Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoliitto asiaa

Vierailija
01.12.2014 |

Eli me ei olla miehen kanssa naimisissa. Ollaan oltu yli 10v yhdessä. Lapsia on 2. Ja joo olisi pitänyt aikoinaan mennä naimisiin. Mies ei vaan kosinut ja itse olin vanhanaikainen. Mies kosi tässä vuosi sitten. Nyt välillä sanoo että pitäisi mennä naimisiin. Hän ei vaan halua järjestää mitään virallisia häitä tai ei halua kirkossa naimisiin. Itselleni taas maistraatti tuntuu jotenkin arkiselta. Tietty voisi ostaa hienot puvut ja mennä sen jälkeen johonkin. Mutta meillä on rahat aika vähissä. Tai säästetään remonttiin. Kaikki jäisi minun järjestettäväkseni. Jotenkin myös tuntuu ettei olla enää siinä rakkaus vaiheessa. Eli olisi vain virallistaminen. Sitten toinen asia olisi nimen vaihtaminen. Lapsilla isän sukunimi. Eli olen ainoa eri sukunimellä oleva perheessä. Ei siinä mitään, voisin vaihtaa sukunimen mutta menisi ajokortit ym. uusiksi. Sitten töissä joutuisi kertomaan että on mennyt naimisiin. Olisi jotenkin noloa sanoa että meni naimisiin vaan maistraatissa vaatimattomasti. Inhoan kaikkea selittelyä. Lähinnä avioliitto ei muuttaisi mitään meillä. Mutta en halua että jos minulle sattuisi jotain että minun perintöni menisi vanhemmilleni tai veljelleni. Meillä on kyllä asunto molempien nimissä. Autot on eri nimillä. ja tietty olisi kiva että mies saisi leskeneläkettä. Mies ehdottanut jopa että joululomalla kävisimme maistraatissa. Miksi tää on niin vaikeaa? Muutenkin menee jouluna rahaa ja sitten tulisi vielä ylimääräinen kustannus.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää naimisiin nyt ja juhlistakaa keskenänne, käykää vaikka ravintolassa syömässä. Tai yhdistäkää jouluun eli juhlikaa naimisiinmenoanne sitten jouluaterian yhteydessä vaikka myös. Jos et vaihda nimeä (ei ole mikään pakko!), ei tarvitse selitellä töissä. Jos vaihdat, riittänee ilmoitus hr-osastolle ja vaikka sähköpostitse kollegoille, että nimesi ja sähköpostisi on muuttunut. Ei siinä sen kummempaa, onnitteluita varmaan tulee mutta ne menevät parissa päivässä. Jos joku kyselee häistä niin sanokaa että järjestätte myöhemmin.

Jos haluatte pitää isommat juhlat, voitte vaikka juhlistaa ensi kesänä esim. puolivuotispäivänä tai vuoden päästä tai koska tahansa. Isot häät eivät ole mitenkään pakolliset, naimisiinmenohan siinä tärkeintä on. Mieti ensin itse mitä oikeasti haluat ja toimikaa sen mukaan. Naimisiinmeno olisi kyllä tosiaan järkevää, kun kerran teillä lapsiakin on.

Vierailija
2/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olisihan se järkevää lastenkin kannalta mennä naimisiin. Mitä tuo maistraatti maksaa? Onko pakko olla juhlavaatteet? Onko ihan hölmöä mennä tavallisissa vaatteissa? Mä en edes tiedä millaiset vaatteet haluisin ja jos ei mitään erityistä ole jälkeenpäin niin mitä suotta? Sama sormuksissa, eli olisihan sellainen tosi kallis sormus kiva mutta en voi töissä sormuksia edes pitää ja ne maksaa niin tuhottomasti. Toisaalta kellään tutulla ei ole ihan tavallista sormusta. On joko kalevala tai joku timanttisormus.
Entä jos emme nyt mene vielä naimisiin edes maistraatissa niin jos jotain minulle sattuu niin meneekö kaikki minun omaisuus lapsille? Vai periikö vanhemmat jonkun osuuden? Sitä nyt mietin. En halua kyllä että vanhemmat perisi. Kuitenkin ollut jo niin monta vuotta poissa kotoa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa täältä: http://maistraatti.fi/fi/Palvelut/vihkiminen_ja_parisuhteen_rekisterointi/Vihkiminen/

Vihkiminen on siis ihan ilmaista, jos se tapahtuu maistraatissa virka-aikana. Avioliiton esteiden tutkinta ei ilmeisesti maksa mitään, ja jos pidät oman nimesi niin siitäkään ei tule kustannuksia (ei tarvitse tilata uusia kortteja tms.)

