Parisuhteessa olevat, missä vietätte joulun? Yhdessä vai erikseen?
Tämä koskee ehkä enemmän pareja, joilla ei ole vielä lapsia. Esim, minä ja mieheni olemme reilu parikymppisiä ja oltu yhdessä vuosi. Viime joulu oli suhteemme alkuaikaa, joten vietimme joulun erillään, minun tahdosta. Olemme siis eri paikkakunnilta kotoisin, joten joulunaika oltiin molemmat omilla synnyinpaikkakunnillamme.
Tänä jouluna haluaisin viettää joulun yhdessä, mutta en haluaisi mennä miehen luo ja mieskään ei enää haluaisi tulla meille, toisin kun viime vuonna. Taisi silloin olla vaan niin rakastunut. No, kuitenkin, tilanne se, että olemme kai joulunajan taas erillään. Milloin tämän pitäisi muuttua? Minä haluan olla aaton perheeni kanssa ja joulupäivän kavereiden kanssa, mies on tervetullut myös. Mies haluaa olla aaton perheensä kanssa, eikä kuulemma edes harkitse tulevansa meille. Joulupäivän hän haluaisi myös viettää lapsuudenystävien kanssa.
Kai tämä sitten muuttuu, jos olisi vaikka lapsia. Loma vain on aika pitkä, pari viikkoa. Sen ajan olemme molemmat kai sitten vanhempiemme luona emmekä näe. Mietin vain, mahtaako tämä olla normaalia vai olemmeko molemmat liian itsepäisiä vai emmekö vain ole rakastava pari, joka on valmis tekemään kompromissejä nähdäkseen toisen ja viettääkseen joulun yhdessä.
Kommentit (41)
Meillä on muodostunut tavaksi viettää joka toinen aatto minun äitini luona ja joka toinen aatto kumppanin vanhempien luona. Jouluaattona sitten vaihdetaan paikkaa ja käydään tervehtimässä niitä vanhempia, joiden kanssa ei vietetty aattoa. Toimii ihan kivasti ja kummankin vanhemmat ovat olleet ihan tyytyväisiä järjestelyyn.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 15:23"]
Tai kutsutte molemmat perheet teidän luokse
[/quote]
Muuten kiva ajatus, mutta asumme 35 neliö kerrostalokaksiossa johon mahtuu max neljän hengen ruokapöytä :D
ollaan kahdestaan kotona, vietetään joulu perinneruokien ja tv:n parissa, saunotaan ja jännitetään milloin synnytän :)
Me vietetään miehen kanssa joulua erillään, omien perheidemme kesken. Miehen sukulaiset asuvat kaukana, en halua lähteä mukaan. Käyn vanhempien luona aattona, muuten nautin laatuajasta koiran kanssa kotona. Miehen kanssa vietetään ennen sen lähtöä "pikkujoulut" avataan lahjat ym.
Kolmas vuosi yhdessä, ei asuta yhdessä, ei lapsia. Sitten joskus kun on lapsia, pitää sopia joku toinen järjestely.
Olemme myös reiluparikymmpisiä, yhdessä viisi vuotta, ja jokaisen joulun olemme viettäneet erikseen :) Kummatkin vain pitävät oman perheensä jouluperinteistä. Joulupäivänä tai viimeistään tapanina jo sitten näemmä jommankumman vanhempien luona.
Me ollaan oltu yhdessä viisi vuotta ja jouluaaton olemme aina viettäneet omien perheiden luona. Illaksi olemme tulleet sitten yhteiseen kotiin ja tehneet juustotarjottimen, suklaata ja hyvää viiniä "yöpalaksi" (ja molmepien vanhempien lähettämät eväät....) ja antaneet joululahjat toisillemme sekä avanneet yhetisiksi saadut lahjat. Uudessa asunnossamme on sauna, joten olemme käyneet vielä yösaunassa yhdessä- Joulupäivänä sitten toisen vanhemmille ja tapanina toisen. Ei ole ollut ongelmaa tämän suhteen, joten älä stressaa:)
Kummatkin viettävät joulun omien sukulaistensa/vanhempiensa kanssa. :) Voittehan te viettää yhteisen "joulun" vaikka heti joulun jälkeen? Ruokaa jää lähes aina yli, me tehdään ainakin niin että saadaan ylijääneitä herkkuja mukaan sukulaisten luota ja voidaan syödä niitä ruokia myöhemminkin. Ja annetaan toisillemme lahjat ja vietetään rauhassa yhteistä aikaa.
Vietätte missä vietätte, mitä väliä muiden mielipiteillä on?
Viime vuonna kävin kotonani ja olin miesystävän vanhemmilla illan. Tänä vuonna lähden vanhempani kanssa katsomaan iäkästä sukulaista, mies jää omien vanhempiensa kanssa viettämään joulun. Aioimme ensin, että olisimme viettäneet kahdestaan huvilalla mutta ehkä ensi vuonna.
Miten se lapsi muuttaisi tilannetta? Kummallakin olisi kuitenkin erilainen ihannekuva joulusta. Joko menette aina vuorotellen toistenne jouluihin tai sitten itse luotte omat perinteenne kotona.
