteessa potilaisiinsa.

Vierailija
12/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:35"]Ensinnäkin sairaanhoitaja ei PALVELE, vaan hoitaa. Ja toiseksi, olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja voin rehellisesti sanoa törmänneeni vain muutamaan ikävään sairaanhoitajaan harjotteluissani. Etkä itsekään vaikuta miellyttävältä ihmiseltä, jos koet oikeutetuksi sanoa kaikkia sairaanhoitajia mulkuiksi, koska muutama tuntemasi on.
[/quote]

Sairaanhoitaja itseasiassa on asiakaspalvelija ihan siinä missä Siwan kassakin. On kuitenkin totta, että hoitoalanhenkilökunta voi ihan suoraan sanoa, että asiakas harvemmin on oikeassa ja näin ollen heidän ei tartte ammattinsa vuoksi mielistellä asiakasta. Luulisi opiskelijan tietävän, että potilaat ovat nimenomaan asiakkaita.

Mä tunnen useampia sairaanhoitajia, jotka ovat ihan vakituisena osastoilla töissä ja kaikki ovat siviilissä ihan normaaleja ihmisiä.
[/quote]
Sairaanhoitaja ei ole asiakaspalvelija. Vaikka ammattiin kuuluu kohtelias käytös, ensisijainen tehtävä on antaa potilaalle sairaanhoitoa. Potilailla ja omaisilla on myös velvollisuuksia, ei vain oikeuksia.

Vierailija
13/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siwan kassa palveleekin tosi hyvin. 

Olen tavannut ihania ja myös veemäisiä sairaanhoitajia. Heitä on kuten lääkäreitäkin joka junaan. 

Mitä tähän asiakaspalveluasiaan tulee, niin uskoisinpa, että SOTE:ssa puhutaan nimenomaan terveydenhuollon ASIAKKAISTA. Kertokaapa jos ei. Linkillä

Vierailija
14/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaat ovat asiakkaita, näin opetetaan jo koulussa. Niin kuin aiemmassa kommentissani sanoin, asiakkaita ei tarvitse mielistellä eivätkä he ole aina oikeassa samalla ajatuksella kuin kaupassa. Velvollisuuksia on tietysti, niin on kaupan asiakkaillakin.

Vierailija
15/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin Siwan kassalla on erityisen miellyttäviä persoonia. Osa on pakkotyöllistetyn näköistä ja jokunen sitten ylipirteä. Luontevuus on avainsana, olipa sitten kassahommissa tai paikkaamassa potilaita.

Vierailija
16/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 14:35"]Ensinnäkin sairaanhoitaja ei PALVELE, vaan hoitaa. Ja toiseksi, olen itse sairaanhoitajaopiskelija ja voin rehellisesti sanoa törmänneeni vain muutamaan ikävään sairaanhoitajaan harjotteluissani. Etkä itsekään vaikuta miellyttävältä ihmiseltä, jos koet oikeutetuksi sanoa kaikkia sairaanhoitajia mulkuiksi, koska muutama tuntemasi on.
[/quote]

[/quote]

Hmm.. En tietääkseni sanonut, ettei potilas ole asiakas? Sanoin, ettei sh ole palvelija.

Tästä voi tietenkin olla montaa mieltä, mutta mielestäni verbi "palvella" tarkoittaa sitä, että tehdään toisen puolesta jotain, mitä hän itsekin voisi tehdä. Esim kassahenkilö saattaa punnita asiakkaan puolesta unohtuneet tuotteet. Sairaanhoitajalla sen sijaan on työssään kuntouttava työote. Potilaan toimintakyvyn säilymisen kannalta on tärkeää, ettei tehdä puolesta sitä, mitä hän voi itsekin tehdä tilastaan riippuen (esim. Ei kovia kipuja ja jalat toimii -> voi itse hakea vettä hanasta eikä passuuttaa hoitajia).

Näin ollen en määrittelisi sairaanhoitajia palvelijoiksi, he ovat hoitajia. :)

Vierailija
17/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Itse olen sitä mieltä, että ASIAKAS on sellainen joka saa valita vapaaehtoisesti onko jossakin asiakkaana vai ei.
POTILAALLA on harvoin mahdollisuus valita.
Eli sairaalassa osastolla ollaan potilaita.