Eroperhe - Ennakkoperinnöt
Minun pappani on jo 90 ja on aloittanut muutamia vuosia sitten osittain jakamaan perintöänsä. Ongelmani on se, että meidän lapsilla ei ole tiliä. Meillä on yhteishuoltajuus ja ymmärtääkseni nykyään lapsen tilin avaamista varten vaaditaan molempien vanhempien hyväksyntä. Tarkoittaako tämä sitä, että molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus tähän tiliin? En luota exääni ja pelkään, että tili putsataan. Onko neuvoja? En ole vielä pankissa käynyt asiasta puhumassa.
Kommentit (22)
Voitte rajata niin ettei kummallakaan ole käyttöoikeutta.
Tuo on typerää, olen aina ihmetellyt miksi hiivatissa pitää laittaa rahaa jonkun pienen lapsen tilille,mjos vanhemmat eivät ole ihan hulttioita. Sitten kun lapsi on 18v niin se itse putsaa tilin ja käyttää rahat johonkin tyhmään. Okei. Ei kaikki lapset tee sellaista, mutta kovin moni ei ole fiksuimmillaan 18v iässä.
Miksei ap:n pappa voi antaa ap:lle ennakkoperintöä?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:00"]
Tuo on typerää, olen aina ihmetellyt miksi hiivatissa pitää laittaa rahaa jonkun pienen lapsen tilille,mjos vanhemmat eivät ole ihan hulttioita. Sitten kun lapsi on 18v niin se itse putsaa tilin ja käyttää rahat johonkin tyhmään. Okei. Ei kaikki lapset tee sellaista, mutta kovin moni ei ole fiksuimmillaan 18v iässä.
[/quote]
Luonnollisesti verojen takia. Lisäksi nämä rahat on tarkoitettu nimenomaan lapsille ja heidän tulevaisuutta ajatellen.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:02"]
[/quote]
Luonnollisesti verojen takia. Lisäksi nämä rahat on tarkoitettu nimenomaan lapsille ja heidän tulevaisuutta ajatellen.
[/quote]
Ja kaikki veriperilliset saavat tuon 4000 euroa vuodessa. Äitini ja hänen sirarruksensa on saanut tuon summan jo 10v. Nyt on aloitettu jakamaan rahaa myös lapsenlapsille sekä lastenlastenlapsille.
Voitte rajata niin ettei kummallakaan ole käyttöoikeutta.
[/quote]
Okei hieno juttu! Eli pankissa selviää enemmän. Ajattelin, että alaikäisen kohdalla jotkut pykälät määräisivät huoltajien hallinnoimaan tilejä ikään kuin edunvalvojina.
Vaikuttaa, että ihan persaukisista ei ole nyt kysymys. Suosittelen turvautumaan lakimieheen niin, että kaikki menee kuten on suunniteltu.
Ainakin mä olen avannut nettipankissa pojalle 2-tilin tavallisen lisäksi ihan omilla tunnuksillani. Aikoinaan siskoni avasi kummilahjaksi ensimmäisen, eikä meillä ollut siihen aluksi käyttöoikeutta netissä. Myöhemmin lisättiin se.
Sinuna soittaisin pankkiin ja varaisin ajan. Voisi olla hyvä idea järjestellä myös tuota käyttöoikeuden ikärajaa ja summaa ,ettei sitten hotaise heti tyhjäksi.
Siis ilmeisesti oli kysymys lapsenlapsenlapsista? Joka tapauksessa voitte tehdä tilin johon kummallakaan ei ole käyttöoikeuksia. 4k pitäisi mennä perus lahjaveron alapuolelle joten verojen kiertoon tuo summa on oikein hyvä. Muitakin mahdollisuuksia on. Mikäli perikunta ei ole riitaisi niin kaikki suunnittelu voidaan tehdä yhdelläkin lakimiehellä mikäli hänellä on kaikkien osapuolien luotto.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:10"]
Ainakin mä olen avannut nettipankissa pojalle 2-tilin tavallisen lisäksi ihan omilla tunnuksillani. Aikoinaan siskoni avasi kummilahjaksi ensimmäisen, eikä meillä ollut siihen aluksi käyttöoikeutta netissä. Myöhemmin lisättiin se.
Sinuna soittaisin pankkiin ja varaisin ajan. Voisi olla hyvä idea järjestellä myös tuota käyttöoikeuden ikärajaa ja summaa ,ettei sitten hotaise heti tyhjäksi.
[/quote]
Eikai pankkitiliin saa mitään yli 18v. ikärajoja laitettua?
Periaatteessa nuo rahat on aivan turha laittaa pankkitilille inflaation syötäväksi. Rahastot on se minne rahat kannattaa laittaa jos ei halua talletuksen arvon laskevan. Toisaalta näistä asioista mieheni osaisi kertoa enemmän. Oma tietämykseni oli tässä :D
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote]
Rahastojen avuilla saa. Kyse on määräaikaistalletuksista.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote]
Ehkä ei, mutta jonkun ehdottamaan rahastoon voi säätää nostorajat ja ajat, tietääkseni. Mutta kysy pankista tarkemmin, en ole varma. Voi olla että sotken tavalliseen perintöön.
Minun ex allekirjoitti paperin missä rajattiin käyttöoikeus minulle. Ei tykännyt mulla sanoin että en näe syytä siihen että hänellä pitäisi olla mahdollisuus käyttää rahoja mitä minä säästän lapselle.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:02"]
[/quote]
[/quote]
Kannattaa siinä tapauksessa hoitaa asia niin ettei lapsi heti 18 vuotiaana saa kaikkea käyttöönsä.
Voi vittu sentään! On sullakin ongelmat!
Se 3999 euroa verovapaata on KOLMESSA vuodessa. Ei vuodessa. Joten eikö olisi järkevämpää antaa isommat summat kerralla? Ei tartteis sit ens vuonna ja sitä seuraavina puljata lahjaverojen kans ku ois kerralla kuntoon hoidettu...
Taitaapi olla provotsku tää kirjoitus kun ei tiedä lahjaverorajaa ja mukamas yritetään olla verotehokkaita. Jos rahaa on niin paljon niin ilman muuta olisi selvää, ettei rahoja tilien välityksellä tms. siirrellä kun on olemassa verotehokkaita instrumentteja olemassa, esim sijoitusvakuutukset.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:39"]
Se 3999 euroa verovapaata on KOLMESSA vuodessa. Ei vuodessa. Joten eikö olisi järkevämpää antaa isommat summat kerralla? Ei tartteis sit ens vuonna ja sitä seuraavina puljata lahjaverojen kans ku ois kerralla kuntoon hoidettu...
[/quote]
Järkevintä olisi hoitaa tällaiset asiat lakimiehen kautta. Muutoin on olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Tarkennetaan vielä, että mikäli vuosia riittää on tarkoitus alkaa jättämään noin 4000 euroa joka vuosi jokaiselle lapsenlapselle. Eli ihan pikkusummista ei ole kysymys.