Voisihan sitä toki tehdä noin, mutta olemme opiskelijoita, joten meillä on tosiaan muutaman viikon joululoma, jonka vietämme melkein kokonaan vanhempien luona. Joulu ei siis ole vain ne pari päivää, vaan myös viikko ennen ja viikko jälkeen aaton.
ap
Viime vuonna kävin kotonani ja olin miesystävän vanhemmilla illan. Tänä vuonna lähden vanhempani kanssa katsomaan iäkästä sukulaista, mies jää omien vanhempiensa kanssa viettämään joulun. Aioimme ensin, että olisimme viettäneet kahdestaan huvilalla mutta ehkä ensi vuonna.
Ihan hyvin lapsettomana parina voisi joulun viettää erilläänkin, varsinkin kun olette seurustelleet vasta reilu vuoden. Joulu on ainakin minusta perhejuhla, joten ymmärrän hyvin, että haluatte viettää sitä omien perheidenne luona.
Minä ja avokki (2,5v yhdessä, ollaan kans reilu kakskymppisiä) vietetään joulua täysin mun suvun huostassa. Miehen vanhemmat asuvat ulkomailla, Suomessa vain yksi täti. Mieskin onneksi viihtyy hyvin mun isällä, äidillä ja isovanhemmilla.
Lapsi muuttaisi ehkä niin, että silloin molemmat olisi valmiita menemään toisen luokse vuorojouluin ja antamaan periksi. Tällä hetkellä mieskin kuitenkin sitä mieltä, että ei todellakaan aio olla missään muualla kun perheensä kanssa.
ap
Aatto vietetään omien vanhempien kanssa, illalla sitten kotiin yhdessä :) Molemmat ollaan 23 ja yhdessä ollaan oltu n. 1,5 vuotta.
Minä viettäisin mielelläni joulun erillään, omassa kotikodissa. Mies haluaa minut mukaan omille vanhemmilleen, koska ei halua mennä sinne yksin. Hänen vanhempansa ovat keskellä eroa (isoa riitaa IHAN KAIKESTA) ja heillä ei todellakaan ole mukava käydä.
Lapsettomia lähes 30-vuotiaita ollaan, yhdessä oltu reilu 6 vuotta. Anoppi on aina ollut töykeä ja inhottava (osaksi sairauksiensa vuoksi), joten siellä ei muutenkaan tee mieli käydä. Aina minussa on vaikka mitä vikaa ja on alkanut jopa ilkeilemään miehelleni (ainoalle lapselleen) tämän vuoden aikana koska ei tahdo että olisimme yhdessä.
Hirveä tilanne.
Asutte ilmeisesti samalla paikkakunnalla vanhempienne kanssa? Meillä kun on niin, että minä olen kaupungista A, mies kotoisin kaupungista B ja yhdessä asumme kaupungissa C. Kaikkien välimatka 100-200km eli ei ole niin yksinkertaista reissata noita välejä. Lisäksi en koe opiskelijaluukkuani niin kivaksi, että haluaisin siellä joululomaani edes viettää, vaikka miehen kanssa saisinkin olla. Mies on vielä enemmän tuota mieltä. Tai sitten äidin ja iskän seura on kivempaa kuin minun :(
ap
Mulle joulu ei ole koskaan ollut mitenkään supertärkeä, tai että se pitäisi aina viettää samallalailla. Onneksi ei miehellekään. Me ollaan ihan alusta asti oltu joka toinen vuosi mun vanhemmilla ja joka toinen joulu miehen vanhemmilla. Kun lapsia syntyy, saavat vanhemmat kunnian tulla meille.
Me tehtiin miehen kanssa sopimus, että ollaan kotona aina kaksin joulut, ettei tarvitse sitten pohtia, että koska ollaan kenenkin vanhempien luona. Joskin tänä jouluna itse olen töissä ja mieskin päivystysvalmiudessa lähtemään töihin. Opiskelijoita olemme mekin, joten vanhempien luona voidaan käydä sitten muuna aikana. Parikymppisiä kumpikin.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 15:14"]
Kummastuttaa tämmöiset parit, jotka ei halua viettää joulua yhdessä. Me ollaan oltu alle puoli vuotta kimpassa, mutta ei tulisi mielenkään viettää sitä erillään.
[/quote]
Kyllähän kaikki varmaan haluaisi viettää joulua yhdessä, mutta kaikille se ei ole mahdollista. Esimerkiksi minun äitini on yksinhuoltaja pikkusiskolleni, ja molemmat odottavat kovasti että tuun jouluna kotiin. Ja siellä haluankin olla. Miehen perhe taas odottaa miestä kotiin yhtä lailla, hänelläkin vanhemmat yksinäisiä ja mies ainut lapsi. Välimatkaa meidän lapsuudenkodeilla niin paljon, ettei joulunvietto molemmissa paikoissa onnistu. Eli vaihtoehtoina on joko viettää joulu yhdessä vain jommankumman perheen luona (=toisen perhe pettyy kovasti), viettää joulu kaksin kotona (=melko tylsää perhejouluun verrattuna) tai molemmat vietämme joulun omien perheidemme luona, jolloin kaikilla on kivaa.
[/quote]Tai kutsutte molemmat perheet teidän luokse