IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...
Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta
Kommentit (1269)
masentavaa on työttömyys mutta yhtä masentavaa on sekin että käyt töissä, huonolla palkalla ja huonoilla viikkotunneilla & ollen edelleen tiiviisti naimisissa Kelan ja työkkärin kanssa
Miten oletetaan että aikuinen voi vaihtaa alaa kun tosi monella alalla esim aikuisamiksessa vaaditaan että on työpaikka jossa suorittaa opintoja? miten tässä on ajateltu työttömiä?
AMK & yliopisto eivät ole kaikille vaihtoehto jo ihan senkään takia että pääsykokeet on vaikeat & niistä tulee saada todella hyvät pisteet että on edes pieni mahdollisuus yltää niille sijoille jotka sisään pääsee..
Kun tarpeeksi kehitellään karenssi ansoja niin sitä useampi niihin kosahtaa. Jos tuo kahden viikon välein kuulustelu toteutuu niin menen niihin kännissä. Sillä saan päihde-ongelmaisen leiman ja hyvällä tuurilla siivotaan eläkkelle ongelmaisena. Vanha kun olen niin en saa töitä. Oisko neuvoja miten feikata huumeiden käyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kauhean vaikea satuilla johonkin 15-30h/vko työhön vastausta miksi haen siihen tehtävään kun ei saa sanoa sitä totuutta jonka kaikki tietää kuitenkin eli, raha ja vieläkerran raha.
Nii ja se että pääsisi vähän kuin suojaan työkkäriltä kun ei olisi niiden silmissä vain kotona (silmienpyöräyttely hymiö tähän)Se on todella syvältä kun käy töissä ja joutuu hakemaan tukia kun palkka ei yksinkertaisesti riitä välttämättömiin menoihin kuten vuokra ja ruoka. Sekoomuksen pikku petteri saisi kokeilla kuukauden esim. hesellä tai tarpeessa töihin kutsuttavana.
Huom. mummojen kääntäminen ei tässä tarkoita rahojen viemistä. Mikä toki kokoomuslaisilla on aina ensimmäisenä mielessä.
Demarien paniikin surkeaksi huomatusta päätöksestä huomaa selvimmin siitä miten noi rupeaa spämmimään jotain soopaa kokoomuksesta aina kun asiasta puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun tarpeeksi kehitellään karenssi ansoja niin sitä useampi niihin kosahtaa. Jos tuo kahden viikon välein kuulustelu toteutuu niin menen niihin kännissä. Sillä saan päihde-ongelmaisen leiman ja hyvällä tuurilla siivotaan eläkkelle ongelmaisena. Vanha kun olen niin en saa töitä. Oisko neuvoja miten feikata huumeiden käyttöä?
Eiks silmälääkäreillä ole niitä tippoja joilla saa pupillit jättikokoisiksi. Sitten vaan liekkipipo, pirilasit ja muutenkin "trainspotting" käytös niin eiköhän se sillä.
Alkaa epätoivo todellakin iskeä kun työpaikkoja ei ole, kouluun et pääse ja siihen sitten ihmiset syyllistää ja ahdistelee että mikset ole missään.. voi olisin jos se olisi pelkästään itsestäni kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Sinut ohjataan TYP-palveluihin ja saat oman sosiaalihoitajan joka auttaa sinua vaikka päihdekuntoutukseen pääsemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa epätoivo todellakin iskeä kun työpaikkoja ei ole, kouluun et pääse ja siihen sitten ihmiset syyllistää ja ahdistelee että mikset ole missään.. voi olisin jos se olisi pelkästään itsestäni kiinni.
Mitä ihmeen syyllistämistä on siinä, että keskustelet asiantuntijan kanssa työnhaustasi? Ahdisteleeko kaupan kassa sinua sanoessaan ostostesi summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks silmälääkäreillä ole niitä tippoja joilla saa pupillit jättikokoisiksi. Sitten vaan liekkipipo, pirilasit ja muutenkin "trainspotting" käytös niin eiköhän se sillä.
Tuolla tavalla saa etuuden katkeamaan aika nopeasti eli tavoite saavutettu.
Ahdistavia noi "palkkaus sopimuksen mukaan" mitä niihinkin muka osaa sanoa? sanot sen mitä todella haluaisit = katsotaan ahneeksi = et pääse, sanot liian pienen summan = ne katsoo ettet osaa hinnoitella itseäsi = et tule valituksi. Ihme kikkailua taas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka on paras vaihtoehto. Ylen jälkiviisaissa:
Meillä ei ole tähän varaa. Kukaan ei suostu töihin, jos vero% on 70.
Verotusta voidaan laskea jos verojenkierto paratiisit saadaan kuriin. Työttömyys ei tule laskemaan koska botit ja automaatio,
Työttömät voivat ryhtyä yrittäjiksi, jos kokee tarvitsevansa 18 e/h palkkaa pärjätäkseen, niin sitten tekee yrittäjänä sen verran töitä, että asiakas maksaa noin 55 e/h. Työ ei ole halpaa!
Vierailija kirjoitti:
Ahdistavia noi "palkkaus sopimuksen mukaan" mitä niihinkin muka osaa sanoa? sanot sen mitä todella haluaisit = katsotaan ahneeksi = et pääse, sanot liian pienen summan = ne katsoo ettet osaa hinnoitella itseäsi = et tule valituksi. Ihme kikkailua taas
Sanot sen, jonka verran tuot firmalle lisäarvoa (ja otat huomioon sivukulut, lomat jne.)
Itse olen osa-aikatyössä ja sain kehoituksen hakea tiettyä kokoaikatyötä. Pidän työstäni ja saan kokoajan enemmän tunteja.
