Rajat ja itsekuri itselle.
Haluaisin muuttaa niin monia asioita elämässäni mutta olen niin monesti epäonnistunut kun olen yrittänyt. En ymmärrä miten jo totutut tavat saisi muutettua. Voin huonosti, tiedän mitä pitäisi mutten pysty siihen. En yksinkertaisesti pysty! Ja silti, kun jatkan totuttuun tapaan, tunnen syyllisyyttä siitä ja täydellistä epäonnistumista ja jopa turvattomuutta koska tunnen itseni ajelehtivaksi ajopuuksi.
Otetaan esimerkiksi liikunta. Jos ja kun saan jotain säännöllisyyttä asiaan, jokin paikka hajoaa ja olen esim. kuukauden selkäkivuissa kotisohvalla. Ja kun lopulta on terve, liikkumaan lähtemiseen on tuskallinen kynnys. Asenne ja kuntokynnys. Kuukauden liikuttamuus on saanut aikaan väsymyksen jota ei jaksa alkaa hoitamaan liikunnalla.
Syömisen kanssa sama juttu. Verensokerit on jo niin alhaalla tai kauhea nälkä eikä löydy yhtään keskittymiskykyä tai intoa ruveta väsäämään safkaa -> Ulkoruokintaan. Rahaa kuluu, perse kasvaa ja huonovointisuus vain kasvaa.
Nukkumaan ei pääse koskaan ajoissa. Luen vielä tän yhden. Tämä vielä. Hups, kello jo 24.00. Miksi minua väsyttää kellonympäri koko ajan, mutta ei koskaan niin paljon että on pakko mennä nukkumaan?
Haluaisin eroon nopeista hiilareista, sokerista ja lighlimpparista. Sekään ei onnistu. Pari kk jaksan maksimissaan mutta yhdestikään lipeän se on kaikkien päätösten rikkoutumista.
En ole aina ollut tällainen, mutta minusta tuli tällainen toisen masennuskerran jälkeen. Muutenhan minulla pitäs olla kaikki hyvin. On työ, palkka joka riittää, kiva koti, mies yms...
Mitä mä voisin tehdä päästäkseni jaloilleni ja rutiineihin kiinni. Mistä kaivaa se aikuinen puikkoihin? Olen jo 35 niin kyllä minun täytyisi tähän pystyä.
Kommentit (3)
Ehkä ajattelet koko asian väärin. Itse liikun säännöllisesti, mutta se perustuu siihen, että pidän siihen motivaatiota yllä, aika vähäisesti siihen, että minulla olisi loistava itsekuri. Toki pitää päättää ja suunnitella, että liikkuu mutta viime kädessä se motivaatio on tärkein. Ja oletko mahdollisesti aloittanut rajusti, jos on tullut vammautumisia?
Motivaatioksi vielä tämä:
http://www.lily.fi/blogit/fitness-fuhrer/miten-muutut-liikunnalliseksi-ihmiseksi
Myönnetään että itsetuntemukseni on nykyään aika vähissä. En tiedä/tunnista mikä mua motivoi ja lamaannun helposti. Viikonloput on pahimpia. Viikolla kun menen töihin, se aktivoi koko illaksi, töistä tullessa siistin kodin yms. Viikonloppuna en herää ollenkaan ja piehtaroin itsesäälissä. En tiedä miten terävöityä ja ilakoitua.
Kiitos linkistä. Perehdyn siihen!
Ap
Toivottelen tsemppiä sinulle. Itsekin samanlaisten ongelmien kanssa painineena.
Yritin aikanaan tehdä suuria suunnanmuutoksia kerralla, mutta erinäisten epäonnistumisten jälkeen huomasin että pienet - mutta varmat - askeleet edes suunnilleen oikeaan suuntaan päin toimivat paremmin. Ainakin itselläni. Nyt elämä paremmin omassa hallinnassa....