Autatko lastasi koulun kotitehtävien suorituksessa ?
Joskus lasten annetaan selvitä omin nokkineen. Ruoka ja vaatetus riittää.
Kommentit (22)
Joskus vain kansakoulupohjalta oli jo vaikeuksia auttaa lasta. Tehtävät liian hankalia.
En juurikaan auta, ihan muutaman kerran ollaan jotain matikantehtävää laskettu hänelle. En siis laske auttamiseksi näitä "etsi kotoasi pakkauksia joissa ph-arvo on kerrottu" tai "tuo kouluun naavaa", mitä nyt viimeksi mahdollistettiin. Koulupäivästä ja tuntien aiheista kyllä keskustellaan muuten päivittäin.
Jos kotitehtävät vaikeita, niin ammattikouluun ainakin pääsee.
Autan lasta tekemään kotitehtäviä mutta pyrin välttämään sitä että auttaisin niiden tekemisessä tai suorituksessa.
Totta kai autan, jos apua tarvitaan.
Etäkoulun aikana oli kaikenlaisia outoja kotiin liittyviä tehtäviä. Niissä kyllä autoimme, ettei olisi mennyt remonttihommiksi.
Autan.
Ja autan kokeisiin lukemisessa.
Tai jos valitsee kirjaa äikän tunnille niin keskusteltiin niistä.
Hyvä jos apu kelpaa.
Autan tietenkin. Apu ei tarkoita sitä, että tekee ne lapsen puolesta.
Jos lapsi pyytää apua, niin tottakai.
Esim. rakennusmiehillä ja muurareilla hyvä palkka.
Lähtökohta on se, että lapsi huolehtii läksyistään itse. Jos ei suoriudu itse, mietimme tukitoimia. Itse en välttämättä osaa auttaa esimerkiksi fysiikan tehtävissä.
Vielä parempi paperimiehillä ja ahtaajilla.
Tietenkin lapsi ja nuori tekee itse. Mutta jos jokin on jäänyt epäselväksi, käymme läpi.
Tai esim kun opiskelee kiinaa englannin kautta, autan siinä kääntämisessä.
Valvon, että tekevät tehtävät ja autan tarvittaessa jos eivät ymmärrä jotain tehtävää tai mistä voisi löytää vastauksen tms. En kuitenkaan kerro vastauksia ja lähtökohtaisesti saavat selvitä mahdollisimman pitkälle itsekseen. Alakoululaisia vielä. Hyvin vähän tarvitsevat varsinaisesti apua tehtävien teossa, mutta aika usein jäisi tekemättä jos ei oltaisi miehen kanssa katsomassa niiden perään. Sitä saisi sitten selvitellä opettajien ja kuraattorien kanssa, mieluummin kyttään, että tekevät. :D
Autan toki, jos apua tarvii; en kyttää ja tarkista ja korjauta. Mun isä teki tuota tarkistamista ja se oli tosi ahdistavaa, toki opelle näytti hyvältä, kun kaikki oli aina oikein. Kokeisiin lukiessa sit mietitään harjoitellessa mikä meni pieleen, niin oppii virheestä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vanhempien koulutuksesta.
Välillä tulee autettua naapurinkin muksuja. Juurit mainitsemastasi syystä.
4 -vuotiaalle tyttärelle opetin kirjaimia ja numeroita. Hämmästyin siitä miten nopeasti omaksuu uutta.
Autan jos tarvitsee apua. Lähtökohtaisesti pitää yrittää itse.