Rakentamisesta tietäviä paikalla? Terassin lattialaudat komposiitista vai puusta - kumpi parempi? Kokemuksia?
Noin 12m2 terassi suunnitteilla, osa tulisi täysin taivasalle, osa katoksen alle eli sääkuormituksessa hieman eroa lähinnä sateen osalta.
Tiedossa on, että terassin kooksi suositellaan vähintään 20m2 mutta se ei tule nyt kyseeseen. Kiitos, jos jotain neuvoja saisimme materiaalin valintaan!
Kommentit (16)
Itse tein ekologisesta paperimassapuristeesta. Täysin 100% kierrätysmateriaalista siis.
Kuumentuukohan tuo komposiitti miten paljon auringossa
Puu vaatii jatkuvaa huoltamista ja ravistuu siitä huolimatta. Vaihdoimme puukomposiittiin mutta olen tähänkin pettynyt, meillä on iso eteläterassi emmekä tajunneet että kaikesta palaa jäljet kiinni lämmenneeseen terassiin. Kukkaruukkujen renkaat, naarmut, saippuakupla-aineroiskeet, savustuspöntöstä lirahtanut kalaöljy. Kaikki näkyy ja jää ikuisesti näkyviin vaikka kuinka heti pyyhkisi pois. Muuten kyllä ihana jalan alla, ei edes kuumentunut kuten puu.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Juuri tuota kuumentumista olemme miettineet, varsinkin jos tummempi väri komposiitissa. Kyseessä on länsisuunta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä komposiitti kuumenee enemmän kuin puu. Mutta ei tuo haittaa. Mitään ihmeempiä jälkiä siihen ei ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Puu vaatii jatkuvaa huoltamista ja ravistuu siitä huolimatta. Vaihdoimme puukomposiittiin mutta olen tähänkin pettynyt, meillä on iso eteläterassi emmekä tajunneet että kaikesta palaa jäljet kiinni lämmenneeseen terassiin. Kukkaruukkujen renkaat, naarmut, saippuakupla-aineroiskeet, savustuspöntöstä lirahtanut kalaöljy. Kaikki näkyy ja jää ikuisesti näkyviin vaikka kuinka heti pyyhkisi pois. Muuten kyllä ihana jalan alla, ei edes kuumentunut kuten puu.
Tuo puumateraalin huolto on myös arveluttanut, Se pitäisi aina öljytä keväisin. Lisäksi voisi tulla värieroja, kun toiselle puolelle sataa enemmän.
Kokemusta nyt kahdesta eri kerrasta, kun terassi komposiitista. Huom: väri musta, joten tulokset voivat olla erilaisia vaaleammilla väreillä.
- musta väri haaleni ensimmäisenä kesänä, on nyt epäsiistin harmaa.
- imee itseensä pölyä ja siitepölyä, todella vaikea siistiä
- kesällä järjettömän kuuma, päällä ei voi kävellä tai pitää ns. lepolasseja, koska siinä hohkaa kuumuutta
- talvella luonnollisesti todella liukas, jopa vaarallisen liukas
- hinta puuta kalliimpi, mutta "kestää ikuisesti" eikä tarvitse öljytä. Tosin mieluummin öljyäisin kuin hinkkaisin tuota enää kertaakaan siistiksi.
- ei voi käyttää painepesuria pesemiseen. Ainakin minua on varoitettu.
Olen nyt vaihtamassa komposiittiterassin puiseen malliin.
Joku valitti että komposiitti vääntyilee, näyttää epäsiistiltä muutamassa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo puumateraalin huolto on myös arveluttanut, Se pitäisi aina öljytä keväisin. Lisäksi voisi tulla värieroja, kun toiselle puolelle sataa enemmän.
Ei nyt sentään joka vuosi tarvitse. 2-3 vuoden välein riittää.
Mitä sillä liukkaalla terassilla Suomessa tekee?
Kerää lunta, vettä, lahottaa talonseinää.
Jos on pakkomielle asiaan, tee parrusta.
Puu vaatii huoltoa ja öljyämistä parin vuoden välein ja silti tikkuuntuu lopulta.
Meillä on puukomposiitti enkä kyllä ole siihenkään tyytyväinen.
Kallis. Murtumia jo vuodessa ja lautoja meni vaihtoon, haalistui vuodessa, naarmuunyuu pienestäkin tuolin siirrosta. Kuuma kun meilläkin (oli) grafiitinharmaa
Muovi on muovia. Naarmuuntuu, kuumenee ja haalistuu.
Komposiitti on liukas ja kallis!
Puusta ja mieluiten ei painekyllästetystä. Normipuuta, vahvat lankut missä on materilaalia ja öljyäminen pintaan! Tuuletus kuntoon terassin alle niin kuivaa. Kestää sen minkä kestopuukin
Lämpökäsiteltyä puuta ennemmin kuin komposiittia.
Ei muovia mihinkään ikinä! Puuta tietysti. Meillä oli 120 m2 terassi etelä/länteen. Huolto 3 v välein. Kun käyttää värillistä öljyä, säilyy kunnossa pitempään. Auringon takia kannattaa valita vaaleahko sävy. Kahdelta hengeltä meni käsittelyyn max 3-4 tuntia, eli ei ole ylivoimainen juttu, kun ei tarvitse joka vuosi tehdä.
Puusta tietysti.
Muovi kuulostaa epämukavalta jalalle.