Ekaluokkalaisen kaveri haukkui läskiksi
siis jo on maailma mennyt kamalaksi. Meidän ekaluokkalaisen tytön samanikäinen kaveri oli tänään sanonut tyttöämme läskiksi!! Ja tyttömme ei millään mittapuulla katsottuna edes ole grammaakaan ylipainonen, päinvastoin, ollut aina keskimääräistä laihempi!! Ja huippu oli, kun sanoin tästä tämän tytön äidille, niin tämä äiti vaan naureskeli, ja sanoi, että hän juttelee tytölle, että vaikka ajattelee niin, niin ei saa sanoa ääneen. Voi hyvä jysäys!!! Tuon tytön vanhemmat ovat molemmat tosi laihoja, äiti jopa anorektikon näköinen, ja selvästi siirtänyt tuon ajatusmaailmansa jo tuonikäiselle! Olemme itsekin kaikki hoikkia, mutta enpä vielä ole kertaakaan asialla lapselle kehuskellut!
Kommentit (18)
"totta 15, mutta valitettavasti joidenkin lasten perusluonne on niin arka, etta vaikka kuinka kasvattaisi niin silti tuollaiset satuttaa
Meillä on tosi arka tyttö, ja on kyllä yritetty kasvattaa vahvaksi, mutta ei voi mitään, kun se perusluonne on niin kiltti :-(."
Mitä vikaa siinä oikeastaan edes on, että lapsi on luonteeltaan kiltti? Olen kurkkuani myöten tätä, että siitä kiltistä lapsesta pitäisi kitkeä kiltteys pois, että hän pärjäisi "julmassa maailmassa". Oikeasti: siitä lapsesta, joka säyseästi tekee mitä pyydetään, noudattaa ohjeita, leikkii muiden kanssa ja on kaiken kaikkiaan kiva kaveri, vaikka olisikin jossain määrin ujo ja arka. Sellainen lapsi ei ole ongelma. Minusta on todella huolestuttavaa, että vanhemmat mieltävät tuollaisen lapsen ongelmaksi sen sijaan, että pohtisi niiden oikeasti huonosti käyttäytyvien lapsen kasvattamista ja parempaan käytökseen ohjaamista.
Totta kai on hienoa että lapsen hyvälle itsetunnolle annetaan suotuisat lähtökohdat, mutta milläpä se kehittyy jos alusta asti sallitaan huonommin käyttäytyvien lasten toiminta. Ei kaikki ole kyse vain vanhempien kasvatuksesta.
Eli toisin sanoen: uskon, että muksusi kiltteys on sitä mitä tulisi arvostaa ja vaalia, ei kitkeä. :)
Totta kyllä ettei kaikkea tartte sanoa ääneen mutta ei ekaluokkalainen myöskään kaikkia käytössääntöjä muista!
Hyvä että juttelit lapsen äidin kanssa. Tuo on sen verran peruskäyttäytymissääntöjä, että sen pitäisi olla takaraivossa - ei muistin varassa.
Ei ihme, että jo lapsilla on nykyään anoreksiaa, jos tuollaisia on enemmänkin! Huh, pitäisi vanhempien vähän miettiä mitä kotonaan puhuvat lasten kuullen!
Saatikka sitten koululaisena...voi ei:-)
Läski taitaa olla vieläkin käytetty haukkumanimi.
Jos itsekin tiedät että lapsesi ei ole läski, niin mitä tosta nyt suuttumaan. Kyllä muakin ois naurattanut jos mun lapsi ois haukkunut läskiksi normaalipainoista ja vielä kaiken päälle sen äiti olis tullut jotain itkee!
Vierailija:
Jos itsekin tiedät että lapsesi ei ole läski, niin mitä tosta nyt suuttumaan. Kyllä muakin ois naurattanut jos mun lapsi ois haukkunut läskiksi normaalipainoista ja vielä kaiken päälle sen äiti olis tullut jotain itkee!
Kyllä munkin lasta on haukuttu, olen itse kuullut. En mä viitti puuttua jokaiseen haukkumajuttuun, selvittäköön itse asiansa.
Kiusaaminen ulkonäön takia on sitten taas ihan eriasia. Siihen puuttuisin välittömästi.
Vierailija:
Kyllä munkin lasta on haukuttu, olen itse kuullut. En mä viitti puuttua jokaiseen haukkumajuttuun, selvittäköön itse asiansa.
Kiusaaminen ulkonäön takia on sitten taas ihan eriasia. Siihen puuttuisin välittömästi.
Ja minäkin olin lapsena normaalipainoinen mutta laihempien tyttöjen taholta läskiksi haukuttu. Ja pikkuhiljaa siitä seurasi se että vertasin itseäni niihin laihoihin ja oikeasti luulin olevani hirveän lihava
Ja aivan järkyttävää, jos äiti vaan naureskelee tuollaiselle asialle :-/.
Kokeiltu on. Ala-asteiässä ei vielä onneksi, silloin vain häpesin syömisiäni enkä kehdannut kertoa painoani terveystarkastuksen jälkeen tai mennä jumppatunnin jälkeen suihkuun, juuri siksi että olin muka lihava.
Yläasteen lopussa sairastuin, edelleenkin kun olin läski muiden ja omasta mielestäni, vaikka paino ei ollut lähelläkään normaalin ylärajoja. Mä kun satuin luokalle jossa muut tytöt olivat alipainoisia tai sen rajoilla ja mä olin ainut normaali. Mikä tarkoittaa että painoin kymmenen kiloa enemmän kuin muut
Vierailija:
Jos tuo tapahtui koulussa/koulumatkalla, ota yhteyttä opettajaan. Jos lapsen vanhemmat vaan " naureskelee" tuollaiselle, pitää opettajan puuttua asiaan HETI.
Jos kiusaaminen on jatkuvaa, niin silloin tottahan toki asiaan pitää puuttua. Mutta jos joku sanoo kerran läskiksi, tyhmäksi tai jotain, niin eiköhän se lapsi sen kestä. Pitäähän niitä puolia osata itsekin pitää.
Vierailija:
Jos kiusaaminen on jatkuvaa, niin silloin tottahan toki asiaan pitää puuttua. Mutta jos joku sanoo kerran läskiksi, tyhmäksi tai jotain, niin eiköhän se lapsi sen kestä. Pitäähän niitä puolia osata itsekin pitää.
Pelkään, mihin menee, jos asiaan ei puutu. Kuitenkin kun tämä lapsikin kasvaa, niin varmasti jututkin pahenee. En vaan tiedä, kun nuo vanhemmat eivät ota asiaa vakavasti, vaan tuo on heidän mielestään ihan harmitonta juttua, että pystyykö asialle mitään tekemään. Vikahan ei ole tuossa lapsessa, kun on noin pieni, vaan noissa vanhemmissa. Ehkä pitäisi tosiaan asiasta puhua opettajalle, hän voi puolueettomasti seurata asiaa siellä koulussa.
Meillä on tosi arka tyttö, ja on kyllä yritetty kasvattaa vahvaksi, mutta ei voi mitään, kun se perusluonne on niin kiltti :-(.
Ainoa asia viestissäsi haittaa oikeen kunnolla on se että kehut omaa ja tyttösi laihuutta, sillä ei ole merkitystä onko tyttösi tai sinä oikeasti alipainosia vai ylipainosia, siltikään kukaan ei saa haukkua toista läskiksi.. kehottaisin kyseisen lapsen vanhempien jutella oikein tarkasti asiasta..
Hyvä että puhuit asiasta lapsen äidille. Ikävä juttu, mutta parhaimmillaan hyvä oppimistilanne.
moroo horoo