Ilman muuta haen työkkärin kirjoittama kokoaikatyötä mutta laitan palkkatoiveeksi 13.50 e h - tiedän, että eivät maksa kuin 11,02 e h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava työttömien kyykytys, Oikein seurataan ja valvonta kiristyy hakeeko se työtön nyt töitä. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että työttömän pitääkin hakea töitä (itsekin työtön), mutta tuo lakiin kirjattava 0-4 paikkaa kk on ihan naurettava. Vaikka sitä sovelletaan henk. kohtaisesti (muka) jokaiselle työnhakijalle. Ei riitä työpaikat ainakaan täällä n. 30 000 asukkaan pikkukylässä joka kk 4 paikkaan jos niitä etsii te-palveluiden sivulta tai jostain muualta. Toki sitä voi täyttää vaikka lähettämällä avoimia hakemuksia niin saa "kiintiön" täyteen. :D
No arvaa onko täällä pikkukylässä paikkoja, asukkaita alle 5000.
Mitä sä siellä asut jos et ikinä aio töitä saada? Muuta pois jos paikkoja ei ole.
Vai lusmuiletko koko loppuelämän?Taas tuo muuta. En muuta.
Ei ole lakia joka pakottaa lähtemään omasta kodista.
Lusmuilua jos on vakipaikasta sanottu irti sairauden takia?Juu ei ole lakia joka pakottaa lähtemään kodistaan mutta tosissaanko aiotte viettää koko loppuelämänne tekemättä töitä?! Kuinkas kauan sitä on tuilla eletty?
Semmoinen laki on ollut ja saadaan uudestaan, jos EK:n pojat sellaisen haluaa.
Lehdessä oli, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa ja Raahen tehtaan veikataan loppuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava työttömien kyykytys, Oikein seurataan ja valvonta kiristyy hakeeko se työtön nyt töitä. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että työttömän pitääkin hakea töitä (itsekin työtön), mutta tuo lakiin kirjattava 0-4 paikkaa kk on ihan naurettava. Vaikka sitä sovelletaan henk. kohtaisesti (muka) jokaiselle työnhakijalle. Ei riitä työpaikat ainakaan täällä n. 30 000 asukkaan pikkukylässä joka kk 4 paikkaan jos niitä etsii te-palveluiden sivulta tai jostain muualta. Toki sitä voi täyttää vaikka lähettämällä avoimia hakemuksia niin saa "kiintiön" täyteen. :D
Mitä sä siellä asut jos et ikinä aio töitä saada? Muuta pois jos paikkoja ei ole.
Lusmuilua jos on vakipaikasta sanottu irti sairauden takia?Juu ei ole lakia joka pakottaa lähtemään kodistaan mutta tosissaanko aiotte viettää koko loppuelämänne tekemättä töitä?! Kuinkas kauan sitä on tuilla eletty?
Lehdessä oli, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa ja Raahen tehtaan veikataan loppuvan.
Monella on asuntovelkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinut ohjataan TYP-palveluihin ja saat oman sosiaalihoitajan joka auttaa sinua vaikka päihdekuntoutukseen pääsemisessä.
Olin typ systemissä jo vuonna 2018. Päihdekuntoutusta en tarvinut silloinkaan. Katsos kun minä käytän päihteitä eikä päihteet minua. Kolme ihmistä siinä typissä oli minusta huolissaan. Mä kestän jonkin verran painostusta mutta lopulta annoin periksi.
Ensin oli kuntouttavalla pe ja ma 4 h kerrallaan. Autossa kun soi biisi sä oot mun perjantai ja maanantai sai oikeasti repeilemään Mies kenen kanssa aloitin ymmärsi onneksi huumoria. Kysyi mitä meinaat tehdä kun hommat loppuu? Vastasin että aion olla kokovartalotyötön. Hyvä ettei ammattikuski ajanut ojaan kun nauroi.
Siinä sitä kuntouttavaa olin kaksi kertaa kolme kuukautta eli puoli vuotta putkeen. Olin vissiin vähän outo kun en kertaakaan ollut saikulla. Jatkoksi sain/jouduin vuodeksi palkkatuen. Nyt sanon omasta mielestä nolon kun menee omakehuksi.
Suurin osa työkavereista piti/pitää mua hyvänä tyyppinä. Asiakkailta sain jopa rahallista tippiä. Että ihan oikeasti en ole ainakaan täysin jaska jätkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kauhean vaikea satuilla johonkin 15-30h/vko työhön vastausta miksi haen siihen tehtävään kun ei saa sanoa sitä totuutta jonka kaikki tietää kuitenkin eli, raha ja vieläkerran raha.
Nii ja se että pääsisi vähän kuin suojaan työkkäriltä kun ei olisi niiden silmissä vain kotona (silmienpyöräyttely hymiö tähän)Se on todella syvältä kun käy töissä ja joutuu hakemaan tukia kun palkka ei yksinkertaisesti riitä välttämättömiin menoihin kuten vuokra ja ruoka. Sekoomuksen pikku petteri saisi kokeilla kuukauden esim. hesellä tai tarpeessa töihin kutsuttavana.
Huom. mummojen kääntäminen ei tässä tarkoita rahojen viemistä. Mikä toki kokoomuslaisilla on aina ensimmäisenä mielessä.
Meillä kannattaisi palata 70-luvun systeemeihin, jolloin pienituloiset asui alivuokralaisina. Rahat riittäisi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä tulee, en aio jättää kotia ja hylätä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän suitsukkeiden hajua ja hasa- paita👍
Se on todella syvältä kun käy töissä ja joutuu hakemaan tukia kun palkka ei yksinkertaisesti riitä välttämättömiin menoihin kuten vuokra ja ruoka. Sekoomuksen pikku petteri saisi kokeilla kuukauden esim. hesellä tai tarpeessa töihin kutsuttavana.