Olen sossunelätti, kysy mitä vaan
Kommentit (65)
Missä asut, lähetkö huomenna kaljalle/siiderille? Tarviisin juttukaveria, itse asun Tampereella. :)
Milloin aiot hankkia oikean elämän? Hävettääkö elämäntyylisi, kun tiedät miten paljon sossupummeja halveksitaan? Tai no, tuskin kehtaat oikeassa elämässä kellekään kertoa :D
Mainitsit että olet ollut joskus hyvätuloinen, mitä teit silloin?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:19"]
Paljonko sinulle jää rahaa käteen vuokran jälkeen kaikkeen muuhun?
[/quote]
Toimeentulotuen perusosa yksinasuvalle on 480 €, tästä maksan vaatteet, ruuan, koiranruuat ja eläinlääkärin, kaikki kodinhankinnat, harrastukset, hygienian, netin, puhelimen ja bussiliput.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:23"]
Missä asut, lähetkö huomenna kaljalle/siiderille? Tarviisin juttukaveria, itse asun Tampereella. :)
[/quote]
Pirkanmaalla, en lähde, en juo alkoholia :)
ap
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:30"]
[/quote]
Pirkanmaalla, en lähde, en juo alkoholia :)
ap
[/quote]
Kahville ja kirpparille? Vaikka radiokirpparille laukonsatamaan.. :)?
Miten olet vatautunut Suomen tulevaan konkurssiin ja siihen ettei nykyisenkaltaisiin tulonsiirtoihin enää tulevaisuudessa ole rahaa?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:37"]Miten olet vatautunut Suomen tulevaan konkurssiin ja siihen ettei nykyisenkaltaisiin tulonsiirtoihin enää tulevaisuudessa ole rahaa?
[/quote]
*varautunut
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:21"]
Mitä muita tuloja sinulla on? Paljonko yhteensä tulot? Entä menot? Erittele. Onko lapsia? Puolisoa? Lemmikkejä? :-)
[/quote]
Tuloja on työttömyyskorvaus, joka on vielä jonkin aikaa enemmän kuin kelan peruspäiväraha. Muita tuloja ei ole. Menoja on vuokra 580€, sähkö n. 50€/kk, netti 15 €, puhelin ehkä 100€/vuosi, koiran ruoka n. 30€/kk. Bussilippuihin menee vaihtelevasti, riippuen siitä, käynkö vanhemmillani, työkkärissä tai työhaastatteluissa, mutta kertamaksu on vähän alle 5 euroa. Muut menot on niin epäsäännöllisiä, että niitä on vaikea eritellä.
ap
Milloin aiot hankkia oikean elämän? Hävettääkö elämäntyylisi, kun tiedät miten paljon sossupummeja halveksitaan? Tai no, tuskin kehtaat oikeassa elämässä kellekään kertoa :D
[/quote]
Valitettavasti tämä on minun oikeaa elämääni. Elämäntyylini ei hävetä, enkä ymmärrä mitä hävettävää tässä on, halveksunta lähinnä ärsyttää nyt, kun tiedän oikeasti millaista on elää toimeentulotuella. Toisaalta pidän itseäni onnekkaana, sillä minulla on joskus ollut rahaa käytettävissäni. Omistan mm. auton, joka tosin on tällä hetkellä poistettu liikennekäytöstä. Työhakemuksia laitan kyllä useita joka viikko, ja olen hakenut työvoimakoulutukseen.
ap
Sori nyt vaan av mutta laki määrää että jokaisen yksinasuvan on saatava 480e käyttörahaa kk joten kusetus meni vituiksi tuossa vaiheessa kun kerroit saavasi vain 150-250euroa.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:26"]
Mainitsit että olet ollut joskus hyvätuloinen, mitä teit silloin?
[/quote]
Minulla oli vakituinen, suhteellisen hyväpalkkainen työ.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:37"]
Miten olet vatautunut Suomen tulevaan konkurssiin ja siihen ettei nykyisenkaltaisiin tulonsiirtoihin enää tulevaisuudessa ole rahaa?
[/quote]
Ruokin koirani hyvin, ja pidän pakastimen tyhjänä ja veitset terävänä.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:37"]
Mitä olet tehnyt tänään?
[/quote]
Kävin koiran kanssa lenkillä, vanhempieni luona syömässä muuten olen ollut kotona. Puuroa keitin aamulla ja leikkasin koiran kynnet :)
ap
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:46"]
Sori nyt vaan av mutta laki määrää että jokaisen yksinasuvan on saatava 480e käyttörahaa kk joten kusetus meni vituiksi tuossa vaiheessa kun kerroit saavasi vain 150-250euroa.
[/quote]
Minulle jää sen verran käyttörahaa, jos lasketaan vain sossun hyväksymät menot. Toimeentulotuen perusosa ei tarkoita sitä, että sen verran rahaa saa jokainen yksinasuva toimeentulotukiasiakas, vaan että sen verran pitää rahaa jäädä pakollisten HYVÄKSYTTYJEN menojen jälkeen.
Jos, esim tuloja on 1000 euroa ja hyväksyttyjä menoja 600 euroa, niin sen kuukauden toimeentulotuki on 80 euroa.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:46"]
[/quote]
Ja vielä sen verran, että tunnen myös peruspäivärahalla eläviä toimeentuloasiakkaita muutaman, ja kumpikaan heistä ei saa sossusta koskaan täyttä toimeentulotukea.
ap
Ai, sori, vastasit jo puoliso ja lapsikysymyksiin:-)
-15