Vierailija
4/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä et tiedä perintöasioista mitään vaikka ne huolettaa? Ota selvää! Googlaa!

Vierailija
5/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että on hölmöä mennä tavallisissa vaatteissa, luulen että jos itse menisin maistraatissa arkipäivänä naimisiin niin laittaisin suht tavalliset vaatteet, ehkä sen verran siistit että voi mennä vaikka ravintolaan juhlistamaan sen jälkeen. Sormuksia on halvempiakin versioita, ja sellainen kannattaneekin hankkia jos kerran et voi sormuksia töissä edes pitää. 

Vierailija
6/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihkiminen on ihan ilmaista sekä kirkossa että maistraatissa. Molemmissa paikoissa voi mennä ihan vaikka arkivaatteissa naimisiin eikä edes sormusta tarvita. Ainoastaan avioliiton esteiden tutkintatodistus ja kaksi todistajaa jotka nekin saa tarvittaessa vihkipaikalta. Mikä tässä nyt niin suuri ongelma on?

Voitte tehdä juuri niinkuin itse haluatte. Käydä vain äkkiä vihillä ilman hienoja pukuja ja sormusta tai sitten järjestää kunnon isot juhlat tai sitten ihan mitä tahansa siltä väliltä. Me käytiin kirkossa kaason ja bestmanin kanssa vihittävänä ja vietettiin ihan neljästään hauska ilta. Käytiin syömässä ja juomassa ja hauskaa oli. Parin viikon päästä tästä pidettiin lähisukulaisille kahvittelut kakkuineen ihan meillä kotona ja tästä viikon päästä pidettiin kavereille samalla tuparit ja hääbileet. Sairaan hauskaa oli silloinkin. Ja jokatapauksessa oltais pidetty tuparit ja pyydetty sukulaisetkin kylään eli naimisiinmenon takia ei tehty oikeastaan mitään ylimääräistä. Halusin kyllä sormuksen ja mies myös, mutta ne ovat ihan yhtä pakolliset kuin valkoinen morsiuspuku ja huntu ym. muu hääkrääsä.

Vierailija
7/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mennyt maistraatissa naimisiin ihan farkuissa ja neulepaidassa. Ei maksanut yhtään mitään. Kaikki rahat satsattiin häämatkaan. Olen myös pitänyt oman nimeni, lapset tosin ovat minun nimelläni, että meillä se on mies, jolla on eri sukunimi.

Vierailija
8/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoiletko? Unohdit väittäneesi, että teillä on kaksi lasta ja siksi tarina meni vähän pieleen?

Vierailija
9/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä porvoolaista alusta loppuun. Mutta hyvin näyttää tosissaan tehtyjä vastauksia irtovan...

Vierailija
10/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillehan se sinun perintösi menee eikä vanhemmillesi tai veljellesi.

Vierailija
11/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika mikä ongelma. Mitä se muille kuuluu miten toimitte, eikä se paperisota nyt niin paha ollut. T. 3kk sitten maistraatissa naimisiin mennyt. Ja tosiaan, lapsillesi se perintö menee joka tapauksessa.

Vierailija
12/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraatti ei maltaita maksa. Sano miehelle, että tekee järjestelyt - sopii avioesteiden tutukimisen ja varaa ajan maistraatista. Juhlat voitte pitää myöhemminkin jos haluatte. Nimen voit vaihtaa jos haluat, ja toisten ajatuksista sun tarvii vähät välittää.

Vierailija
13/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nimeä ole pakko vaihtaa, tai sitten otat miehen nimen viivan perään omasi lisäksi niin voit käyttää omaasi töissä ja muualla.

Vierailija
14/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:07"]No voi hyvänen aika mikä ongelma. Mitä se muille kuuluu miten toimitte, eikä se paperisota nyt niin paha ollut. T. 3kk sitten maistraatissa naimisiin mennyt. Ja tosiaan, lapsillesi se perintö menee joka tapauksessa.
[/quote]

JA, voittehan suunnitella vaikka jotkut pikkuhäät vuoden-parin päähän? Ei mene niin paljon rahaa ja on aikaa säästää. Eikä vaadi niin paljon suunnittelua kuin kunnon kirkkohäät.

Vierailija
15/15 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 13:09"]Ei nimeä ole pakko vaihtaa, tai sitten otat miehen nimen viivan perään omasi lisäksi niin voit käyttää omaasi töissä ja muualla.
[/quote]

Joo, ja nimen voi kai vaihtaa myöhemminkin jos tuletkin vaikka esim. vuoden-parin päästä toisiin aatoksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä